واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: همن قبادی گفت : یک فیلمساز کوتاه باید سالی 12 فیلم کوتاه بسازد،با دوربین دیجیتال خود روزی 200 عکس خوب بگیرد و همه چیز را در قاب ببیند تا به یک فیلمساز حرفهای تبدیل شود. به گزارش ایسکانیوز،در حاشیه برنامه اکران فیلمهای منتخب ششمین جشنواره بین المللی فیلم 100، نشست تخصصی سنمایی با محوریت بررسی فیلم کوتاه با حضور بهمن قبادی در سالن شماره 5 سینما آزادی برگزار شد. بهمن قبادی در این نشست که با حضور جمع زیادی از علاقمندان به هنر سینما برگزار شد، گفت: درست است که یک فیلم بلند به اندازه چند فیلم کوتاه برای فیلمساز مشقت دارد و وقت میگیرد؛ اما یک فیلم کوتاه اگر گویا و موجز باشد میتواند به اندازه یک فیلم بلند قابل تامل و محترم باشد. قبادی گفت: در جشنواره فجر امسال دو فیلم را دیدم که از کلیت آنها زیاد خوشم نیامد اما در همین فیلمها سکانس های درخشانی بود که برای تبدیل کردن آن فیلم به یک شاهکار کافی بودند. لذا یک فیلم 100 ثانیهای هم میتواند یک اثر فاخر هنری باشد. وی افزود: سازنده فیلم کوتاه تمرین خوبی برای استفاده بهینه از زمان میکند و همین باعث میشود که اگر روزی یک اثر بلند ساخت در دقایقی از آن اثر خود را به یک اثر ماندگار بدل کند. فیلم 100 ثانیهای فیلمساز را عادت میدهد به اینکه در فیلمش حتی یک فریم اضافه نباید باشد. او فیلم 100 ثانیهای را محک مناسبی برای خودآزمایی دانست و گفت: اگر فیلمسازی در این زمان توانست یک شاهکار خلق کند میتواند به فیلم های نیمه بلند و بلند هم فکر کند،اما اگر فیلم 100 ثانیهای اش متوسط باشد یقینا در کارهای طولانیتر نیز موفق نخواهد بود. این فیلمساز برجسته سینمای ایران گفت: یک فیلمساز کوتاه باید سالی 12 فیلم کوتاه بسازد،با دوربین دیجیتال خود روزی 200 عکس خوب بگیرد و همه چیز را در قاب ببیند تا به یک فیلمساز حرفهای تبدیل شود. خوب البته علاوه بر این باید به نقاشی بپردازد و گرافیک کامپیوتری را تجربه کند و کلا به همه مقولههای هنری وارد شود تا مسیر پیشرفت و تعالی برایش هموار شود و تازمانی که فیلمساز این مشقتها را تحمل نکند فیلمساز حرفهای نخواهد شد. قبادی با تاکید بر اهمیت ایده و ارجحیت آن در مقام مقایسه با تکنیک در سینما گفت: تجربه من میگوید که اثری که با تکنیک درجه دو و سه ساخته میشود اگر دارای یک ایده ممتاز باشد میتواند یک اثر ماندگار شود. قبادی که جایزه دوربین طلایی جشنواره کن را بخاطر اولین ساخته اش در جوانی در کارنامه خود دارد، ضمن تاکید براهمیت انتقال مفهوم بعنوان اصلی ترین رسالت فیلم، ادامه داد: ترجیحا فیلمسازان کوتاه باید در تجربههای اول خود دیالوگ را به حداقل برسانند و معطوف به آن نشوند و بجای آن به مقوله های مهم تری مثل کادربندی،ریتم،بازیگردانی و نوع بازی بازیگران بیشتر توجه کنند. قبادی سپس حاضران را مخاطب قرار داد و گفت: اگر زمانی خواستید یک فیلم کوتاه بسازید یک سکانس اضافه بنویسید و در آن همه بازیگرانتان را به بازی بگیرید. این سکانس را پیش از همه سکانسها تصویربرداری کنید و به تهیه کننده فیلم ـ البته اگر خودتان نبودید ـ بگویید که این سکانس برای شما خیلی اهمیت دارد. و البته در تدوین این سکانس را حذف کنید. در این آزمون متوجه میشوید که کدامیک از بازیگرانتان برای این کار مناسبند و کدامیک بهدرد کارتان نمیخورند. گفتنی است بهمن قبادی یکی از پرکارترین و در عین حال موفق ترین سازندگان فیلمهای کوتاه در سینمای ایران بهشمار میآید. در کارنامه درخشان او علاوه بر کارگردانی فصلهای درخشان دیگری در کسوت نویسندگی،بازیگری،تهیه کنندگی، طراحی صحنه و لباس و ... به چشم میخورد. او یکی از دو نفری است که در تاریخ سینمای ایران موفق به کسب جایزه دوربین طلایی جشنواره کن شدهاند./1110 خبرنگار:236
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]