واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا در اين نشست حجت الاسلام علي اكبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ، دكتر غلامرضا اعواني رئيس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران و دكتر حميدرضا آيتاللهي رييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي به ايراد سخن پرداختند. ما و تاريخ فلسفه اسلامي جديد ترين اثر رضا داوري اردكاني است كه از سوي انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در 2500 نسخه و 611 صفحه منتشر شده است. حجت الاسلام علي اكبر رشاد در مقدمه اين كتاب نوشته است: باوجود سلطه و سيطره اشعريت تاريخي بر بخش عظيمي از سرزمينهاي اسلامي طي چهارده قرن گذشته، جهان اسلام از حكمت خيزترين نقاط گيتي به شمار مي آمده است. در اين ميان نقش و سهم حكيمان شيعي و ايراني و البته بسي بارزتر و برجسته تر از ديگر نقاط عالم اسلام بوده است. برخلاف فرنگيان كه به نگارش تاريخ فلسفه بيش از نگارش در خود فلسفه اهتمام مي كنند، مسلمين هرگز به تاريخ فلسفه و تفكيك و ثبت تاريخ مكاتب و مناظر فلسفه اهتمام نمي كنند و البته اين نقص بسيار بزرگي است. وي در ادامه اين مقدمه به برخي كاستي ها و خلأها در اين حوزه اشاره كرده كه از ديرباز تاريخ نگاري فلسفه به ويژه فلسفه اسلامي از دغدغه هاي علمي استاد داوري بوده و هر از چندي رساله يا مقاله اي در اين باب ارائه شده است. ما و تاريخ فلسفه اسلامي يك دوره فشرده تاريخ فلسفه اسلامي است و از اين جهت بايد سرآمد اين دست آثار ايشان انگاشته شود. اين اثر جامع و منسجم پاره اي از ابهامات مورد اشاره را در حد قابل ملاحظه اي رفع كرده است. مولف اين كتاب (دكتر رضا داوري ) نيز در مقدمه خود آورده است: اين كتاب گرچه سيري در تاريخ فلسفه اسلامي است اما يك تاريخ فلسفه مثل ديگر تاريخ فلسفه ها نيست كه صرف گزارش خلاصه افكار و آراي فيلسوفان باشد. كتابي كه عنوانش ما و تاريخ فلسفه اسلامي است مي توانست تاريخ فلسفه نباشد بلكه متضمن بيان نسبتي باشد كه ما با فلسفه اسلامي و تاريخ آن داريم. در تدوين اين تاريخ دونكته مدنظر بوده است. يكي توجه و اشاره به نظر تجددمآبان در خصوص گذشته و به ويژه درباره فلسفه گذشتگان و ديگر تأمل در جهت سير فلسفه اسلامي و مقام اين فلسفه در قياس با فلسفه يوناني و فلسفه جديد. اين كتاب به سه بخش تقسيم شده كه هربخش نيز دربرگيرنده موضوعات ديگري است. بخش اول كتاب قوام و تأسيس فلسفه اسلامي را بررسي مي كند و طي آن به چيستي فلسفه اسلامي، فلسفه اسلام با فلسفه اسلامي، فلسفه به چه كار مي آيد، آيا فلسفه اسلامي يك ايدئولوژي است؟ فلسفه اسلامي و فيلسوفان مسلمان، تأسيس فلسفه اسلامي، اصول و مبادي تازه در فلسفه اسلامي، علم مدني و تأسيس فلسفه، منابع فلسفه اسلامي مي پردازد. بخش دوم اين كتاب گزارش مختصر تاريخ فلسفه اسلامي است و برخي از عناويني كه در ذيل آن مورد اشاره قرار گرفته از اين قرار است: آثار كندي، آراي فلسفي و كلامي كندي، ماهيت فلسفي، ابونصرفارابي معلم ثاني و موسس فلسفه اسلامي، مقام ابن سينا در تاريخ فلسفه اسلامي، غزالي و فلسفه اسلامي، فلسه اشراقي سهروردي و عالم اسلام و ايران، حوزه شيراز در تاريخ فلسفه اسلامي، ميرداماد معلم ثالث، مطهري فيلسوف متكلم و مصلح اجتماعي. بخش سوم اين كتاب به وضع فلسفه در ايران و مقام فلسفه اسلامي پرداخته و طي آن نياز ما به فلسفه اسلامي، ورود فلسفه جديد به ايران، گزارش تاريخ فلسفه جديد در كشور ما، فلسفه اسلامي در زمان را مورد بررسي قرار داده است. فراهنگ**2006**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]