تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805516159




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درسهایی از صحیفه سجادیه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: درسهایی از صحیفه سجادیه(3)
درسهایی از صحیفه سجادیه
آیت الله امجد(جلسه سوم)...ان شاءالله در این مجلس باید از استادان بزرگوار استفاده بشود . چون اساس این مجلس برای تبلیغ و ارشاد و آشنا شدن با فرهنگ اسلام و قرآن و نهج البلاغه است . فرهنگ اسلام همین قرآن است كه از عرش و باطن این عالم ظاهر شده است و این صحیفه سجادیه هم نامه ای است كه جواب آن را داده است . دعای اول صحیفه سجادیه راجع به حمد است كه می فرماید كه اگر حمد نبود ما جزء حیوانات بودیم و خدای متعال فرمود : « بل هم اضل » . برای این كه حیوانات گمراه نیستند ولی نسبت به سیر انسان گمراه هستند . انسان وقتی كه نسبت به مسیر خودش گمراه باشد، از حیوان گمراه تر است . اول و آخر خداستفراز اول از دعای اول حضرت سجاد علیه السلام خداوند را به « اولین » ستوده است . ولی از آنجا كه اذهان عموم مردم پیوسته از كلمه اول ، اولیت زمانی را می فهمند و در امتداد زمان ، پیوسته پیش و پس را در نظر می گیرند، امام علیه السلام به این نكته اشاره می فرمایند كه اگر چه برای اول هر زمانی ، زمانی برای آن قابل تصور است ولی صفت اولیت برای خداوند متعال غیر از اولیت نسبی است كه قبلیت دیگری را می پذیرد . چرا كه آن اولیت هرگز قبل پذیر نیست . اول و آخر خداست ، هستی سر و ته ندارد . همه هستی از ازل تا به ابد نشان می دهد كه اول و آخر خداست . توضیح آنكه جملگی پدیده ها در نظام هستی معلول هستند و هیچ چیز نیست كه از این سنخیت خارج باشد ، پر واضح هست كه هر معلولی از علت خود متاخر بوده و به آنها وابسته می باشد . پس هیچ چیز قبل از او وجودی نخواهد داشت . همچنین او آخری است كه پس از او آخر دیگری قابل تصور نیست ، زیرا اولاَ هیچ موجودی نسبت به خداوند متعال استقلال ندارد تا بتوان آن را آخر دانست و ثانیاَ خداوند متعال غایت همه موجودات عالم است و غایت هر چیز غیر از خود آن چیز می باشد . در آیات عدیده‌ای از قرآن كریم نیز به این نكته عمیق برمی خوریم :  ، « الی الله المصیر »، « الی الله تصیر الامور » ، « الی الله ترجع الامور»، « الی ربك المنتهی »، « كل الینا راجعون »، « هو اول و آلاخر » و بسیاری از آیات دیگر كه حكایت از این حقیقت دارند كه غیر از او چیز دیگری منتهی الیه نیست . زیرا اوست كه كمال است و عالم به طرف كمال مطلق در تكاپوست اگر چه خود نمی داند . علت در افق دید معلول قرار نمی گیردامام علیه السلام در دومین بحثفرمودند كه بینندگان از دیدن او ناتوان هستند . براستی چشمان ظاهر بین ما چقدر توان رؤیت حتی پدیده‌های طبیعی را دارد ؟ و نسبت بین دیدنی‌ها و نادیدنی‌های او چه مقدار است ؟ حقیقت آنست كه دیدنی‌ها اندك و نادیدنی‌ها بسیار است . زیرا دیدنی های انسان در محدوده یك سلسله امواج با طول موجهای متناسب با دستگاه بینایی قرار دارد . همچنین كه گوش انسان نیز فقط امواج با طول موجهای مخصوص را می گیرد و از درك بقیه آنها عاجز است . بنابراین قدرت دید انسان بسیار محدود بوده و به جز یك سلسله از امواج خاص
آیت الله امجد
 كه متناسب با ساختار چشم است را ، نمی بیند . البته روشن است كه این مقایسه فقط در ارتباط با جهان مادی صحیح می باشد ، زیرا عوالم دیگر از دسترس امواج و نوسانات نوری خارج بوده و به هیچ وجه در ارتباط با ساختار چشم نیست و لذا خارج از قلمرو قوای حسی انسان می باشد ، از این رو دیدن ذات خداوند متعال كه آفریدگار همه چیز و خلاق همه عالم از جمله چشم است هرگز باوركردنی نیست . چرا كه علت در افق احاطه یا دید معلول قرار نمی گیرد . عجز و ناتوانی توصیف كنندگان فراز سوم از دعای اول در بیان عجز واصفان عالم است ، آنان كه باید طیران عقول خود را در آن اوج كه برتر از آن محال است قرار دهند و به این نكته برسند كه ناتوان تر از آنند كه بتوانند كمتر وصفی از حقیقت نامحدود و نامتناهی خالق بی همتای خویش را ارائه كنند ، زیرا آنچه در احاطه ذهنی مخلوق در می‌آید ، محدود است . اهمیت كسب معارف اولیه و ثانویه برای یك مسلمان چقدر خوبست كه بچه مسلمانها با همه گرایشهای دانشگاهی كه دارند با معانی اولیه و ثانویه آشنا باشند تا از قرآن و نهج البلاغه و صحیفه لذت ببرندمن واقعاَ خودم از تفسیر « نسیم حیات » آقای بهرامپور استفاده می كنم . مثلاَ یكی از نكاتی كه برای من خیلی جالب بود معنی « بسـم الله الرحمن الرحیم » است . یعنی به نام خدا برای خدا . آقای بهرامپور ریشه‌ای بحث می كند ، چون ریشه لغات را می یابد بسیار خوب است . انسان وقتی معانی اولیه وثانویه را بیاموزد خیلی نكته‌های قرآن برای انسان لذت بخش می شود . مثلاَ وقتی انسان دانست الف و لام بر روی خبر ، مفید حصر است ، آنوقت می فهمد « هوالحی »یعنی چه ؟ می فهمد « هو العلیم ، هو الاول و هو الآخر » یعنی چه ؟ یعنی :                                        جز یكی نیست نقــد این عالم                   باز بیــن و به عالمش مفروشهمه عالم آیت است قرآن كد عالم هستی است و می خواهد انسان را روشن كند كه همه عالم به صورت آیات است . یكی یكی موجودات آیات خدا هستند . « و جعلنا اللیل و النهار آیتین »یكی از آیات خداوند ، شب است . از وقتی كه برق آمده است مردم قدر شب را نمی دانند . شب ، روز ، مرد و زن همه آیت هستند .                                   برگ درختان سبز در نظر هوشیار      هر ورقش دفتریست معرفت كردگار این است كه اباعبدالله علیه السلام می فرماید : « عمیت عینٌ لاتراك » ، كور است كسی كه تو را نمی بیند . خداوند متعال هم در قرآن می فرماید : « من كان فی هذه اعمی فهو فی الاخره اعمی » ، وقتی انسان در این دنیا كور باشد در آن دنیا هم كور است . نه اینكه هر كس چشم ظاهرش در این دنیا ناقص است .آنجا هم كور است . اینها روشن دل‌اند . البته بعضی هم كور ظاهرند و هم كور باطن . ولی ما به این نابینایان می گوییم روشن دل . بسیاری از مسائلی كه ما نمی فهمیم آنها می فهمند ؛ منظور قرآن كریم افراد كور دل اند . « عمیت عین لاتراك » كور است كسی كه تو را نمی بیند . خوب حضرت كه نفرین نمی كند این یك واقعیت است .                              این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود       هر كه فكرت نكند نقش بود بر دیوار منبع:موسسه فرهنگی صابره 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن