واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سینمایايران- وحيد سعيدي-«قرنطينه» با وجود اينكه نخستين فيلم بلند سينمايي «منوچهر هادي» است؛ اما اخبار پيراموني آن در زمان توليد، اين فيلم را در كانون توجه قرار داد. از تعويق افتادن فيلمبرداري فيلم به خاطر حضور «حميد گودرزي» در فيلم «تلافي» و بازي رضا عطاران و افسانه بايگان در اين فيلم، آن هم در نقشهايي خاص و اظهارنظر تصريح تهيهكننده مبني بر موفقيت اين بازيگران به خصوص عطاران در جشنواره فيلم فجر در صورت راهيابي فيلم به بخش مسابقه تا حضور بهروز افخمي به عنوان تدوينگر و مشاور كارگردان در اين فيلم كه كارگردانش سالها قبل از هنرجويان افخمي در كارگاه فيلمنامهنويسي حوزه هنري بوده، همه و همه موجب شد تا فيلم در زمان توليد معمولا در صدر اخبار توليدات سينمايي قرار بگيرد و هرچند يكبار به اين بهانهها نامش مطرح شود. اما در آخرين روزهايي كه فيلم براي جشنواره فجر آماده ميشد، خبر حضور رضا صادقي به عنوان خواننده تيتراژ پاياني باز هم «قرنطينه» را مطرح كرد؛ اما همان زمان اعلام شد كه اكران جشنواره اين فيلم بدون صداي صادقي خواهد بود؛ چرا كه به دليل محدوديت زماني امكان ضبط و ساخت ترانه وجود ندارد و اين امكان براي اكران عمومي آن مهيا خواهد شد. با اين اوصاف قرنطينه بدون صداي اين خواننده در جشنواره و نمايشهاي ويژه حوزه هنري اكران شد. اينكه تهيهكننده و كارگران فيلم بعد از نمايش موفق اثرشان همچنان بر تصميم خود مبني بر استفاده از صداي رضا صادقي روي تيتراژ پاياني براي اكران عمومي مصّر هستند سئوالي است كه محمد نشاط به آن اينگونه پاسخ ميدهد: «من و منوچهر هادي دلمان ميخواهد كه اين اتفاق بيفتد، چون انگار تيتراژ فيلم يك چيزي كم دارد، ولي ساخت ترانه پاياني توسط رضا صادقي منوط به دريافت مجوز است و مجوز ترانه هم زماني ارائه ميشود كه پروانه نمايش عمومي فيلم صادر شده باشد.» پس از صدور پروانه نمايش عمومي 23 فيلم، شوراي صدور پروانه نمايش تعداد ديگري از فيلمها را هم در دستوركار خود قرار داده است كه قرنطينه يكي از اين فيلمهاست. اينكه پروانه نمايش فيلم چه زماني صادر ميشود نكتهاي است كه نشاط درباره آن ميگويد: «قرار بر اين بود كه در جلسه روز سهشنبه بيست و دوم اسفند ماه فيلم قرنطينه ديده و پروانه نمايش آن صادر شود؛ ولي اين امر به تعويق افتاد و اگر طي روز چهارشنبه بيست و سوم اسفند ماه جلسه تشكيل نشود و فيلمها مورد بازبيني قرار نگيرند، به احتمال صدور پروانه به سال آينده موكول خواهد شد و قاعدتا كارهاي ساخت ترانه هم در سال جديد پيگيري ميشود، البته رضا صادقي فيلمنامه فيلم را كامل خوانده و بخشهايي از فيلم را هم ديده و بر همين مبنا ترانهاي سروده كه اين ترانه را به من و منوچهر هادي ارائه داده، كه كار بسيار جذابي هم هست، فقط بايد مجوز آن را دريافت كنيم كه بلافاصله كارهاي ضبط و ساخت آن انجام شود.» فيلمنامه قرنطينه توسط منوچهر هادي و سعيد دولتخاني به شكل مشترك نوشته شده است، كساني كه فيلمنامه را پيش از توليد خوانده بودند، معتقد بودند كه فضاي فيلم بسيار تلخ است و همين نكته باعث ميشود تا فيلم گيشه موفقي نداشته باشد. نكتهاي كه محمد نشاط آن را به طور كامل رد ميكند و ميگويد: «در همين اكرانهاي محدودي كه داشتيم فيلم با استقبال بسيار خوبي روبهرو شد و حتي در سانس آخر نمايش فيلم در حوزه هنري بسياري براي تماشاي آن سرپا ايستادند و يا بر روي زمين نشستند. قبول دارم فيلم ما فيلم تلخي است، اما به راحتي ميتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار كند، همانطوريكه «ميخواهم زنده بمانم» ايرج قادري با وجود داستان تلخي كه داشت مورد توجه قرار گرفت. اين فيلم با توجه به داستان جذابش به راحتي مخاطب را با خود همراه ميكند و معتقدم كه اگر كار اكران خوبي داشته باشد صد درصد در جذب مخاطب موفق ميشود.» نشاط قصد داشت «قرنطينه» را براي اكران نوروز، آماده كند؛ اما تأخير در صدور پروانه نمايش مانع از اين امر شد. وي با وجود از دست دادن اكران نوروز بهترين زمان ممكن براي نمايش فيلم را ايام تابستان ميداند: «درباره اكران نميتوان حرف زد، وضعيت آنقدر پيچيده است كه نميتوان راجع به نمايش فيلم در زماني خاصي از حالا صحبت كرد؛ چرا كه شرايط اكران براي همه تهيهكنندهها يكسان نيست. ولي در هر حال اميدوارم با توجه به اينكه اكران نوروزي را از دست داديم، بتوانيم اين فيلم در ايام تابستان اكران كنيم.» فيلم قرنطينه كه در جشنواره بيست و ششم فيلم فجر در بخش مهمان به نمايش درآمد، براي اكران جشنوارهاي خود با يك مورد اصلاحيه روبهرو شد كه به گفته نشاط اين اصلاحيه لطمهاي به ساختار فيلم نزده است. حميد گودرزي، نيوشا ضيغمي، افسانه بايگان، رضا رويگري، شهره سلطاني همراه با رضا عطاران و خاطره حاتمي در فيلم قرنطينه به ايفاي نقش پرداختهاند. آنها در اين فيلم روايتگر قصهاي آشنا هستند. عشق پسري پولدار به دختري از طبقه فرودست جامعه. اين فيلم همچنين سومين همكاري ضيغمي و گودرزي پس از فيلمهاي گناه من و تلافي محسوب ميشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 571]