تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816296239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آخرين خبرها از محمد رضا گلزار


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: هموطن سلام , شنبه 5 شهريور 1384 - ساعت 16:48 گاهی حاشیه‌ها از متن مهمترند! سال گذشته در جشنواره فیلم فجر، یکی از آثار بحث‌انگیز و پرسر و صدا "گل یخ" بود. فیلمی که زمینه‌های زیادی برای حاشیه سازی داشت.
golzarb.jpg
"نوک برج"؛ ستاره‌ها در نقش نجات بخش در سال‌هایی نه چندان دور، رسم بود که فیلم‌هایی که در طول سال تولید شده‌اند (هر چند تا که باشند) اول در جشنواره فجر نمایش داده می‌شدند و سپس در طول سال بعد، در نوبت اکران قرار می‌گرفتند. ظاهرا این نکته جزو قوانین سینمای ایران بود که شرط اکران عمومی فیلم، نمایش‌اش در جشنواره بود. این روند از اول انقلاب تا حدود 10 سال پیش ادامه داشت. در اواسط دهه 70، تعدادی از فیلم‌ها بدون شرکت در جشنواره، نمایش داده شدند و این قانون خود به خود، به هم خورد. شاخص‌ترین فیلمی که در آن سال‌ها، این قاعده را به هم زد "مرد عوضی" بود. این فیلم کمدی با بازی پرویز پرستویی، عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص داد. رفته رفته این قضیه باب شد. در این سال‌ها، موقع گفت‌وگو، از کارگردان یا تهیه کننده یک فیلم می‌پرسند: "آیا منتظر می‌مانید تا فیلمتان در جشنواره نمایش داده شود یا پیش از جشنواره آن را اکران می‌کنید؟" و کارگردان یا تهیه کننده چیزهایی می‌گویند که حکایت از اختیار آنها دارد. یعنی انگار این اختیار را دارند که هر موقعی که دلشان خواست فیلمشان را نمایش بدهند. سال گذشته در جشنواره فیلم فجر، یکی از آثار بحث‌انگیز و پرسر و صدا "گل یخ" بود. فیلمی که زمینه‌های زیادی برای حاشیه سازی داشت؛ مثلا بازسازی "سلطان قلب‌ها" بود؛ یا این که کیومثر پوراحمد آن را پس از سال‌ها ساخته بود، پس از کلی طرح و فیلمنامه به مشکل برخورده؛ یعنی بعد از "خواهران غریب" یک بار دیگر می‌خواست ثابت کند که قدرت این را دارد که یک فیلم پرفروش بسازد. بنابراین دست گذاشت روی یکی از معروف‌ترین فیلم‌های تجاری دهه 40 و از محمدرضا گلزار استفاده کرد که فیلم‌های اخیرش خوب می‌فروختند. اما همه پیش‌بینی‌ها غلط از کار درآ " روزهای زیادی به برگزاری جشن سینمای ایران باقی نمانده. جشنی که چند سالی است در اواخر شهریورماه به مناسبت «روز ملی سینما» برگزار می‏شود و در آن از برگزیدگان یک سال سینمای ایران تقدیر می‏شود... " ?د؛ "گل یخ" در جشنواره با واکنش بسیار سرد تماشاگران و منتقدان روبه‌رو شد، عده‌ای آن را ضعیف‌تر از فیلم فردین ارزیابی کردند و بسیاری پس از دیدن یک عالمه آگهی تجاری در فیلم، برای پوراحمد دست گرفتند. پوراحمد هم جابه‌جا حرف‌های ضد و نقیضی می‌زد. یک جا می‌گفت "گل یخ" بهترین فیلمی است که کارگردانی کرده و یک جا می‌گفت به دلیل مشکلات و گرفتاری‌ها نتوانسته آن جور که دلش می‌خواسته فیلم را بسازد. اکران "گل یخ" همزمان شد با شروع تولید فیلم دیگری از کیومرث پوراحمد. وقتی این فیلم داشت ساخته می‌شد، بعضی‌ها از خودشان می‌پرسیدند: پس چگونه است که این کارگردان، همه‌اش از مشکلاتی حرف می‌زند که سر راه فیلم ساختن اوست؟ در حالی که فیلم قبلی‌اش در حال اکران است و اتفاقا فروش بسیار ناامید کننده‌ای هم دارد، چطور است که همان تهیه کننده راضی می‌شود تا دوباره تن به چنین ریسکی بدهد؟ این سوال‌ها مطرح بود تا این که مشخص شد، فیلم پس از اتمام مراحل تولیدش، بدون شرکت در جشنواره نمایش داده خواهد شد. انگار بد و بیراه‌هایی که منتقدان در جشنواره سال گذشته، نصیب "گل یخ" کرده بودند، تاثیر نامطلوب در فروش فیلم داشته. کیومرث پوراحمد رفت سراغ دوتا چهره تجاری و پولساز سینمای ایران، یعنی محمدرضا فروتن و نیکی کریمی. معروفترین فیلمی که تا حالا این دو بازیگر در آن در کنار هم بازی کرده‌اند، "دو زن" است به کارگردانی تهمینه میلانی. بعدش در فیلمی به نام "بر باد رفته" هم بازی کردند که اصلا معلوم نشد که سرنوشتش به کجا کشیده شد. حالا "نوک برج" از راه رسیده و کیومرث پوراحمد، کارگردان خوب سینمای ایران را در کمتر از 5 ماه، یک بار دیگر در معرض قضاوت مردم و کارشناسان قرار داده. مطمئنا اگر این فیلم هم مثل "گل یخ" باشد، آن وقت توانایی‌های کیومرث پوراحمد به طور جدی زیرسوال خواهد رفت. او در کارنامه‌اش فیلم‌ها و سریال‌های متعددی دارد. مثلا سریال‌های "قصه‌های مجید" و تا حدودی "سرنخ" جزو کارهایی بودند که هم مردم آنها را دوست داشتند و هم منتقدان از آنها یاد می‌کردند. فیلمی مثل «به خاطر هانیه» اگر چه نتوانست به فروش خوبی دست پیدا بکند اما خیلی‏ها آن را اثر مطلوبی دانستند و «خواهران غریب» اگر چه نسبت به کارهای قبلی کارگردانش حرف چندانی برای گفتن نداشت، اما مایه آبروریزی هم نبود! بر اساس همین تجربه‏هاست که پوراحمد را در سینمای ایران یک چهره تاثیرگذار و مهم می‏دانیم. اما او در یک سال گذشته، پس از سال‏ها ناکامی در ساخت فیلم مورد نظرش، دست به کارهای عجیب و غریبی زده. قطعا اگر «نوک برج» با بازیگران " بدون شک فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» قربانی اصلی سیاست‏های اکران امسال بود... " مطرحی که دارد نتواند به فروش مناسبی دست پیدا کند، یا با آرای منفی منتقدان روبه‏رو شود، آن وقت باید نگران آینده یکی از محجوب‏ترین کارگردانان سینمای ایران باشیم. «اسپاگتی» غذای مناسبی نیست اواسط دهه هفتاد، وقتی رامبد جوان در سریال‏ها و فیلم‏های ایرانی می‏درخشید، خیلی‏ها فکر می‏کردند که یک بازیگر با استعداد ایرانی پا به عرصه گذاشته که می‏تواند جای تام هنکس و جیم کری را در سینمای ایران پر کند! سریال معروف «خانه سبز» مشتاقان زیادی پیدا کرد که این بار در سریال محبوب شان به جای بازیگران معروف و کارکشته، دنبال بازیگر جوانی بودند که شیطنت‏های خا ص خودش را داشت. این سریال گرفت و رامبد جوان به چهره مطرحی تبدیل شد. چند تا فیلم و سریال پرطرفدار دیگر بازی کرد و یکهو غیب شد. دیگرکمتر نامی از او شنیده می‏شد. در این فاصله گاهی پیش می‏آمد که در فیلمی مثل «سیندرلا» بازی کند یا جایی صحبتی از او نقل شود. واقعیت این بود که به دلایل نامشخص، رامبد جوان استعداددرخشان بازیگری، از سینمای ایران فراموش شد. یک بار فریدون جیرانی از او در فیلم «صورتی» استفاده کرد که جواب داد و مورد توجه قرار گرفت و شاید مهمترین و بهترین تجربه رامبد جوان تا به حال هم همین فیلم باشد. مدتی گذشت و باز خبری از او نبود. تا این که یکی دو سال پیش، او را دیدیم که مجری یک برنامه تلویزیونی بود. این برنامه که مثل یک مسابقه بود شرکت‏کنندگانی داشت که در زمانی مشخص باید غذا درست می‏کردند و بعد نفر برنده کسی بود که کارش را بهتر انجام داده بود. پس از این برنامه خبردار شدیم که رامبد جوان قصد کارگردانی اولین فیلم بلندش را دارد؛ فیلمی به نام «اسپاگتی در هشت دقیقه». این فیلم ساخته شد و هم اکنون در حال نمایش است. ساخته شدن و نمایش این فیلم، دو اتفاقی است که کمتر کسی آن را باور می‏کرد. رامبد جوان پس از مدت‏ها بی‏خبری و حاشیه و بازی در نقش‏های ضعیف و سطحی، سرانجام توانست اولین فیلمش را در مقام کارگردان، با خوش شانسی جلوی دوربین ببرد و پس از مدتی کوتاه اکران کند. در آستانه «جشن سینمای ایران» روزهای زیادی به برگزاری جشن سینمای ایران باقی نمانده. جشنی که چند سالی است در اواخر شهریورماه به مناسبت «روز ملی سینما» برگزار می‏شود و در آن از برگزیدگان یک سال سینمای ایران تقدیر می‏شود. در چند سال گذشته، جشن خانه سینما، همواره با بحث‏ها و حواشی بسیاری همراه بوده. از نحوه قضاوت درباره فیلم‏ها تا شرکت در مراسم و... فیلم‏هایی که به هر دلیل در جشنواره فجر شرکت نکرده‏اند، در این جشن حضور می یابند و درباره‏شان داوری می‏شود. مهمترین حسن جشن خانه سینما این است که یک بار دیگر اهمیت سینما را در تحولات فرهنگی ایران یادآور می‏شود و بزرگترین انتقادی که به آن وارد است این است که چنین برنامه‏ای تا حدود زیادی می‏تواند جشنواره فیلم فجر را تحت الشعاع قرار بدهد. جشن خانه سینما در دولت خاتمی آغاز به کار کرد و تا حالا پیش آمد. مراسم امسال در زمانی است که دولت جدید آغاز به کار کرده و وزیر ارشاد منتخب قطعا تا آن زمان معاون سینمایی خود را برگزیده است. این جشن فرصت خوبی است تا در آن به سیاست‏های جدید سینمایی هم پرداخته شود. تاکنون حرف تازه‏ای درباره آینده سینمای ایران مطرح شده که اکثرا امیدوارکننده‏اند؛ حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درسخنرانی خود در مجلس از اهمیت سینما سخن به میان آورده و فعالان سیاسی و فرهنگی دولت جدید در موضع‏گیری‏های خود نشان دادند که به این حوزه توجه ویژه‏ای دارند. سیاست‏های نادرست «اکران» بدون شک فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» قربانی اصلی سیاست‏های اکران امسال بود. این فیلم که در جشنواره فجر تحسین شد و جایزه گرفت و به عنوان یک اثر نمونه‏ در سینمای معناگرا معرفی شد، در حالی به اکران خود ادامه می‏دهد که با یک دوراندیشی و تدبیر درست می‏توانست ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار بکند. نکته حائز اهمیت این است که این فیلم به رغم همه مشکلات، توانسته از مرز صد میلیون تومان فروش بگذرد. توجه داشته باشیم که اکران «بید مجنون» باعث شد که بسیاری از سالن‏های این فیلم به فیلم مجیدی اختصاص داده شود. در سینما استقلال و چند سینمای دیگر که به حوزه هنری تعلق دارند، همزمان با نمایش «خیلی دور، خیلی نزدیک» (که تهیه‏کننده‏اش حوزه هنری است) «شارلاتان» نمایش داده می‏شد و مسائلی از این دست نشان می‏دهد که تماشاگران جدی سینما، حتی در بدترین شرایط هم فیلم مورد علاقه شان را می‏بینند، حتی اگر فیلمی فقط چند سالن محدود در اختیار داشته باشد و از امکانات معمولی فیلم‏های دیگر هم برخوردار نباشد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن