واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایران :متهم جذاب تر از پليس ساناز الله بداشتى باز هم نيروى انتظامى تصميم گرفت، براى ارتباط فرهنگى با شهروندان به جاده طنز ۹۰ شبى گريزى بزند. گريزى كه از اوايل سال ۸۱ با پخش سريال هاى پليسى از صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران شكلى جديد به خود گرفته بود. سياست هاى فرهنگى نيروى انتظامى كه با حمايت از سناريو هاى پليسى صدا و سيما پررنگ تر شد، تا آنجا پيش رفت كه گروهى از كارشناسان انتظامى و هنرى را كنار يكديگر جمع كرد تا «شركت ناجى هنر» را تأسيس كند، شركتى كه امروز پايان بخش تيتراژ خيلى از سريال هاى تلويزيونى است. شركت «ناجى هنر» كه براى كمك به انعكاس تصويرى واقعى از وظايف و مسؤوليت هاى نيروى انتظامى، سكان دار سياست هاى فرهنگى _ هنرى ناجا شد، همه آنچه را كه بايد بهترين ارتباط را با مخاطب برقرار كند در تصويرى غير واقعى از نيروى انتظامى خلاصه كرده است. مشاوران نيروى انتظامى كه هميشه تشكر سازندگان سريال ها نشان از همكارى آنها دارد چشمان خود را بر قسمتى از سناريو هاى نوشته شده مى بندند و يا اصلاً به آن توجه نمى كنند. تصاوير گروگانگيرى، حمله مسلحانه، تهديد وارعاب آنچنان در سريال هاى تلويزيونى تكرار شده كه انگار بخشى از زندگى روزانه شهروندان در اين موضوعات خلاصه شده است. نحوه گروگانگيرى و حمله مسلحانه، آنچنان با دقت به تصوير كشيده مى شود و در ذهن باقى مى ماند كه اثر بروز و ظهور نيروهاى انتظامى از غيب رسيده اى كه در پايان سريال ها، همه ماجرا را به خوبى به پايان مى رسانند محو و فراموش مى شوند. نيروى انتظامى كه قرار است با همكارى و هميارى سازندگان سريال هاى و با ارائه مشاوره هاى رايگان، تصاوير جنايتكاران و خاطيان قانون را آنچنان سياه و تاريك نشان دهد كه چهره امنيت و حافظان آن پر رنگ و روشن شود با استفاده غلط از اين سياست راه را برعكس طى كرده است. كافى است از مخاطبان صدا و سيما تحقيقى انجام شود كه در سريال خواب و بيدارى شخصيت متهم جذاب تر بود و يا فرمانده پليسى كه اتفاقاً نماينده زنان پليس، نيروى انتظامى بود؟ به راحتى پاسخ كوتاهى خواهيد شنيد: «ناتاشا» شخصيتى است كه همچنان در ذهن مخاطب باقى است و نقش او متأسفانه مورد تحسين قرار مى گيرد. قدم هاى كج كارگزاران فرهنگى نيروى انتظامى اين بار هم براى آشنايى شهروندان با فعاليت هاى ناجا برنامه ريزى كردند، برنامه ريزى كه اين بار «طنز ۹۰ شبى» است! «كلانترى ۹۹» عنوان سريال جديدى است كه از اين هفته در برنامه هاى شبكه پنجم صدا و سيما گنجانده شده است، برنامه اى كه قرار است، تصويرى واقعى! از فعاليت كاركنان كلانترى يكى از محلات فرضى شهر تهران را به تصوير بكشد. براى نقد اين برنامه لازم نيست تا قسمت ۸۹ صبر كنيد، امروز بعد از به نمايش در آمدن ۶ قسمت اوليه مى توان حديث مفصلى از آن خواند، ستوان جوان حاضر در كلانترى كه براى كمك به فرمانده خود شبانه دستور مى دهد، سربازان كلانترى تا صبح به بهترين شكل كلانترى را بازسازى كنند، در يك لحظه پس از حضور دختر جوان همكار خود كه براى گرفتن مقدارى پول از پدر وارد كلانترى شد، آنچنان دستپاچه و شيدا و واله شد كه همه آن نظام و ابهت نيروى نظامى را به راحتى از ياد برد. اين تصوير در كنار، تصاويرى واقعى از نيروى انتظامى آنچنان غير قابل تصور است كه به نظر مى رسيد. نويسنده سريال حتى گذر كوتاهى به نيروى انتظامى نداشته است، چه برسد به آنكه از مشاوران نيروى انتظامى بهره ببرد. برفرض هم اگر قرار باشد، تصوير غير واقعى براى كمك به طنز مورد نظر نويسنده و كارگردان باشد، اما نبايد از ياد برد كه جاى پاى تصاوير غلط آنچنان ماندنى است كه به سختى پاك مى شود، مرورى بر تصاوير باقى مانده از سريال هاى تلويزيونى كه پليس عنوان اصلى سناريو، اما تصاوير حاشيه آن بوده است، گواهى آشكار بر اين سياست غلط است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]