واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ابراهيم فروزش كارگردان فيلم سينمايي «زماني براي دوست داشتن» در نشست خبري اين فيلم عنوان كرد: درحال حاضر مسايلي مانند كودكآزاري، كودكان كار، اعتياد و فحشا مسايلي است كه بايد به آنها پرداخته شود و اگر به اين مسايل توجه كافي نشود، آنها از حالت چاله خارج شده و به شكل چاه درميآيند. به گزارش خبرنگار سينماي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ساعتي پيش در نشست خبري فيلم سينمايي «زماني براي دوستداشتن»، سيدعليرضا سبط احمدي (تهيهكننده)، نگين صدق گويا، بهناز جعفري، علي شادمان، مهراب رضايي و عليرضا مظفري (بازيگران فيلم) در نشستي با اجراي مهرزاد دانش به بحث و گفتوگو درباره اين فيلم پرداختند. در ابتداي اين نشست ابراهيم فروزش با اشاره به اينكه مدتها با كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان همكاري داشته اظهار كرد: طبيعي است كه وقتي براي موسسهاي مانند كانون فيلم ميسازيم، توجه بيشتري را به مسايل كودكان معطوف ميداريم. البته اين فيلم را فيلم خاص كودكان نميدانم و معتقدم اين فيلم فيلمي است كه به لحاظ مضمون داراي شرايطي است كه بچهها در آن به ايفاي نقش ميپردازند و فيلم ميتواند مخاطب خود را داشته باشد و «زماني براي دوستداشتن» از نظر من متعلق به ژانر اجتماعي است. اين كارگردان همچنين به تجربيات پوران درخشنده و ساير كارگردانان در اين زمينه اشاره كرد و گفت: من به شخصه 12 تا 13 سال است كه خود را عضو مجموعهي كهريزك ميدانم و بيش از هزار دقيقه فيلم براي آنها ساختهام كه اين فيلمها در ايران تنها براي خيران به نمايش درآمده و در خارج از كشور نيز تأثيرات متعددي را در پي داشته است. فروزش در بخش ديگري از اين نشست به فيلمنامه اوليه اين فيلم اشاره كرد و افزود: فيلمنامه اوليه اين فيلم را حسن لعلي نزديك به ده سال پيش نوشته بود، اما مدتي طول كشيد تا آن ساخته شود از سويي از آنجا كه من احساس ميكردم آن فيلمنامه براي يك سريال مناسبتر است، به ناچار تغييراتي را در آن به وجود آوردم. اين كارگردان در ادامه اين نشست درباره ايفاي نقش علي شادمان نوجواني كه نقش يك كودك معلول را ايفا ميكند هم گفت: براي پيداكردن كودكي كه اين نقش را بازي كند به مراكز متعددي مراجعه كردم، اما متأسفانه تلاشام به جايي نرسيد. از سوي ديگر پس از ديدن فيلم «مايلفت» كه در آن يك هنرپيشه نقش يك معلول را ايفا كرده بود همواره اين مطلب در ذهنام بود كه يك انسان سالم هم ميتواند در اين نقش بازي كند. او ادامه داد: البته در ابتدا كمي واهمه داشتم كه يك كودك سالم نتواند چنين نقشي را ايفا كند، اما علي شادمان اين نقش را به خوبي ايفا كرد و پس از آن نيز پيشنهادات مختلفي به او شد. او هرگاه كه سكانسي به قوت ساير قسمتهاي فيلم نبود، بارها اصرار ميكرد كه آن سكانس را تكرار كنيم و فكر ميكنم اين نكته خوبي است كه در دوستانمان كمتر ديده ميشود. اين كارگردان در بخش ديگري از صحبتهايش نيز اظهار كرد: مسئلهي كودكآزاري در جامعه ما تبديل به نوعي بيماري شده و همواره در صفحه حوادث روزنامهها خبرهاي متعددي را در اين باره ميخوانيم. هنگام ديدن اين فيلم ممكن است كه بسياري بگويند كه هيچ خانوادهاي راضي نيست كه كودك خود را اينچنين مورد آزار و اذيت قرار دهد، اما من طي تحقيقاتي كه داشتم موارد متعددي را مشاهده كردم كه خانوادهها حتي بسيار بيشتر از حدي كه در اين فيلم به نمايش درآمده به آزار و اذيت كودكان خود ميپردازند. او ادامه داد: متأسفانه ما نميتوانيم از برخي خطوط قرمز عبور كنيم، اما مسايلي مانند كودكآزاري، كودكان كار، اعتياد و فحشا مسايلي بسيار دردناك و وحشتناك هستند كه اميدوارم روزي بتوانيم به آنها بپردازيم. چراكه تا زماني كه اين چاله را نشان ندهيم و آنها را مسكوت نگاه داريم، اين چاله تبديل به چاه خواهد شد. كارگردان «زماني براي دوست داشتن» در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به پرسشي كه مبني بر شباهت اين فيلم با فيلمهاي ديگر مطرح شده بود هم اظهار كرد: من متأسفانه نه فيلم «بچههاي ابدي» را و نه خيلي فيلمهاي ديگر را نديدهام و دركل كمتر فيلم ميبينم، در اين فيلم هم سعي نكردهام كه از روي دست كسي كپي كنم و فكر ميكنم اين فيلم داراي سوژهاي بوده كه ميتوان آن را به عنوان يك سوژهي بكر مطرح كرد. فروزش در پاسخ به سوال ديگري كه در دورهي ملودرامبودن اين اثر مطرح شده بود هم گفت: اگر مسايل روز را ببينيم گفته ميشود كه در دام ملودرام افتادهايم و هرگاه كه فيلمساز ميخواهد يك غم را نشان بدهد زنگ خطري به صدا درميآيد كه او ميخواهد حساسيت و احساسات مردم را مدنظر قرار دهد، اما من به عنوان فردي كه مدتها به كهريزك رفتوآمد داشتهام بايد بگويم كه ممكن است بيان اين مسايل موجب شود كه عدهاي كمي ناراحت شوند و از خود احساسات بروز دهند، اما درنهايت بروز اين احساسات موجب سبكشدن افراد خواهد شد و من در اين فيلم به هيچعنوان قصد سوءاستفاده از احساس مخاطب را نداشتهام. اين كارگردان در بخش پاياني صحبتهايش ضمن تشكر از همه عوامل اين فيلم در پاسخ به سوال ديگري كه دربارهي جايزهاي كه شب گذشته به اين فيلم تعلق گرفته است، پرسيده شد، گفت: خود من نيز به هنگام دريافت اين هديه شوكه شدم، چراكه فيلم من در بخش ملي حضور داشته و دارد و تقدير از آن در بخش بينالملل كمي برايم عجيب بود. اما در آن مراسم گفته شد كه تمامي اين فيلمها توسط هيئت داوران بخش مربوطه بررسي شدهاند. به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست هم سيد عليرضا سبط احمدي تهيهكننده اين فيلم هم در صحبتي كوتاه گفت: مدتها بود كه ميخواستم با ابراهيم فروزش همكاري كنم و فرصتي فراهم نميشد، اما هنگامي كه فيلمنامه اين فيلم كه در ابتدا «دوستداشتن را هجيكن» نام داشت، ارايه شد تصميم گرفتيم كه برروي آن كار كنيم. او در ادامه با بيان اينكه از فيلمنامه اين فيلم بسيار لذت برده و خود فيلم را نيز ميپسندد اظهار كرد: پايه اصلي اين فيلم، فيلمنامه حسن لعلي بود و فروزش به قول خودش آن را قوام داد كه قطعا اين فيلمنامهاي كه پس از ده سال ساخته ميشود نياز به اين تغييرات دارد. اين تهيهكننده در بخش ديگري از صحبتهايش هم در پاسخ به سوالي كه درباره اكران اين فيلم مطرح شده بود گفت: قصد داشتيم كه امسال اين فيلم را به اكران درآوريم، اما پس از موفقيتهاي اين فيلم در جشنوارههاي مختلفي مانند جشنوارهي فيلمهاي كودك و نوجوان همدان رايزنيهايي شد تا فيلم در جشنواره فجر هم حضور داشته باشد و با توجه به رضايت مردم در آن جشنواره احساس ميكنم كه فيلم قطعا اكران خوبي داشته باشد و از مخاطبان متعددي بهره ببرد. نگين صدقگويا، بهناز جعفري، علي شادمان، مهراب رضايي و عليرضا مظفري نيز در اين نشست به ذكر توضيحاتي كوتاه دربارهي نقشهاي خود پرداختند. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]