تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803481984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به ترکیب اکران فیلم های نوروزی


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


مازیار فکری ارشاد


سینمانگار: به سلامتی و میمنت فهرست نهایی فیلم های اکران نوروزی امسال هم مشخص شد و مانند هر سال، هزار حرف و حدیث پیرامون این گزینش ها سر بر آورد. به بخش اداری ماجرا یعنی تصویب و ارائه آئین نامه نمایش سال 90 از سوی خانه سینما، کنار کشیدن(یا گذاشته شدن؟!) شورای صنفی از پروسه اکران و ورود اداره کل نظارت و ارزشیابی به میدان و تعیین فیلم های این نوبت اکران کاری ندارم. چون ماجرا آنقدر بیهوده پیچیده و بغرنج شده که احتمالا هرگونه اظهار نظری در این مورد، به گره خوردن هر چه بیشتر قضیه می انجامد.

آنچه می خواهم در این یادداشت به آن بپردازم، ترکیب و نحوه چینش فیلم های برگزیده شده برای اکران نوروز است. گفته می شود «جدایی نادر از سیمین»، «جرم»، «ورود آقایان ممنوع»، «اخراجی های 3» و «شیش و بش» برای اکران نوروزی در نظر گرفته شده اند و گویا قرار است 2 فیلم دیگر هم در گروه سینماهای آزاد به نمایش در آیند. خوشبختانه کیفیت هنری فیلم های به نمایش در آمده در جشنواره بیست و نهم فجر به قدر کافی بالا بود تا شاهد اکرانی پر رونق تر از اکران سرد و بی روح سال 89 در سینماها باشیم. هر مخاطب بالقوه سینما با هر نوع سلیقه ای، به احتمال فراوان فیلم هایی نزدیک به روحیات و سلیقه خود خواهد یافت که می تواند به تماشای آنها بنشیند. در صورت اتخاذ یک چینش درست و مناسب، هر نوبت اکران سال آینده می تواند دستکم شاهد نمایش یک یا دو فیلم بالای متوسط و خوب باشد. حال با این تفاصیل چه اصراری است که تعدادی از فیلم های خوب و با ارزش را در ترافیک اکران نوروزی بگنجانیم و به نوعی آنها را خرج موقعیتی کنیم که یه خودی خود کشش کافی را برای جذب مخاطب پدید آوریم و بعد در نوبت های آینده اکران، دستمان را از فیلم هایی که قابلیت جذب مخاطب حتی در فصل های به اصطلاح مرده اکران را دارند خالی کنیم؟

نکته بعدی سلیقه به کار رفته در چینش فیلم های نوروزی است. البته معتقدم که اکران نورز به معنی انباشتن سالن ها از فیلم های کمدی و صرفا شاد و سرخوش نیست. اما نمایش فیلمی تلخ و ملتهب مثل «جدایی نادر از سیمین» در ایام عید و سال نو، نه تنها بد سلیقگی است که فرصتی مناسب برای برقراری ارتباط با توده مخاطب را از این فیلم فوق العاده می ستاند.

زمانی که «اخراچی های 3» را اکران می کنیم، مشخص است که توده مخاطب سینما رو به سمت این فیلم سرازیر می شود. آن وقت انتظار داریم مخاطبی که حال و هوای مفرح تعطیلات عید به دنبال فیلم های کمیک و طنز آلود می گردد، نیم نگاهی هم به «جدایی نادر از سیمین» داشته باشد؟ اکران فیلم با ارزش و فوق العاده ای چون «جدایی نادر از سیمین» در ایام نوروز نهایت بد سلیقگی است. این فیلم در میان قشر نخبه و روشنفکر جامعه، مخاطبان خاص و ویژه خود را دارد. مهم اقشار دیگر جامعه هستند که می توان با دامن زدن به حواشی جذاب و مثبت فیلم نظر آنها را هم جلب کرد. چنین وضعیتی برای فیلم «جرم» هم بیش و کم حکمفرماست. طرفداران مسعود کیمیایی تحت هر شرایطی از فیلم های او استقبال می کنند و فروشی تثبیت شده را برای این فیلم رقم می زنند.اما «جرم» این قابلیت را دارد تا تماشاگر قهر کرده و خسته از فیلم های اخیر کیمیایی را به تماشای "فیلم مسعود کیمیایی" بنشاند. ولی این فرصت هم در ایام نوروز و ارکان «اخراجی های 3» و «ورود آقایان ممنوع» از دست می رود. جمع آوری چند فیلم پر مخاطب در یک نوبت، نه تنها به نفع کلیت سینما و جریان اکران نیست، بلکه به نوعی فیلم سوزی هم تبدیل می شود.

«جدایی نادر از سیمین» در هر نوبتی به جز اکران نوروز قابلیت دستیابی به رکوردی ماندگار در نمایش فیلم های جدی و اجتماعی را دارد. «جرم» هم می تواند در نوبتی دیگر، به پر فروش ترین و پر مخاطب ترین فیلم مسعود کیمیایی در سال های پس از انقلاب تبدیل شود. آیا عمدی در کار است که این دو فیلم در هیاهوی بازار و اقبال فراگیر نسبت به فیلم های کمدی، تا حد امکان نادیده باقی بمانند ؟!






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 403]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن