تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821256698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از مردی شبیه باران تا چهار انگشتی


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسکانیوز: سعید سهیلی از سال 75 با فیلم "مردی شبیه باران" وارد عرصه فیلمسازی حرفه ای شد و اسرای دفاع مقدس را محور فیلم اول خود قرار داد. فیلم های مردی از" جنس بلور"، "سهراب"، "شب رهنه"، "غوغا"، "تارا و تب توت فرنگی"، آثار او قبل از "سنگ کاغذ قیچی" هستند که در همه آنها نویسندگی را هم به عهده داشته است. سهیلی هر چند از دفاع مقدس آغاز کرده اما به موضوعات حاکم بر روابط اجتماع و موضوعات جامعه رسیده است. از ویژگی های طرح موضوع در داستان های او بزرگ نمایی لکه های سیاه و نقاط منفی فضای موجود و نوعی بی پردگی است که چه خوب و چه بد در مجموعه آثارش دیده می شود. اغراق زدگی پررنگی که نه برخاسته از نیاز قصه و جنس موضوع بلکه بیشتر متاثر از فیلم ساز است. سهیلی با تکیه بر این مولفه ها آثار مختلفی ساخته و حتی آثار نامتعارف تری نسبت به بقیه کارهایش دارد. از کارهای سهیلی" تارا و تب توت فرنگی" فیلمی است که علاوه بر مولفه های ذکر شده با ساختاری معمایی پلیسی روایت می شود این فیلم روایتگر سه دختر جوان که دوران انقلاب و جنگ را پشت سر گذاشته اند است به نوعی تصویر و شخصی خود را از این مقاطع تاریخی در اختیار مخاطبش قرار می دهد. اما این فیلم آنچنان در اطلاعات دهی غرق می شود که روابط علت و معلولی میان شخصیت ها و ماجرا از دست می رود، سهیلی در" سنگ، کاغذ، قیچی" هم از ساختار تا حدی فاصله می گیرد و با شیوه ابتدای فیلم و موقعیت سازی بخش را از سیستم خوبی برخوردار می کند به علاوه در به تحلیل آدم های جنگ در زمان حال می پردازد، سهیلی در فیلم "چهار انگشتی" نیز مولفه از اغراق باز هم در فیلم های خود استفاده کرده است، فیلم چهار انگلشتی تقابل میان خیر وشر است سهیلی در چهار انگشتی داستان دو کاراکتر به نام فواد را روایت می کند یکی فواد خوب و سر به راه و دیگری فواد بد و خلاف کار. اما داستان و روایت و ساختار متفاوتش تماشاگر تا صحنه های پایانی به خاطر این دلایل نمی تواند این دو را به خوبی از هم تفکیک کند، حتی در بخش هایی از فیلم تماشاگر شاید حدس بزند که این دو شخصیت به هم شبیه هسند و شاید از وجود هم خبر ندارند. فضای حاکم بر فیلم از داستان گرفته تا شخصیت ها و حتی بازی بازیگر ها بسیار اغراق آمیز و بیشتر به فیلم های وسترن است. تماشاچی با داستانی نه چندان واقعی رو به رو است. سکانس های پایانی به تماشاگر کمک می کند تا روند داستان را از هم تفکیک کند. شخصیت بد و خوب را از هم جدا کند ماجرای کشته شدن چهار انگشتی با یک تفاوت کوچک با صحنه آغازین به پایان می رسد و صحنه بعدی تماشاگر متوجه می شود که تمام داستان تا آن لحظه روایت و فیلم نامه و از زبان نویسنده به نام فواد است، البته در انتهای داستان فواد آدم های قصه خود را به نوعی در جامعه پیدا می کند و تماشاچی متوجه می شود که این آدم ها زیاد هم تخیلی نیستند و شادی هر کدام از آنها در جامعه وجود خارجی دارند. در کل می توان گفت شاید کمتر به شیوه و روایت و نوع ساخت فیلم پنهان چهار انگشتی پیدا کرد.سهیلی فیلم خود را با مشارکت موسسه ناجی هنر و با مضمون اجتماعی پلیسی ساخته و جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد و سعی کرد اقتدار پلیس را در جامعه نشان دهد. بازی "بهرام رادان" را نیز می توان از جذابیت های فیلم سهیلی دانست. رادان از جمله بازیگرانی است که انی زیادی برای بهتر شدن نقش های خود صرف می کند و اگر مروری بر کارنامه کاری او صورت گیرد می توان به خوبی پیشرفت فوق العاده او را در کار حرفه ای بازیگری دریافت. رادان اولین حضور سینمای خود را در "شور عشق" را تنها به واسطه چهره اش داشت. اما فیلم به فیلم به دانش سینمایی خود افزود و توانست فوت و فن بازیگری را بیاموزد تا اینکه در چهارمین نقش آفرینی اش کاندید دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم "آواز قو" در پنجمین جشن خانه سیما شد و دو سال بعد هم در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیم "شمعی در باد" تصاحب کرد. انتخاب رادان برای نقش فواد و کاراکتر چهار انگشتی انتخابی به جا بوده است. "جمشید هاشم پور" که تا اواسط دهه شصت با نام "جمشید آریا" فعالیت می کرد بعد از انقلاب اولین حضور سینمایی خود را با مسعود کیمیایی و فیلم "خط قرمز" داشت نه جمشید هاشم پور با بازی در نقش های متفاوت توانایی های خود را به اثبات رسانده است. نقش منفی "هاشم پور" در چهار انگشتی سر تراشیده و گریم او دوباره ذهن تماشاگر را به سمت هاشم پور ده شصت و هفتاد می برد. لیلا اوتادی و اندیشه فولادوند نیز از دیگر هنرپیشه گان فیلم سهیلی هستند که هر دوی آنها در فیلم قبلی او "سنگ، کاغذ، قیچی" با سهیلی کار کرده اند. اندیشه فولادوند بازی قابل قبولی در فیلم از خود به نمایش گذاشته است، اگر چه بازی او اغراق شده است اما بازی او در کل در خدمت فیلم است. چهار انگشتی هشتمین ساخته بلند سینمایی سهیلی در" جشنواره فیلم پلیس" به عنوان فیلم برگزیده انتخاب شد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن