واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: سینمای ما- نشست نقد و بررسي فيلمسينمايي «سن پطرزبورگ» به كارگرداني بهروز افخمي با حضور محسن طنابنده بازيگر، حميد اعتباريان تهيهكننده، مهراب قاسمخاني فيلمنامهنويس در فرهنگسراي ارسباران (هنر) برگزار شد. در اين نشست كه عصر ـ يكشنبه 26 مهرماه ـ به همت باشگاه فيلم تهران برگزار شد، محسن طنابنده بازيگر دربارهي روند انتخاب بازيگران «سنپترزبورگ» گفت: بهروز افخمي يكي از كارگردانان بسيار تواناي سينماي ايران است و دقيقا ميداند كه بر چه اساس بازيگران را براي نقشها انتخاب ميكند. او افزود: در ابتدا براي نقش (فرشاد) كه در نهايت پيمان قاسمخاني آن را بازي كرد، گزينههايي مانند مهران مديري، امين حيايي و پارسا پيروزفر مدنظر بود، ولي افخمي از همان روزهاي اول اين نقش را براي پيمان قاسمخاني در نظر گرفته بود و در نهايت هم پيمان اين نقش را بازي كرد. او دربارهي نقش (كريم) در فيلم «سنپطرزبورگ» نيز گفت: از ابتدا من براي اين نقش انتخاب شده بودم و تا پايان هم به همينگونه بود، زيرا افخمي براي اين فيلم لحني را انتخاب كرده بود و فيلم را براساس آن چيده بود و براي اين نقش از ابتدا من انتخاب شده بودم. طنابنده همچنين در خصوص بعضي انتقادها كه از سوي مخاطبان مطرح ميشد، ادامه داد: در شرايطي كه سينما وضعيت مطلوبي نداد اين فيلم مخاطبان را خوب جذب كرده و فروش خوبي داشته است، هرچند فروش فيلم دليل بركيفيت مطلوب آن نيست، اما «سن پطرزبورگ» فيلم قابل تاملي است و به مخاطب احترام گذاشته است. او ادامه داد:شكل و شمايل فيلم خيلي قابل احترام است و دليلي ندارد كه به اين فيلم احترام گذاشته نشود، زيرا معتقدم در شرايطي كه فيلمهاي كمدي سخيف سينماي ايران را گرفته است، فيلم «سنپترزبورگ» شكل ديگري از كمدي را ارائه كرده است. محسن طنابنده افزود:اگر به فيلم منصفانه نگاه شود، در سينماي ايران كمتر ميتوان چنين لحني را پيدا كرد، زيرا اين فيلم به لحاظ ساختمان و لحن خيلي قابل بررسي است. حميد اعتباريان تهيهكننده «سنپطرزبورگ» نيز دربارهي اختلافاتي كه وجود داشت نيز گفت:علت اختلافات بيشتر بر سر تدوين اين فيلم پيش آمد، زيرا بعد از اتمام فيلمبرداري بهروز افخمي ايران را ترك كرد و من بعد از چهار ماه كه با او براي تدوين فيلم تماس گرفتم، او نتوانست خود را به تدوين اين فيلم برساند و اظهار ميكرد كه فيلم را براي تدوين به كشوري كه او براي ساخت فيلم در آن مستقر بود، بفرستيم كه چنين كاري نيز امكان نداشت و نهايتا تصميم بر آن شد تا فيلم با همكاري فرزندش (آيدين افخمي) براي تدوين به مستانه مهاجر سپرده شود. او افزود: مدت زمان فيلم اصلي (راشها) 240 دقيقه بود كه در تدوين نهايي و فيلمي كه در نهايت بر روي پرده رفت به 119 دقيقه تبديل شد. اعتباريان همچنين يادآور شد:از ابتدا كه كار به بهروز افخمي سپرده شد، حرفهايي مبني بر اينكه با ايشان كاركردن سخت است و معمولا مراحل توليد و پس از آن به طول خواهد انجاميد، شنيده ميشد. ولي من به اين حرفها توجه نكردم و كار را به افخمي سپردم. در حال حاضر هم او از فيلم راضي است، ضمن اينكه كاركردن با اين كارگردان براي من شيرين بود، زيرا افخمي در كارگرداني مانند يك مهندس عمل ميكند و به تمام زواياي دوربين و صحنه تسلط دارد. تهيهكننده فيلم «سنپطرزبورگ» ادامه داد: در اين فيلم سعي شده است به روابط ارامنه، مسيحيان و مسلمانان كه با هم در ايران زندگي ميكنند، پرداخته شود، زيرا برخلاف تصاويري كه دنيا از كشور ما نشان ميدهد، در ايران هميشه روابط ارامنه و مسيحيان با مسلمانان ايران خوب بوده است، اما اگر در فيلم چنين چيزي در نيامده است، شايد به خاطر حذفيات فيلم بوده است. اعتبارايان در پايان گفت: فكر ميكنم رابطهها و نوع خاصي از فيلمهاي سخيف و مبتذل در حال نابودكردن سينماي ايران است و ما در فيلم «سنپطرزبورگ» سعي كرديم اين تصوير از سينماي كمدي ايران را پاك كنيم. گفتني است؛ در اين مراسم كه آيدين افخمي نيز در جايگاه تماشاگران حضور داشت، در خصوص اظهار نظرهايي مبني بر اينكه كارگردان فيلم از فيلم راضي بوده است، گفت: پدرم (بهروز افخمي) در مصاحبهاي كه با يكي از روزنامهها داشته است، گفته فيلم «سن پطرزبورگ» را جزو كارهاي خود نميدانم و به نظر من اظهار نظر در مورد اينكه كارگردان از فيلم «سن پطرزبورگ» راضي خوشحال است، در اينجا كار درستي نباشد و بهتر است خود او اين سوال را جواب بدهد. مهراب قاسمخاني كه به عنوان فيلمنامهنويس در اين جلسه حضور داشت، گفت: «سن پطرزبورگ» اولين كار سينمايي من بود كه قرار بود از ابتدا با بازيگراني مانند پرويز پرستويي، گلزار و مهران مديري و توسط كمال تبريزي كارگرداني شود، ولي بعد كه شكل فيلمنامه عوض شد و قرار شد بهروز افخمي كارگرداني اين فيلم را برعهده بگيرد، قرار شد محسن طنابنده و پيمان قاسمخاني بازيگران فيلم باشند و الان كه فيلم را ميبينيم نميتوانم بدون حضور طنابنده و پيمان قاسمخاني فيلم را تصور كنم. او در خصوص اتفاقات فيلم نيز تصريح كرد: بخشهايي از اتفاقات اين فيلم كاملا مستند است. فيلم براساس يك گنج واقعي كه در تاريخ روسيه وجود داشته است، طراحي شد، زيرا دوست داشتم مبناي داستان حقيقي باشد و ما با حقيقتها شوخي كنيم. وي در خصوص انتقاداتي كه برخي از حاضرين مطرح كردند، گفت: فيلمنامهي اين فيلم بسيار بيشتر از چيزي بود كه الان در فيلم مشاهده ميشود. در فيلم شخصيتهايي مانند «ژانت» وجود داشتند كه در طول فيلمبرداري تغيير كرد و حذف شد كه شايد بهتر بود اين حذفيات و تغييرات قبل از فيلمبرداري انجام شود. قاسمخاني همچنين به نقش امين حيايي در اين فيلم اشاره كرد و افزود: نقش امين حيايي در اين فيلم بيش از چيزي بود كه در حال حاضر در فيلم مشاهده ميشود، ولي به اين دليل كه حيايي دير به گروه ملحق شد و نيز بخشهايي از بازي او در تدوين حذف شد، نقش او در فيلم كنوني كمتر شده است. مهراب قاسمخاني افزود: متاسفانه تغييراتي كه ابتدا در فيلمنامه و بعد در فيلمبرداري و تدوين براي اين فيلم پيش آمد تا حدودي به كار لطمه زد و شايد پايان فيلم را هم تا حدودي عوض كرد، ولي در حالت كلي از حضور دراين گروه و ساختهشدن اين فيلم خوشحال هستم. زيرا دراين مدت با گروهي كاركردهام كه نسبت به كار احساس مسووليت داشتند و تمام دعواها نيز از همين احساس مسووليتها شروع شد، به نتيجه خيلي كاري ندارم، ولي احساس مسووليت در سينماي ايران خوب است. وي همچنين در بخش ديگري از سخنانش، انتقادهاي حاضرين نسبت به منطق داستاني، شخصيتپردازي و پايانبندي فيلم را به تغييرات در فيلمنامه، فيلمبرداري و تدوين نسبت داد و ضعفهاي فيلم را پذيرفت و گفت: متاسفانه اين تغييرات با زمان جلو آمد كه من خيلي از آنها را دوست نداشتم و در نهايت باعث شد تا فيلم تغيير كند. منبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]