تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 28 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854189656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سیر و سلوک زائر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سير و سلوك زائر
 سلوک
كتاب سير و سلوك زائر اثر جان باني‌ين از شاهكارهاي عرفاني ادبيات انگليس است كه در قالب كنايات و استعارت و تشبيهات بيان شده و نموداري است از تلاش روح انسان در جدال با زندگي، براي عبور از فراز و نشيبهاي دوران حيات، و رسيدن به وادي رستگاري و تقدس، و شرح مخاطرات و مخافات، غم‌ها و شكست‌ها و نااميدي‌ها يا موفقيت‌‌هايي كه پيش مي‌آيد؛ اين روح در اين جدال گاه نااميد است و گاه اميدوار. مطالب كتاب سير و سلوك زائر جنبه‌ي نمادي دارد. در اين نمادهاي عرفاني، نويسنده اشخاص مختلفي را تجسم مي‌كند. اين اثر مانند برخي از آثار عرفاي اسلامي مانند منطق‌الطير و قصه‌الغربه‌الغربيه داستاني تمثيلي است، با اين تفاوت كه در اثر شيخ عطار ، مرغان نماد سالكاني‌اند كه از واديها مي‌گذرند اما در اثر جان باني‌ين ، واديها به صورت شهرها و سرزمين‌ها توصيف شده‌ است. مقصد و هدف مانند داستان قصه‌الغربه‌الغربيه شيخ شهاب‌الدين سهروردي همان‌طور سيناست. كتاب عرفاني و ديني سير و سلوك زائر، شرح حال روحي عارفي است كه خود را در برابر خداوند بنده‌اي شرمسار و گناهكار مي‌داند و باري سنگين از گناه را بر دوش مي‌كشد. براي رهايي از اين بار گران در انديشه‌ي چاره‌جويي است. چون خشم و غضب خداوند را عميقاً احساس مي‌كند خانه‌ي خود را كه در شرف نابودي است و در «ديار ناامني و نيستي» واقع است، ترك مي‌كند. يعني در حقيقت اولين گام مبارزه با نفس را در جهت قطع پيوندها و علائق مادي برمي‌دارد و قدم در راه مي‌گذارد. طريق سير و سلوك خود را با ترك تمنيات نفساني و وابستگي‌هاي دنيوي و همسر و فرزندان، همسايگان و يار و ديار خود آغاز مي‌كند. در فرهنگ عرفاني اين آغاز راه سالك است. سالك در مقابل درگاه احديت خود را بنده‌اي گنهكار و عاجز و حقير مي‌پندارد كه براي رهايي از زندان نفس اماره و تطهير جسم آلوده به گناه و در هم كوبيدن حصارهاي قيود جهان مادي، در جستجوي وادي روحاني به سير و سلوك مي‌پردازد و براي عبور از جهان مادي پا بر سر دل مي‌گذارد و در طلب و جستجوي حيات روحاني و ابدي تمرين پرواز مي‌كند. همان‌گونه كه در نظر افلاطون هم تنها راه رهايي از بدي‌ها پرواز از زمين به سوي آسمان است. چنانكه مي‌گويد: «به جهت آنكه مرد حكيم با نظام الهي ارتباط يابد و وجودش نظام و الوهيت بپذيرد.» افلاطون از اين تعبير قصدش تشبه به صفات و اخلاق الوهي است، زيرا خداوند عدالت مطلق است و از ميان مردم آن كس كه عادلترين است بيشتر از ديگران به خداوند نزديك است. به طور كلي مفاهيمي چون سير، سفر و زيارت كه از زبان يك عارف انگليسي در اثر سير و سلوك زائر مطرح شده همواره توجه عرفاي اسلامي بوده است. از آن جمله حكيم سنايي در سيرالعباد الي‌المعاد ، سفر را بر دو گونه دانسته است:سفر جسماني و سفر روحاني. همانگونه كه عالم بر دو گونه است: عالم روحاني و عالم جسماني. سفر روحاني، پرواز انسان به مدد انديشه و تفكر در عالم روحاني است و لازمه‌ي آن پرورش عقل و دستيابي به معرفت است. در حالي كه سفر جسماني حركت جسم است و لازمه‌ي آن دارا بودن دوپاي قوي. همان‌طور كه در سفر جسماني از منازل، واديها، شهرها، اقليم‌ها و سرزمين‌ها مي‌گذريم در سفر روحاني، ابتدا بايد جسم را كه تركيبي از غرايز و طبايع است از آلودگي‌ها و پليدي‌ها و خودخواهي‌ها و غرورها پاك كرد، زيرا از اين طريق سالك متوجه رذيله خود مي‌گردد.در كتاب  سير و سلوك زائر اعمال رذيله تشبيه شده است به «جامه‌ي ژنده و ناپاك» و بدين طريق«مسيحي سالك» در كتاب عرفاني سير و سلوك زائر متوجه درد عميق خود شده و خود را در معرض هلاكت مي‌بيند. لذا توجهش از ذات نفساني، عالم دنيوي و اميال مادي، معطوف به عالم روحاني شده و مي‌كوشد به ياري خداوند و به مدد نور هدايت كتاب مقدس و با الهام از حضرت عيسي مسيح(ع) سرانجام با توسل به سير و سلوك رستگار گردد. اهل دنيا و نزديكان و خويشان چون حال پريشان او را مي‌بينند، او را متهم به جنون و اختلال دماغ مي‌كنند و برايش معالجات و درمانهايي تجويز كرده و سعي در انصراف خاطر وي مي‌نمايند. لكن چون با عزمي راسخ مصمم به حركت در جهت نجات خويش است، گوش‌هايش را بر احتجاجات اهل عالم مي‌بندد. وي طالب رهايي است و مباحثات و جدال‌ها بر قلبش بي‌اثر است. شائق به مراجعت نيست، هر اندازه كه لجاجت خويشان، همسايگان و همسر نسبت به منصرف گردانيدن او افزون مي‌شود، به همان نسبت او سريعتر و قاطع‌تر گام برميدارد و مي‌گريزد.
سلوک
 در طريق عرفان و سير و سلوك همواره موانع بازدارنده بي‌شمار است، لكن آن حالت قليان و جوشش و شور و اشتياق دروني سالك هيچ عذر و بهانه‌اي را نمي‌پذيرد. اطرافيان به دشمني با وي مي‌پردازند و تهديد به تركش مي‌كنند. اهل دنيا همواره مرداني را كه به آن پشت مي‌كنند، ديوانه مي‌پندارند. لكن مسيحي سالك تنها با قرائت آيات كتاب مقدس و توبه و زاري و دعا و نيايش به درگاه احديت سرگرم است. و با اخلاص و رياضت مي‌كوشد تا سرانجام ضمير باطن را به ياري خداوند، شايسته‌ي تابش نور حق سازد و در قلبش جوانه‌ي حيات روحاني برويد و در نتيجه به شادي و سرور و انبساط خاطر ابدي دست يابد. هر يك از انسانها به نوبه‌ي خود در طي دوران حيات صحنه‌هاي نبرد دارند ولي مانند«جان باني‌ين» عارف و نويسنده‌ي اثر سير و سلوك زائر، داراي چنان نبوغي نيستند كه اين چنين مراحل عالي عرفاني را ترسيم نمايند. اين اثر ضمن بيان احوال و روحيات عرفاني نويسنده‌ي آن، توانسته است به وضوح و روشني مسائل مذهبي- عرفاني زمان وي را كه عصر مذهب پروتستان و آئين پيورتن است، به وضوح ترسيم كند.ماخذ: سير و سلوك زائر-جان باني اين-گلناز حامدي-انتشارات مدحتتنظيم : بخش ادبيات تبيان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1508]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن