واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، حجت الاسلام علي اكبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي روزگذشته (دوشنبه) در نشست رونمايي از كتاب ما و تاريخ فلسفه اسلامي كه در تالار كمال دانشگاه تهران برگزار شد با تاكيد بر نقش عقل در فقه اسلامي گفت: من تمام كتب قديم و جديد اصول فقه را بررسي كرده ام و به اين نتيجه رسيده ام كه بيش از نيمي از مباحث اصول فقه به مباحث عقلي اختصاص دارد و حضور عقل در اصول فقه بسيار پر رنگ است. وي گفت : در حالي كه عقل 40 كاركرد در تحقيق و تحقق دين اسلام دارد ، كاركرد اختصاصي حجيت سازي آن را از وحي نيز بالاتر قرار داده است. وي توضيح داد : ما كتاب و سنت را با عقل مي فهميم و حجيت كتاب نيز با استدلال عقلي اثبات مي شود، اما نمي توان براي اثبات حجيت عقل به كتاب مراجعه كرد. رئيس شوراي مديريت حوزه هاي علميه استان تهران اظهار داشت : نگاهي به تاريخ فقه نشان مي دهد كه شمار فيلسوف - فقيهان بيش از تعداد متكلم-فقيهان و متحدث-فقيهان بوده است. وي افزود : امام خميني (ره) نيز پيش از آنكه استاد درس خارج فقه باشند، استاد بزرگ فلسفه بودند و پيش از آنكه فليسوف باشند عارف بودند. رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت: دكتر داوري اردكاني به درستي فيلسوف فرهنگ ناميده شده است و فرهنگ وجه انضمام همه علوم انساني با نگاهي اخلاقي است. وي نگارش كتاب ما و تاريخ فلسفه اسلامي را به عنوان اثري عميق و دقيق و منبعي براي تدريس تاريخ فلسفه اسلامي دانست و افزود: اين كتاب يك دوره فشرده تاريخ فلسفه اسلامي است و از اين جهت بايد سرآمد اين دسته آثار انگاشته شود، اين كتاب در عين گزيدگي، اثري است جامع و منسجم كه پارهاي از ابهامات مورد اشاره را در حد قابل ملاحظه رفع كرده است. رشاد گفت: رضا داوري با نگارش اين اثر، خلا وجود منبع تاريخ فلسفه اسلامي براي دانشجويان و طلاب را برطرف كردند و با استفاده از ذخاير سرشار علمي خود در مدت كوتاه اين كتاب عميق را تاليف كردند. وي افزود: نگرش و چارچوبه نظري حاكم بر فصول و فروع اين كتاب ، قابليت بسط براي نگرش و چارچوبه نظري حاكم بر فصول و فروع آن، قابليت بسط براي نگارش يك دوره كامل تاريخ فلسفه را داراست. رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با بيان اينكه بايد اين كتاب به عنوان كتاب درسي مد نظر قرار گيرد افزود: در تدوين اين كتاب دو نكته مهم مدنظر بوده است، نخست؛ توجه و اشاره به وجهه نظر تجددمآبانه، در خصوص گذشته و به ويژه درباره فلسفه گذشتگان كه در اين مورد به جاي اينكه مؤلف درباره درستي و نادرستي نظر اينان حكم كند، انديشيده است كه آنها چگونه و تا چه اندازه توانستهاند و ميتوانند به فهم و درك گذشته و آراي گذشتگان پي ببرند. دوم؛ تأمل در جهت سير فلسفه اسلامي و مقام اين فلسفه در قياس با فلسفه يوناني و فلسفه جديد است. وي خاطرنشان كرد: در اين كتاب خطي رسم شده است كه پيوند ميان فلسفهها از فارابي تا عصر حاضر را نشان مي دهد. اين خط، خط وحدت و جمع ميان دين و فلسفه و محور دوران آتشبس در جنگ دائم ميان فلسفه و سياست، در عين حفظ آتش زير خاكستر است. فراهنگ**2006**1588
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]