واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ایرنا: توليد طنز تلويزيوني و مجموعه هاي شبانه به عنوان يک رويکرد براي جذب مخاطب از علايق مشترک شبکه هاي سيما به شمار مي رود و سريال "سه در چهار" از جمله توليدات اخير اين رسانه است . مجموعه سه در چهار به کارگرداني مجيد صالحي با رويکردي طنز و بهره گيري از شوخي کلامي توانسته مخاطبان شبکه ملي سيما را به خود جلب کند. اين مجموعه فارغ از کاستي هايي که در ادامه نوشتار به آن پرداخته مي شود، به دليل پرداخت به طبقه متوسط و روبه پائين جامعه و پرهيز از تجمل گرايي هاي رايج در توليدات سيما، آدمهاي درگير در قصه خود را مطابق با فضايي روايي تصوير مي کند. "سيروس " و "رحمان" دو باجناق که تلاش دارند خانواده را اداره کننده و براي اين امر تصميم به تاسيس شرکت خدماتي مي گيرند و در اين بين اسير مهندس منوچهر که قاچاقچي مواد مخدر صنعتي است مي شوند. موقعيت هاي بوجود آمده براي اين دو در کنار بامزگي پسر خانواه بيژن ، سه در چهار را در موقعيت اثري پر مخاطب تا قبل از ورود بازيگر - کارگردان (صالحي) در کسوت داماد خانواده قرار داد. صالحي به عنوان بازيگر - کارگردان جوان تلويزيوني، بهتر بود تجربه خود را در اين کار در پشت دوربين تکميل مي کرد و به داستان در نقش بازيگر ورود نمي کرد، سه در چهار با وجود وجوه مثبت يادشده که واکاوي لايه هاي مياني و زيرين جامعه را در بيان مطالبات منطقي با زبان شوخي و کنايه دستمايه کار داشت تا قبل از ورود او رواني بيان و قصه را در خود داشت . سه درچهار به دليل بيان مباحثي همچون بيکاري، اشتغال، تحصيل ، مواد مخدر و هشدار به خانواده ها در روايتي ساده و ملموس براي مخاطب، توانست موثر عمل کند اما در مقابل در قسمت هاي اخير دچار افت چشمگيري در روايت و شخصيت پردازي و بازي شد. شايد تجربه حضور کارگرداناني در کسوت بازيگر در آثارشان همچون فخيم زاده و عطاران در نمونه داخلي و دنزل واشنگتن در نمونه خارجي، صالحي را بر آن داشت که در سه درچهار دست به آزمون بزند که نتيجه آن افتادن سريال و دست دادن حس ناخوشايند به آن در نتيجه گيري از داستان اثر است . از سويي زوج صادقي و رجبي (بيژن و سيروس) در مقابل حضور شهره لرستاني در نقش خاله و محمد کاسبي در نقش رحمان توانست تناقض هاي شخصيتي را با ايجاد جذابيت هاي کلامي متعادل و دنباله روي داستان را براي مخاطب که نوعي همذات پنداري را با اين خانواده ها در احوالات شخصي مي ديد، ايجاد کند. سه در چهار همچون ديگر سريال هاي طنز تلويزيوني که هجو موقعيت را در قالب شخصيت هاي مختلف و طبقات گوناگون اجتماعي دستمايه کار دارد اما تفاوت اين کار با ديگر آثار در آيتم هاي ياد شده از طبقه فرودست اجتماعي است. اين مجموعه با وجود اينکه متاثر از الگوهاي رايج در کارهاي عطاران به عنوان مشاور اثر همچون ترش و شيرين است اما در لايه هاي موضوعي و شخصيت پردازي رگه هايي از خلاقيت از سوي يک کارگردان جوان در آن ديده مي شود. به عقيده منتقدان، سه در چهار آغاز خوشي داشت اما فرجام آن با تکيه کارگردان بر آزموده ديگر بازيگر - کارگردانان تلويزيوني مشخص نيست. سه در چهار زهر خندي به مطالبات اجتماعي و حديثي زيرپوستي از احوالات و پيچيدگي زندگي شهري است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]