تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807011946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگان کاریکاتور در 2 سالانه کاریکاتور ایران


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: گزارشى از تلاش هيات انتخاب آثار هفتمين دوسالانه بين المللى كاريكاتور تهران سه روز سخت هادى حيدرى آنچه در ساعت ۱۰ صبح دوشنبه يازدهمين روز از مهرماه ۱۳۸۴ در خانه كاريكاتور ايران يعنى محل دبيرخانه دائمى دوسالانه بين المللى كاريكاتور تهران كليد خورد، آغاز ۲۰ ساعت نگاه موشكافانه هيات انتخاب آثار دوسالانه هفتم به آثار رسيده به اين فستيوال بين المللى بود. ۲۰ ساعتى كه در مدت ۳ روز از اولين ساعات كارى صبح تا بعدازظهر رقم خورد و سرانجام در بعدازظهر روز چهارشنبه به پايان رسيد. جواد عليزاده، بهمن عبدى، توكا نيستانى، بهرام عظيمى، جمال رحمتى، مانا نيستانى، حسن كريم زاده، بزرگمهر حسين پور و حسين صافى، ۹ نفرى بودند كه برترين آثار رسيده از ميان ۴۵۰۰ كاريكاتور را براى حضور در نمايشگاه و همچنين كاتالوگ دوسالانه انتخاب كرده و براى قضاوت پايانى به دست داوران نهايى سپردند. در كنار اعضاى هيات انتخاب آثار، دبير دوسالانه، دبير اجرايى و مسئولين و همكاران واحدهاى مراسم، دبيرخانه و ستاد خبرى نيز قرار گرفتند تا روند بررسى آثار رسيده بهتر انجام شود. روز اول، آثار رسيده به بخش «موضوعى؛ سالمندان» و «چهره» و روز دوم نيز آثار دريافتى بخش «آزاد» مورد بررسى قرار گرفتند. اما نهايتاً روز چهارشنبه سيزدهم مهر در آخرين روز، هيات انتخاب ضمن بررسى و بازنگرى دقيق، از ميان ۷۲۱ اثر راه يافته به مرحله نهايى، ۵۵۵ اثر را شايسته راهيابى به نمايشگاه دانسته و از اين ميان آثارى را نيز جهت انتشار در كاتالوگ دوسالانه برگزيدند. بدون اغراق، يكى از امتيازات برجسته اين دوره، بررسى بسيار دقيق و موشكافانه و سختگيرانه آثار كاريكاتور بود. هيات انتخاب آثار ضمن در نظر گرفتن كيفيت اثر به عنوان اصلى ترين معيار راهيابى به نمايشگاه و كاتالوگ، معيار رعايت قواعد و قوانين ارائه شده توسط دبيرخانه دوسالانه را نيز در نظر گرفته اند. به عنوان مثال، پرينت آثارى كه با امكانات و نرم افزارهاى كامپيوترى اجرا نشده بودند، مورد قبول واقع نشدند. ذكر اين نكته جالب است كه آثار «ميخاييل زلاتكوفسكى» كاريكاتوريست نام آشناى روسى نيز به همين دليل و بدون هيچ گونه ملاحظه اى از گردونه مسابقه حذف شد. براى آگاهى مخاطبان از ديدگاه هاى هيات انتخاب آثار، گفت وگوهاى كوتاهى را با هريك از آنان انجام دادم كه از نظر شما مى گذرد: • جواد عليزاده: كاريكاتوريست حرفه اى ايرانى كم داريم!
alizade.jpg
به طور نسبى همه كارها خوب بودند؛ اما آثار خارجى ها كمى بهتر از كاريكاتورهاى ايرانى بود كه آن هم علت دارد چرا كه اكثر شركت كنندگان خارجى، كاريكاتوريست هاى حرفه اى مطبوعات بودند اما اكثر شركت كنندگان ايرانى غيرحرفه اى بودند كه بسيارى شان كار را با مداد كشيده و براى دوسالانه فرستاده بودند كه خود به خود حذف مى شدند! اين مسئله نشان مى دهد كه در كشور ما كاريكاتوريست هاى حرفه اى بسيار كمى داريم و كاريكاتور به عنوان يك حرفه هنوز جا نيفتاده است و برپايى نمايشگاه هاى كاريكاتور در ايران جهت پيشرفت كاريكاتور نمايشگاهى خيلى موثر است اما از نظر پيشرفت كاريكاتور مطبوعاتى چندان موثر نيست. اميدوارم به سوى حرفه اى شدن كاريكاتور ايران و حرفه اى تر شدن كاريكاتوريست هاى ايرانى حركت كنيم. • بهمن عبدى: موضوع سخت دوسالانه، كارهاى باكيفيت
abdi.jpg
من اطلاعات زيادى راجع به دوسالانه هاى قبلى ندارم. نه خودم شركت داشتم و نه به نمايشگاه مى رفتم؛ ولى فكر مى كنم از نظر كيفى، آثار اين دوره از سطح بالايى برخوردار بود. چون اولاً كاريكاتوريست هاى مطرحى شركت كرده بودند و ثانياً آثار زيادى در حد خوب كار شده بودند و اگر به موضوع اصلى دوسالانه يعنى «سالمندان» توجه داشته باشيد كه موضوع تقريباً سختى براى كار است خواهيد ديد كه از نظر كيفى سطح خوبى دارند. از آنجايى كه تعداد كارها هم بسيار زياد بودند، دقت بسيار زيادى در انتخاب آثار را مى طلبيد چرا كه مجبور بوديم تعداد محدودى را انتخاب كنيم در نتيجه بحث هاى زيادى كرديم و تامل بيشترى داشتيم تا حقى ضايع نشود. تعداد زيادى از آثار كاريكاتوريست هاى معروف خارجى را هم حذف كرديم. به هرحال سعى خودمان را كرديم و اميدوارم كه درست عمل كرده باشيم. • توكا نيستانى: شانس ايرانى ها براى تصاحب جوايز
tooka.jpg
به زعم من مجموعه آثار ارائه شده خوب بودند. نمايشگاه از جنبه كمى رشد چشمگيرى داشته و در بعضى بخش ها مانند «كاريكاتور چهره» نيز شاهد رشد كيفى بسيارى هستيم. شركت كنندگان ايرانى در بخش كاريكاتور چهره از شانس زيادى براى تصاحب جوايز اين دوسالانه برخوردار هستند. در بخش هاى ديگر نيز به طور حتم رقابت ايرانى ها با شركت كنندگان خارجى پاياپاى خواهد بود. اگر اين دوسالانه مشكلى داشته باشد همان است كه همتايان اروپايى و آمريكايى آن نيز به آن دچار هستند، يعنى كم شدن موضوعات جديد و جذاب و سوژه هاى بكر. • بهرام عظيمى: انسجام هيات انتخاب دوسالانه هفتم
azimi.jpg
از نظر من ويژگى هاى اين دوره از دوسالانه كاريكاتور را مى توان به موارد زير دسته بندى كرد: الف- تعداد آثار ارسالى و تعداد شركت كننده هاى ايرانى و خارجى نسبت به دوسالانه هاى قبلى خيلى بيشتر بود. ب- در بخش چهره آثار ارزشمند زيادى ديده مى شد كه خارجى ها و ايرانى ها كارهاى فوق العاده خوبى فرستاده بودند. ج- در بخش سالمندان اكثر كارها عاطفى بود و آثار خنده آور كمتر به چشم مى خورد. د- در بخش آزاد كارهاى فوق العاده بانمكى ديده مى شد. اين نكته قابل ذكر است كه تعداد آثارى كه فاقد هرگونه ارزش بودند نيز در اين دوسالانه خيلى زياد بودند و شركت كنندگان ايرانى بيشتر به لحاظ تكنيكى پيشرفت كرده بودند. هيات انتخاب اين دوره از دوسالانه به عقيده من از يكدستى و انسجام و هماهنگى بيشترى برخوردار بودند و اين عامل باعث شده بود تا اختلاف نظر در مورد انتخاب آثار به حداقل ممكن برسد. از سويى ديگر در هيچ دوره اى مانند اين دوره هيات انتخاب آثار از كثرت آثار فرستاده شده خسته نشده بودند. نكته اى كه تا حدودى هيات انتخاب را با مشكل روبه رو كرد، پرينت بودن برخى آثار ارسالى بود چرا كه تشخيص اصل بودن و يا پرينت بودن برخى به سختى امكان پذير مى شد. • جمال رحمتى: بهترين دوره از دوسالانه هاى كاريكاتور
rahmati.jpg
اصولاً چند عامل باعث مى شود تا نمايشگاهى را معتبر بشماريم: الف- تركيب هيات برگزارى ب- تركيب هيات داورى ج- نظم در برگزارى نمايشگاه د- چاپ كاتالوگ باكيفيت و دست آخر اختصاص رقم قابل توجه براى جوايز كه به نظر من دوسالانه هفتم كاريكاتور تهران از تمام اين امتيازات برخوردار است، به همين دليل ما شاهد آثارى با كيفيت و بسيار عالى بوديم به همين دليل من اين دوره از دوسالانه را يكى از بهترين دوسالانه هايى مى بينم كه تا به حال برگزار شده است. • حسن كريم زاده: كاريكاتور چهره؛ شانس برترى كارتونيست هاى ايرانى
karimzade.jpg
اگر بخواهم كارهاى رسيده خارجى و ايرانى را به صورت عمده بررسى كنم بايد عرض كنم چه از نظر كميت و چه از نظر كيفيت از سطح مطلوب و قابل توجهى برخوردارند. اما در بخش هاى مختلف اين دوره، بالا و پايين رفتن كفه هاى ترازو محسوس است! به اين معنى كه به عنوان مثال در بخش موضوعى (كهنسالان) نگاه هنرمندان ساير كشورها جدى تر و نامحدودتر جلوه مى كند و برخلاف هنرمندان ايرانى كه عمدتاً با ديد منفى به موضوع كهنسالى پرداخته اند، در ساير آثار نگاه شوخ و شادترى را شاهديم. تكنيك مسئله بعدى است كه فكر مى كنم هنرمندان ايرانى، كمتر عنايتى به آن داشته اند. در حالى كه در نمونه هاى خارجى، تنوع و جذابيت بصرى بيشترى را شاهد بوديم. در بخش «آزاد» به لحاظ گسترده تر بودن حوزه فكر، كارهاى متنوع ترى ارسال شده است و مرزى ميان كارتونيست هاى ايرانى و خارجى احساس نمى شود. البته بد نيست اضافه كنم؛ مثل همه نمايشگاه هاى دنيا يك سرى كارهاى ناشيانه و ابتدايى از غير متخصصان اين رشته (كه از آنها به عنوان سياهى لشكر نام مى برم!) رسيده است كه بالطبع از جريان نمايشگاه و مسابقه حذف شدند. اما در بخش «چهره» طراحان ايرانى نه تنها شانه به شانه همنوعان خارجى شان حركت كرده اند كه به زعم من گوى سبقت را هم ربوده اند، چه در آثار طراحانى كه نامشان به گوشمان آشنا است و چه طراحانى كه تازه پا به اين عرصه گذاشته اند. در نگاه كلى تر به اين دوره در بخش اجرايى، نظم و انضباط بيشترى نسبت به دوره هاى پيش احساس مى كنم، و اين را مى توان مديون پى گيرى هاى مستمر آقايان مويدى و شجاعى دانست. اين نظم بدون شك در بالا بردن سطح كيفى اين دوره از دوسالانه كاريكاتور تهران تاثيرگذار خواهد بود. • مانا نيستانى: پيشنهاد قراردادن وروديه براى آثار ارسالى
mana.jpg
با توجه به اين كه اولين دوره اى بود كه جزء هيات انتخاب آثار بودم نمى توانم ارزيابى و مقايسه اى با دوره هاى پيش داشته باشم. در آثار اين دوره آن چيزى كه بيشتر به چشم مى آمد، عدم تنوع ايده ها در بخش موضوعى (سالمندان) ميان آثار ايرانى بود. خودم شخصاً احساس كردم كه دوسوم از آثار ايرانى در بخش موضوعى گويى از يك ذهن تراوش كرده اند. يعنى كارتونيست هاى ايرانى يا لااقل كسانى كه اين آثار را خلق كرده اند (براى آن كه معتقدم كه خيلى از اين افراد به صورت تفريحى كاريكاتور كشيده و براى اين قبيل مسابقات مى فرستند) اولين چيزى كه به ذهنشان درباره موضوع كهنسالى رسيده را روى كاغذ آورده اند. به همين دليل چند ايده دم دستى را هركدام به ۴۰ يا ۵۰ شكل مشاهده كرديم. نكته دوم ضعف تكنيكى و اجرايى در آثار ايرانى بود. واقعيت اين است كه اجراى قابل قبول خصوصاً كار صحيح و منطقى با رنگ ميان آثار ايرانى به ندرت به چشم مى خورد، ولى وضعيت در ميان آثار خارجى به مراتب بهتر بود و البته مانند دوره هاى قبل آثار ايرانى در بخش كاريكاتور چهره، يك سروگردن از بخش موضوعى و آزاد بالاتر مى ايستادند و حتى تعدادى از آثار در قواره هاى جهانى بودند. احساسم اين است كه يك دليل به خاطرعدم قراردادن شرط سنى در فراخوان دوسالانه و همين طور راحتى در رساندن آثار به دوسالانه توسط ايرانى ها سبب شده بود كه آثار ضعيف زيادى مشاهده كنيم كه صرفاً آمار شركت كنندگان ايرانى را بالا مى بردند. مى دانم كه شايد اين پيشنهادى جنجال برانگيز و خام باشد اما اگر به اين شيوه پيش برويم شايد لازم باشد راه حلى مانند در نظر گرفتن وروديه براى شركت كنندگان دوسالانه انديشيده شود تا از حجم كارهاى زير استاندارد شده تا هركس با مداد اتود روى كاغذ ۲۰ تومانى خط خطى كرد آن را به عنوان اثر شركت كننده به دبيرخانه دوسالانه ارائه نكند. • بزرگمهر حسين پور: حظ بصرى از مرور آثار
hosseinpoor.jpg
اصولاً اگر آثار رسيده را به سه بخش تقسيم كنيم، قوى ترين بخش شايد قسمت چهره باشد و سپس سالمندان و آزاد. در بخش آزاد اغلب كارها تكرارى و دست دوم بودند و كارتونيست ها زياد اين بخش را جدى نگرفته و از كارهاى قبل خود فرستاده بودند. اما در بخش سالمندان، كارها خلاقانه تر و هماهنگ تر از بخش آزاد بود. سوژه ها گاه گاهى ژرف و اجراها هرازگاهى خوب بود. اما افسوس كه كاريكاتوريستى چون زلاتكوفسكى اصل كارهاى خود را نفرستاده بود تا باز هم ما را مانند اولين دوره دوسالانه كه شايد ۱۴ سال پيش بود هيجان زده كند. اما در بخش چهره كه بهترين آثار رسيده شايد در اين بخش بود كارها اغلب خوب بود و به لطف آفريننده كامپيوتر كه خدايش رحمت كند، كارها تكنيكال، شسته رفته و اغلب عالى بود. خودم مشتاقانه منتظرم تا آثار را در قاب و آويز در نمايشگاه ببينم تا خوب دقت كرده و كلى ايده و تكنيك ياد گرفته و حظ بصرى ببرم. • حسين صافى: مژده به مخاطبان دوسالانه هفتم
safi.jpg
آثار رسيده در سه بخش سالمندان، چهره و آزاد تقسيم بندى شده بودند كه روز اول بخش عمده اى از كارها به دليل كيفيت نازل آنها حذف شدند؛ و روز سوم قضاوت نهايى راجع به كارهاى منتخب انجام گرفت و حدس مى زنم در حدود يك چهارم از كارها نيز در اين قسمت حذف شدند. در قسمت سالمندان به نظر مى رسيد كليت كارها با توجه به جايزه كلان اين بخش كمى لاغرتر و نحيف تر از بخش ديگر بود. تعداد كارهاى رسيده در اين بخش بسيار زياد و به همان نسبت آثار كمى ضعيف تر به نظر مى رسيد. در بخش آزاد هم كه مى شد طبيعتاً آثار باكيفيتى را از ميان كارهاى رسيده برگزيد. اما شخصاً راجع به بخش كاريكاتور چهره بهتر مى توانم قضاوت كنم. بخش چهره اين دوره از دوسالانه بخش استثنايى جشنواره خواهد بود. در مقايسه با دو دوره قبلى كيفيت كارها بسيار بهتر به نظر مى رسند و قطعاً اين مسئله، داورى اوليه و قضاوت نهايى را دشوار خواهد كرد، ولى بايد اين نويد را به علاقه مندان اين بخش داد كه كارهاى بسيار زيبا و خاصى را چه به لحاظ تكنيك و چه به لحاظ نوع نگاه مى توانند روى ديوار نمايشگاه ببينند. قطعاً كيفيت بالاى كارهاى منتخب، صاحبان آثار رد شده از اين بخش را متاسف نخواهد كرد. درباره روند اجرايى دوسالانه هفتم كاريكاتور بشتابيد؛ ورك شاپ رزرو كنيد كيوان زرگرى
zargari.jpg
اين روزها در محافل هنرى كاريكاتوريست ها مهمترين بحثى كه جريان دارد دوسالانه هفتم كاريكاتور و چگونگى برگزارى آن است. با مطالعه اين سطور كه حاصل گپى است كوتاه با امين مويدى - دبير اجرايى دوسالانه_ از نحوه برگزارى اين دوسالانه مطلع مى شويد: • مديريت يا كنترل پروژه چه نقشى در روند اجرايى اين دوسالانه هنرى دارد؟ ما در دوسالانه كاريكاتور اولين كارى كه كرده ايم پروژه مان را تقسيم كرديم به يك سرى زير پروژه كه اين زير پروژه ها عبارتند از امور هنرى كه به طور كل فعاليت هاى طراحى و نظارت هنرى تمامش به عهده اين بخش بود. بحث روابط عمومى و تبليغات بود كه هم تبليغات و هم ارتباطات داخلى و خارجى به عهده روابط عمومى بود. همچنين بحث ستاد خبرى كه در ستاد خبرى ما بحث بولتن ها و تغذيه خبرى را داريم و در نهايت سايت خبرى دوسالانه كاريكاتور كه به تازگى راه اندازى شده است. در عين حال بخش دبيرخانه كه در واقع پشتيبانى مالى، ادارى و به نوعى ناظر بر تمامى فعاليت هاى انجام شده و پيگيرى كننده فعاليت ها است. كارهاى مالى ادارى و پاسخ دادن به مراسلات و مراجعات دسته بندى و مرتب سازى آثار و امثال اينها را انجام مى دهد. همچنين كميته مراسم كه عهده دار برگزارى مراسم مختلف اعم از افتتاحيه، اختتاميه، داورى، ورك شاپ، انتخاب آثار مراسم تجليل و برگزارى نمايشگاه هاى جنبى و نمايشگاه اصلى است. نكته مهم ديگر كه بايد در اينجا به آن اشاره كنم عدم قطعيت پروژه است. يعنى اينكه نمى توانيم در هيچ پروژه اى خصوصاً در ايران عزيز بگوييم كه ما لزوماً و حتماً اين فعاليت را فلان زمان به نتيجه مى رسانيم. چون ممكن است كه به دلايل عديده انجام نشود. يعنى منابع ما تامين نشود. ممكن است به ما پول نرسانند و هزاران مشكل پيش بينى نشده پيش آيد. اما اين مسائل دليل خوبى براى آن نيست كه چون كار قطعيت ندارد، ما برنامه ريزى نكنيم. ما برنامه ريزى مى كنيم. اما دقيقاً متوجه مى شويم كه در چه زمانى بحران داريم. يعنى فعاليتى كه معوق مى شود. بحران را متوجه مى شويم. بلافاصله جلسه بحران را برگزار مى كنيم و راهكارى براى رفع بحران در نظر مى گيريم. اما در صورتى كه برنامه ريزى نباشد، كار با بحران و تاخير مواجه مى شود و ما هيچ راهكارى هم برايش تعريف نكرده ايم چون اصلاً نمى دانيم كه با بحران مواجه شديم. • با توجه به اينكه اين دوره هفتمين دوسالانه كاريكاتور برگزار مى شود، شما به عنوان دبير اجرايى اين دوره چه مقدار از تجارب برگزارى دوسالانه در دوره هاى گذشته بهره گرفته ايد؟ يا چقدر اين تجارب به شما منتقل شده؟ چرا كه قطعاً با علم به اينكه چه مشكلاتى در دوره هاى گذشته وجود داشته براى آينده مى توان بهتر برنامه ريزى كرد. من در ارتباط با اين مسئله حساسيت زيادى داشتم. يعنى در دبيرخانه دائمى كاريكاتور ما تمام مدارك و اسناد دوسالانه هاى قبلى را داشتيم. اولين كارى را هم كه من داشتم اين بود كه آمدم و تمامى اينها را بررسى كردم براى اينكه ببينم مى توانم كمكى از اينها بگيرم يا نه. بحث ديگرى كه من خيلى به آن اعتقاد دارم، انتقادهاى منصفانه اى است كه به دوسالانه هاى قبل مى شده. من از اين ها كمك گرفتم. براى اينكه چه مواردى بوده كه بحق و نه به دلايل شخصى حساسيت هاى مخاطبان اصلى كاريكاتور را برانگيخته، آنها چه انتقادى داشتند، چه صحبتى داشتند و من و دوستانم چه راهكارهايى براى بهبود وضع موجود داريم. اين مسائل خيلى مى تواند به ما كمك كند. تلاش من اين بوده از كمك فكرى و اجرايى مجريان دوسالانه هاى قبل و حتى منتقدين آن به نحوى استفاده ببرم. ان شاءالله به كمك همه دوستان بتوانيم دوسالانه خوبى برگزار كنيم. •براى جلب اكثريت چه تلاشى كرده ايد؟ تلاش ما اين است كه با توجه به حضور نمايندگان سلايق مختلف كاريكاتور در شوراى برنامه ريزى بتوانيم از آنها كمك بگيريم كه ما چه برنامه هايى را مى توانيم اجرا كنيم كه در دوسالانه رضايت كاريكاتوريست ها را جلب كند. يعنى به غير از برگزارى يك نمايشگاه امتيازات ديگرى هم برايشان داشته باشد. براى نمونه مى توانم موردى را مثال بزنم. يك بحثى كه در شوراى برنامه ريزى مطرح شد اين بود كه بعضى از دوستان انتقاد كردند كه شما يك سرى داور مطرح از آن سوى دنيا به اينجا مى آوريد. اين داورها جز داورى آثار برنامه ديگرى جز گردش و بازديد از نقاط ديدنى ندارند. هزينه زيادى براى اين مسئله مى شود ولى كاريكاتوريست هاى ما استفاده مناسبى از اين مسئله نمى كنند. بياييم ورك شاپ بگذاريم. ما ديديم كه چهار كاريكاتوريست خارجى را مى خواهيم دعوت كنيم. آمديم و براى ورك شاپ برنامه ريزى كرديم و به آنها هم اعلام كرديم كه شما وقتى تشريف مى آوريد هر كدامتان يك ورك شاپ داريد. زمان ورك شاپ هايمان هم مشخص شده كه همين جا از كاريكاتوريست ها و مخاطبان كاريكاتور خواهش مى كنيم كه بيايند و استفاده كنند. البته من مى دانم كه خيلى از كاريكاتوريست هاى ما ممكن است از بخش هاى مختلف دوسالانه گله داشته باشند مثل بحث داورى. ولى خوب در مورد مسائل اينچنينى كارى از دست من ساخته نيست. به اضافه اينكه در اكثر جشنواره ها طبيعتاً گلايه از داورى وجود دارد. اما خوب در حيطه هاى اجرا تمام تلاش من و دوستانم اين است كه مصوبات شوراى برنامه ريزى را به دقت و نظم برگزار كنيم و از امكانات موجود بيشترين استفاده را ببريم. • نحوه استفاده از ورك شاپ دوسالانه كه بخش تازه اى در اين دوره است، چگونه است؟ داوران خارجى ما با توجه به نظر شورا كوزوبوكين، مولاتيه، جيوكس و ميهمان ويژه هم يان اب دبيك خواهد بود كه به ما قول حضور هم داده اند. ما براى ورك شاپ هايى كه در نظر گرفته ايم ثبت نام داريم. يعنى اينكه مايليم كسانى از اين برنامه ها استفاده كنند كه جداً مخاطبان واقعى هستند و دغدغه اين مسئله را دارند. به علاوه اينكه معتقديم لازم است احاطه و مديريت بر ورك شاپ ها وجود داشته باشد،اينطور نخواهد بود كه در ورك شاپ باز باشد و به يك باره جمعيت زيادى بخواهد وارد شود و ما نتوانيم برنامه را مديريت كنيم. بنابراين ثبت نام براى ورك شاپ ها را از اواسط مهرماه در دبيرخانه خانه كاريكاتور شروع مى كنيم. گنجايش ورك شاپ ها را هم با توجه به ميزان استقبال و ثبت نام ها تعيين مى كنيم. برنامه ريزى هم كرده ايم كه اين برنامه ها در نگارخانه صبا برگزار شود. گفت وگو با ژان مولاتيه داور فرانسوى دوسالانه كاريكاتور تهران نفس كشيدن زير آسمان آبى ايران هومن شهبندى
jan.jpg
در حالى كه كم تر از دو ماه ديگر به برگزارى بزرگترين رويداد ملى كاريكاتور ايران باقى است، يكى از موضوعات مورد بحث علاقه مندان و كاريكاتوريست هاى مختلف، داوران خارجى و حضور آنان در ايران است. حضور حرفه اى ترين كارتونيست هاى دنيا در كشورمان و برگزارى ورك شاپ هاى آموزشى مى تواند نقش مهمى در پيشرفت علاقه مندان اين رشته داشته باشد. ژان مولاتيه از اسطوره هاى كاريكاتور فرانسه است. كسى كه به اتفاق همكارانش يعنى «ريكور» و «مورشوان» مكتبى تازه در كاريكاتور چهره دنيا خلق كردند. وى به عنوان داور هفتمين دوسالانه كاريكاتور به ايران دعوت شده است. ژان كه در سال هاى ۱۹۷۰ ميلادى بسيارى از نشريات مهم آمريكا و اروپا را به تسخير آثارش در آورده بود در حال حاضر ساكن پاريس است و كاريكاتوريست ثابت روزنامه «فيگارو» است و هر روز يكى از كاريكاتورهايش زينت بخش صفحات اين روزنامه معتبر است. اين گفت وگوى كوتاه را به سفارش سايت « هاديتونز» با ژان مولاتيه پيش از سفرش به ايران انجام دادم كه گوياى نگرش وى به كشور و كاريكاتور ايران است. اميدوارم پس از حضور وى در تهران گفت وگويى تفصيلى با اين كاريكاتوريست برجسته فرانسوى انجام دهم. •ديدگاهت در مورد سطح كاريكاتور در ايران چيست؟ كاريكاتور ايران حرف هاى زيادى براى گفتن دارد. اين را مى توان از رتبه هاى مكرر كاريكاتوريست هاى ايرانى در مسابقات معتبر كاريكاتور دنيا فهميد و اين باعث خوشحالى من است. ايران براى من يعنى «حافظ»، يعنى «سعدى»، يعنى «سهراب سپهرى». من كاملاً اخبار و رويدادهاى ايران را دنبال مى كنم. به نظرم براى لمس كردن كشور شما بايد ده سال در آن زندگى كرد تا با تمام وجود آن را حس كرد. •هنرمندان ايرانى در ذهن تو چگونه نقش بسته اند؟ من سال هاى متمادى است كه از طريق خودت با كاريكاتوريست هاى ايرانى آشنا شده ام و كارهاى آنها را دنبال مى كنم. به عقيده من هنرمندان بسيارى در ايران هستند كه مى توانند در دنيا صاحب نام و داراى موقعيت ممتاز باشند. اخبار نمايشگاه ها و مسابقات را كه دنبال مى كنم مى بينم در هر نمايشگاه بين المللى، ايرانى ها حضور دارند و رتبه هاى خوبى مى آورند. •حالا كه قصد سفر به ايران دارى، از احساست برايمان بگو؟ من از سال ۱۹۹۸ منتظر چنين روزى هستم. اميدوارم همه چيز به خوبى پيش برود تا من بتوانم زير آسمان آبى ايران نفس بكشم؛ زير آسمانى كه «سعدى» نفس كشيده است. •نظرت در مورد دوسالانه بين المللى كاريكاتور تهران چيست؟ ايده فوق العاده اى است. خيلى دوست دارم كه بيايم و از چند و چون اين نمايشگاه مطلع شوم. تصميم دارم بنيانگذار چنين دوسالانه اى در فرانسه باشم.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 528]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن