واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: دومين شب از کنسرت «شبهاي طلايي» با اجراي متفاوت «گروه آوازي تهران» و دو هنرمند پيانيست آلماني در تالار وحدت سپري شد. به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، کنسرت «شبهاي طلايي» که کار مشترک ايران و آلمان محسوب ميشود، شامگاه سه شنبه – سيزدهم اسفند ماه ـ با يک ساعت تاخير به دليل دير تمام شدن نمايش «شکار روباه» به کارگرداني علي رفيعي آغاز و با اجراي متفاوت «گروه آوازي تهران» به سرپرستي ميلاد عمرانلو ادامه يافت. اين گروه 17 نفره که در سال 84 به سرپرستي عمرانلو کار خود را آغاز کرده است، علاوه بر توجه به موسيقي آوازي و اجراي قطعات ارکسترال ، ايدههاي جديدي دارد، به طوريکه در اجراهاي اين گروه که در جشنواره امسال موسيقي فجر نيز در بخش کرال برگزيده شد، هريک از خوانندگان در نقش سازهاي مختلف ظاهر ميشود و افههاي صوتي را توليد ميکند که اين نکته باعث متفاوت و جديد بودن اين اجرا براي تماشاگران ميشود. شب گذشته نيز اين گروه در اجراي موفق خود قطعات متعددي را از موسيقي کلاسيک غربي تا ايراني و موسيقي فولکلور ايراني اجرا کرد. در اين برنامه قطعاتي همچون «اورتور آرايشگر شهر سويل» با آهنگسازي «جاکومو روسيني»، «اورگان فوگ» از ساختههاي باخ ، «آواز عاشقانه» با آهنگسازي لوريس چکناواريان ،«ديروز» ساخته مک کارتني لنن ، «پالاديو – قسمت اول» با آهنگسازي کارل جنکينز ، «سرگرم کننده» ساخته اسکات جاپلين، «کارناوال از سوئيت ليريک» ساخته علي اکبر قهرماني «زرد مليجه» ساخته ابوالسن صبا ، «ساري گلين» از آهنگهاي آذري ، «درنه جان و عزيز جون» از آهنگهاي محلي گيلکي ، «پرواز زنبور عسل» از ساختههاي ريمسکي کرساکف و «رقص شمشير از سوئيت گايانه» از ساختههاي آرام ايليچ خاچاطوريان را اجرا کردند. البته اجراي شب گذشته اين گروه در حالي سپري شد که سيستمهاي صوتي تالار وحدت چند بار دچار مشکل شد. به طوريکه گروه اجرايي در شروع دو قطعه، به علت قطع وجود صداي بلند سيستمهاي صوتي مجبور به مکث شد. در اجراي يکي از قطعات اين گروه نيز صداي ميکروفونهاي گروه فيلمبرداري به قدري بلند بود که مجددا گروه براي کوتاه شدن اين صدا اجراي خود را متوقف کرد. اما با تمام مشکلات، اجراي گروه با استقبال تماشاگران همراه بود و با وجود فرصت محدود اجرايي و تاخير به وجود آمده، گروه آوازي تهران براي بارديگر يک قطعه متفاوت و ترکيبي را اجرا کردند. با اتمام اين اجرا، گروه دو نفرهي آلماني شامل «استفان وه» و «مارسل دورن» به سالن آمدند. اين دو هنرمند آلماني که از سال 1996 با يکديگر آشنا شده و کار ميکنند، گروه معتبر «پيانو تيمنت» را، راهاندازي کردهاند و در اجراهاي خود با چهار دست بر روي يک پيانو و به شکلي نمايشي، نوازندگي ميکنند. شب گذشته نيز در دومين شب از اجراي اين دو هنرمند در کنسرت «شبهاي طلايي» اجرايي متفاوت براي دوستداران پيانو حاصل شد. اجراي آنها بعد از خير مقدمشان به حاضران و اظهار خشنودي از حضور در ايران براي اجراي کنسرت، در فضايي تاريک که با يک چراغ مطالعه روشن شده بود، آغاز شد و تصوير نزديک آن در تلويزيون مداربستهاي پخش شد. آنها ابتدا هريک با يکي از دستانشان که با دستکشي سفيد پوشيده شده بود، نواختن را آغاز کردند و در ادامه دستهاي ديگر آنها با دستکشهاي قرمز و سبز، اجرا را ادامه داد. اجراي اين دو هنرمند علاوه بر نوازندگي، نوعي تئاتر نيز محسوب ميشد. چه بسا که آنها خودشان معتقد بودند که اين تنها يک پيانو نيست و با اجراي متفاوت آنها و ايدههاي جديدي که داشتند کاري نمايشي را به تماشا ميگذارند. «استفان وه» و «مارسل دورن» که در ابتداي هر يک از قطعات، توضيحاتي به مخاطبان ميدادند، قطعاتي همچون «پرواز زنبور عسل» از ساختههاي ريمسکي کرساکف، «هري آهکي» از ساختههاي آنتون کاراس، «سزارداس» با آهنگسازي ويتوريو مونتي ،«بازي تنيس» از ساختههاي خودشان،«لحظههاي کودکي » با آهنگسازي روبرت شومان ، «آستورياس» از ساختههاي ايزاک آلبينز، «پالاديو» از ساختههاي کارل جنکينز، «هومورسک» از ساختههاي آنتونين دورژاک ، «چمنزار» و «سيمپسونها» از ساختههاي خودشان را اجرا کردند. آنها در هر قطعه از ابزار کمکي ديگري مثل جعبه موسيقي، تنيس و... بهره ميگرفتند و آن را با صداي پيانو ترکيب ميکردند. حتي در اين اجرا، آنها در پيانو را برداشته و در برخي از قطعات، يکي از آنها نوازندگي ميکرد و ديگري صداي سيمهاي پيانو را به شکلي ملوديک به صدا درميآورد. به گزارش ايسنا، آخرين و سومين شب از اجراي اين کنسرت، امشب با نوازندگي ويلن علي جعفري پويان و محمدرضا ظريف و اجراي دوباره اين دو هنرمند آلماني در تالار وحدت برپا ميشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]