تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815385964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به يك فيلم /گروگان تجربه‌اي قابل قبول در ژانر پليسي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهي به يك فيلم /"گروگان" تجربه‌اي قابل قبول در ژانر پليسي است
فيلم تلويزيوني "گروگان" كه به كارگرداني محمدرضا آهنج و تهيه‌كنندگي مجيد عباسي به مناسبت هفته نيروي انتظامي از شبكه دو پخش شد، نمونه قابل دفاع يك اثر در ژانر پليسي است.

به گزارش خبرنگار مهر، اين فيلم در كنارداشتن يك قصه جذاب كه تعليق و حادثه‌پردازي در بافت داستاني آن به خوبي مشهود است، ساختاري مناسب با موضع دارد. "گروگان" با سكانس معرفي شخصيت‌ها به شكلي موجز و همراه با طنز شروع مي‌شود و نويسنده به سرعت با يك حادثه قصه را آغاز مي‌كند.

صحنه سرقت خوب طراحي شده و كارگردان توانسته ضرباهنگي به صحنه‌ها بدهد كه فضاي پرتنش آن را به خوبي منتقل مي‌كند. با ورود كيومرث (عليرام نورايي) و سپيده (السا فيروزآذر) به خانه قاضي (اسماعيل شنگله)، قصه وارد بخشي تازه مي‌شود. نويسنده با محدود كردن فضا و شخصيت‌ها هم بستر معرفي آنها را فراهم مي‌كند و هم به خوبي دو قصه موازي را پيش مي‌برد.

قصه قاضي و خانواده او كنار ماجراي كيومرث، چنگيز و سپيده روايت مي‌شود. با اينكه بيش از نيمي از قصه در خانه قاضي مي‌گذرد، اما آهنج سعي كرده از طريق دكوپاژ و ميزانسن به قصه ريتم بدهد. "گروگان" به عنوان يك فيلم پليسي ضرباهنگ دروني دارد و تنها از طريق ميزانسن يا موسيقي و حركت دوربين به دنبال ايجاد تنش و تعليق در قصه نيست.

به همين دليل وقتي قصه بيش از 45 دقيقه در خانه بدون هيچ حادثه و درگيري پيش مي‌رود بيننده احساس يكنواختي ندارد. زماني كه فيلم به سكانس‌هاي پاياني نزديك مي‌شود، ورود چنگيز (فرهاد قائميان) به خانه دوباره به آن انرژي مي‌دهد. ماهيت شخصيت به گونه‌اي است كه دائم با شخصيت‌هاي ديگر چالش به وجود مي‌آورد و سكانس‌هاي درگيري با حضور چنگيز بيشتر مي‌شود.

آهنج در "گروگان" تسلطش بر ابزار را نشان مي‌دهد. ضرباهنگي كه او براي هر سكانس در نظر گرفته روشن مي‌كند ريتم دروني و ريتم ساختار را مي‌شناسد و مي‌داند كه چگونه فضاسازي كند تا امتيازهاي متن بيشتر ديده شود. فيلم به ورطه تكرار نمي‌افتد و در لحظه‌هايي كه مي‌خواهد افت كند، به وسيله تمهيدهايي كه كارگردان و نويسنده دارند، نجات پيدا مي‌كند.

بازي با زمان در روايت قصه و بازيگوشي‌هاي كارگردان "گروگان" را به فيلمي گرم تبديل كرده است. فيلمي كه گرچه امتيازهاي "سرقت 1" را ندارد، اما به عنوان اثري مستقل قابل دفاع است. هفته فيلم پليس با پخش "گروگان" پايان يافت و فاصله اين فيلم با ديگر فيلم‌هايي اين هفته نشان مي‌دهد مشكلات ساخت فيلم پليسي جديتر و بيشتر از آن است كه با سفارش و بودجه حل شود.
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن