تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846394929




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ساخت «روزگار قريب» ريسك بود


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ساخت «روزگار قريب» ريسك بود
كيانوش عياري
كارگردان مجموعه تلويزيوني «روزگار قريب» ساخت اين سريال را ريسك خواند و سفر منحصر به فرد به زواياي تاريك تاريخ معاصر را از جمله دلايل موفقيت آن دانست. به گزارش فارس، در نشست نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني «روزگار قريب» كه با حضور كيانوش عياري(كارگردان)، آفرين عبيسي (ميانسالي زري مامان)، مهران رجبي(پدر دكتر قريب)، ناصر هاشمي(ميانسالي دكتر قريب)، شهاب كسرايي(جواني دكتر قريب)، شهره عرفي‌ن‍ژاد (كارگردان فيلم‌هاي پيش درآمد) و پرهام كرمي (كودكي دكتر قريب) در خبرگزاري فارس برگزار شد، كيانوش عياري در ابتداي سخنان خود درباره انتخاب اين سوژه گفت: در آن سال سيما فيلم دو موضوع را به من پيشنهاد داد. يكي ساخت سريال «روزگار قريب» و ديگري ساخت سريال «شهريار»، كه من فكر مي‌كردم دكتر قريب به دليل حرفه‌اش و زمينه و گستره‌اي كه مي‌تواند در اين حرفه داشته باشد، مي‌توان به بعضي از جاهاي تاريك و سربسته تاريخ يكصد ساله‌مان مراجعه كرد. به همين دليل آن را پذيرفتم. البته مدت كوتاهي نزديك به دو ماه هم درگير سريال شهريار بودم. اما بعد فكر ‌كردم كه پزشكي شايد بيشتر ما را به بطن تاريخ ببرد و به متن جامعه نزديك كند. ولي در مورد شهريار شايد به واسطه ادبيات، مجبور باشيم در حوزه نخبگان آن زمان ادبيات كشور سير كنيم و فكر مي‌كردم پرداختن زياد به نخبگان، بين مخاطب و سريال فاصله ايجاد مي‌كند. تمام وجوه مجموعه روزگار قريب ريسك بود وي درباره تاثير تحقيق در ساخت اين سريال نيز گفت: تحقيقات ما تا الان هم ادامه دارد. يعني براي متني كه نوشته مي‌شود و خيلي از كارهاي ديگر، دائم تحقيق كرده‌ايم و ثانيه‌ا‌ي از تحقيق غافل نبوده‌ايم. من هم كه علاقه‌مندي بسياري به بحث تحقيقات دارم. زماني كه فيلم «تنوره ديو» را مي‌ساختم، ‌غرق تحقيق بودم چه در كنج عزلت كتابخانه‌ام و يا در تحقيقات ميداني. بعد از 3 سال متوجه شدم كه من فيلمساز هستم نه اينكه فقط تحقيق كنم. اتفاقي در مناطق مركزي كوير ايران افتاد كه شوكي به من وارد كرد و متوجه شدم كه همين جا بايد كار را متوقف كرده و به خود فيلم بپردازم كه اين اتفاق مربوط به سال 62 مي‌شود. عياري درباره منابع مورد استفاده‌اش در زمينه تحقيق نيز گفت: هر آنچه كه مي‌توانست با زمينه‌هاي تاريخ معاصر ارتباط داشته باشد و گاهي اوقات حتي فراتر از آن مانند ادبيات، مسائل اجتماعي، تاريخ طب ايران و دنيا، طب سنتي، مردم شناسي به منزله بوم شناسي منابعي براي تحقيق ما بوده‌اند و خوشبختانه به اكثر اين زمينه‌ها علاقه داشته‌ام. يعني مطالعه تحميلي گريبانم را نگرفت. بخصوص در مورد تاريخ معاصر كه بسيار برايم شيرين و جذاب بود. وي تصريح كرد: البته همه آن تحقيقات بايستي يك جور پنهان مي‌شد كه هيچ وقت ديده نشود و اين شرط فضيلت كار است. ما هيچ وقت خيلي دقيق و بيوگرافيك به زندگي دكتر قريب نزديك نشده‌ايم. مقاطع پر اهميت زندگي‌اش مانند مدرسه رفتن، دبيرستان رفتن و بخشي اعتراضيه رجل سياسي نسبت به اعتراض به قرارداد كنسرسيوم، بارزترين وجه حاشيه‌اي زندگي دكتر قريب در اين سريال است. بقيه مسائل ديگر واقعا به دليل اين بود كه به بهانه دكتر قريب سفري براي تماشاگران ايراني داشته باشيم به دوراني كه حداقل از اين منظر شناخته شده نبود. كارگردان مجموعه تلويزيوني «روزگار قريب» درباره چگونگي خلق داستان‌هاي فرعي سريال نيز گفت:اين مساله خيلي پيچيده است. چون هر كدام از آنها به شكل خاصي خلق شده‌اند و از اين جهت دشوار مي‌توان به اين سؤال پاسخ داد. ولي عمدتا تخيل هستند. وي با بيان اينكه تمام وجوه مجموعه روزگار قريب ريسك بود، درباره علت مخاطبان بالاي اين سريال با وجود اينكه اثر فاقد ريتم تند و يا تعليق است، اظهار داشت: مسائلي مانند ريتم تند، عناصر فريبنده‌اي براي جذب تماشاچي هستند. البته لزوما ريتم تند چيز بدي نيست. حتي خود من هم موافق آن هستم. ولي اينجا ما ريتم كند و يا تندي نداشته‌ايم. بلكه ريتم زائدي نبوده است. يعني آنچه كه به قاعده بايد باشد، همراه با فضا و احترام متقابل بين تصوير و مخاطب. به ويژه سفر منحصر به فرد به زواياي تاريك تاريخ معاصر از جمله دلايل موفقيت اين سريال است. وي ادامه داد: اين تجربه در سريال «هزاران چشم» كه در 6 قسمت در سال 1382 پخش شد، نيز وجود داشت كه البته قرار است در آينده در 20 قسمت ساخته شود. آنجا ما شاهد چنين ويژگي بوديم. ولي سفر به تاريخ نداشتيم و داستان‌ها معاصر بود و آن چيزي كه در حال جاري است. ولي دليلي كه باعث شد تا اين سريال نيز به طور غافلگير كننده‌اي مخاطبان را جذب كند، به نظر من تفاوتي است كه در فضا وجود دارد.
كيانوش عياري
كيانوش عياردي در ادامه تصريح كرد: در ناخودآگاه مخاطب اين نكته جا مي‌افتد كه سريال با ما بازي نمي‌كند، احساسات ما را از طريق ريتم‌هاي كاذب و فضا سازي‌ها، ادا و اصول، بازي‌هاي نمايشي، شيريني كاري و غافل‌گير كردن بازيچه قرار نمي‌دهد و غافلگير كردن يكي از ترفندهايي است كه سينماي هاليوود استاد آن است. وقتي هيچ كدام از اينها نيست، ما به يك نيستي مي‌رسيم. كاملا تهي مي‌شويم از تمام چيزهايي كه به عنوان ترفند به كار مي‌روند. حالا وقتي مي‌خواهيم از صفر شروع كنيم، با يك نگاه ديگري كه نگاه تماشاچي است به كار نگاه مي‌كنيم. بازيگران عامل اصلي موفقيت سريال هستند كيانوش عياري در ادامه گفت و گو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت: يكي از غم‌بادهاي من در اين حرفه گريم است. هيچ دل خوشي از گريم ندارم. فقط فكر مي‌كنم براي حفظ و بيان شرايط كافي است و اينكه بگويم مثلا اينجا زخمي ايجاد شده بس است. من در اولين فيلم سينمايي‌ام يعني «تنوره ديو»، گريمور نداشتم. فقط فون آن هم به خواست فيلمبردار استفاده شد و در برخي صحنه‌ها به پيشاني بازيگران زده مي‌شد. وي راجع به بازي بازيگرانش در اين مجموعه نيز گفت: ما در موفقيت سريال روزگار قريب شانس‌هاي بسياري داشته‌ايم كه يكي از آنها شانس كار كردن با بازيگراني است كه خيلي خيلي خوب بودند. مثلا خانم عبيسي دريا و اقيانوسي از احساسات بودند در اين كار و از همان اول همه شيفته شخصيت زري مامان شده بودند يا آقاي رجبي از حيث بيان ديالوگ خيره كننده هستند و من بر اساس شخصيت او ديالوگ مي‌نوشتم و براي اين نقش ديالوگ‌هاي نفس گيري نوشته مي‌شد كه احتياج به توان و قدرت دارد. عياري تصريح كرد: ناصر هاشمي و مهدي هاشمي، شهاب كسرايي و پرهام كريمي و كاوه آهنگر جزو شانس‌هاي سريال بودند كه خيلي تأثيرگذار بودند و همه اينها ذهنيت‌هاي خوبي در رابطه با بيننده و كاري كه در حال عرضه شدن است ايجاد مي‌كند. اين باور را من چند سال پيش كه فيلمي را كه چندان نزديك به خلق و خوي من نبود با نام «روز باشكوه» ساختم،حس كردم. اين فيلم كه تمام تجربيات خود را در آن صرف كرده بودم، در سمنان فيلمبرداري شده بود و يك روز خانمي كه مرا اتفاقي در خيابان ديده بود گفت: اگر من روزي به سمنان بروم و در آن خانه‌ها را باز كنم آدم‌هاي فيلم شما را آنجا خواهم ديد و اين بهترين تمجيد براي من بود. وي ادامه داد: در همان روز اول پخش سريال روزگار قريب برخوردهايي كه ديگران با من داشتند اين بود كه ما فكر مي‌كنيم كه اين چند نفر واقعا فرزندان خانم عبيسي و مهدي هاشمي هستند و من فكر مي‌كردم كه بيش از اين تعريفي از سريال نمي‌خواهم و اين چيزي است كه خود من هم وقتي اثري را مي‌بينيم آن را جستجو مي‌كنم. وي با بيان اينكه بازيگران اصلي سريال را عامل اصلي موفقيت آن مي‌دانم گفت: اولين بازي كه از خانم عبيسي ديدم در فيلم نيمه پنهان بود كه نقش خانمي را بازي مي‌كرد كه لكنت داشت و واقعا فكر كردم كه اين خانم لكنت دارد و خانم ميلاني اين بازيگر را پيدا كرده است. وقتي فهميدم كه ايشان بازيگر هستند و اين لكنت ساختگي است، حضور خانم عبسي در پروژه روزگار قريب قطعي شد. همچنين خيلي دوست داشتم كه آقاي رجبي در تمام قسمت‌هاي سريال باشد، اما از آنجايي كه پدر دكتر قريب در سال 44 فوت شدند، در بخشي از سريال ايشان حضور نداشتند. كارگردان فيلم سينمايي «توره ديو» ادامه داد: البته طبيعي است كه وقتي بازيگر حرفه‌اي با هنرور يا بازيگر غير حرفه‌اي كار مي‌كند، طبيعي است كه زودتر خسته مي‌شود و خوشبختانه ما در طي 5 الي 6 سالي كه روزگار قريب ساخته شد، كمترين تنش‌ها را در سريال داشتيم. ما تعداد تلفات، ازدواج‌ها، عشق و عاشقي‌هايمان در پشت صحنه اين سريال مانند يك دهكده كوچك بود. حدود 10 الي 15 نفر مردند، تعدادي هم ازدواج، فارغ‌التحصيل و ... داشتيم. عياري ادامه داد: سقراط جمله معروفي دارد كه مي‌گويد من چيزي به شاگردانم ياد نمي‌دهم و از او مي‌پرسند پس چطور آنها را آموزش مي‌دهي؟ پاسخ مي‌دهد من مانند يك قابله رفتار مي‌كنم و فقط وضع حمل مي‌كنم. بايست بازيگر هنري داشته باشد تا من آن را بيرون بكشم. هنر من اين است كه بچه‌اي را كه در اصل متعلق به خود بازيگران است متولد كنم. در اين سريال همه چيز خوب به نظر مي‌رسد و شايد اگر خوب دقت كنيم، متوجه نقايصي در برخي از بازي‌ها بشويم. اما اين جادوي فضاي فيلم است كه هر چيز متوسطي را هم در وجه بهتر و بالاتري نشان مي‌دهد و خوش بيني ايجاد مي‌كند. نمي‌توانيم پرستاران را شبيه فرشته‌ها نشان بدهيم عياري در ادامه درباره اعتراض پرستاران به سريال «روزرگار قريب» نيز گفت: اين خيلي دموكراتيك است كه صنوف مختلف راجع به مسائلشان اعتراض كنند. اما خوب يا بد بودن بازيگران اين است كه يك دزد حتما نبايد بد باشد يا يك معلم نبايد حتما خوب باشد. مثلا در فيلم بيدار شو آرزو، ما دزدي را مي‌بينيم كه بخش‌هاي ناشناخته‌اي از زندگي او به تصوير كشيده مي‌شود. وي ادامه داد: برخي از پرستاران اعتراض كرده بودند كه نقش پرستار در سريال روزگار قريب تصوير واقعي پرستاران ايراني نيست. من اهل حاشيه‌سازي و ... نيستم و حتي ناراحت هم نشدم و فكر كردم كه هر كسي در حداقل حقوق خود، حق اعتراض نسبت به شغلش را دارد. قرار نيست ما پرستارها را آسماني نشان بدهيم. پرستارهايي كه در سريال روزگار قريب هستند، پايشان روي زمين است. مانند هر آدم ديگري نقطه ضعف دارند، ممكن است، عصباني بشوند، مهربان باشند ولي عارف و فرشته نيستند و انساني معمولي هستند. من هم آدم معمولي هستم، همه ما آدم‌هاي معمولي هستيم كه فقط شغل‌هايمان با يكديگر تفاوت دارد. وي تصريح كرد: پرستارهاي اين فيلم هم مثل بقيه آدم‌ها هستند. وقتي كه دكتر قريب در جاهايي نقطه ضعف‌هايي دارد، مگر مي‌شود دكتر قريب با تمام فراز و نشيب‌هاي زندگي خانواده‌اش واقعي و رئال تصوير شوند و ما فقط بياييم و صنف پرستارها را فرشته نشان بدهيم كه فقط لبخند مي‌زنند؟ در ساخت سريال خيلي به اصل وفادار نبوده‌ايم عياري در ادامه سخنان خود گفت: قرار داد اوليه سريال براي 16 قسمت نوشته شد و بعدا تبديل به 36 قسمت شد. آن هم به دليل اين بود كه ما شروع به فيلمبرداري با پرهام كرمي كرديم. زماني به خودمان آمديم ديديم كه 12 قسمت از سريال با كودكي‌هاي دكتر قريب پر شده است. بعد به اين فكر كرديم كه ما در 4 قسمت بعدي چگونه كار را پر كنيم؟ بحث خيلي جدي شد و قرار شد تا 20 قسمت كار ساخته شود، اما دوباره متوجه شديم كه تناسبي در كار نيست و بايد اين مساله بالانس مي‌شد. آقاي رجبي هم كه در بخش اعظم سريال حضور دارد و به قدري دوست داشتم بازي او را ترجيح دادم تا جايي كه امكان دارد او در اين برنامه حضور داشته باشد. وي با بيان اينكه ما در ساخت سريال خيلي به اصل وفادار نبوده‌ايم، ادامه داد: مشكلات براي اينكه شما بخواهيد چندين مرحله سني را نشان بدهيد كار سختي است. چون فقط مربوط به يك نفر نمي‌شود. زنش، پدرش، برادرش و بسياري از افرادي كه با او زندگي مي‌كنند نيز بايد همراه با اين شخصيت متحول شوند. از اين جهت اين مساله روي داستاني كه از ابتدا وجود نداشت و بعدا در طول كار به تدريج شكل گرفت، يكي از موانع جدي براي باز بودن دستمان در ارتباط با شكل‌گيري داستان‌ها بود. عياري تصريح كرد: گاهي اوقات فكر مي‌كرديم بهتر است يواش يواش چند تن از شخصيت‌هاي داستان را حذف كنيم چون امكاني براي بازسازي سنين بالاتر و يا پايين‌تر آنها نداريم و صد در صد اين كار را كرديم. البته خلايي در كار ايجاد نشد. چون قطعا تماشاچي به مساله‌اي كه از پيش در ذهن من وجود دارد واقف نيست و آنچه را كه مي‌بيند، مي‌پذيرد. اگر آن قانون‌مندي‌هاي خاص خودش را داشته باشد كه تماشاچي را متقاعد كند همه چيز حل مي‌شود. فقدان زمان تحصيل قريب در فرانسه يك كاستي است وي درباره حذف بخش‌هاي مربوط به تحصيل دكتر قريب در فرانسه نيز گفت: اين بخش يك كاستي است كه به دليل طولاني شدن زمان توليد مجموعه،‌ آن را نساختيم. اما بد نيست بدانيد كه بي‌ميل نيستم به آقاي اسلامي مهر رئيس مركز سيما فيلم پيشنهاد بدهم كه قسمت‌هاي فرانسه را دوباره فيلمبرداري كنيم و علاقه‌مند هستم كه اين بخش‌ها را بگيريم تا در صورت پخش مجدد، به سريال اضافه شود. عياري درباره بخش‌هاي حذف شده سريال نيز گفت: اين حذفيات مي‌توانست به سريال ضربه بزند و در عين حال مي‌توانست دردسر ايجاد كند و استدعايم اين است كه به خاطر روزگار قريب به اين بخش نپردازيم. وي ادامه داد: بخشي از مسائل برمي‌گردد به ضوبطي كه اگر پذيرفته‌ايم با تلويزيون كار كنيم، طبيعتا بايد اين ضوابط را به عنوان پروتكل بين تماشاچي و فيلم رعايت كنيم يا بايستي به سمت و سوي اين مضامين نرفت و يا اگر مي‌رويم، طبيعتا قاعده بازي را بدانيم.قاعده بازي فقط به مسائل عرفي و اجتماعي بر نمي‌گردد، بخشي هم به مسائل ملي مربوط مي‌شود. البته اين ويژگي را هم كه بايد وجه مثبت آن را بنگريم، دارد كه اين نشانگر حسن نيت مسئولان سيما فيلم و تلويزيون در ارتباط با بنده بود كه آزادانه كارم را انجام دادم.به گونه‌اي كه هيچ وقت هيچ فشاري به صورت قطعي از جانب سيما فيلم متوجه سريال روزگار قريب نشد. وي ادامه داد: اين اطمينان و حسن توجهي كه به ويژه در اين چند سال گذشته،آقاي اسلامي نسبت به اين سريال داشت، براي من تبديل شده بود به يك پشتوانه كه اين پشتوانه در هر حال يك كار كردي هم داشت و انرژي من مضاعف مي‌شد و احساس مي‌كردم خوب حال با اطميناني كه نسبت به من هست، متقابلا من هم بايد وارد برخي از حوزه‌ها نشوم. چون اين پروتكل را اگر پذيرفتيم پس تا آخرش هستيم. بنابراين روزگار قريب هم حتما صاحب يكسري مميزي‌ها شده كه به نظر من در بخش اعظمي تاثير چنداني روزي كار نداشته ولي در برخي موارد يك گسستگي جزئي ايجاد كرده است. عياري اذعان داشت: يك مساله خيلي جدي كه بايد گفته شود اين است كه اين سريال يك مسير تاريخي را از سال 1295 كه از هفت سالگي دكتر قريب است طي مي‌كند و تاريخ كشور در چند دهه عنوان مي‌شود ولي ما هرگز تاريخ را از آن مجرا و مسيري كه در كارهاي قبلي ديده‌ايم، بررسي نكرده‌ايم و به شكل ديگري به تاريخ نزديك شده‌ايم. وي افزود: ما در اين اثر از تاريخ و بيان روزمره آن فاصله گرفته‌ايم و در حد مقطعي يك اتفاق را به تصوير كشيده‌ايم كه يك عقبه‌اي دارد و مسير تاريخي آن مساله را هم بيان مي‌كند. يعني از رفتن به سمت و سوي يكسري مسائل ساده و پيش پا افتاده كوچك و كم بها كه پشتوانه آنها به خوبي بيان شده، تاريخ را به خوبي بيان كرده‌ايم.مثلا لزومي ندارد كه مردم بدانند در تاريخ 3 اسفند كودتايي توسط سيد ضياء انجام شده و رضاخان چه نقشي را ايفا ‌كرده است.گمان مي‌كنم كه اين‌ها مسائل فراري است كه از ذهنتان دور خواهد شد ولي حس و حال و هواي آن روزهاي كودتا مي‌تواند اگر خوب پرداخت شده باشد، براي هميشه در ذهن شما حك شود و اين پايداري كار هنر است و اينكه چقدر روزگار قريب توانسته است از عهده اين دشواري بر بيايد، به مخاطب بر مي‌گردد. خوشبختانه اثراتش نشان مي‌دهد كه خوب بوده است و تاريخ را از اين منظر عده‌اي پسنديده‌اند. خانواده دكتر قريب از كار رضايت دارند عياري درباره اينكه چقدر تلاش كرده تا بازيگران به نقش‌هاي حقيقي شبيه باشند، گفت: اصلا اين كار را نكرده‌ايم.خانواده دكتر قريب، به خوبي مهدي و ناصر هاشمي را مي‌شناختند و خوشحال بودند كه اين دو قرار است در سن‌هاي مختلف نقش دكتر قريب را بازي كنند.البته ذكر اين نكته ضروري است كه خوشبختانه خانواده دكتر قريب بسيار از سريال راضي بوده‌اند. وي ادامه داد: ما در دوراني كه براي آغاز تصويربرداري آماده مي‌شديم، با خانواده دكتر قريب كه همسر و فرزندانش بودند ارتباط برقرار كرديم و از آنجاييكه خارج از كشور بودند تلفني با آنها ارتباط داشتيم. البته برادر كوچكترشان را هم به نام رضا قريب، در تهران ديدم و معلوم شد كه زندگي دكتر قريب هيچ گونه فراز و نشيبي براي اينكه يك سريال طولاني مدت ساخته شود ندارد. به ايشان هم گفتم كه خواه، ناخواه ما بايستي از زندگي دكتر قريب فاصله بگيريم اما حتم داشته باشيد به هر جايي كه برويم، به سلامت سر جاي خود بر مي‌گرديم و ايشان با گشاده‌رويي پذيرفتند. عياري تصريح كرد: بعد از ديدن سريال و قسمت‌هاي 17 و 18، آخرين دريافت‌هاي من از اين خانواده مثبت بوده و در يكي از پيش‌درآمدهاي سريال كه خانم عرفي نژاد ساخته بودند مصاحبه با حسين قريب پسر بزرگ دكتر قريب است كه در آن ايشان به وضوح رضايت خود و خانواده‌شان را از سريال اعلام كردند. البته در مورد مسائلي كه در ارتباط با سريال شهريار بوده، هيچ ايرادي متوجه كمال تبريزي كارگردان كار نيست. به هر حال ايشان هم نمي‌توانند نزديكتر از دختر و پسر مرحوم شهريار باشند كه يكي از آنها كاملا رضايت دارد و ديگري رضايت ندارد. مسئله‌اي كه در سريال شهريار مي‌بينيد به خود فرزندان مرحوم شهريار ختم مي‌شود. چرا كمال تبريزي را زير سوال ببريم زمانيكه پسر مي‌گويد درست است و دختر مي‌گويد نادرست است. هيچ پرنده‌اي بدون اجازه كارگردان در آسمان روزگار قريب نپريده است عياري در ادامه گفت و گوي خود با فارس گفت: تمام ديالوگ‌هاي سريال توسط خودم نوشته شده و در آسمان سريال روزگار قريب هيچ پرنده‌اي بدون اجازه سازنده كار نپريده است. من اين حرف را به خاطر تكبر نمي‌زنم. چطور يك شاعر مي‌تواند اين شانس را داشته باشد كه صد در صد صاحب شعرش باشد ولي كارگردان نگون بخت به خاطر اينكه با يك جمع مفاخر كار مي‌كند بايد سهيم باشد؟ وي با بيان اينكه بازيگران تحت كنترل اجازه تغيير ديالوگها را داشتند و همه چيز در محدوده يك دايره بود كه در آن مي‌توان بالانس‌هاي خيلي زيادي زد، گفت: كاركردن بدون فيلمنامه خيلي دشوار است. البته بهايش را هم پرداخت كرديم يعني خيلي از موارد بوده كه دوست داشتيم حالا يك شخصيت به جاي اينكه اين حرفها را مي‌زد، يك جمله ديگر مي‌گفت يا حركت ديگري انجام مي‌داد. چون صحنه‌هايمان را 4 سال پيش گرفته بوديم مي‌توانست بهتر باشد و بهاي زيادي به خاطر بي‌فيلمنامه بودن پرداخت شد. اما عده‌اي از كساني كه در كوران كار بودند مي‌دانند كه يكي از مزيت‌هاي كار روزگار قريب اين است كه بدون فيلمنامه كار ساخته شد. عياري درباره دكوپاژ و صحنه‌هاي متعدد كار نيز گفت: دكوپاژها را خيلي سريع انجام مي‌داديم. زيرا محصول تجربه است و تمام عمر دكوپاژ كردن است. هيچ وقت دكوپاژها از پيش تعيين نمي‌شد و براي آنها فكر نمي‌كردم و خودم را مي‌سپردم به اينكه صحنه چه مي‌گويد و تابع صحنه بودم و حركات جاري و ساري در صحنه بود.اينكه بازيگران مي‌خواهند به كجا بروند، دكوپاژ بر اساس اين شكل مي‌گرفت و خودم را مقيد به كادر نمي‌كردم. دوربين رها و آزاد در خدمت حركات بازيگران بود، البته زياد هم نمي‌خواهم سهل انگارانه تصور شود. اما آنچه كه در درون من مي گذشت اين بود و فرايند بسيار پيچيده‌اي بايد باشد كه در عين حال خيلي هم بايد ساده باشد. يعني آنقدر ساده كه اصلا دوربين حس نشود و به نظر بيايد كه صحنه‌ها خيلي ساده و آسان گرفته شده‌اند. اين خيلي دشوار است و اميدوارم واقعا جواب داده باشد. وي در ادامه گفت: گفتن اين كلام بي جا نيست كه حضور دكتر قريب همه جا هم توأم با كاميابي نيست. اما به تلخي مطلق نمي‌رسد و دكتر قريب اگر جايي قهرمانانه وارد مي‌شود همه چيز را به خير و خوشي تمام نمي‌كند.آيا اين مي‌تواند بخشي از آن كمالگرايي باشد؟ آيا بعضي وقتها برخورد تندش با شاگردانش مي‌تواند آن كمال گرايي باشد؟ بعد از آن هم بايد ببينيم كه چه اتفاقي مي‌افتد؟ اگر مسائلي از اين دست باشد كه برمي‌گردد به شخصيت ذاتي دكتر قريب. ضمن اينكه ما براي كوچكترين حركات برنامه‌ريزي كرده‌ايم. كسي كه نسبت به گويش‌هاي اين سريال نظر مي‌دهد ابتدا بايد چرند و پرند دهخدا را بخواند و بعد مي‌فهمد كه اينها در جامعه‌اي است كه در آن زندگي مي‌كند. وي در پايان سخنان خود با عنوان اينكه هنوز فاصله عمدي و غيرعمدي را نمي شناسم و نمي دانم كجا عمدي رفتار كرده‌ام و كجا حسابگرانه عمل كردم، گفت: آنچه كه روي آنتن مي‌رود، خلاصه و شالوده و عصاره‌اي از من است و اميدوارم كه مردم مرا به عنوان كارگردان اجتماعي نشناسند. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 617]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن