تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812763381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايجاد ريتم و تعليق


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ايجاد ريتم و تعليق
نمايي از سريال بيگناهان
 اهالي سينما احمد اميني را با نوشتن در مطبوعات سينمايي و كارگرداني فيلم‌هاي «سايه‌هاي هجوم»، «غريبانه»، «چتري براي دو نفر»، «اين زن حرف نمي‌زند» و... مي‌شناسند. اميني با چنين پيشينه‌اي از مدتي پيش، شروع به ساخت مجموعه‌هاي نمايشي براي تلويزيون كرده است. نام احمد اميني در حيطه مجموعه‌سازي‌ براي تلويزيون يادآور نام مجموعه نسبتا موفق «اولين شب آرامش» است كه از اقبال زيادي از سوي مخاطبين برخوردار بود.
نمايي از سريال بيگناهان
اميني اولين شب آرامش را در ژانري اجتماعي با پيرنگ داستاني پر از تعليق به همراه رگه‌هايي عاشقانه به تصوير كشيد و اين سريال در كارنامه كارگردان آن، سريال موفقي محسوب مي‌شود؛ سريالي كه از نظر جذابيت‌هاي داستاني، تعليق در ماجراهاي پليسي –جنايي و بازي‌هاي روان بازيگران آن مجموعه‌اي ديدني بود. نكته بارزي كه سبب شد احمد اميني با ساخت اولين شب آرامش در مديوم تلويزيون و سريال‌سازي‌ كارگرداني موفق ناميده شود، استفاده نسبتا مناسب از زمان هر قسمت سريال در جهت پيشبرد روايت بود؛ چيزي كه در اغلب كارهاي نمايشي تلويزيوني كمتر مراعات شده است. با تمام اين مؤلفه‌ها، وقتي خبر ساخت سريال «بيگناهان» توسط اميني منتشر شد، انتظار همه اين بود كه بيگناهان هم از چنين كارگرداني و ساختاري برخوردار باشد.اميني اولين شب آرامش را در ژانري اجتماعي با پيرنگ داستاني پر از تعليق به همراه رگه‌هايي عاشقانه به تصوير كشيد و اين سريال در كارنامه كارگردان آن، سريال موفقي محسوب مي‌شوداميني كه ژانر پليسي و مكانيسم تعليق در روايت را در آثار قبلي‌اش به كار برده بود، در سريال بيگناهان نيز دست به تجربه ديگري با همين حال‌و‌هوازده و داستاني بر محور ماجراهايي اجتماعي، پليسي و معمايي را به تصوير كشيده است.بيگناهان با عنوان طعنه‌آميز آن، ماجراي دزدي سه دوست در گذشته و جريان خيانت‌هاي آنها به يكديگر و اتفاقاتي است كه در زمان حال گريبانگير فرزندان آنها هم شده است. اين سه دوست براساس انگيزه‌اي كه چندان هم به آن پرداخته نمي‌شود دست به دزدي زده و جريان اين دزدي و تقسيم اموال به كشته‌شدن و فرار و زنداني‌شدن اين سه نفر ختم شده است.
نمايي از سريال بيگناهان
اين داستان كه از همان ابتدا براي مخاطب دلايل منطقي و باورپذيربودن آن جا نمي‌افتد، در زمان حال در شرايطي پيگيري مي‌شود كه جلال كه متهم به قتل ديگري است، از سفر خارج برگشته و نفر سوم هم از زندان آزاد شده است‌ در حالي كه مدام شاهد جر‌و‌بحث‌هاي او و همسرش و عذاب وجدان آنها هستيم كه در رفاه و ثروت غوطه مي‌خورند. در اين ميان براي نشان‌دادن ماهيت اين نفر سوم، داستاني فرعي هم به ماجرا سنجاق شده تا با نشان‌دادن دزدي‌ها و خلاف‌هاي او در شركت و كشته‌شدن كاراكتر پرويز پورحسيني، گره جديدي به روايت اضافه شود. بيگناهان با عنوان طعنه‌آميز آن، ماجراي دزدي سه دوست در گذشته و جريان خيانت‌هاي آنها به يكديگر و اتفاقاتي است كه در زمان حال گريبانگير فرزندان آنها هم شده است. كارگردان در قسمت‌هاي اول سريال برخلاف اصول جذب مخاطب با حوصله بسيار به معرفي كاراكتر‌ها مي‌پردازد. داستان در حالي آغاز مي‌شود كه در تمام قسمت‌ها اصرار بر اين است كه اطلاعات كاملي داده نشود و با ايجاد تعليقي مصنوعي مخاطبين در حل معماهاي طولاني گيج شوند!در تبليغات و اخبار مربوط به سريال به‌وجود عنصر تعليق در ساختار روايي آن از سوي عوامل، بسيار تاكيد شده است. براين اساس شايد بهتر باشد عنصر تعليق در يك مجموعه تلويزيوني كه لازمه جذابيت و دنبال‌كردن سريال توسط مخاطبين است، دوباره تعريف و بازخواني شود چرا كه سازندگان اغلب سريال‌هاي تلويزيوني، خواسته يا ناخواسته براي امتداددادن محور داستاني در هر قسمت بدون رعايت ريتم ماجرا و قابليت كش‌دادن روايت، زمان هر قسمت را طولاني مي‌كنند بي‌اينكه محتواي داستاني و نمايشي و كشمكش‌هاي روايي داستان در حد اين زمان طولاني باشد.
نمايي از سريال بيگناهان
 اين موضوع سبب مي‌شود كه ريتم سريال‌ها و مجموعه‌هاي تلويزيوني ريتمي ساكن، يكدست، فاقد كنش و تاحدي غيرقابل تحمل باشد.‌اما سريال بيگناهان با وجود ساختار حرفه‌اي فاقد ‌ ويژگي‌هاي لازم است در حالي كه روايتي پليسي –جنايي، به‌طور معمول، ساختاري پويا و پر‌انرژي و ضرباهنگي تندتر را مي‌طلبد.با وجود چنين ساختاري در نحوه روايت سريال هم، ايجاد تعليق با امساك در اطلاعات‌دادن به مخاطب به شكلي نامناسب تدوين شده است؛ چيزي كه نه‌تنها تعليقي مناسب ايجاد نمي‌كند بلكه باعث مي‌شود مخاطب براي ديدن ادامه كار بي‌حوصله شود! در هر قسمت ميزان اطلاعاتي كه درباره داستان و گذشته و حال كاراكتر‌ها به مخاطبين داده مي‌شود آنقدر اندك است كه مي‌توان چند قسمت از سريال را حذف و بازهم داستان را تعقيب كرد، بي‌اينكه چيز مهمي از كليت ماجرا از دست رفته باشد.الهام طهماسبي ( همشهري )





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن