واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: فیلم «اخراجی ها2» به عنوان اولین فیلم دنباله دار ایرانی به زبان طنز تلاش می کند تصویری واقعی از آدمهای جنگ باشد . فیلم «اخراجی ها 2 » دومین قسمت از مجموعه سینمایی «اخراجی ها» است وگویا طبق گفته کارگردان قرار است قسمت سوم نیز ساخته شود.فیلمی که توانسته در تعطیلات نوروز بسیاری از رکوردهای سینمایی ایران را جا به جا کند فروش سه میلیاردی در تنها دو هفته نشان از استقبال مردم وسینما دوستان از این فیلم دارد. اما پرفروش شدن یک فیلم نمی تواند دلیلی بر خوب و یا بد بودن یک فیلم داشته باشد. زمانی که «اخراجی های یک» اکران شد. بسیار از صاحب نظران شوخی های بی پرده فیلم را عامل فروش آن دانسته و از آن به عنوان یک طوفان زودگذر یاد کردند و اگر سی دی تقلبی آن قاچاق نمی شد چه بسا بسیاری از رکوردهای سینمای ایران را جابه جا می کرد. بسیاری از اهالی فن در سینما معتقدند مجموعه عوامل تکنیکی ، فنی و هنری یک فیلم باعث اقبال عمومی آن فیلم می شود.اما در مورد «اخراجی ها 2 »فارغ از هر گونه نظر شخصی مبنی بر خوب یا بد بودن فیلم، فیلم دچار یکسری اشکال به لحاظ پرداخت سینمایی است. عمده ضعف «اخراجی های 2»را می توان درکارگردانی، فیلمنامه دو پاره ، فرهنگ انسانی واجتماعی حاکم در فیلم دانست که باعث شده فیلم منطق روایتی درستی نداشته باشد و تبدیل به اثری دو پاره و آشفته شود انگار همه چیز به هم منگنه شده تا صرفا داستانی چند پاره تعریف شود. داستان هواپیما ربایی با استفاده از هر طرفندی به اردوگاه اسرا پیوند زده شده است و منطق روایی ندارد. دزدیدن یک هواپیما و بردن آن در زمان جنگ به کشور دشمن ،نمی تواند برای تماشاگر قابل باور باشد چرا که همان گونه که می دانیم آدم هایی که دست به دزدیدن هواپیمایی می زنند معمولا به دنبال دست یافتن به آرامش و فرار کردن به کشوری هستند که در آنجا بتوانند بدون هیچ گونه وابستگی و حتی شده بر خلاف اعتقاداتشان زندگی کنند. اما درفیلم «اخراجی ها 2 »همه چیز به گونه چیده شده که تماشاگر از همان ابتدا می داند همه این افراد قرار است به عراق بروند .اجازه ندادن برای فرود در کویت ،تمام شدن سوخت هواپیما و سررسیدن هواپیمای جنگی دشمن و موارد دیگری که باعث می شود هواپیما ربا مسافران و خدمه پرواز را به عراق ببرد واز قضا همگی این افراد درست به همان اردوگاهی برده می شوند که اخراجی ها در آن اسیرند. فیلمنامه «اخراجی ها 2 »نسبت به «اخراجی ها 1 » به لحاظ پرداخت سینمایی ضعیف تر است و همان گونه که ذکر شد داستان هواپیما ربایی به عنوان وصله ای ناجور به بخش اسرا وصله شده است. «اخراجی های 2 » راباید به عنوان اولین فیلم دنباله دار در سینمای ایران شناخت. باید آن رابه فال نیک گرفت که در آینده هم فیلم دنباله دار درسینمای ایران ساخته شود.سینمای دنیا وبه خصوص هالیوود با ساختن آثاری چون «مرد عنکبوتی»،« ارباب حلقه ها »،«هری پاتر»،« جیمز باند»،« سکوت بره ها »،«ایندیانا جونز »،«راکی و معروف ترین سه گانه سینما «پدر خوانده ها» توانسته علاقه مندان بی شماری را به سینما بکشاند. مقصود ازاین نوشته این نیست که« اخراجی ها» را با اثر خاصی مقایسه بلکه باید به دنبال دلایل و عواملی گشت که باعث شده، در سینمای ایران وبه خصوص درباب فیلمنامه دچار ضعف عمده ای باشیم. در همه جای دنیا ادبیات بهترین پشتیبان و حامی برای فیلمنامه نویسی است .استفاده از رمان و داستان های کوتاه و بلند برای ساخت فیلم های دنباله دار در سینمای هالیوود باعث شده تا شاهد فیلم های موفقی در این حوزه باشیم .البته نمی توان منکر تجاری بودن بعضی ازاین فیلمها شد .فیلم هایی مثل« مرد عنکبوتی»،« هری پاتر»،« پدر خوانده ها»،« ارباب حلقه ها »،«جیمز باند »که همگی وابسته و وامدار ادبیات و بخصوص رمان بودند اما حتی فیلم هایی که برای فروش ساخته شدند به لحاظ تکنیکی و فنی آثار در خور توجه هستند مگر میتوان جلوه های ویژه و تکنیکی سه گانه «ارباب حلقه ها» یا «مرد عنکبوتی» را از یاد برد یا می توان فیلم ماندگار و جذاب وسه گانه «پدر خوانده ها»را در تاریخ سینما از یاد برد.درست است که «پدر خوانده 2 و 3 »هرگز نتوانستند به گرد پای« پدر خوانده یک »برسند. اما باز نسبت به خیلی از فیلم ها یک سرو گردن جلوتر بودند. در سینمای ایران رابطه ای میان ادبیات و سینما وجود ندارد اگر هم وجود دارد در حد چند فیلم این اتفاق افتاده است جز چند نمونه انگشت شمار که به تعداد انگشتان دست هم نمی رسند نمونه دیگری نمی توان پیداکرد .آثاری مثل «شازده احتجاب» نوشته «هوشنگ گلشیری»وساخته «بهمن فرمان آرا» یا فیلم « گاو» براساس داستانی از « غلام حسین ساعدی» و ساخته «داریوش مهرجویی» و یا فیلم « داش آکل » ساخته «مسعود کیمیایی» براساس داستانی از «صادق هدایت» آثاری هستند که از روی رمان اقتباس شدند. در همه جای دنیا همیشه اولین قسمت یک اثر چندگانه بهتر از دنباله های دیگر آن است . در مورد اخراجیها هم این اتفاق افتاده است .«اخراجی ها ی یک» به لحاظ قصه و پرداخت سینمایی و بازیگری یک سرو گردن از «اخراجی های 2» بالاتر است .از دلایل استقبال عامه مردم از پدیده «اخراجی های 2 »می توان به این نتیجه رسید که: فیلم تنها فیلم خنده دار اکران نوروزی به شمارمی رفت و سه فیلم دیکر دارای داستان و موضوعی جدی بودند و تجربه ثابت کرده است که مردم ما در ایام نوروز همیشه به دنبال فیلمهای خنده دار هستند. دلیل دوم را می توان به کنجکاوی مردم نسبت شخصیتهای اخراجی واین که مردم دوست داشتند بدانند که ادامه اخراجی ها به کجا ختم می شود،دانست. مجموعه همین عوامل باعث هجوم مردم به سینماها برای دیدن «اخراجیها» شد. باید بعد از این احیانا شاهد کپی برداری از اخراجیهایک تا سه باشیم که فقط برای فروش ساخته می شوند و از آن می توان به عنوان زنگ خطری یاد کرد که سینمای مارا به ورطه نابودی خواهد کشاند. البته نباید منکر رونق دادن «اخراجی ها ی2 » چه به لحاظ تعداد تماشاگر وچه به لحاظ مسائل مالی شد. در طول این سال ها سینمایی ایران دچاربحران اقتصادی، کمبود فیلمنامه وفیلم خوب بوده است که از دلایل آن می توان به سطحی شدن موضوع فیلم ها، بی محتوایی، کیفیت پایین فیلم ها عدم استاندارد بودن سالن سینماها ، عدم پرداختن به موضوعات جدی و مهم، نپرداختن به بیان مسایل اجتماعی و جامعه و پشت کردن به مقوله اقتباس و ادبیات اشاره کرد. باید پذیرفت سینما به عنوان هنر هفتم و ابزار مدرنتیه وارد زندگی مردم شده و توانسته جایی برای خود پیدا کند. سینمایی که در درجه اول به سرمایه و عنصری به نام پول وابسته است .در سینمایی ایران به دلیل عدم حمایت از فیلم های فرهنگی و اجتماعی تهیه کنندگان ناچار به ساخت آثار نازل هستند. چرا که در درجه اول به بازگشت سرمایه فکر می کنند و به همین دلیل هم فیلم ها به لحاظ کمی و کیفی نمی توانند آثار ماندگاری باشند . فیلم «اخراجی های 2» هم از این قضیه مبرا نیست وبا وجود بازیگرانی که هرکدام می توانند تضمینی برای پرفروش شدن یک فیلم باشند.نمی تواند اثری تاثیر گذار باشد وصرفا تمام توان خود را برای خنداندن تماشاگران به هدر میدهد. در «اخراجی های2 »اکثر بازیگران برای یک دلیل دور هم جمع شده اند و آن پرفروش شدن فیلم درسینماها است . «شیلا خداداد» «مهراوه شریفی نیا»، «جواد رضویان» که در «اخراجی ها ی یک» حضور نداشتند در« اخراجی های2 »همان بازی تکراری فیلمهای گذشته خود را انجام می دهند ومعلوم است که فقط برای پرفروش شدن فیلم این افراد انتخاب شدند وگر نه نقش آفرینی آنها کاملا یک نواخت وتکراری است . یا بازیگران دیگر نیزهمان بازی کلیشه ای گذشته را دارند .اما تنها برگ برنده «اخراجی های2» برخلاف کارگردانی و فیلم نامه ضعیف آن وجود فیلم بردار با تجربه ای چون «تورج منصوری» است که مهارت او را در صحنه های شلوغ هواپیما، به خصوص در صحنه به هم ریختن مسافران و یا نورپردازی فضاهای داخلی و خارجی اردوگاه اسرا دید. اما همانگونه که گفته شد خط داستانی فیلم «اخراجی های2 »هیچ ربطی به همدیگر ندارد . شوخی های فیلم بیشتر شبیه به طنزهای شبانه و مزه پرانی است تا کمدی که در تماشاگر ایجاد خنده کند. تنها نکته مهم و بارز «اخراجی های2 » نشان دادن پیمان اتحاد ، همدلی و حضور آدمهای مختلف و بخصوص مردم از هر قشری است ،که با جان و دل برای دفاع از خاک وطن بدون هیچ چشم داشتی سینه خود را سپر گلوله های دشمن کردند. به هر حال باید منتظر ماند ودید « مسعود ده نمکی» در «اخراجیهای 3 » چه آشی را برای مخاطبانش خواهد پخت. خبرنگار:342
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 401]