تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850095354




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معلم اول فلسفه اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
معلم اول فلسفه اسلامی
معلم اول فلسفه اسلامی ابن‌سینا اولین فیلسوف جدی اسلامی لقب گرفته است. وی خدا را به عنوان وجودی ضروری قلمداد می‌كند كه این وجود ضروری مبنای هر نظریه‌ای در باب نفس، عقل و جهان است.ابوعلی حسین‌بن‌سینا كه اروپاییان بیشتر وی را با نام لاتینی اوسینا می‌شناسند معروف‌ترین و تاثیرگذارترین فیلسوف اسلامی دوره پیشامدرن به حساب می‌آید. او كه در افشانه نزدیك بخارا در سال 980 میلادی متولد شد بیشتر به جهت ذوجوانب بودنش مشهور است. او پزشكی حاذق بود كه كتاب معروف‌اش «قانون» برای مدت‌ها در مدارس متكفل امر پزشكی در اروپا و جهان اسلام حتی در جهان مدرن تدریس می‌شد. ابن‌سینا همچنین فیلسوفی برجسته بود كه كتاب‌اش «شفا» تاثیری ژرف بر پژوهشگران اروپایی به‌خصوص فیلسوف معروف قرون وسطی توماس آكویناس گذاشت. به گزارش مهر او فلسفه‌ای را بنیاد نهاد كه از وجود شخص در جهان آغاز می‌شد و این موجود امكانی به موجودی ضروری متصل می‌گشت. نظام منسجم و كامل او برای قرن‌ها فرهنگ اسلامی و غربی را از خود متاثر كرد. تفسیرهای جدید ابن‌سینا را به عنوان یك ارسطویی و نوافلاطونی مطرح می‌كنند. با وجود این، نسبت فكری وی با نوافلاطونیان نیاز به ایضاح مفهومی بسیاری دارد. هرچند وی پاره‌ای از مولفه‌های نوافلاطونیان را می‌پذیرد، با معرفت‌شناسی آنها و همچنین نظریه نفس ازلی آنها بسی مشكل دارد. با این همه مابعدالطبیعه وی بسی به تركیبی كه میان كلام و فلسفه ارسطویی ایجاد شد دین دارد. همان‌طور كه گفتیم ابن سینا علاوه بر فلسفه دستی در پزشكی، علوم طبیعی، علوم موسیقی و ریاضیات هم داشت. او حتی تفسیرهایی بر پاره‌ای از آیه‌های قرآن دارد و بحث‌های تفسیرشناسانه و روشی هم در این زمینه و هم در باب مسئله وحی ارائه كرده است. او همچنین بحث‌هایی در باب نمادهای دین دارد كه هم اكنون كمتر مورد توجه قرار دارند. تاثیر ابن‌سینا بر اروپای قرون وسطی برای اولین‌بار از طریق ترجمه آثار وی در اسپانیا صورت گرفت. در جهان اسلام تاثیر وی بی‌واسطه بود و همین غزالی را برانگیخت كه علیه وی قدعلم كند. غزالی علیه ابن‌سینا و خلف وی سهروردی به مقابله برخاست و آنچه وی در باب فلسفه می‌گفت بیشر معطوف به نظرات این دو فرد بود. مابعدالطبیعه ابن‌سینا به عنوان مبنایی برای بحث در زمینه فلسفه اسلامی در جهان اسلام مطرح شد. جریان فلسفی فربهی كه بعدها به مكتب اصفهان مشهور شد و ملاصدرا هم به عنوان یكی از مهم‌ترین قله‌های آن مطرح است بسی از اندیشه‌های ابن‌سینا متاثر است. منابع زندگینامه ابن‌سینا متنوع هستند؛ از زندگینامه خودنوشت وی كه از سوی عبدالوحید جوزجانی تقریر شده تا نامه‌های خصوصی وی و تا مجموعه مكاتبات فلسفی وی با شاگردانش كه در المباحثات آمده و تا داستان‌ها و دیدگاه‌های اسطوره‌‌ای كه در پاره‌ای از كتب تاریخ فلسفه چون: تاریخ حكمای ابن‌كوفی و كتاب زهیرالدین بیهقی آمده‌اند منابع زندگینامه وی هستند. با این‌همه بیشتر این مواد باید به جد مورد ارزیابی و نقادی قرار گیرند. گیوتس از این بحث كرده است كه زندگی خودنوشت ابن‌سینا ابزاری ادبی برای فهم این نكته است كه ابن‌سینا تلاشی وافر برای دست یازیدن به همه علوم از طریق مطالعه و شهود در كنار نظریه معرفت خود به كار گرفته است. از این‌رو این زندگینامه خودنوشت تلاشی برای نشان دادن این نكته است كه انسان‌ها می‌توانند از طریق شهود به عالی‌ترین مراحل و مراتب دانش دست یابند. این متن كلیدی برای فهم فلسفه ابن‌سینا هم هست. به ما گفته می‌شود كه تنها هدف وی فهم مابعدالطبیعه ارسطو پس از خواندن رساله‌ای از فارابی بوده است و هنگامی كه وی از درك قیاس صوری عاجز ماند نمازی را در مسجدی گزارد تا به فهم قضیه از طریق شهود نایل شود. به معرفت‌شناسی ابن سینا برخواهیم گشت اما در ابتدا باید بگوییم كه در باب زندگی وی چه می‌توانیم بگوییم.ابن‌سینا در حدود سال 980 میلادی در افشانه روستایی نزدیك بخارا متولد شد. پدر وی اسماعیل والی دولت سامانی در آن منطقه بود. او در سال‌های اوان زندگی‌اش به بخارا رفت تا فقه حنفی را از اسماعیل زاهد و پزشكی را از تعدادی از آموزگاران بیاموزد. این آموزش و غنای كتابخانه پزشكی در دولت سامانی به وی كمك كردند تا خودآموزی‌اش را آغاز كند. بدین‌گونه است كه وی مدعی می‌شود در سن 18 سالگی به همه علوم زمانه‌اش مسلط می‌شود و به خدمت دولت سامانی نوح ابن منصور به عنوان پزشك در می‌آید. او حتی پس از فوت پدرش پستی سیاسی نیز در این حاكمیت به دست می‌آورد. در سال 1000 میلادی است كه وی به سوی شهر گورگنج در خوارزم می‌رود هنگامی كه مطمئن می‌شود كه حكومت سامانی به سقوط خود نزدیك می‌شود. در سال 1012 وی به خراسان رفت و در آنجا به عنوان پزشك به خدمت دربار آل‌بویه در آمد. او حتی در همدان پزشك شمس‌الدوله هم شد. پس از مرگ شمس‌الدوله او پزشك و مشاور چندین دولتمرد دیگر هم بود و در سال 1037 در همدان درگذشت. ابن‌سینا دو اثر اولیه خود را در بخارا و تحت‌تاثیر فكری فارابی نگاشت. عنوان رساله اول «رساله‌ای در باب نفس» بود كه مكتوب كوتاهی است و به حاكم سامانی تقدیم شده است. این رساله غیرمادی بودن نفس عقلانی یا نفس خرد را بدون متوسل شدن به تاكید نوافلاطونی مبنی بر وجود قبل از خلقت مورد توجه قرار می‌دهد. رساله دوم در باب مابعدالطبیعه است كه تلاش مدون وی را در در زمینه فلسفه ارسطویی نشان می‌دهد. دیدگاه‌های ابن‌سینا در باب منطق رویكرد مابعدالطبیعی مهمی را ارائه می‌كنند. این رویكرد به طیفی از مضامین فلسفی و غیرفلسفی منجر شدند. به طور مثال او در «شفا» از این نكته بحث می‌كند كه هم منطق و هم مابعدالطبیعه با معقولات ثانوی در ارتباط هستند و این معقولات مفاهیمی انتزاعی هستند چون وجود و زمان كه از مفاهیمی اولیه چون انسان و حیوان ناشی می‌شوند. منطق با این اصطلاحات سامان می‌یابد ـ یا وجود ذهنی كه با اشیایی كه در فراتر از واقعیت رخ می‌دهند رابطه مطابقت دارند ـ و این مفاهیم می‌توانند مورد ارزیابی قرار گیرند و بنابراین هم الزاماتی را برای آنچه خارج از ذهن وجود دارد و هم در باب تدوین این مفاهیم از طریق زبان مطرح می‌كنند. مهم‌تر اینكه منطق ابزاری كلیدی برای ارزش احكام و بنابراین رسیدن به دانش است. نجات به خلوص نفس بستگی دارد و خلوص نفس بدون خلوص عقل محقق نمی‌شود و خلوص عقل هم از طریق معرفت صورت می‌گیرد. ابن‌سینا همچنین معتقد است یكی از مهم‌ترین وظایف منطق این است كه نشان دهد معرفت به پی‌جویی تعاریف ضروری متكی است. تعاریف ضروری به نظر وی حدها نام دارند كه با عقلانیت قیاسی حاصل می‌شوند. این مسئله البته زمانی مطرح می‌شود كه انسان تلاش می‌كند تا تعاریف ضرروی را موجه سازد و هنگامی كه تلاش می‌كند این كار را با حد وسط صورت دهد ناكام می‌ماند چراكه شهود انسان نمی‌تواند حد وسط را فراچنگ آورد. ابن‌سینا از فارابی اندیشه قوس نزولی هستی و وجود را به ارث برد. برخلاف بسیار از متالهان كلاسیك جهان اسلام، ابن‌سینا وجود از نیستی را رد كرد و تصریح كرد كه جهان قدیم است و آغازی برای آن متصور نیست. یعنی جهان از جهات زمانی آغازی ندارد و حدوث زمانی نیست هرچند حدوث ذاتی به حساب می‌آید. به نظر او قایل شدن به حدوث زمانی مسائل فلسفی زیادی را مطرح می‌كند اما جهان حدوثی ذاتی است كه ناشی از ذات الاهی است. منبع: روزنامه کارگزارانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 974]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن