تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804750238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينما رفيق‌بد ي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ايرج طهماسب گفت: از مدت‌ها قبل بنده و حميد جبلي تمايل داشتيم، فيلمي را بدون دغدغه كارگرداني با هم بازي كنيم. اين بازيگر، كارگردان و فيلم‌نامه‌نويس كه همزمان با اكران "رفيق بد" در نشستي با خبرنگاران بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حضور داشت، با بيان اين‌كه طرح داستان "رفيق بد" از سال‌هاي قبل و حتا پيش از ساخت "زير درخت هلو" قرار بود ساخته شود، ادامه داد: به‌هرحال شرايط ساخت فراهم نشد و زماني‌كه قصد كرديم فيلم را بسازيم به آقاي احمدي مطلق پيشنهاد داديم و ايشان هم پذيرفتند. او درباره نگارش فيلم‌نامه و ايده‌ي اوليه در ادامه تصريح كرد: طرح اوليه‌ي كه در ذهن داشتيم با آن‌چه الآن در حال اكران است، خيلي تغيير كرده است. ايده‌ي اوليه ما يك نوع رفاقت بود و شكل اوليه‌ي كه قرار بود كار كنيم، دو تا زنداني بودند. بنا بر اين گزارش،اين زوج بازيگر پيش از اين در اغلب كارهايي كه با هم همكاري داشتند، هم‌چون "زيردرخت هلو"، "دختر شيريني‌فروش"، "كلاه قرمزي و پسرخاله" و ... طهماسب علاوه بر بازي در مقام كارگرداني اين‌ فيلم‌ها نيز حضور داشت، اما اين‌بار كارگرداني را به عباس احمدي مطلق كه سال‌ها قبل در "شهر موش‌ها" و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با او همكاري داشته، سپرده‌اند. جبلي: از سابقه‌ي ذهني مردم نمي‌توانيم فاصله بگيريم طهماسب: هميشه به بازي حميد جبلي غبطه مي‌خوردم حميد جبلي با اعتقاد بر اين‌كه از يك حد بيشتري نمي‌توانند از سابقه ذهني مردم نسبت به خودشان فاصله بگيرند، معتقد است: اگر اين اتفاق بي‌افتد براي بيننده ناشناس مي‌شويم. وي در عين حال گفت: در همان محدوده‌اي كه مي‌توانيم كار جديد ارايه بدهيم، فكر مي‌كنم شرايط اجراي آن در اين فيلم فراهم شد. مثلاً ايرج طهماسب نقشي متفاوت از طهماسب مودب هميشگي بازي كرد و نقشي كه من بازي كردم، نه در كليت ولي از ساير نقش‌هايم متفاوت بود. بنابراين در محدوده‌اي كه مي‌توانستيم و امكان داشت كه متفاوت از كارهاي قبلي باشيم تلاش خود را انجام داديم. طهماسب نيز گفت: چون من به دليل كارگرداني وقت نمي‌كردم بازي كنم، هميشه به بازي حميد جبلي غبطه مي‌خوردم، بنابراين خوشحال بودم و هستم كه در "رفيق بد" يك مقدار توانستم بازي كنم. فيلم‌سازي به شيوه‌ي كمپاني ايرج طهماسب گفت: درست است كه اسم من به‌عنوان فيلم‌نامه‌نويس در تيتراژ آمده است، اما از مراحل اوليه نگارش و تا پايان آن جبلي و احمدي مطلق در جريان كار بودند، به هرحال ما هميشه اين‌گونه كار مي‌كنيم، كسي كه به‌عنوان نفر آخر ورسيون پاياني فيلم‌نامه را مي‌نويسد، مورد تأييد همه هست. مراحل مختلف نگارش فيلم‌نامه براي ما يك شرايط توليد محسوب مي‌شود. احمد مطلق - كارگردان "رفيق بد" - در پاسخ به اين‌كه با توجه به سابقه همكاي ايرج طهماسب و حميد جبلي شما در اين فيلم فقط به‌عنوان كارگردان اجرايي حضور داشتيد گفت: همان‌طور كه آقاي طهماسب گفتند ما بر روي اين طرح پنج شش ماه كار كرديم و در اين مدت صحنه به صحنه فيلم را با هم ديديدم و در يك جاهايي حتي اجرا كرديم. به اين مفهوم كه ما هر سه نفر تا در ذهنمان به يك سكانس نمي‌رسيديم و جان سكانس در نمي‌آمد، از آن نمي‌گذشتيم. بنابراين سر جزء جزء آن با هم گپ مي‌زديم و به توافق مي‌رسيديم، چون مساله‌ي مشترك هر سه ما بود و با توجه به‌ رفاقت و سابقه همكاري كه اين دو هنرمند داشتند و دارند به نوعي دغدغه من هم شده بود كه تيمي كار كنيم. ايرج طهماسب هم در ادامه توضيح داد: آن‌چه ما هميشه در دفتر "صحرا فيلم" تجربه مي‌كنيم، يك نوع شيوه كمپاني‌ است كه در سينماي ايران كم‌تر اتفاق مي‌افتد، بنابراين فيلم "رفيق بد" در دفتر توسط اين جمع و اين تيمي كه به آن اشاره كرديم ساخته شد و فقط كارگردان و اجرا كننده خوب براي اجراي آنچه ساخته‌ايم انتخاب شد، چون از ابتدا تا انتها سكانس‌ها و پلان‌هايي كه قرار است فيلم‌برداري كنيم و چگونگي هر صحنه را در آغاز فيلم‌برداري و در مرحله نگارش به تفاهم رسانديم. در عين اينكه از پيشنهادات و هم‌فكري‌هايي سر صحنه هم بهره‌مند شديم. دغدغه‌ي قصه‌گويي داريم ايرج طهماسب: اگر آن لحظات گاهاً عاطفي فيلم را زياد جدي نگيريم، فيلم كمدي است و در داستان فيلم از يك تيره‌بختي، آدم‌ها به سمت خوشبختي حركت مي‌كنند. وي در عين حال گفت: ما زياد دغدغه اين‌گونه دسته‌بندي‌ها را نداريم، بلكه دغدغه ما بيشتر قصه‌گويي است. به دنبال اين هستيم كه قصه، قصه‌ جذاب و گيرايي باشد. بنابراين هر قصه‌ي مفهوم و حس خودش را بتواند منتقل بكند، ما به آن سمت حركت مي‌كنيم پس اگر جان‌مايه قصه به گونه‌اي پيش برود كه مي‌توانستيم به سمت تراژدي حركت كنيم قطعاً به آن سمت پيش مي‌رفتيم. او افزود: بحث پول و ثروتمند شدن و خوشبختي زودهنگام دغدغه اين روزهاست و اين‌كه يك نفر سريع پول‌دار بشود ذاتاً ماجراهاي كمدي را به دنبال خواهد داشت. حميد جبلي هم متذكر شد: "رفيق بد" فيلم كمدي است كه ملودرام هم همراه آن است و شايد اگر اين بخش نبود، كمدي جواب نمي‌داد. احمدي مطلق كارگردن نيز عنوان كرد كه معتقد است: "كمدي" يك طيف است كه انواع مختلف كمدي در آن جاي مي‌گيرد،بنابراين خيلي نمي‌توان مشخص كرد كه اين كمدي چه مشخصاتي دارد، چون به خصوصيات سازنده اثر و اين‌كه چگونه آن را بسازد برمي‌گردد. وي ضمن اشاره به گفته‌هاي ايرج طهماسب گفت: به نظرم مي‌توان اين فيلم را جزو يك سينماي خانوادگي به حساب آورد و مفهوم سرگرم كننده شايد تعريف نزديك‌تري باشد، تا اين‌كه مشخصاً آن را ژانربندي كنيم. به هرحال طيف اين فيلم، كمدي است و همين كه يك چمدان پول به دست دو كارمند برسد، خودش ماجراي جذاب و كميك دارد. ايرج طهماسب به گونه‌اي در سينماي دنيا اشاره كرد و گفت: اين‌گونه وجه سرگرمي و تفريح دارد و در حقيقت يك نوع ورايته است و داستان‌گويي در آن مهم نيست و نمي‌توان به آن كمدي اطلاق كرد. در ايران سينماي كمدي و سرگرمي در مقابل هم قرار گرفتند و تمايز آن‌ها از هم سخت است، اما "رفيق‌بد" كمدي است. بازيگران ديگر براساس دو كاراكتر اصلي انتخاب شدند احمدي مطلق گفت: قطعاً وقتي اساس كار، با حضور دو بازيگري است كه از قبل مشخص هستند و بر اساس سابقه آن‌ها بخش عمده‌اي از فيلم‌نامه نوشته شده است، بازيگران ديگري كه قرار است انتخاب شوند در ارتباط با اين دو نقش اصلي انتخاب مي‌شوند. وي در عين حال متذكر شد: براي من بعد از سال‌ها، كار كردن با هنرپيشه‌هايي كه همه آنها قدر و بي‌نظير هستند، سخت بود به‌هرحال تك تك آن‌ها به من اين اعتماد را كردند و فكر مي‌كنم جواب هم داد. حميد جبلي با بيان اين‌كه در اين فيلم از تجربيات خانم روستا بهره‌مند شديم از همكاري صميمانه ريما رامين‌فر و ژاله صامتي هم ياد كرد و گفت: به نظرم ژاله صامتي بازيگري است كه هنوز در سينما كشف نشده است. ايرج طهماسب هم گفت: خانم روستا بعد از مدت‌ها كار نكردن در عرصه بازيگري واقعاً به گروه و ما اعتماد كردند كه همكاري كردند و براي ما افتخار بزرگي است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه نشست "رفيق بد" درباره‌ي كاراكترهاي زن فيلم صحبت شد كه احمدي مطلق توضيح داد: از ابتدا و در كليت ماجرا كاراكتر دكتر (هما روستا) وجود نداشت، اما به اواخر كار كه رسيديم زماني كه كار را با جزئيات كامل نگاه كرديم، به خصوص در كنار دو شخصيت ديگر زن فيلم كه در لايه‌هاي زيرين شر را به پا كرده بودند، حضور كاراكتر دكتر موثر بود و يك‌جور لطافت و آرامش را به همراه داشت. طهماسب نيز در پاسخ به اين‌كه چرا زن‌هاي فيلم به گونه‌اي اصرار به برداشت پول دارند گفت: واقعيت تاريخي اين است كه زن‌ها به پول احتياج بيشتري دارند، براي اين‌كه مي‌دانند با پول چه‌كار كنند. پس منطقي است كه خانم‌ها بخواهند پول‌دار شوند و به همين دليل مردهاي قصه هم در فيلم، دليلي كه براي برداشت پول‌ها مطرح مي‌كنند، زن و بچه‌هايشان است، بنابراين اين نگاه به زنان خيلي واقع‌گرايانه است. اميدواريم فيلم‌ها بتوانند اعتماد دوباره تماشاگر را جلب كنند ايرج طهماسب: ما هميشه فيلم مي‌سازيم و خدا هم به ما كمك كرده است و در اين سال‌ها براي فيلم‌سازي، نه به زماني كه سينما رونق داشته است، توجه كرديم و نه به زماني كه از رونق افتاده است. هر زمان كه موضوع مهمي براي مطرح شدن به نظرمان مي‌آيد كه بايد مطرح شود، تلاش خود را براي ساخت آن انجام مي‌داديم. درحالي كه خيلي از دوستان آن زمان معتقد بودند، توليد فيلم در آن شرايط جنون مطلق است. وي در ادامه تصريح كرد: به‌هرحال در شرايط الآن سينماي ايران نيز يك مقدار تماشاگر اعتمادش به سينما كم شده است اما آرزو داريم، فيلم‌هايي كه از اين پس اكران مي‌شوند، بتوانند اعتماد دوباره تماشاگر را جلب كنند. طهماسب در پاسخ به اين‌كه اين اعتماد به نظر شما چرا كم شده است معتقد است: تماشاگر خيلي فهيم و باهوش است و انتظار دارد هزينه‌اي را كه بابت سينما رفتن پرداخت مي‌كند، در مقابل آن جنس فرهنگي بگيرد. اما گاهاً بعضي از فيلم‌ها توقعات را برآورده نمي‌كند و به تماشاگر كم‌توجهي كرده و فكر مي‌كنند اگر از يك چيزهايي به سادگي بگذرند او نمي‌فهمد، بنابراين اين نوع فيلم‌ها به تماشاگر لطمه مي‌زنند. پس اميدواريم سري بعدي فيلم‌هايي كه مي‌آيند و بعدها ساخته مي‌شوند به مردم احترام بيشتري بگذارند. سينما "رفيق‌ بد"ي نيست! حميد جبلي با اظهار تأسف به آمار و ارقام فيلم‌ها گفت: اين روزها به قول سينمايي‌ها مردم با سينما قهر كرده‌اند، اما اميدواريم "رفيق بد" باعث شود كه مردم با سينما رفاقت كنند و ببينند سينما "رفيق بد"ي نيست. به‌هرحال ما شاهد بوديم فيلم خوب را در پارك‌ها نشان دادند و مردم هم رفتند روي چمن نشستند و فيلم‌ را ديدند اما در بهترين سالن فيلم بد نشان دادند تماشاگر نرفت. وي در عين حال گفت: پيش از اين مي‌گفتيم برويم سينما، بعد تصميم مي‌گرفتيم چه فيلمي را تماشا كنيم. چون سينما رفتن مهم بود. غذاي سينماها غذاي رستوراني نيست احمدي مطلق هم از شرايط اكران، همچون اتاق سي‌سي‌يو تعبير كرد و اضافه كرد: با اين تفاوت كه همه عوامل فيلم در اتاق سي‌سي‌يو هستند و يك نفر بيرون منتظر آن‌هاست. وي با اعتقاد بر اين‌كه سينما يك اتفاق فرهنگي است به ايسنا افزود: اين فردگرايي كه در كل جامعه حاكم است به همه چيز سرايت كرده است. به نظرم رفتن به سينما يك مراسم است بنابراين بنده به اين موضوع هيچ اعتقادي ندارم كه برنامه‌هاي تلويزيوني مانع رفتن مردم به سينما مي‌شوند، چون سينما و تلويزيون دو مديوم مختلف هستند و هر كدام كار خودشان را انجام مي‌دهند، يعني وقتي تصميم مي‌گيريم به سينما برويم مثل اين‌كه تصميم مي‌گيريم به يك مراسم خاص برويم. طهماسب نيز در ادامه تفاوت سينما و تلويزيون را به غذاي رستوران و غذاي خانگي تشبيه كرد و گفت: درحاليكه مي‌توان در خانه غذا درست كنيم، اما به رستوران مي‌رويم، به خاطر ويژگي‌هاي خاصي كه رستوران دارد. بنابراين تفاوت سينما و تلويزيون هم در همين است كه تلويزيون غذاي خانگي سرو مي‌كند و سينما حكم آن رستوراني را دارد كه قرار است يك‌جور خاصي از ما پذيرائي بكنند و نوع خاصي غذا در آن سرو شود كه در خانه امكان پخت آن را نداريم بنابراين اگر اين روزها اكران سينماها ضعيف است بدين دليل است كه غذايي كه در آن سرو مي‌كنند، غذاي رستوراني نيست. او در عين حال متذكر شد: مديريت سينماي كشور اين نكته را متوجه شده است كه لازم است به سينما به‌عنوان يك امر فاخر و در حقيقت بزرگ توجه كند، به همين دليل در تلاش هستند فيلم‌هايي براي سينما بسازند، نه ويدئوهاي خانگي پس اميدواريم كه اين اتفاق، جدي‌تر ادامه پيدا كند تا مردم بيشتر به سينما بروند. مخاطب "رفيق بد" را به‌راحتي دوست خواهد داشت طهماسب: تماشاگر مطمئن باشد كه مي‌رود يك فيلم سينمايي ببيند و در عين حال كه فيلم سلامت و خوبي است. جبلي هم گفت: فكر مي‌كنم اين فيلم جزو فيلم‌هايي باشد كه مخاطب به راحتي آن را دوست داشته باشد و در عين حال با توجه به مفاهيمي كه در فيلم مطرح مي‌شود، در روزگاري كه كار كردن ارزش نيست و به پول مفت رسيدن هيچ عيبي ندارد، مي‌توانيم "رفيق بد" را از اين زاويه نگاه كنيم كه مفاهيم عميقي را مطرح مي‌كند و بازتاب يك مساله اجتماعي است به گزارش ايسنا، "رفيق بد" با فيلم‌نامه‌اي از ايرج طهماسب روايت حبيب و عزيز است (جبلي و طهماسب) كه از بچگي با هم بزرگ شده‌اند و اينك نيز رفت وآمد خانوادگي دارند. سالهاست كه با هم در بانك كار مي‌كنند و كارمند قسمت حمل و نقل پول هستند. يك روز در حين ماموريت پول‌ها به سرقت مي‌رود... در "رفيق بد" علاوه بر اين بازي دو زوج هنري، هما روستا، ژاله صامتي، ريما رامين فر، مهدي باطبي، الناز حبيبي، سمن كمالي، مهدي نيرومند، رضا جيردهي، فرهاد رحماني، مهدي خليل‌وند، مازيار اكبري، جواد عاقبت بين، زرين صادقي، مژده همرنگ، نسيم امير خسرو، مهسا گل عنبري، تريشكو پناهنده ، امير داود شفاعتي به ايفا نقش مي‌پردازند. تهيه‌كنندگان "رفيق بد" مجيد مدرسي، حميد مدرسي است و اين فيلم محصول "صحرا فيلم" است. انتهاي پيام




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن