واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم آنلاين: فيلمنامهنويسان «ويزيتور»، «گران تورينو»، «وال ـ اي»، «هفت پوند» و «ريچل ازدواج ميکند» براي نامزدي اسکار در بخش بهترين فيلمنامه غير اقتباسي بيشتر بخت دارند. به گزارش اسکرين ديلي ، در حالي که کمتر از يک ماه ديگر نامزدهاي اسکار 2009 اعلام ميشود 18 فيلمنامه نويس بخت نامزدي در بخش بهترين فيلمنامه غيراقتباسي را دارند که در ميان آنها کار 10 فيلمنامهنويس بيشتر به چشم ميآيد. 1- تام مکارتي براي فيلم «ويزيتور» «ويزيتور» به عنوان يکي از تحسينشدهترين فيلمنامههاي سال ميتواند به خاطر تلفيق حساس مسائل اجتماعي و سياسي و شخصيتپردازي تاثيرگذار پيروز اصلي سال باشد. هر چند فيلم براي نامزدي در دو بخش بهترين فيلم و کارگردان بيش از حد کوچک است، اما به احتمال زياد در بخش بهترين فيلمنامه جبران ميکند. فيلمنامه «ويزيتور» را تام مکارتي نوشته که براي «مامور ايستگاه» برنده جايزه بفتا شد. 2- نيک شنک براي فيلم «گران تورينو» شنک که پيش از اين فيلمنامهنويسي ناشناس بود، از تجربيات کاري خود در کارخانهاي در مينهسوتا در کنار چند خانواده اهل لائوس براي نوشتن يک داستان با همکاري ديو جوهانسن و به دنبال آن فيلمنامهاي نوشته خودش استفاده کرد. «گران تورينو» که نگاهي نامعمول به اجتماعات مهاجر همين طور دنياي صنعت خودروسازي در ميشيگان دارد، همين حالا نيز نام شنک را به عنوان يکي از کشفهاي سال مطرح کرده است. 3- داستين لنس بلک براي فيلم «ميلک» فيلمنامه هوشمندانه بلک متمرکز بر 10 سال آخر زندگي هاروي ميلک و زماني است که او به سان فرانسيسکو رفت و وارد دنياي سياست شد. بلک تصويري بسيار متوازن از ميلک به عنوان يک فرد منحرف، عاشق، دوست و فعال سياسي ميدهد. 4- اندرو استنتن و جيم ريردون براي انيميشن «وال – اي» شايد اين فيلم يکي از پرديالوگترين فيلمهاي انيميشن نباشد ـ در واقع در 45 دقيقه ابتداي فيلم حتي يک واژه نيز به کار نميرود ـ اما همين مساله «وال ـ اي» را به يک فيلمنامه غير اقتباسي چشمگير تبديل کرده است. استنتن براي نوشتن «در جستجوي نيمو» نامزد اسکار شد و فيلم جديد او احتمالا نظير فيلمهاي «راتاتويي»، «اينکرديبلز»، «شرک» و «داستان اسباببازي» در بخش بهترين فيلمنامه نامزد ميشود. 5- مايک لي براي فيلم «خوشحال- خوشبخت» تکنيک افسانهاي لي در فيلمسازي، مکاشفهاي جذاب در ماهيت خوشبختي به همراه دارد و اين کار از طريق پاپي ، شخصيت اصلي فيلم جديد او انجام ميشود. طبيعت شاد فيلمنامه لي چيزي از عمق و تاملبرانگيز بودن آن نميکاهد. 6- جني لومت براي فيلم «ريچل ازدواج ميکند» اولين فيلمنامه فيلمشده معلمي که دست بر قضا دختر سيدني لومت غول فيلمسازي است، در به تصوير کشيدن اعضا خانوادهاي که در يک مراسم عروسي با يکديگر و شياطين درون خود درگير ميشوند، از هيچ فرمولي پيروي نميکند. چيزي که ميتوانست داستاني پرسوز و گداز باشد به برداشتي تزلزلناپذير از رفتار انساني با تمام ويژگيهاي نامعمول آن تبديل شده است. 7- گرانت نيپورت براي فيلم «هفت پوند» نيپورت که پيش از اين يک فيلمنامهنويس تلويزيوني بود، با فيلمنامه «هفت پوند» به طلا رسيد و ويل اسميت بزرگترين ستاره سينماي جهان را براي بازي در نقش اصلي و تهيه فيلم جذب کرد. «هفت پوند» که به جرات بديعترين فيلمنامه سال است، به شکلي معمابرانگيز راهي پر پيچ و خم را طي ميکند تا در نهايت به پاياني با يک افشاگري مبهوتکننده ميرسد که مي تواند براي بسياري از طرفداران و مسوولان فصل جوايز در خور توجه باشد. 8- وودي آلن براي فيلم «ويکي کريستينا بارسلونا» آلن با رومانس چندشخصيتي و بارسلونايي خود که يکي از تيزبينانهترين فيلمنامههاي او در سالهاي اخير است، بار ديگر شور و شوق خلاقانه خود را به نمايش گذاشته است. او در «ويکي کريستينا بارسلونا» تعدادي از به يادماندنيترين شخصيتهاي خود را عرضه ميکند که شامل شخصيت روانرنجور و آلن وار ويکي و زوج اسپانيايي مجنون خوان آنتونيو و ماريا النا است. 9- مارتين مکدانا براي فيلم «در بروژ» «در بروژ» يکي از بختهاي بزرگ بخش فيلمنامه غيراقتباسي است. اولين فيلمنامه مکدانا داراي ديالوگهاي بامزه، موقعيتهاي کمدي سياه و فضا و مکانهاي نامعمول است که براي راي دهندهها در خور توجه است. 10- جي. مايکل استراچينسکي براي فيلم «بچه عوض شده» استراچينسکي که سابقه کار خبرنگاري دارد براي نوشتن فيلمنامه زيرکانه «بچه عوض شده» اسناد قديمي اداره پليس لس آنجلس را بيرون کشيد، رونوشتها را خواند و ديالوگها را دقيقا به سبک سال 1928 نوشت. فيلمنامه او داستان فساد پليس در پرونده يک کودک گمشده است و بعد به آرامي جنايات پشت پرده ناپديد شدن پسر را فاش ميکند. ديگر رقبا: 11- ايتن و جوئل کوئن، براي فيلم «پس از خواندن بسوزان» 12- کورتني هانت، براي فيلم «رود يخ زده» 13- چارلي کافمن، براي فيلم «نيويورک، جزء به کل» 14- باز لورمن، استوارت بيتي، رانلد هاروود، ريچارد فلاناگان براي فيلم «استراليا» 15- مايکل مکالرز، براي فيلم «مادر کوچولو» 16- کريستوفر مکواري، ناتان الکساندر، براي فيلم «ولکري» 17- جيسن سيگل، براي فيلم «فراموش كردن سارا مارشال» 18- رابرت دي سيگل، براي فيلم «کشتيگير» نامزدهاي هشتاد و يکمين دوره جوايز اسکار 22 ژانويه 2009 (سوم بهمن) اعلام و مراسم اعطاي جوايز اسکار 22 فوريه (چهارم اسفند) در کداک تيهتر لس آنجلس برگزار ميشود. گروه ترجمه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]