واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ایسکانیوز: دکتر کیوان طباطبایی منتقد و پژوهشگر سینما در خصوص سینمای آلمان گفت: سینمای آلمان به خصوص برای بینندگان ایرانی یک سینمای ناشناخته است. کیوان طباطبایی پژوهشگر و منتقد سینما و محمد حسین معززی نیا منتقد و نویسنده سینمای ایران در برنامه سینما یک به نقد و بررسی فیلم «پرنسس و سلحشور» محصول سال 2000 آلمان که توسط تام تیکور ساخته شده بود، پرداختند. طباطبایی گفت: سینمای آلمان به خصوص برای بینندگان ایرانی سینمای ناشناخته تری است و می توان گفت تاریخ سینما در آلمان، با شروع تاریخ فیلم سازی در جهان هم زمان می شود. یعنی فاصله کوتاهی که برادران لومیر فیلم هایشان را در فرانسه عرضه کردند، کسانی نیز در آلمان کار فیلمسازی را آغاز کردند. وی گفت: در دهه 1920 شاهد این هستیم که یک جریان بسیار ویژه و ارزشمندی در سینمای آلمان ظهور کرد و امروزه به عنوان اکسپرسیونیسم در این سینما یاد می شود و می توان گفت: یکی از جریان های بی نظیر در تاریخ سینما است که از آن به عنوان دوره طلایی یاد می شود. وی در این خصوص گفت: دقیقا این سالها با شروع سبک مدرنیسم تفکر و هنر اروپا همزمان می شود. وی اظهار داشت: این سینما با پویایی اندیشه مدرنسیم جلو می رود و بسیاری از فیم ها مثل «مترو پلیس» یکی از شاهکارهای سینما است و تاثیر آن را می توان در فیلم عنصر پنجم مشاهده کرد. وی در خصوص افول عصر طلایی گفت: بعد از دوران طلایی از حدود اواخر دهه 30 یعنی از آمدن و به قدرت رسیدن هیتلر به نوعی امپراطوری رایش سوم و آغاز جنگ را می بینیم و به خاطر سیستم فرهنگی که رایش سوم تعریف و تبین می کند بسیاری از کارگردانان آلمان را ترک می کنند یعنی عصر طلایی به افول کامل می رسد. وی اعلام کرد: محصولاتی که در سینمای آلمان عرضه می شود، بیشتر محصولات آمریکایی است که تحت سیطره خود گرفتند. طباطبایی تصریح کرد: بحث هویت آلمانی در آثار این فیلمساز دیده می شود و این آثار طبق شاخصه های ادبی ساخته شده اند. وی اظهار داشت: بسیاری از فیلمسازان به دلیل مسایل اقتصادی در کشورهای دیگر شروع به فیلم سازی می کنند و محصولات مشترک تهیه می کنند. این پژوهشگر سینما ابراز داشت: در فیلم «پرنسس و سلحشور» با یک داستان فانتزی و رمانتیک رو به رو هستیم. یک خانه در کنار دریا و نوع آرایش صحنه و پس زمینه ای که در دریا ایجاد کرده است. وی افزود: وین و ندرز قهرمان داستان، شخصیتی دارد که وارد جستجو می شود، چالش هایی را پشت سر می گذارد و به نوعی رستگاری می رسد. وی درخصوص انتخاب بازیگران گفت: از استعدادهایی که تام تیکور دارد انتخاب بازیگران است و تمام شخصیت هایی که در بیمارستان روانی وجود دارد همه بازیگر هستند که اکثرا کنار بیماران اسکیزوفرنی رفتند و از آنها الگو برداری کردند. پژوهشگر سینما تصریح کرد: کسی که نقش سی سی را بازی می کند کاملا بازیگر حرفه ای است که دوره های بازیگری را در آمریکا گذرانده است. معززی منتقد و نویسنده سینمای ایران گفت: جنبه ای که در تام تیکور تقویت می شود، این است که تام تیکور قصد ندارد که مضامین مورد علاقه اش را به صورت متعارف تعریف کند و از سبک اکسپرسیونیسم و فیلم سازان موج نو و حتما از نوع دکوپاژ متاثر است و یک نوع خلاقیت سمعی و بصری به کار برده است. این در حالی است که پرنسس و سلحشور چهارمین فیلم بلند تام تیکور، کارگردان 42 ساله آلمانی است. او در دوره افول سینمای موج نو آلمان به حرفه کارگردانی روی آورد. دوره ای که به دلیل هجوم فیلم های رایج سینمای آمریکا به سالنهای سینمایی اروپا، کم تر کسی به فیلم های آلمانی روی خوش نشان می داد./120/05 رویا زارع
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 670]