تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804088696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بیست پدیده جشنواره امسال است


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: "بیست" ـ نماینده ایران در بخش مسابقه سینمای آسیا ـ از لحاظ موضوع و ساختار در جشنواره فیلم فجر امسال و دست کم فیلم‌هایی که تاکنون به نمایش درآمده و فیلم‌های روی پرده چند سال اخیر یک پدیده است. به گزارش خبرنگار مهر، گویی فیلمساز با اشراف بر این موضوع قصد داشته با استفاده نامتعارف اما سنجیده از بازیگرانی چون علیرضا خمسه و مهتاب کرامتی به جلوه کردن آن به عنوان فیلمی متفاوت در کلیات از یکسو و با اجزا و عناصری متفاوت از سوی دیگر دامن بزند. خوشبختانه بدون اینکه کوچکترین نشانه‌ای از تظاهر در ترکیب تمام اینها به چشم بخورد، شاهد فیلمی خوش‌ساخت و لطیف هستیم که برخلاف آثار معمول این روزها قصد مطرح کردن سئوال‌های عجیب و غریب و انتقال مفاهیم عمیقه (!) را ندارد. "بیست" با روندی ساده و ریتم آرام پیش می‌رود و در تمام مدت تماشاگر را با خود همراه و همدل نگه می‌دارد. فیلمنامه‌نویس با پرهیز از استفاده زیاد از دیالوگ تنها جایی از گفتگو بهره می‌برد که قرار است تغییری رخ بدهد و حرف زدن به نحوی پیش برنده این تغییر است. همچنین زمان زیادی از فیلم به خصوص فصول ابتدایی آن در سکوت می‌گذرد و اولین دیالوگ کامل فیلم در دو جمله بین فرشته و همسرش و دقیقاً در زمانی که سلیمانی را در بنگاه دیده‌اند رد و بدل می‌شود. یعنی گفتگو زمانی پیش می‌آید که چیزی زندگی یکنواخت آنها را که خودشان هم از ادامه آن به شکل فعلی خسته و عصبی‌اند با خطر مواجه می‌کند. آنها چیز زیادی در زندگی نداشته‌اند و این موضوع آنها را از کار و زندگی دلزده کرده است، اما وقتی قرار است همین اندک هم از آنان گرفته شود، انگیزه برای حفظ آن به تلاشی می‌انجامد که سرانجامی بهتر برای تمام آنها را دربر دارد. در این روند لحظه به لحظه و متناسب با افزایش گفتگوهای میان‌شان، روابط آنها عمیقتر می‌شود و به درکی درست‌تر از چگونگی یکدیگر می‌رسند. سلیمانی نیز از زمانی شروع به درست دیدن کارگرانش می‌کند که آنها با او حرف می‌زنند و به او توجه می‌کنند. نکته قابل توجه در "بیست" رعایت ایجاز در آن با وجود ریتم کند است. همه چیز به اندازه و در جای خود مصرف شده و بیشتر داستان در فضای محدود تالار می‌گذرد. با این حال هیچ اتفاقی تکراری و کسالت‌بار نیست و حتی در هر تکرار (از قبیل تکرارهای سلیمانی در چیدن وسایل روی میز که تصویرگر وسواس است) نکته یا اتفاقی تازه چاشنی می‌شود و تماشاگر می‌داند در نقطه‌ای جلوتر و جایی نزدیکتر به شخصیت‌ها به ویژه سلیمانی قرار دارد. رعایت تمام استانداردها در شرایطی که فیلم روی لبه خطرناک حرکت می‌کند و حتی با یک بی‌توجهی ساده می‌تواند در دام لودگی بیفتد آن را از هر نوع آسیبی حفظ می‌کند. موسیقی‌های کوچه بازاری همیشه دستمایه بسیاری از فیلم‌ها برای خنداندن بوده و غالبا چون فیلمساز آنها را بجا استفاده نکرده یا تدوینگر حد درست استفاده از آنها را تشخیص نداده، جدیت فیلم را زیر سئوال می‌برند. اما در این فیلم این نوع موسیقی آنقدر از دل فضای کار بیرون آمده و آنقدر موجز و درست مصرف می‌شود که هر بار خنده‌ای تعدیل شده و حتی می‌شود گفت ناشی از همذات‌پنداری را بر لب تماشاگران می‌نشاند. آنها قادرند به سادگی موقعیت اشخاص فیلم و اینکه تا چه حد وقایعی را که برای آنها اتفاق می‌افتد آشناست درک کنند و به این آشنایی بخندند. فیلمساز برای هر کدام از اشخاص داستان پیشزمینه و داستانی طراحی کرده که تنها برخی از آنها را به سرانجام می‌رساند و اتفاقاً همین که برخی آن را از نقاط ضعف فیلم می‌شمارند، نقطه قوت آن است، چون سنجیده و حساب‌شده، تنها آن دسته از اتفاق‌ها به سرانجام می‌رسند که با زندگی دیگران و روابط دسته جمعی آنها پیوندی مستقیم دارند و بقیه به حال خود رها می‌شوند. اتفاق‌های خرد و ریز مثل پیشنهاد بازیگری به میثم، بچه‌دار نشدن فرشته، خانه نداشتن میثم یا حتی چگونگی و اوضاع و احوال زندگی پسر سلیمانی که وجود آنها در پیشبرد داستان و رنگ بخشیدن به فیلم تاثیر غیر قابل انکار دارد بدون نتیجه می‌ماند، اما ازدواج فیروزه چون به نحوی با زندگی سایرین و مرگ سلیمانی و سرنوشت تمام افراد داستان پیوند دارد کامل روایت می‌شود. رستگاری و مرگ سلیمانی در انتهای داستان که در حالت عادی می‌توانست به معنای برگشتن شرایط به زمان فروختن تالار باشد با حضور پسر سلیمانی که تنها وارث او و اکنون جزو خانواده کارگران است تغییر موقعیت می‌دهد و فیلمساز با این کار فرصتی به ما می‌دهد که بدون دلسوزی به حال سایرین صرفا به خود سلیمانی و چگونگی مرگ او بیندیشیم. در عین حال انتهای داستان این نوید آرامش‌بخش را برای تماشاگر و کارگران تالار به همراه دارد که تالار به عنوان مکان امنی برای آنها پابرجا خواهد ماند. ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن