واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسکانیوز: سینمای ایران مدت هاست فیلمی شاخص و قابل اعتنا را بروی پرده نقره ای به خود ندیده و در آشفته بازار پخش فیلم ها هر از چند گاهی فیلم هایی می آیند و می روند تا صرفا چراغ سینما ها خاموش نباشد، چراغی که با دعواهای اخیر بین سینماداران و تهیه کنندگان از یک سو و سازمان زیبا سازی شهرداری تهران بر سر تبلیغات محیطی و تهدید سینماداران مبنی بر خاموشی چراغ سردر سینما چندان بعید به نظر نمی رسد. مطلب حاضر قصد دارد با معرفی فیلم های جدید روی پرده سینماها تحلیلی کامل را ارائه کند و به همین منظور 6 فیلم کلاغ پر، در شهر خبری نیست هست، پسران آجری، دست های خالی، رفیق بد و توفیق اجباری را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد تا تصویری کلی از وضعیت حال حاضر اکران سینماها به دست آید. نگاهی به فیلم "کلاغ پر" افشار پر، گلزار پر، وقت پر، پول پر..... کارگردان: شهرام شاه حسینی ، فیلمنامه: حسن انصاریان،مدیر فیلمبرداری: فرج حیدی،تدوین: مستانه مهاجر،موسیقی متن: امیر توسلی،طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی،طراح چهره پردازی: عبدالله اسکندری، طراح جلوه های ویژه: عباس شوقی،صدابردار همزمان: بابک اخوان،عکاس: احمد احمدی،تهیه کننده: عبدالله علیخانی و حسین فرحبخش (پویا فیلم) بازیگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار، حسام نواب صفوی، بهنوش طباطبایی، سحر ریحانی، مریم سعادت، شیوا خنیاگر، رحمان مقدم و اکبر عبدی خلاصه داستان: رضا پس از دو سال سرانجام کار پیدا می کند اما نامزدش رویا به او خبر می دهد که قرار است با نامزد جدیدش (مسعود) که قرار است با هم ازدواج کنند همراه با خانواده به مسافرت شمال بروند. رضا که عاشق رویا است در تعقیب آنها راهی شمال می شود غافل از اینکه دختری به نام سارا هم در موقعیتی مشابه رضا به دنبال مسعود (نامزد سابقش) که قرار است با رویا ازدواج کند به شمال آمده. رضا و سارا پس از یک مشاجره بر سر اجاره ویلا سرانجام با توافق یکدیگر ویلایی را روبروی ویلای آنها اجاره کرده و شروع می کنند به ایجاد تفرقه بین رویا و مسعود ... زمان می گذرد و در نهایت ... « کلاغ پر » اولین ساخته سینمایی شهرام شاه حسینی است که پیش از فیلم های کوتاهی چون « سه کیلومتر جلوتر » و « به طعم خاک » را ساخته و برای دومی از جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین گرفته است. همچنین او در مقام دستیار کارگردان نیز فعالیت هایی داشته است. فیلمبرداری این فیلم در تهران، لواسان و شمال ایران انجام شده است. "کلاغ پر" علی رغم موضوع جوان پسندش فاقد روح است و نخستین ساخته ی بلند شهرام شاه حسینی، در زمره ی آثار ناامید کننده ی سینمای موسوم به بدنه جای می گیرد. نمونه ی کاملی از فیلم هایی که بر پایه ی "هیچ" بنا می شوند و به لطف حضور بازیگرانی نام آشنا و مشهور می کوشند تا ضعف های آشکار خود را در فیلمنامه و کارگردانی با اسم بازیگران پر کنند و نمونه آنرا می شود با حضور در سالن سینما و مشاهده اولین سکانس از گلزار و تشویق های مردم دید. بزرگترین موضوعی که به فیلم لطمه می زند نوع دیالوگهای آن و عدم رعایت پینگ پنگ کلامی است. دیالوگ ها چون خود فیلم بی روح اند و در جاهایی که باید تماشاگر را بخندانند موفق عمل نمی کنند. این وسط می ماند برخی تکه پرانی های "گلزار" که مردم نه به خاطر خنده دار بودن آنها بلکه به خاطر اینکه از زبان بازیگر محبوبشان جاری می شود بدان می خندند. "کلاغ پر"برای جذب تماشاگر بازیگرانش را به لودگی می کشاند و این مشکل تمامی فیلم های تجاری از این دست است. صحنه های رقص عجیب و غریب "گلزار" و یا اداهای زنانه اش که تقلیدی محض از آتش بس "احمد مهرانفر "است از این دست می باشد. روکم کنی های "سارا" و "رضا"، گریه های "گلزار "، و نیز این جمله با لحن کودکانه ی "گلزار" که در طول فیلم سه بار تکرار می شود "سارا تو می خواستی یه چیزی بگی" همگی صحنه های " آتش بس"را به یاد بیننده می آورد. "کلاغ پر" روایتگر قصه ی جوانی آس و پاس به نام رضا (محمدرضا گلزار) است که پس از یافتن شغلی مناسب، خیال برپایی مراسم ازدواج با نامزدش رؤیا (بهنوش طباطبایی) به سرش می زند، غافل از این که دخترک، ظاهراً بنا به درخواست و پافشاری مادر (مریم سعادت)، مسعود (حسام نواب صفوی)، جوان چرب زبانی که گویی پولش از پارو بالا می رود را برگزیده است. مسافرت خانوادگی دختر به همراه نامزد جدید ، رضا را بر آن می دارد تا شغل جدید را به فراموشی سپرده و توسط موتورسیکلت خویش درصدد تعقیب آنها برآمده و راه شمال کشور را در پیش گیرد. از همین لحظات نخستین ضعف های مشهود فیلم رخ می نماید. جایی که حضور لحظه به لحظه و آشکار رضا، هیچ توجهی را از جانب دختر و سایر همسفران وی برنمی انگیزد و سکانس تعقیب و گریز جاده ای به مثابه ی آثار نازل سینمایی، به سطحی ترین شکل ممکن برگزار می شود. سکانس های پایانی فیلم دقیقاً مطابق انتظار تماشاگر ترسیم می شود . جایی که رضا و سارا به یکباره تلاش های گذشته شان برای به چنگ آوردن عشق هایشان را از یاد می برند و همراه با درویش، کلام "و عشق ..." را زیر لب زمزمه می کنند و خوشحال و سرمست، روانه ی شهر و دیار خود می گردند. به نظر می رسد با تداوم تولید و نمایش فیلم هایی اینچنین سهل انگارانه،که آشکارا مخاطب خویش را دست کم می گیرند و با نادیده انگاشتن عقل، شعور و حتی احساس وی ، زمینه ی دلزدگی تدریجی وی را فراهم می سازند، آسیب های جدی تری به نظر می رسد تمام فکر و ذهن دست اندرکاران ساخت "کلاغ پر"، در فتح گیشه ها خلاصه شده است. از همین رو است که زوج پول ساز گلزار – افشار را برگزیده و سعی کرده اند از مؤلفه های موفق و امتحان پس داده ی روابط این دو در فیلم "آتش بس"، کپی برداری نعل به نعل و کم نقصی داشته باشند. بطوریکه در آنونس فیلم نیز این مساله را لحاظ کرده و مشاهده شوخی ها و کشمکش های میان آنها، ناخودآگاه تماشاگر را به یاد اثر پرفروش تهمینه میلانی می اندازد. سینمای امروز ایران مملو است از آثاری سخیف تجاری که با ته مایه های طنز سعی در جلب تماشاگر دارند و معدود فیلم های ارزشمند و قابل اعتنایی که بر روی پرده نقره ای به نمایش در می آیند در آشفته بازار اکران و بد سلیقگی مخاطب امروز شکست می خوردند و باید دید این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت و فیلم های تجاری تا کی اینچنین ترک تازی خواهند کرد.348/120 احسان هوشیارگر/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 644]