تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819284720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سه نقطه اختلاف ایران و سوریه


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: تحلیل "گلف نیوز" از 30 سال روابط تهران-دمشق سه نقطه اختلاف ایران و سوریه با آمدن رییس جمهور جدید در کاخ سفید و نیز احتمال نتیجه دادن گفت و گوهای صلح بین سوریه و اسراییل و توافق احتمالی آنها، آیا دینامیسم روابط سوریه و ایران به قدری است که کماکان همچون 3 دهه گذشته تداوم یابد؟

عصرایران- روزنامه "گلف نیوز"چاپ امارات با چاپ یادداشتی به قلم"مروان کابالان"استاد روابط بین الملل مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه دمشق،به بررسی روابط ایران و سوریه در سه دهه گذشته و چالش های پیش روی آن پرداخته است.  این مطلب با اشاره به پیشینه روابط تهران و دمشق ،گرمی روابط تهران و دمشق را پس از پیروزی انقلاب اسلامی و عواملی را که باعث می شد ایران و سوریه به هم نزدیک شوند را مورد توجه قرار داده است. با این حال این مطلب با اشاره به این پرسش که آیا روابط ایران و سوریه استراتژیک است یا تاکتیکی ،پاسخ صریحی به این پرسش و ابهام مطرح شده نمی دهد. کابالان در ادامه با اشاره به تحولات جدید منطقه ای پس از حمله ایالات متحده به عراق می نویسد:حمله آمریکا به عراق نه تنها اهمیت سوریه را از نظر مقامات تهران کاهش نداد بلکه ،پس از حمله ایالات متحده به عراق ،دمشق از نظر مقامات تهران اهمیتی دو چندان یافت." نویسنده سوری فشارهای آمریکا به ایران بر سر فعالیت های هسته ای را نیز از جمله عواملی می داند که باعث می شود تهران به دنبال متحدان منطقه ای همچون سوریه باشد.از نظر تهران ،دمشق یک خاکریز مهم برای مقابله با اسراییل و حمایت از نیروهای حزب الله در لبنان است. در این حال کابالان این سوال را مطرح می کند که با آمدن رییس جمهور جدید در کاخ سفید و نیز احتمال نتیجه دادن گفت و گوهای صلح بین سوریه و اسراییل و توافق احتمالی سوریه با اسراییل، آیا دینامیسم روابط سوریه و ایران به قدری است که کماکان همچون 3 دهه گذشته تداوم یابد؟با توجه به اینکه سوریه یک رژیم سکولار و سنی است در حالی که حکومت ایران یک رژیم اسلامگرا و شیعه است؟ این کارشناس سوری سپس سه عامل واگرایی را در روابط بین ایران و سوریه مورد اشاره قرار می دهد:"دو کشور ایران و سوریه در برخی منافع دو جانبه یا منطقه ای خود اختلاف نظرهایی دارند.مثلا:1- در حالی که ایران از یک فدرالیسم ملایم در عراق حمایت می کند سوریه مخالف نظام فدرالی عراق است. 2-ایران طرفدار به قدرت رسیدن یک حاکمیت نه چندان قوی شیعه متمایل به ایران در عراق است در حالی که سوریه دوستدار یک عراق سکولارو قوی با هویت عربی است.3-در فلسطین هدف ایران از حمایت از گروه هایی چون حماس یا جهاد اسلامی تقویت موضع خود در قضیه بحران اعراب و اسراییل است در حالی که هدف سوریه از حمایت این دو گروه یا گروه هایی مشابه بالا بردن امکان چانه زنی اش در مذاکرات با اسراییل و افزایش قابلیت امتیاز گیری از این رژیم است. در پایان نویسنده با اشاره به اینکه علی رغم این اختلافات درمنافع، ایران و سوریه روابط خود را در 3 دهه حفظ کرده و تداوم بخشیده اند ،می افزاید: پس از این نیز مادامی که بهانه هایی برای نزدیکی دو دولت در منطقه وجود داشته باشد و مادامی که تهران و دمشق منافع مشترکی برای همکاری متقابل داشته باشند ،این روابط کماکان تداوم خواهد یافت.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 346]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن