تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834947529
اسراف و صرفه جويي در فرهنگ اسلامي
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اسراف و صرفه جويي در فرهنگ اسلامي نویسنده: حامد علي اكبرزاده در مقاله حاضر نويسنده با بررسي مقوله اسراف و صرفه جويي از ديدگاه آيات و روايات، بر ضرورت فرهنگ سازي براي صرفه جويي و قناعت در جامعه تأكيد كرده است كه آن را با هم از نظر مي گذرانيم.مسأله اسراف و قناعت از مفاهيم و گزاره هاي مورد اهتمام دين مبين اسلام است كه در آيات قرآني و روايات اهل بيت(علیهم السلام) بر روي اين دو موضوع تأكيدات فراوان صورت گرفته است.معني و مفهوم اسراف«اسراف در لغت به معني تجاوز و زياده روي است و بنابراين در امور اعتقادي و همچنين در تمام افعال و اعمال انساني متصور است. اسراف در عقيده آن است كه انسان درباره خود يا ديگري چيزي را كه دروغ و سزاوار نيست، معتقد شود، مانند اعتقاد فرعون به ربوبيت خودش كه گفت: براي شما غير از خودم خدائي نمي شناسم» (قصص.38) و پروردگار عالم او را از مسرفين خواند. (يونس.83) يا اينكه آنچه را كه سزاوار تصديق و اعتقاد است باور نكنند مانند اعتقاد به خدا و نبوت پيغمبران و امامت ائمه و معاد و... چنانچه در قرآن مجيد مي فرمايد: و اينچنين جزا مي دهيم كسي را كه از حد بگذراند (اسراف كند) و به آيات پروردگارش ايمان نياورد و عذاب آخرت سخت تر و باقي تر است.»(1)موضوع صرفه جويي به قدري در اسلام اهميت دارد كه علماي اخلاق تأكيد مي كنند: «سزاوار است مؤمن در امور مباح هم سعي كنند كه اسرافي از آنها سر نزند، مانند اسراف در خواب، بيداري، حرف زدن و خوردن، چنانكه در حديث است خدا هر پرخور و پرخوابي را دشمن مي دارد.(2)فرهنگ ديني ما به خوبي ابعاد و انواع مختلف اسراف را ترسيم مي كند و به انسان مسلمان مي آموزد كه چگونه خود را از سقوط در اين ورطه حفظ كند. يكي از علماي اخلاق اسلامي در تعريف اسراف و انواع آن مي گويد:«اسراف، به معناي تجاوز از حد و زياده روي كردن است و آن يا از جهت كميت است كه صرف كردن مال است در موردي كه سزاوار نيست هر چند به مقدار درهمي باشد و يا از جهت كيفيت است و آن صرف كردن مال است در موردي كه سزاوار است، لكن بيشتر از آن چه شايسته است و از همين رو بعضي صرف مال را در موردي كه سزاوار نيست تبذير گفته اند و صرف مال را در زيادتر از آنچه سزاوار مي باشد، اسراف دانسته اند.(3)اسراف در قرآن و رواياتآيات قرآن درباره نكوهش اسراف و تبذير و ارزش و جايگاه ميانه روي و بهره گيري صحيح از نعمت هاي الهي به اندازه اي روشن و واضح است كه ما به عنوان يك مسلمان بايد به چنين مكتب دقيق و اخلاقي افتخار كنيم.قرآن در جاي جاي خود به مسئله اسراف اشاره مي كند و اسراف كننده را مورد سرزنش قرارمي دهد، برخي از اين آيات عبارتند از:-«خداوند كسي را كه اسرافكار و بسيار دروغگوست، هدايت نمي كند.» (غافر.8)-«اسرافكاران اهل آتش جهنم هستند.»(غافر.43)-از نعمت هاي الهي بخوريد و بياشاميد، اما اسراف نكنيد كه خداوند مسرفان را دوست نمي دارد.» (اعراف.31)-(بندگان خداوند) كساني هستند كه هرگاه انفاق كنند، نه اسراف مي نمايند و نه سختگيري، بلكه در ميان اين دو، حد اعتدالي دارند.»(فرقان.67)-«و اسراف نكنيد كه خداوند مسرفان را دوست ندارد.» (انعام.141)قرآن كريم مسئله اسراف را در معناي بسيار وسيعي به كار برده است و همانگونه كه در روايات نيز عنوان شده اسراف مراتب مختلفي دارد، اسراف در مرتبه اي مختص خوردن و آشاميدن است و در جايي ديگر فرعون نيز در رتبه اسرافكاران قرارمي گيرد، قرآن به انسان هايي كه زياده روي و اسراف مي كنند توصيه مي كند كه از راهي كه در پيش گرفته اند، بازگردند و از رحمت و بخشش الهي مأيوس نشوند.خداي متعادل در آيه27 سوره بني اسرائيل نيز اين گونه تكليف مسئله اسراف و تبذير را روشن مي سازد كه: «اسراف مكن و مال خودت را پراكنده مساز، به درستي كه اسراف كنندگان برادران شياطين هستند و شيطان به پروردگارش سخت (منكر) و كفران كننده است.» فرهنگ اسلامي همانگونه كه ديديم زياده روي در مصرف و استفاده از نعمت هاي مادي را از پائين ترين مراتب اسراف مي داند، در حاليكه دايره اين موضوع در اسلام بسيار گسترده است، تا جائيكه بحث از اسراف در عقايد و اعمال نيز به ميان مي آيد.احاديث و اخبار درنكوهش اسراف از ائمه شيعه بسيار نقل شده و به جرأت مي توان گفت كه در هيچ مذهب ديگري به اين اندازه درباره مسئله ميانه روي و اعتدال در مصرف تأكيد نشده است، نگاهي به روايات زير اين مسئله را بيشتر آشكار مي سازد.امام كاظم(علیه السّلام) در وصيت نامه اي به هشام مي فرمايد: يكي از لشكريان عقل ميانه روي و از لشكريان جهل زياده روي است.(4)اميرالمؤمنين علي(علیه السّلام) فرمودند: «زياده روي و اسراف مكن، زيرا بخشش اسراف كار مورد ستايش نيست و تنگدستي او هم مورد ترحم واقع نمي شود.(5)رسول خدا نيز در اين باره اينچنين مي فرمايد (السرف يورث الفقر»(6) زياده روي فقر به بار مي آورد.امام موسي بن جعفر(علیه السّلام) در جايي ديگر فرمود: كسي كه در زندگي ميانه روي و قناعت ورزد، نعمت او باقي مي ماند و آنكه با تبذير و اسراف زندگي كند، نعمتش از بين مي رود.(7)علاوه بر اين در سخنان گوهر بار ائمه هدي عليهم السلام بارها از اسراف و زياده روي به عنوان عامل تباهي مال و ثروت، از بين رفتن بركت و مقدمه و زمينه فقر و تندستي ياد شده است.قناعت، فضيلت بزرگاندركنار بحث اسراف كه همواره دراسلام مورد مذمت قرار گرفته است، مسئله قناعت خصلت و ويژگي ارزشمندي براي يك انسان مسلمان به شمار مي رود. در فرهنگ اسلامي صفت قناعت از جمله صفات فاضله و اخلاق حسنه است و از آن به عنوان وسيله اي كه سعادت ابدي آدمي را به بار مي آورد ياد شده است.امام محمدباقر(علیه السّلام) در اين رابطه مي فرمايند: هركه قناعت كند به آنچه كه خدا به او مي دهد، غني ترين مردم است. (8)علاوه بر اين در كتب اخلاقي اسلامي نيز مي بينيم كه روشهاي تحصيل اين صفت پسنديده مورد بحث و بررسي قرارگرفته و علماي اخلاق به صورت مفصل به اين موضوع پرداخته اند كه حاكي از توجه دين مبين اسلام به اين مسئله است، به عبارتي در آموزه هاي ديني ما علاوه بر اينكه مسئله قناعت و صرفه جويي يك مسئله تاثيرگذار درجامعه محسوب مي شود و به ابعاد اجتماعي آن پرداخته شده، هر فرد مسلمان نيز به كسب و تحصيل اين ويژگي اخلاقي پسنديده به عنوان يك فضيلت تشويق شده است. همچنين با نگاهي به ادبيات اين مرز و بوم خواهيم ديد كه ادبيات و شعراي ايراني نيز در جايگاههاي گوناگون به مسئله اسراف و در مقابل آن به صرفه جويي و قناعت توجه ويژه اي داشته اند.همچنانكه در گلستان سعدي بابي در فضيلت قناعت وجود دارد و در كتاب بوستان نيز باب ديگري به قناعت اختصاص يافته است. سعدي مي گويد:چو كم خوردن طبيعت شد كسي راچو سختي پيش آيد سهل گيردوگر تن پرورست اندر فراخيچو تنگي بيند از سختي بميرديا اينكه مي گويد:اي قناعت، توانگرم گردانكه وراي تو هيچ نعمت نيست (9)آثار متعددي از ادبيات فارسي وجود دارد كه به بحث قناعت و صرفه جويي پرداخته اند و بسياري از اين مباحث ريشه در فرهنگ ديني و سنت ها و آيين هاي ملي و بومي ما دارند كه توجه به اين آثار و بازگونمودن آنها در جامعه به شكل مطلوب مي تواند اشاعه دهنده فرهنگ مصرف صحيح و پرهيز از اسراف باشد.ضرورت احياي فرهنگ ميانه روي و قناعتموضوع اسراف و زياده روي و در مقابل آن صرفه جويي به قدري گسترده و مبسوط در كتب ديني و اخلاقي اسلامي مورد بحث قرار گرفته كه هر شك و شبهه اي را از ذهن انسان برطرف مي سازد و بسياري از ما به رغم اينكه به ابعاد مختلف آن احاطه نداريم، اما بازهم به دليل همين تاكيدات فراوان لزوم صرفه جويي و به قولي اندازه گيري مقتصدانه درمصرف را به عنوان يك ارزش ديني و انساني پذيرفته ايم. اگرچه براي ما انسانهاي غافل تنها هنگامي كه به خشكسالي و محدوديت قطعي برمي خوريم، مسئله صرفه جويي جلوه پيدا مي كند، اما اسلام به عنوان مكتبي كه براي سعادت بشر برنامه دارد، درهمه حال و همه جا اسراف را امري ناپسند ذكر مي كند و مومنان را از زياده روي برحذر مي دارد. حال اگر مي خواهيم در عرصه هاي گوناگون به موفقيت دست بيابيم، بايد فرهنگ اسلامي مصرف صحيح را در جامعه ترويج كنيم.به نظر مي رسد مسائلي از قبيل كم آبي و خشكسالي و غيرآن، يك محصول معنوي ارزشمند را براي ما به ارمغان آورده است و آن چيزي نيست جز احياي مجدد فرهنگ مصرف صحيح به رغم همه نواقص. درست است كه بايد به اين موضوع بيش از آنچه كه هست، پرداخته شود، لكن قطره ها هستند كه جريان ساز مي شوند و جرقه ها و شعله ها و زبانه هاي آتش را مهيا مي سازند.براي مبارزه با اسراف و ترويج مصرف صحيح بايد به ريشه هايي توجه داشت كه بتواند تاثير عميق در دل و جان مردم بگذارد، زيرا در غير اين صورت ممكن است روزگاري فرا رسد كه ديگر خبري از اين ريشه ها نيز نباشد. حال كه اين ريشه ها هنوز خشك نشده بايد به آن توجه داشت و غفلت نورزيد، همانطور كه اسراف به معناي گسترده آن محصول فرهنگ بيگانه است، صرفه جويي و ميانه روي و اعتدال در امور مختلف نيز از دل فرهنگ اسلامي و بومي ملت ما بيرون آمده است، بنابراين براي آنكه بتوانيم الگويي صحيح از مصرف را ارائه دهيم، ناچار هستيم كه به احياي فرهنگي جامعه بهايي بيش از پيش دهيم و از اين فرصت ايجادشده به نحو احسن استفاده كنيم، فرصتي كه امروز به بهانه كم آبي و خشكسالي تجلي يافته است. بنابراين از منظري ديگر كم آبي و خشكسالي بركات معنوي را نيز به همراه خود داشته است و مي تواند به نقطه آغازين براي برنامه ريزي و ترويج فرهنگ اسلامي صرفه جويي نيز تبديل شود.فراموش نكنيم كه فرهنگ مقوله اي مجرد و يك وجهي نيست، بلكه مسائل فرهنگي همواره تحت تاثير امور ديگري قرار مي گيرند، نمي توان از يك سو شاهد رواج فرهنگ مدگرايي در جامعه بود و ازطرفي انتظار داشت مردم به صرفه جويي درمصرف اهتمام داشته باشند.به هرحال به نظر مي رسد اين اراده مردمي در زمينه صرفه جويي بايد با فرهنگ سازي و تلاش همه جانبه، استمرار يابد تا در آينده اي نزديك مشكلات ناشي از محدوديت منابع كمترين تاثير منفي را در جامعه ما داشته باشد.يادمان باشد كه اسراف كاري مي تواند از پايين ترين مراتب آغاز شده و به نقطه اوج خود برسد، دراين ميان تنها فرهنگ مبتني بر آموزه هاي اخلاقي منبعث از وحي است كه مي تواند درمقابل آن بايستد، اين فرهنگ در جامعه ما ريشه دارد و بايد به اشاعه آن كمك كرد.پي نوشت : 1و 2- گناهان كبيره، شهيد دستغيب، جلد2، ص1203- همان، ص1034-تحف العقول، ص3005-غررالحكم، ص346-مجموعه الاخبار، باب 171، حديث67-تحف العقول، ص3018-معراج السعاده، ملا احمدنراقي، ص3879-كليات سعدي، تصحيح بهاءالدين خرمشاهي، ص89منبع: http://www.rcirib.ir/س
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 519]
صفحات پیشنهادی
اسراف و صرفه جويي در فرهنگ اسلامي
22 نوامبر 2008 – اسراف و صرفه جويي در فرهنگ اسلامي-اسراف و صرفه جويي در فرهنگ اسلامي حامد علي اكبرزاده در مقاله حاضر نويسنده با بررسي مقوله اسراف و صرفه ...
22 نوامبر 2008 – اسراف و صرفه جويي در فرهنگ اسلامي-اسراف و صرفه جويي در فرهنگ اسلامي حامد علي اكبرزاده در مقاله حاضر نويسنده با بررسي مقوله اسراف و صرفه ...
يك مسوول فرهنگي: مسوولان بايد در صرفه جويي الگوي جامعه باشند
او از صرفه جويي به عنوان فرهنگي اسلامي ياد كرد كه قرآن نيز بر آن تاكيد دارد و افزود: اسراف از ديدگاه قرآن، اسلام و ائمه معصوم (ع) كاري نكوهيده است و خداوند در قرآن مومنان ...
او از صرفه جويي به عنوان فرهنگي اسلامي ياد كرد كه قرآن نيز بر آن تاكيد دارد و افزود: اسراف از ديدگاه قرآن، اسلام و ائمه معصوم (ع) كاري نكوهيده است و خداوند در قرآن مومنان ...
شهروندان مازندراني : صرفه جويي به عنوان يك فرهنگ بايد نهادينه ...
14 آگوست 2008 – شهروندان مازندراني : صرفه جويي به عنوان يك فرهنگ بايد نهادينه شود-شهروندان ... خبرگزاري جمهوري اسلامي درخصوص صرفه جويي و لزوم پرهيز از اسراف ...
14 آگوست 2008 – شهروندان مازندراني : صرفه جويي به عنوان يك فرهنگ بايد نهادينه شود-شهروندان ... خبرگزاري جمهوري اسلامي درخصوص صرفه جويي و لزوم پرهيز از اسراف ...
شماري از شهروندان خراسان شمالي: صرفه جويي بايد فرهنگ شود
شماري از شهروندان خراسان شمالي: صرفه جويي بايد فرهنگ شود-شماري از شهروندان ... جويي و پرهيز از اسراف تاكيد كرده اند افزود: با وجود اين رهنمودها نبايد جامعه اسلامي به ...
شماري از شهروندان خراسان شمالي: صرفه جويي بايد فرهنگ شود-شماري از شهروندان ... جويي و پرهيز از اسراف تاكيد كرده اند افزود: با وجود اين رهنمودها نبايد جامعه اسلامي به ...
شهروندان مازندراني : صرفه جويي به عنوان يك فرهنگ بايد نهادينه ...
14 آگوست 2008 – شهروندان مازندراني : صرفه جويي به عنوان يك فرهنگ بايد نهادينه شود-شهروندان ... خبرگزاري جمهوري اسلامي درخصوص صرفهجويي و لزوم پرهيز از اسراف ...
14 آگوست 2008 – شهروندان مازندراني : صرفه جويي به عنوان يك فرهنگ بايد نهادينه شود-شهروندان ... خبرگزاري جمهوري اسلامي درخصوص صرفهجويي و لزوم پرهيز از اسراف ...
شماري از روحانيون خراسان شمالي: صرفهجويي از صفات اخلاقي ...
1 سپتامبر 2008 – مدير كل تبليغات اسلامي خراسان شمالي نيز گفت: اگر از هر آنچه كه در اختيار ... او افزود: زماني صرفهجويي فرهنگ ميشود كه مردم به ضررهاي اسراف از لحاظ ...
1 سپتامبر 2008 – مدير كل تبليغات اسلامي خراسان شمالي نيز گفت: اگر از هر آنچه كه در اختيار ... او افزود: زماني صرفهجويي فرهنگ ميشود كه مردم به ضررهاي اسراف از لحاظ ...
شماري از شهروندان خراسان شمالي: صرفهجويي بايد فرهنگ شود
شماري از شهروندان خراسان شمالي: صرفهجويي بايد فرهنگ شود داخلي. ... تاكيد كردهاند افزود: با وجود اين رهنمودها نبايد جامعه اسلامي به تجملگرايي و اسراف روي بياورد.
شماري از شهروندان خراسان شمالي: صرفهجويي بايد فرهنگ شود داخلي. ... تاكيد كردهاند افزود: با وجود اين رهنمودها نبايد جامعه اسلامي به تجملگرايي و اسراف روي بياورد.
شهروندان كرماني: صرفهجويي در همه ابعاد سبب حفظ سرمايههاي ملي ...
18 آگوست 2008 – اجتماعي. فرهنگي. صرفهجويي. شماري از شهروندان كرماني در گفت وگو با ... محمدعلي قهاري افزود: صرفهجويي در فرهنگ ديني و اسلامي همواره به مسلمانان توصيه ... وي ادامه داد: در جامعه امروزي ريخت و پاش و اسراف به منزله تجمل در زندگي برخي ...
18 آگوست 2008 – اجتماعي. فرهنگي. صرفهجويي. شماري از شهروندان كرماني در گفت وگو با ... محمدعلي قهاري افزود: صرفهجويي در فرهنگ ديني و اسلامي همواره به مسلمانان توصيه ... وي ادامه داد: در جامعه امروزي ريخت و پاش و اسراف به منزله تجمل در زندگي برخي ...
اهميت صرفه جويي از ديدگاه يزديها
صرفه جويي و پرهيز از اسراف و تبذير، عمل پسنديده اي است كه در دين مبين اسلام ... وي گفت: آنچه در اين ميان اهميت دارد فرهنگ سازي و تفهيم اهميت "پرهيز از اسراف" است.
صرفه جويي و پرهيز از اسراف و تبذير، عمل پسنديده اي است كه در دين مبين اسلام ... وي گفت: آنچه در اين ميان اهميت دارد فرهنگ سازي و تفهيم اهميت "پرهيز از اسراف" است.
شهروندان مشهدي: صرفه جويي بايد به عنوان يك اصل مهم در ...
13 آگوست 2008 – فرهنگي. صرفه جويي. جمعي از شهروندان مشهدي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي تاكيد كردند: بايد صرفه جويي و پرهيز از اسراف ...
13 آگوست 2008 – فرهنگي. صرفه جويي. جمعي از شهروندان مشهدي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي تاكيد كردند: بايد صرفه جويي و پرهيز از اسراف ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها