واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: بهروز افخمی از فیلمسازان نسل اول انقلاب است که در دو سال اخیر فعالیتهای خود را در عرصه سینما و تلویزیون بسط داده و البته سفری به سلامت از این تجربهها داشته است. به گزارش خبرنگار مهر، بهروز افخمی از فیلمسازانی است که بسیاری از تجربههای اولین را در مقطعی انجام داده که کمتر کسی این انتظار را از او داشت. او کارگردانی است که در جوانی توانست مجموعه تاریخی "کوچک جنگلی" را بسازد و نام خود را در ذهن مخاطب پیگیر و صاحب سلیقه حک کند. افخمی پس از این مجموعه رویکردی پررنگ به سینما داشت و کمتر کسی پیشبینی میکرد دوباره به تلویزیون بازگردد، اما این اتفاقی است که در دو سال اخیر افتاده و سینماگر جنجالی به خانه اول خود بازگشته است. سن پترزبورگ بهروز افخمی دهه هفتاد سینمای ایران را با فیلم "عروس" نشانهگذاری و آغاز کرد و سردمدار تغییر نگاههای حاکم بر روابط عاشقانه شد. او با "روز فرشته" هم حضور طنزی تلخ را به کارنامهاش پایهگذاری کرد، فیلمی در ارتباط با جهان ارواح که نگاهی فانتزی به مفاهیم معنایی دارد. فیلم جاسوسی "روز شیطان"، "عقرب" و به اتمام رساندن فیلم ناتمام و زندگینامهای مرحوم علی حاتمی با عنوان "جهان پهلوان تختی" هر یک تجربههایی خاص در کارنامه او به شمار میروند که مشابه آثار رایج این گونههای سینمایی نیستند، اما هنوز نقاط اوج کارنامه این فیلمساز جنجالی ادامه دارد. "شوکران" در سال 77 مدخلی بود برای ورود سینمای ایران به حیطههای پنهان و ممنوع زندگی خانوادگی که این بار فیلمساز نه در مقام قاضی بلکه به عنوان یک ناظر منصف، قهرمان قصهاش را از قشری خاص انتخاب کرد. زن دوم که در قالب کلیشهای خود همواره چهرهای تجاوزگرانه و مخرب دارد این بار قربانی یک بازی مردانه شده و حذف میشود تا همچنان این روند نابرابر ادامه پیدا کند. "شوکران" نه تنها در کارنامه افخمی بلکه در سینمای ایران از وجوه مختلف قابل ارجاع است و نشانهگذاری خاص محسوب میشود. فیلم گیشهای موفق داشت و توانست نظر نخبگان و منتقدان را هم جلب کند، اما اتفاق مهم جایی است که افخمی در فیلم بعدی خود سراغ تجربهای جدید رفت که بیش از هر چیز نشان از روح ناآرام و تجربهگرای او دارد. "گاوخونی" فیلمی تجربی و اقتباسی سینمایی از کتابی به همین نام به قلم جعفر مدرس صادقی است و افخمی توانست به بهترین شکل از زاویه نگاه خود آن را به تصویر بکشد. اهمیت این فیلم حضور شاخص مولفههای ادبی و داستانی است که هر چند سینما و تصویر را به کمک طلبیده، اما اینها مکمل هم میشوند. در نظر گرفتن این وجوه است که میتواند فضای مالیخولیایی و توهموار کتاب را به فیلم هم انتقال دهد و به طور تمام و کمال مصداق یک فیلم تجربی خوش ساخت و ماندگار در سینمای ایران باشد، اما دستهای این فیلمساز برای متعجب کردن مخاطبانش همچنان پر است. "فرزند صبح" پروژه چندین ساله بهروز افخمی است که از اوایل دهه هشتاد تولیدش آغاز شده و با پایان مقاطع مختلف فیلمبرداری در مراحل فنی به سر میبرد. این فیلم با تکیه بر زندگی امام خمینی (ره) ،بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هم مضمونی جنجالی دارد هم از ابتدا با فهرست بازیگران و انتخاب عوامل مورد توجه خاص قرار گرفت. افخمی پس از این پروژه حساس این روزها قدم در حیطهای جدید گذاشته است. او بالاخره روی صندلی خالی کارگردانی پروژه "سن پترزبورگ" نشسته که کارگردانانی چون کمال تبریزی و سامان مقدم قرار بود آن را بسازند. فیلمنامه این کمدی را پیمان قاسمخانی نوشته که بعد مهراب قاسمخانی هم در کنارش قرار گرفته تا طبیعتاً طنزی از جنس خاص این دو نویسنده با سلیقه تجربهگرای افخمی پیوند بخورد. "سن پترزبورگ" برگهای برنده دیگری هم برای شگفتزده کردن مخاطب دارد که از آن جمله میتوان به فهرست رنگین بازیگرانی چون امین حیایی، شیلا خداداد، بهاره رهنما، امیر جعفری، اندیشه فولادوند، ماهچهره خلیلی، امید روحانی، سیامک انصاری، سروش صحت و محسن تنابنده اشاره کرد. این فیلم در عین حال دومین نقشآفرینی پیمان قاسمخانی را پس از گذشت سالها از حضور در "عاشقانه" ثبت میکند. "سن پترزبورگ" داستان دو دوست است که دائم به هم بلوف میزنند و همچنان در خیابانهای تهران در حال فیلمبرداری است. افخمی درباره جنس این فیلم گفت: همیشه دوست داشتم کاری بسازم به سبک کمدیهایی که قاسمخانی مینویسد و مهران مدیری کار میکند. این فیلم نسبت به کارهای قبلی من متفاوت است، اما با "روز فرشته" شباهتهایی دارد. "سن پترزبورگ" اثری ابزورد است و موضوعی ترسناک و هیجانانگیز دارد. افخمی همچنین فیلم ناتمام "ته دنیا" را با حضور بهرام رادان در کارنامه دارد که هنوز تکلیف آن مشخص نشده است. همانطور که اشاره شد بهروز افخمی در دو سال اخیر حضورش را به تلویزیون هم بسط داده و اخبار پروژههای متعدد با حضور وی به عنوان کارگردان، تهیهکننده و ... منتشر میشود که بیشتر آنها به سرانجام میرسند. افخمی تابستان پارسال مجموعه "عملیات 125" را روی آنتن شبکه تهران فرستاد که توانست نظر مخاطبان را جلب کند و از وجه حرفهای نیز قابل قبول شود. موفقیت سری اول این مجموعه زمینه ساخت سری دوم آن را فراهم کرد که البته قرار است محمدرضا آهنج روی صندلی کارگردانی آن مینشیند. این فیلمساز پر کار مهرماه پارسال مجموعه مستند "فیلمبرداران" را با موضوع گفتگو با فیلمبرداران دوران جنگ در شبکه دو اجرا کرد و نخستین فیلم تلویزیونی خود را با عنوان "یازده دقیقه و سی ثانیه" درباره روز اول جنگ ایران و عراق ساخت که در بیست و هفتمین جشنواره فجر هم به نمایش درآمد. وی همچنین به ساخت یک فیلم سینمایی بر اساس نمایش "شبهای آوینیون" ابراز تمایل کرده بود و از ساخت فیلمی بر اساس رمان "تنگسیر" نوشته صادق چوبک خبر داد که به خاطر آن به بوشهر سفر کرد. قرار است این فیلم پائیز 88 کلید بخورد. وی در سفر علاقه خود را با ساخت فیلمی 90 دقیقهای درباره این شهر نیز اعلام کرد. یازده دقیقه و سی ثانیه وی و برادرش علیرضا افخمی روی فیلمنامه یک سهگانه درباره زندگی سه شهید بزرگ دفاع مقدس هم کار میکنند. قرار بود در این سهگانه زندگی شهیدان حاج علی موحد دانش، حسین اسکندری و یدالله کلهر بررسی شود که البته زمان تولید آن مشخص نیست. بهروز افخمی این روزها تحقیق درباره پروژه تلویزیونی "جمع مستان" را شروع کرده که داستانی درباره فعالیتهای رادیو تلویزیون کرمانشاه در مقابل توطئههای منافقین است. وی با سفر به استان کرمانشاه با افرادی که خاطرههایی از آن مقطع دارند گفتگو کرده و با جمعآوری این تحقیقها فیلمنامه کامل و تصویربرداری آغاز میشود. مستند 90 ساعته "خوابگرد" نیز که ترکیبی از تصاویر و موسیقی است و تاریخ تهران، جذابیتهای گردشگری، ساخت و سازها و طبیعت آن را به مخاطب معرفی میکند، از دیگر ساختههای بهروز افخمی است که از شبکه تهران و جام جم پخش میشود. به این ترتیب باید سال 87 و 88 را سالی طلایی برای این فیلمساز جنجالی و تجربهگرا و مقطعی برای بسط فعالیتهایش در عرصههای مختلف دانست که البته سفری به سلامت از این تجربهها را در پی داشته است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]