تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805261192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انحلال وقف


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
انحلال وقف
انحلال وقف وقف جنبه دائمي دارد و محدود به زمان معيّني نيست، ولي ممکن است بنابه دليلي خودبه‏خود منحَل گردد؛ مانند اينکه مال موقوفه بر اثر حوادث طبيعي تماما منهدم شده و از هر حيث از قابليّت انتفاع خارج گردد، در اين صورت نهاد وقف منحل مي‏گردد. به عبارت ديگر به هر گونه پايان‏يافتنِ نهاد وقف، انحلال وقف اطلاق مي‏شود.انشاء(رک: قصد انشاء)انعزالاز بين‏رفتن و زايل‏شدن قهري سِمَتِ متولّي يا امين يا ناظر است، بدون اينکه اين زوالِ سمت محتاج به حکم دادگاه يا تصميم مقام ذي‏صلاح ديگري باشد. «مثلاً اگر واقف صفت مخصوصي را در شخص متولّي شرط کرده باشد، و متولّي فاقد آن صفت گردد، منعزل [خودبه‏خود از سمت توليت برکنار] مي‏شود.» (ماده 80 قانون مدني)انفساخانحلال قهري و خودبه‏خود عقد را انفساخ مي‏نامند. (رک: انحلال وقف)اهليتوصفـي است که به موجب آن شخص براي داراشدن حقوق يا اجراي آن، قانونا صلاحيتدار شناختـه مي‏شود. اهـليّت براي داراشدن حقوق مدني به صِرف زنده متولدشدنِ انسـان بـراي او حـاصل اسـت. (مـاده 956 قـانون مدنـي) ولـي براي اينکه انسان قانونا اهليت براي «اجراي حقوق» را نيـز داشتـه باشد، بايـد بالـغ، عاقل و داراي رُشد باشد. (ماده 211 قانون مدني) کسي که فاقد اين سه رکنِ قانوني ـ کلاً يا بعضا ـ باشد، «محجور» شناخته مي‏شود. (رک: محجور) در حقـوق مدني، صلاحيت قانوني براي داراشدن حقوق را «اهليت تمتّع» يا «اهليت تملّک» مي‏نامند، و صلاحيت براي اجراي حقوق را «اهليت استيفا» يا «اهليّت تصرّف». براي صحت وقف لازم است واقف هر دو نوع اهليت مذکور را حائز باشد.ايجاباولين اراده انشايي بر تشکيل عقد را معمولاً «ايجاب» مي‏نامند (رک: قصد انشاء) اين اصطلاح را با مقداري مُسامحه در تعبير، مي‏توان «پيشنهاد انعقاد قرارداد» ناميد. ايجابِ وقف، از جانب واقف است. ايجاب همراه با قبول ـ به فرض وجود ساير شرايط لازم ـ قرارداد را تشکيل مي‏دهد. (رک: قبول)ايجازاين کلمه در برخي از اسناد مربوط به وقف، به معني اجاره گرفتـن يا اجاره دادن عيـن موقوفه به کـار رفتـه است، ولي اصطلاح شناخته‏شده حقوقي نيست و اصالت ادبي هم ندارد.ايقاعهر عمل حقوقي است که با اراده انشايي يک طرف ايجاد مي‏شود و نيازي به رضا يا قبول طرف ديگر ندارد؛ مثل فسخ قرارداد. اين کلمه معمولاً در مقابل «عقد» به کار مي‏رود. (رک: عقد) بعضي از فقها وقف را ايقاع دانسته‏اند، ولي از نظر قانون مدني، وقف را بايد «عقد» محسوب نمود، زيرا بنابه تصريح ماده 56 اين قانون، «قبولِ» طبقه اول از موقوفٌ‏عليهم در وقف خاص و قبول حاکم در وقف عام، شرط وقوع و تحقّق وقف است.بدل مال موقوفهر گاه کسي عين موقوفه را تلف نمايد، مسؤوليّت قانوني پيدا مي‏کند که عوض آن را بدهد. اين عوض، «بدلِ عين موقوفه» ناميده مي‏شود؛ يعني چنانچه مال موقوفه، از اموال مِثلي باشد، تلف‏کننده، مِثلِ آن را تأديه مي‏کند و چنانچه از اموال قيمي باشد، قيمت روز تلف را مي‏پردازد. مِثلي به مالي مي‏گويند که عُرفا داراي مثل و همتا از همان جنس باشد؛ مثل حبوبات و توليدات استعمال‏نشده کارخانجات از يک خط توليد مشخص و در محدوده زمانيِ مشخص، و قيمي به مالي گفته مي‏شود که عرفا داراي مُماثل واقعي نباشد؛ مثل حيوانات و اشياي منحصر به فرد و ساختمانهاي قديمي. بدلِ عين موقوفه، حکم وقف را دارد.بطلانوصفي است که به موجب آن، يک عمل حقوقي به لحاظ فقدان ارکان قانوني لازم براي صحّت آن، داراي هيچ اثر حقوقي نيست؛ مثل موردي که واقف، اهليت لازم را براي تصرّفات حقوقي نداشته باشد.وابي بر اعمالِ متولّيِ موقوفه. /خ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن