واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - عضو هیئت داوران بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر تاکید کرد اهدای جایزه اشتباه در جشنوارهها امری غیرعادی نیست و نیازی به جنجالسازی ندارد. سمیه علیپور: سیدناصر هاشمزاده که به عنوان یکی از اعضای فعال گروه داوری در بررسی آثار بیست و هشتمین دوره جشنوراه فیلم فجر حضور داشت، جزئیات مربوط به داوری آثار این دوره از جشنواره را تشریح میکند.فیلم هایی که در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر دیدید، نظرتان را جلب کرد؟کیفیت اغلب کارها خوب بود. مضمون و ساختار بسیاری از آن ها قابل قبول بود و نشان میداد جشنواره خوبی داریم. البته برخی فیلمها هم ساختاری ضعیفی داشتند، همانند هر جشنوارهای که فیلمهای ضعیف هم در آن به نمایش درمیآید. کدام دسته غالب بودند؟ فیلمهای ضعیف یا با کیفیت؟به هر حال ما به عنوان هیئت داوران به فیلمهای با کیفیت توجهی ویژه داشتیم. باقی فیلمها به گونهای ضعیف بودند که شاید نتوان آنها را تلویزیونی نامید، اما در حد فیلم سینمایی هم نبودند. تعداد دیپلم های افتخار و جوایز موازی که در این دوره از جشنواره فجر اهدا شد، مورد بحث اهالی مطبوعات و سینماگران قرار گرفت. دلیل این اقدام چه بود؟اگر به سالهای گذشته نگاه کنیم که در دورهای 20 تا 25 دیپلم اهدا میشد، به این نتیجه می رسیم که امسال هم چندان تعداد دیپلم ها زیاد نبوده است. داوران امکان آن را دارند تا حدی که به آنان اختیار داده شده، دیپلم افتخار اهدا کنند. به هر حال این امکانی است که در اختیار ما قرار داشت و با توحه به کیفیت آثار تصمیم گرفتیم این میزان از جوایز و دیپلمها را اهدا کنیم. اهدای جایزه ویژه داوران به دو کارگردان تقریباً اقدامی تازه و بیمانند بود...کسانی که این جوایز را گرفتند لیاقت آن را داشتند که مورد توجه ویژه هیئت داوران قرار بگیرند. فیلم «طلا و مس» همایون اسعدیان ویژگیهایی داشت که نمیتوانستیم آن را نادیده بگیریم. بازی نگار جواهریان در این فیلم بسیار قابل توجه بود و نادیده گرفتن همه این ویژگیها از نظر ما نشدنی بود. علیرضا امینی هم از دو سال گذشته نشان داده توانایی بالایی در کارگردانی دارد. «استشهادی برای خدا» به کارگردانی این فیلمساز آنچنان که شایسته بود در جشنواره قبلی مورد توجه قرار نگرفت، اما این دفعه فیلمی در جشنواره داشت که از نظرهای مختلف دارای ویژگیهایی قابل توجه بود. ما سعی کردیم با اهدای دیپلم به کارگردان و سیمرغ به بازیگر این فیلم نشان دهیم ویژگیهای موجود در این کار را درک کردهایم. به طور کلی ما در این جشنواره مغلوب عناوین نبودیم و به کارهای خوب توجه می کردیم. براین اساس به حمید فرخنژاد هم جایزه ندادید؟ما تفاوتی در بازیهای مختلف فرخ نژاد در فیلمهایی که در جشنواره امسال داشت، مشاهده نکردیم، اما برخلاف فرخنژاد، تنابنده در هر دو فیلمی که از او دیدم، متفاوت ظاهر شده بود. جایزه شیرین یزدانبخش را هم با این نگاه اهدا کردید؟بازی او تاثیرگذاری بسیار بالایی بر تماشاگران داشت. او خودش گفت بازیگر سینما نبوده و به عنوان تماشاگر و بازیگر تئاتر شناخته شده، اما در اولین تجربه بازیگریاش موفق ظاهر شد. البته او بازیگر تئاتر نیست...به هر حال از پس ایفای نقش خود به خوبی برآمده بود و ما هم به این دلیل به او جایزه دادیم.یکی از پرسش هایی که همچنان از زمان برگزاری مراسم اختتامیه به پاسخی منطقی نرسیده، دلیل اعتراض نکردن هیئت داوران به مجری برنامه برای قرائت نادرست عنوان برگزیده بخش صدا است، شما می توانید دلیل آن را توضیح دهید؟مسائلی روی سن مطرح شده بود که ما مشغول صحبت در مورد آن بودیم. عنوان برگزیده بخش صدا خوانده شد و ما همچنان صحبت می کردیم، وقتی فرد برگزیده روی سن آمد، من پرسیدم اسم این فرد چیست که در این مرحله متوجه شدم فرد دیگری روی سن آمده است. از چه کسی عنوان فرد حاضر شده روی سن را پرسیدید؟از اعضای داوران، به هر حال ما در آنجه نیم توانسیتم کاری بکینم. اشتباهی بود که صورت گرفته بود و دبیر جشنواره باید آن را رفع و رجوع میکرد. بعد از برنامه در سالنی دیگر در مقابل تعدادی از خبرنگاران و معاون امور سینمایی، سیمرغ به علیرضا علویان اهدا و اشتباه صورت گرفته جبران شد. نپرسیدید اصلاً چرا عنوان اشتباه خوانده شد؟پرسیدیم، اشتباه تایپی بود. از این اشتباهها در برنامه های مختلف روی میدهد. بارها در جشنواره اشتباه هایی از این دست صورت گرفته و نمی توان چنین برداشت کرد که غرضی رد کار بوده است. بارها در مسابقات دو و میدانی دیدهام که عنوان برنده اشتباه گفته شده است. این ها هیچ کدام دلیلی بر وجود غرضی نیست و نیازی به اینکه جنجال راه بیاندازیم، نیست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 485]