واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم آنلاين: کارگردانی فیلم سینمایی "عاشق" این فیلم را اثری برای نسلهای دیروز، امروز و فردا دانست که صرفا برای مخاطب کودک و نواجوان نیست. افشین شرکت درباره فیلم جدید خود به خبرنگار مهر گفت: "متاسفانه فیلم به غلط برای مخاطب کودک و نوجوان تعریف شده است. "عاشق" فیلمی برای نسلهای امروز، دیروز و فرداست و میتواند مخاطبان عام سینما را دربر بگیرد. البته اگر مورد استقبال کودکان نیز قرار بگیرد، باعث خوشحالی من است. اما فیلم خاص مخاطب کودک و نوجوان نیست." وی در ادامه افزود: "در این فیلم کودکان نقش اساسی و کلیدی دارند و در روند داستان این کودکان هستند که به بزرگترها با زبان و ترفندهایشان میگویند ما هستیم و وجود داریم و نمیتوانید ما را دست کم بگیرید. تمام ترانهها و حرکات موزون موجود در فیلم به نوعی در راستای رسیدن به همین هدف است." شرکت درباره اشعار و ترانههای "عاشق" گفت: "برای رسیدن به این اشعار و ترانهها به جرات میتوان گفت حدود یکسال و نیم به همراه محمد صالح علا و مشاوران دیگر فیلم روی آنها کار کردیم. من کلمه به کلمه این اشعار را با دقت انتخاب کردم و برای این موضوع نیز زحمات زیادی متحمل شدم. فردین خلعتبری نیز با آهنگسازی خود به این اشعار جانی تازه داد." وی درباره جوایز فیلم "عاشق" در جشنواره کودک و نوجوان همدان گفت: "این فیلم در جشنواره فیلم کودک بیشترین آراء تماشاگران را از آن خود کرد. متاسفانه مسئولین جشنواره آراء مردم شهر را نادیده گرفتند و برای نظر و طرز فکر آنها ارزش قائل نشدند و جایزه را به فیلمی دیگر دادند. این نادیده گرفتن بسیار توهینآمیز بود و آنها باید از مردم عذرخواهی میکردند." کارگردان "شکلات" با اشاره به داوریهای جشنواره فیلم کودک همدان افزود: "من درباره داوریهای جشنواره نمیتوانم نظر خاص ارائه دهم، زیرا داوری سلیقهای است. درست است که داوریها غیرمنطقی بود، اما به هر حال این موضوع کاملا سلیقهای است و نمیتوان درباره آن اظهار نظر کرد. گرچه نمیتوان از نادیده گرفتن آراء تماشاگران به سادگی گذشت." شرکت فیلم "عاشق" را اقتباسی آزاد از فیلم "اشکها و لبخندها" دانست و گفت: "موضوع اقتباس آزاد "عاشق" از "اشکها و لبخندها" در تیتراژ فیلم نیز آمده است. البته از ابتدا قصد داشتم فیلمی بسازم که فیلمنامه آن متعلق به خودم نباشد و برای این موضوع نیز فیلمنامههای متعددی را مطالعه کردم، اما نتواستم به نتیجه قابل قبول برسم." وی ادامه داد: "همانطور که میدانید اقتباس از فیلمی موفق بسیار خطرناک است و جسارت میخواهد. به همین دلیل من هنگام نوشتن فیلمنامه "عاشق" حتی از ساخت آن مطئمن نبودم و برای آنکه بتوانم به نسخه دلخواه و مورد قبول برسم، هفت یا هشت بار آن را بازنویسی کردم. این کار به اندازه نوشتن سه فیلمنامه متفاوت برای من زمان برد. "عاشق" با نگاهی به "اشکها و لبخندها" نوشته شده، اما یک فیلم مستقل ایرانی است." این کارگردان سینما درباره بازی هانیه توسلی در "عاشق" گفت: "برای انتخاب بازیگر نقش گوگو ابتدا با گلشیفته فراهانی صحبت کردم. او فیلمنامه "عاشق" را خواند و از بازی در این نقش استقبال کرد. اما فیلم با توجه به موضوع آن باید تابستان ساخته میشد و فراهانی در آن زمان درگیر فیلمی دیگر بود که تولیدش طولانی شد. اگر قرار بود از حضور وی استفاده کنیم، فصل را از دست میدادیم." وی افزود: "با مشکلی که برای حضور گلشیفته فراهانی در فیلم به وجود آمد، تصمیم گرفتیم از گزینهای دیگر استفاده کنیم. در این شرایط با هانیه توسلی برای نقش گوگو به توافق رسیدیم. توسلی بازیگر خیلی خوبی است و به نوعی هنر بازیگری را در ذات خود دارد. او در این فیلم شخصیتهایی مختلف از خود ارائه میدهد و به نوعی نقشی چندلایه بازی میکند." شرکت درباره زمان اکران "عاشق" گفت: "فیلم میتوانست حتی قبل از جشنواره فیلم کودک همدان به نمایش درآید، اما ما برای حضور در این جشنواره مدتی اکران را به تعویق انداخیتم و بعد از جشنواره نیز زمان را از دست دادیم. قرار شد عید فطر فیلم به نمایش عمومی درآید که متاسفانه برای اکران فطر از مدتها قبل برنامهریزی شده بود. به هر حال از زمان اکران راضی نیستم." وی خاطرنشان ساخت: "متاسفانه نحوه پخش و اکران فیلمها به شدت بیمار است و نمیتوان سینمادار یا تهیهکننده را مقصر دانست. بلکه این سیستمی که بر نحوه اکران فیلمها تسلط دارد اشتباه است. این موضوع فیلمساز را برای اکران فیلم وادار به انجام کارهایی میکند. در حال حاضر سیستم تولید فیلم در ایران به گونهای است که از زمان تولید تا اکران، فیلمساز در آرامش و امنیت نیست و باید برای رفع این مشکلات چارهای تازه اندیشید."
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 394]