تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821088831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آتش بر پرده نقره ای


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آتش بر پرده نقره ای
نمایی از سینمای سوخته ی جمهوری
آتش گرفتن سینما جمهوری بار دیگر بحث ایمنی سالن‌های سینما را پیش كشید.سینما جمهوری یكی از قدیمی‌ترین سالن‌های پایتخت بود كه به تازگی بازسازی و تجهیز شده بود. اگر در زمان آتش‌سوزی سینما آزادی، آتش‌نشانی دیر به محل حادثه رسید، این بار گویا دقایقی كوتاه پس از آتش‌سوزی ماموران خود را به سینما رساندند ولی شعله‌ها چنان گسترده و مهیب بودند كه تقریبا چیزی از سینما باقی نماند.سینما جمهوری مثل بیشتر سینماهای واقع در این منطقه، سال‌ها بود كه در جذب مخاطب، چندان موفق عمل نمی‌كرد  ولی در سال‌های اخیر با بازسازی صورت گرفته، به سینمایی استاندارد تبدیل شده بود و گرایش به نمایش فیلم‌های هنری هم، مخاطبانی خاص را برایش به همراه آورده بود. هنوز دلیل آتش‌سوزی مشخص نشده ولی مدیر مؤسسه سینما شهر كه متولی بازسازی و تجهیز سالن‌های سینماست، در جایی به این نكته اشاره كرد كه قدیمی‌بودن سازه برخی از سالن‌های قدیمی، یكی از مشكلات تجهیز این سینماهاست.این روزها همه همراه با حسرت و اندوه ناشی از سوختن یكی از سینماهای قدیمی پایتخت، چشم به بازسازی سریع آن دارند. شهرداری تهران نیز از آمادگی خود برای بازسازی سینما جمهوری خبر داده است. همشهری در گفت‌وگو با تعدادی از سینماگران و سینماداران به بررسی راهكارهای پیش‌گیری از چنین حوادثی و همچنین ایمن‌سازی سالن‌های سینما پرداخته است.
نمایی از سینمای سوخته ی جمهوری
چرا سینمایی كه بازسازی شده طعمه حریق می‌شود و چه راهكارهایی باید اتخاذ شود تا اتفاقاتی از این دست تكرار نشود؟محمد قاضی اشرفی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن سینماداران، ایمنی را یكی از موارد مهم در ساخت و بازسازی سینما دانسته و می‌گوید: وقتی سینمادار تصمیم به بازسازی و تاسیس سینما می‌گیرد نقشه‌ای تهیه می‌شود كه راهكارهای ایمنی و اصول فنی در آن كاملا رعایت شده است. نقشه اجرا می‌شود و كمیسیون بند 5 از نظر ایمنی آن را بررسی می‌كند. اگر خطایی بود كمیسیون دوباره صورتجلسه را تعیین درجه و در غیراین صورت آن را تایید می‌كند. استقرار سیستم ایمنی در سینما هزینه زیادی دارد كه البته برای سینماهای قدیمی بیشتر است اما اگر از نظر فنی به این سینماها نگاه كنیم مشخص می‌شود كه تمام مسائل ایمنی و رفاهی در آنها رعایت شده است، حتی سینماهایی كه 50 سال از عمرشان می‌گذرد نیز سینماهای محكمی هستند، اما حادثه قابل پیش‌بینی نیست. سینماهای فعلی از نظر ایمنی، مطابق با استانداردها ساخته می‌شوند و حتی در این مورد آتش‌نشانی هم نظارت دارد. ما تفاهمنامه‌ای با سازمان آتش‌نشانی امضا كرده‌ایم كه طی آن مقرر‌شده با بودجه‌ای كه از معاونت سینمایی می‌گیریم، سینماها را از نظر ایمنی تجهیز كنیم. در مورد سینما جمهوری، این سینما تازه بازسازی شده  و قطعا موارد ایمنی در آن رعایت شده بود.سینما جمهوری یكی از قدیمی‌ترین سالن‌های پایتخت بود كه به تازگی بازسازی و تجهیز شده بود. اگر در زمان آتش‌سوزی سینما آزادی، آتش‌نشانی دیر به محل حادثه رسید، این بار گویا دقایقی كوتاه پس از آتش‌سوزی ماموران خود را به سینما رساندند ولی شعله‌ها چنان گسترده و مهیب بودند كه تقریبا چیزی از سینما باقی نماند.ما منتظر بودجه‌ای هستیم كه معاونت سینمایی باید به این امر اختصاص دهد. غلامرضا فرجی، نایب رئیس انجمن سینما‌داران نیز با اشاره به كمیسیون بند 5 می‌گوید: در این كمیسیون همه موارد از جمله تعطیلی، بازسازی، نوسازی و احداث سینماها مورد بررسی قرار می‌گیرد. ایمنی سینماها نیز در همین مرحله مورد توجه قرار می‌گیرد پس هیچ سینمایی نمی‌تواند بدون تامین ایمنی فعالیت كند. سینما‌‌داران در یكی از جلسات این كمیسیون تصمیم به بیمه كردن تماشاگر گرفتند. به هر حال سینماداران میزبان مردم هستند و شرایط را برای پذیرایی هر چه بهتر از میهمانانشان فراهم می‌كنند. آنها می‌خواهند در شرایط هر چه بهتر و در خور شأن مردم پذیرای آنها باشند. داریوش بابائیان، تهیه‌كننده و سینمادار، این مشكل را وابسته به موقعیت مكانی سینماها دانسته و می‌گوید: پیشنهاد من این است كه از محدوده جمهوری، انقلاب، لاله‌زار و دیگر مكان‌هایی كه شلوغ هستند، ترافیك بالایی دارند و رعایت موارد ایمنی در آنها كار سختی است، سینماها را به مكان‌های جدید و مناسب منتقل كنیم. در حال حاضر این امكان توسط مؤسسه سینما شهر فراهم شده است. این مؤسسه تمایل زیادی به بازسازی سالن‌های سینما در سراسر كشور دارد و بهتر است سینماها از مناطق مسكونی و تجاری به مناطق فرهنگی كوچ كنند. سینماهای بازسازی شده، در بافت تجاری و مركزی شهر ما واقع شده‌اند و با توجه به اینكه این مناطق به‌صورت بالقوه‌ حادثه خیز هستند بهتر است راهكار تازه‌ای ارائه كنیم.
نمایی از سینمای سوخته ی جمهوری
این سینما‌دار با اشاره به سینما جمهوری كه اخیرا طعمه حریق شده می‌گوید: در محدوده زمین این سینما نزدیك به 50 مركز تولیدی و... است. این مسئله همیشه خطری را متوجه سینما می‌كرد كه در نهایت هم این اتفاق رخ داد. باید خدا را شكر كرد كه این اتفاق در نیمه شب و زمان تعطیلی سینما رخ داده است چون در غیراین صورت، خسارات غیرقابل جبرانی به بار می‌آمد، اما احتمال تكرار این مسئله هم وجود دارد و باید به فكر راه چاره‌ای بود.مصطفی شایسته، سینمادار و تهیه‌كننده، نیز می‌گوید: در جایگاه یك تهیه‌كننده سینما معتقدم سینما‌داران ملزم به رعایت همه جانبه موارد ایمنی در سینماها هستند. قطعا در این میان حلقه مفقوده‌ای وجود دارد كه احتمالا فرسوده بودن سینماها یكی از دلایل این امر است.فرشید موتمنی آذر، مدیر سینما حافظ، رخ دادن حادثه در سینما را طبیعی دانسته و آتش گرفتن یك سینما را مثل آتش گرفتن یك واحد تجاری و یا یك مجتمع مسكونی، حادثه‌ای اجتناب‌ناپذیر می‌داند. او می‌‌گوید: سینما البته از این نظر حساس‌تر است به این خاطر كه محل رفت‌وآمد مردم است. هر چند كه در مورد سینما جمهوری باید منتظر اعلام نظر آتش‌نشانی باشیم. سینما حافظ هم سال گذشته حین بازسازی طعمه حریق شد اما در مورد آتش‌سوزی، 10 دقیقه اول این اتفاق خیلی مهم است یعنی در این زمان تنها می‌توانیم آن را كنترل كنیم. ما در عرض یك ربع آتش را خاموش كردیم چون تجهیزات لازم را داشتیم. كپسول، آب ذخیره و افراد كارآزموده و آموزش دیده تجهیزات ما بودند. فقدان هر یك از این موارد باعث رخ دادن اتفاقات غیرقابل جبرانی می‌شود. سینما جمهوری در ساعت 4 صبح آتش گرفته و قطعا در آن ساعت امكان اطفای حریق وجود نداشته است. وقتی هزینه ساخت یك سینما میلیاردی است، چه كسی می‌تواند از عهده هزینه‌ها بر‌بیاید. ما 30 سال پیش 124 سینما در تهران داشتیم و آن زمان حال سینما بهتر از الان بود چون سینما مشتری داشت.سینماهای ما از نظر ایمنی تقریبا تجهیز شده‌اند ولی ظاهرا این میزان تجهیز متفاوت است. به‌عنوان مثال در سینما حافظ، حتی روشن بودن سیگار هم باعث به صدا درآمدن آژیر خطر می‌شود. در سینمای ما یك مخزن 5 هزار لیتری روی پشت بام و 17 كپسول آتش‌نشانی وجود دارد. سیستم‌های برقی و تابلوهای برق هم مهم‌اند. مشكل اینجاست كه مالكان سینماهای قدیمی عمدتا نمی‌توانند به تنهایی هزینه بازسازی سینما را بپردازند. در حال حاضر ما تنها مشكل مالی داریم. هزینه بازسازی بعضی از سینماها بسیار بالاست و سینماداران به تنهایی توان پرداخت آن را ندارند.تازه‌سازهای مدرن یا قدیمی‌های محكمطبق گفته برخی كارشناسان، بعضی اقدامات ایمن‌سازی سالن‌ها به‌دلیل قدیمی بودن سازه سینماهای قدیمی امكان‌پذیر نیست. با این حال آیا بهتر نیست سالن‌های جدید جای سالن‌های قدیمی را كه در بافت تجاری و شلوغ شهر واقع شده‌اند، بگیرند.مصطفی شایسته حركت سازمان توسعه فضاهای فرهنگی را كه به همت شهرداری تهران انجام می‌شود، اقدام ارزنده‌ای می‌داند و معتقد است اقدام دكتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و مهندس تشكری‌نیا در ساخت سالن‌های جدید در شهر تهران می‌تواند در آینده نزدیك منجر به جایگزینی سینماهای تازه‌ساز با سینماهای فرسوده شود. او می‌گوید: در حال حاضر ساخت سالن‌های متعدد در سینما آزادی و ساخت مجموعه سینمایی پارك ملت از اقدامات مثبت شهرداری است. با ساخت این سالن‌های جدید، در كنار سینماهایی با بناهای قدیمی، به تدریج دیگر بناهای قدیمی نیز جایگزین می‌شوند. اگر ساخت سینماهای مدرن به همین ترتیب ادامه پیدا كند، میزان مراجعه مردم به سینماهای فرسوده كمتر می‌شود و صاحبان این سینماها نیز كم‌كم در این چرخه نوسازی سینما قرار می‌گیرند. برخی سالن‌های قدیمی مشكلاتی دارند كه به هیچ وجه قابل برطرف كردن نیست. بهتر است به جای اینكه سینمادار هزینه بازسازی سینمای آسیب دیده و حادثه دیده خود را بپردازد، به فكر ساخت سالن جدید با استانداردهای بین‌المللی باشد.موتمنی آذر نیز با اشاره به حمایت‌های مؤسسه سینما‌شهر از ساخت و بازسازی سالن‌های سینما معتقد است تعطیلی سینماهای فرسوده اگر قرار است اتفاق بیفتد، نیازمند پرداخت مبلغی به سینمادار طبق سنواتی كه به یك كارمند تعلق می‌گیرد، است. او می‌گوید: سینما‌دار به چه بهایی باید تن به تعطیلی سینمایش بدهد، مگر او چه مزایایی دریافت می‌كند. باید شرایط خوبی برای سینمادار فراهم شود. ما زیر مجموعه وزارت ارشاد هستیم اما هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد. بهتر است به جای هزینه كردن برای ساخت سالن‌های جدید سالن‌های قدیمی بازسازی شوند.
نمایی از سینمای سوخته ی جمهوری
بابائیان نیز در جایگاه یك سینما‌دار موافق ساخت سالن‌های جدید است و می‌گوید: به‌عنوان یك سینما‌دار من در نجف‌آباد اصفهان با همین مشكل روبه‌رو هستم. شورای شهر نجف‌آباد مخالف این است كه سینما بازسازی شود و آنها معتقدند با صرف هزینه‌ای می‌توانیم این سینما را برای استفاده آماده كنیم. سینماهای شهرهای كوچك باید به شكل ریشه‌ای بازسازی شوند. اگر سقف و بدنه مشكل دارد ما نباید به فكر دو سالنه كردن سینما باشیم. باید تمام موارد با رعایت استانداردهای روز در سینما‌سازی انجام شود. در مورد سینما جمهوری هم شما می‌بینید كه برای سالن سینما هیچ مشكلی به‌وجود نیامد و تنها دكوراسیون داخلی و قسمت‌های بازسازی شده آسیب دید. من معتقدم بهتر است سینماهای دیگری جایگزین سینماهای فرسوده شوند. رعایت موارد ایمنی در سینمایی نظیر جمهوری، فقط شامل داخل سالن می‌شود در صورتی‌كه فضای اطراف این سینماها پر از خطر است.اشرفی اما اعتقادی به جایگزینی سینماهای فرسوده با سینماهای جدید ندارد و اتفاقا سینماهای قدیمی را از نظر رعایت موارد ایمنی مناسب‌تر دانسته و می‌گوید: سینماهای قدیمی بهتر می‌توانند سیستم ایمنی را اجرا كنند و اما برای عملی شدن آن ما نیاز داریم بخشی از سینما را تخریب كنیم. برای نصب سیستم اطفای حریق ما نیاز به تخریب بخشی از سینما داریم این كار دقیقا مثل بازسازی یك واحد مسكونی فرسوده است. من معتقدم سینماهای قدیمی از سینماهای جدید بهترند و هیچ سینمای جدید التاسیسی توان رقابت با سینماهای قدیمی را ندارد. به هر حال سینما جمهوری هم بازسازی شده بود تا حدی كه تبدیل به یكی از بهترین سینماهای تهران شده بود، اما متأسفانه این اتفاق رخ داد. فرجی اما معتقد است سینمایی اگر امكانات كافی نداشته باشد قطعا توسط كمیسیون بند 5 تعطیل می‌شود. او می‌گوید: مثلا این اتفاق در مورد سینما پیام افتاد، این سینما می‌بایست تغییر كاربری می‌داد یا بازسازی می‌شد. در حال حاضر این سینما بازسازی شده است. در مورد جایگزینی سینماهای نوساز با سینماهای فرسوده، شاید تنها موقعیت مكانی سینما حائز اهمیت باشد؛ اینكه بگوییم لاله‌زار در حال حاضر منطقه تجاری است و این مكان مناسب سینما نیست. اما سینماهای قدیمی اگر به درستی بازسازی شده باشند و امكانات داشته باشند سینماهای خوبی هستند. گاهی هم بنا به دلایل نامعلومی برخی سینماها تعطیل می‌شوند به‌عنوان مثال سینما بهاران، یكی از سینماهای نوساز، در حال حاضر تعطیل است؛ سینمایی كه بهترین امكانات را داشت. این روزها همه همراه با حسرت و اندوه ناشی از سوختن یكی از سینماهای قدیمی پایتخت، چشم به بازسازی سریع آن دارند.در اسرع وقت می‌سازیم!معمولا هر گاه سینمایی می‌سوزد، شاهد واكنش‌های احساسی از سوی برخی مسئولان هستیم. معمولا وعده بازسازی سریع سینما داده می‌شود ولی در عمل یا این اتفاق نمی‌افتد و یا زمان بسیار طولانی برای انجامش صرف می‌شود. چه عواملی باعث می‌شود ساخت دوباره سینماهایی كه در اثر حادثه تخریب شده‌اند، این قدر طولانی شود؟بابائیان معتقد است این مسئله در مورد سینما آزادی یك مورد خاص بود كه دیگر تكرار نمی‌شود. او می‌گوید: وقتی سینما متعلق به بخش خصوصی است، قطعا سینما باید زودتر راه‌اندازی دوباره ‌شود. به‌نظر من حتی فردا هم برای شروع كار دیر است و در مورد سینما جمهوری از همین امروز باید دست به كار شد. اگر پروسه بازسازی همین امروز آغاز نشود، ممكن است این مسئله به دست فراموشی سپرده شود. شاید صاحبان سینما تصمیم بگیرند آن را تبدیل به یك پاساژ كنند. هر چند كه بهتر بود این سینما و بقیه سینماهایی كه در مكان‌های شلوغ است، به مناطقی با امنیت بیشتر منتقل شوند؛ مكان‌هایی با امكاناتی بهتر از نظر پاركینگ و دسترسی بهتر، اما نباید فراموش كنیم كه سینماها نباید حذف شوند. به گفته فرجی در حال حاضر اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد، در مورد ساخت و بازگرداندن سینما جمهوری به چرخه اكران اعلام آمادگی كرده است. اما در مجموع هنوز هستند سینماهایی كه چون بازسازی نشده‌اند به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده‌اند. او می‌گوید: سینما شهر قشنگ در حال حاضر تعطیل است و سینما سعدی، به‌صورت نیمه تعطیل در آمده است. در محدوده خیابان جمهوری، تنها همین سینما جمهوری باقی مانده بود كه اتفاقا بعد از بازسازی، استقبال خوبی از آن می‌شد. اما در نهایت با روند خوبی كه در ساخت و ساز و بازسازی سینماها در پیش گرفته شده، می‌توان امیدوار بود كه این سینما هر چه سریع‌تر به چرخه اكران برگردد. مؤسسه سینما‌شهر در این مورد با تعامل خوبی كه با سینماگران داشته، بسیار موفق عمل كرده است. موتمنی آذر اما معتقد است وقتی سینما متعلق به بخش خصوصی است، هیچ كمكی از جایی صورت نمی‌گیرد. او می‌گوید: وقتی هزینه ساخت یك سینما میلیاردی است، چه كسی می‌تواند از عهده هزینه‌ها بر‌بیاید. ما 30 سال پیش 124 سینما در تهران داشتیم و آن زمان حال سینما بهتر از الان بود چون سینما مشتری داشت. این روزها بخش خصوصی پول ندارد و حتی بعضی از سینماها پول خرید آپارات هم ندارند و از چرخه خارج می‌شوند. كم‌كم بخش خصوصی از این گردونه خارج می‌شود. در گذشته سینماها خرج خودشان را درمی‌آوردند. در آن زمان با همان هزینه كارها انجام می‌شد اما سینمادارها مرفه بودند. امروز همه این مشكلات به این خاطر است كه فیلم خوب نداریم و سینما مخاطب ندارد.  همشهریمطالب مرتبط :سینما جمهوری با واکنش‌های احساسی زنده نمی‌شود





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن