واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تجویدی: باید در درجه اول انسان باشیم ایسکانیوز: نمایش «در حوالی تئاتر شهر» که از 20 تیر ماه جاری در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه خواهد رفت نمایشی اجتماعی است که با استفاده از مشاهدات عینی فرهاد تجویدی؛ طراح و کارگردان، شکل گرفته و این روز ها آخرین مراحل تمرین را در این سالن پشت سر می گذارد. به گزارش خبرنگارتئاتر گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"،تجویدی که بیشتر با ایفای نقش های ماندگار در تئاتر های تلویزیونی شناخته می شود در سالهای اخیر بازگشت دوباره ای به تئاتر داشته و با کارگردانی نمایش «بوق» نشان داد که رویکردی ویژه به مسائل و آسیب های اجتماعی دارد. وی تصریح می کند که نمایش« در حوالی تئاتر شهر» در ادامه دو تجربه قبل نوشته شده و می گوید: داستان این نمایش به حدود 12 سال پیش باز می گردد. به زمانی که بعد از کار روزانه به دیدن تئاتر می رفتم و ساعت هایی را در تئاتر شهر می ماندم. در آن جا بود که افراد گوناگونی از معتاد و بزه کار و بی خانمان را می دیدم و همان جا بود که با مرد چای فروشی آشنا شدم که عاشق زنی بود و به امید بدست آوردن او کار می کرد. در آن حوالی اتفاقات متعددی می افتاد. در همان لحظه که تمرکزم در یک چیز بو د، هزاران زندگی در همان حوالی جریان داشت. وقتی این طرح را برای دوست عزیزم فرهاد نقدعلی خواندم ، پیشنهاد کرد که آن را بنویسد تا کارگردانی کنم . "... در حوالی تئاتر شهر" اول بار در جشنواره تئاتر ماه اجرا شد وتوانست دو جایزه این جشنواره را به خود اختصاص دهد. در این نمایش پر پرسوناژ بازیگرانی چون زهره صالحی ، عباس آمدی ، انوش معظمی ، گیتی قاسمی ، عصمت رضا پور ، سعید شیری ، محمد علی حسینعلی پور ، میترا ضیایی کیا ، مهدی قاهری ، مرتضی زینعلی ، نگار مجرد ، سمیه انصاری ، مریم باقری ، حمید کیوان ، حسین پورکریمی ، امیر نیک سرشت ، امید مجتهدی ، نسیم اسکندری ، حسین حسینی ، مهسا گلدانی ، روح الله رسولی ، شاهین قاسمی و فرهاد تجویدی ایفای نقش می کنند. تجویدی که خود از دانش آموختگان هنرکده آناهیتا است و بازیگری را زیر نظر مصطفی اسکویی آموخته ، ریزه کاری های بازی بازیگرانش را به دقت زیر نظر دارد و با سخت گیری خاصی که رفاقت و صمیمیت در آن دیده می شود ، آنها را با شیوه های کار در صحنه و تصویر آشنا می کند. می گوید: مهمترین اصل من در تمرینات این است که در درجه اول انسان باشیم، هنرمند بودن خودش می آید. اینکه ما چه وظیفه ای داریم و چرا به ما هنرمند می گویند باید دغدغه تمام بازیگران باشد. به آنها یاد آوری می کنم که این یک کشف و شهود است. و در انتقاد از تئاتر حرفه ای امروز آن را تئاتر افه ای نامیده و رو به بازیگران می گوید: کار گروه های امروز این شده که پس از تصویب متن ، چند چهره معروف دور هم جمع شوند و کاری را به سرعت روی صحنه ببرند و تمام ! همین است که فردی که جاذبه ای دارد خود اش را تکرار میکند، حوصله تمرین ندارد و تنها به دستمزدی که می گیرد فکر می کند. می شود بازیگر مقلد مزدور! در حالی که کار بازیگر این است که در شناخت خود و نقش به جایی برسد که کشف و شهود خویشتن باشد. حضور حامد کاتوزی ، استاد تای چی چوان ، در تمرینات گروه فرهاد تجویدی یکی دیگر از ویژگی های این نمایش است که اهمیت تمرکز ، هماهنگی ذهن و جسم و کشف انرژی های درونی تک تک اعضا گروه را برای کارگردان آشکار می کند. این تمرینات ساعتی از هر جلسه تمرین را به خود اختصاص می دهد. گویی در کار او همه برای یکی و یکی برای همه اند. اعتقاد دارد : باید شرایط اخلاقی و فکری گروه با هم یکی باشد. وقتی به این هماهنگی برسیم سخت ترین متن ها را کار کرد. تجویدی درباهر استفاده از بازیگران جوان در نمایش هایش توضیح می دهد: از بازیگران جوان و علاقه مند و دانش آموخته استفاده می کنم چون ذوق و شوق و صداقت در آنان موج می زند. در این جوان ها خلاقیت وجود دارد و از تجربه کردن و آموختن نمی ترسند. بر خلاف بعضی که فکر می کننند با بازیگران حرفه ای کار سریعتر جمع می شود معتقدم به همان صورت هم تئاتر سریعتر برچیده می شود! بعد از بوق صدها تقاضای همکاری داشتم و امروز از انتخاب هایم راضی ام. او شکل اجرایی نمایش "... در حوالی تئاتر شهر" را تلفیقی از تئاتر سنتی و مدرن معرفی کرده و استفاده از برخی افه های سینمایی را از جمله تکنیک های تصویری آن بر می شمارد و می گوید : مخاطب امروز به خاطر دیدن فیلم ها و سریال های زیاد با این نوع از تصاویر ارتباط بیشتری برقرار می کند. و توضیح می دهد: متن ، چند صدایی است. کسانی که آن را خوانده اند می گویند، با معیارهای نمایش متعارف جور در نمی آید. به همین دلیل هم هست که در عین حال که از بازیگران همزاد پنداری عاطفی و روانشناختی را می خواهم، حالات بیرونی و ژست پردازانه را نیز می خواهم. آنها باید چند خصوصیت متضاد را بازی کنند. از آنها می خواهم گاه سطح بیرونی و ژستیک متن و گاه زیر متن را بازی کنند. به این ترتیب شخصیت ها از خود زندگی بزرگ ترند. چون بیشترشان در مرز بین رویا و واقعیت در نوسان هستند. طراحی صحنه نمایش را فرهاد تجویدی و طراحی لباس را آذر نجیبی بر عهده دارند. و موسیقی آن را امید یوسفی انجام داده و آریا حسن زاده نیز خوانندگی آن را بر عهده دارد . اشعار این قطعات موسیقی را انوش معظمی سروده است. طراحی پوستر و بروشور این نمایش را نیز مرتضی اتابکی و مریم پروانه بر عهده دارند. بهراد بهمنش عکاس و فرید ملک محمدی طراح گریم این نمایش هستند. در گروه کارگردانی شاهین قاسمی و حمید رضا یعقوبیان به عنوان دستیار اول و دوم و سمیرا مجد به عنوان منشی صحنه همکاری دارند. فرامرز راد ، سارا جوادی ، روح الله رسولی ، امیر لوجاقی و صمد خانی از دیگر همکاران گروه در بخش اجرای صحنه ، لبا س و نوراند. تجویدی پیش از بدرقه ما تاکید می کند: ادعایی در کارگردانی ندارم . چون به بازیگری علاقه مندم، به بازیگرانم گوشزد می کنم روی بازیگری کار کنند و به شعور تماشاگر احترام بگذارند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]