تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 13 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

طراحی سایت تهران سایت

اجاره سند در شیراز

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1800157310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوازدهمين سالگرد زلزله اردبيل/حوادث طبيعي نبايد با گذشت زمان فراموش شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دوازدهمين سالگرد زلزله اردبيل/حوادث طبيعي نبايد با گذشت زمان فراموش شوند
اردبيل - خبرگزاري مهر: كشور ما جزء معدود كشورهايى است كه به علت واقع شدن بر روى كمربند زلزله هر چند سال يك بار شاهد حوادث مصيبت بارى است كه در اثر وقوع زلزله هاى شديد رخ مى دهد.

به گزارش خبرنگار مهر در اردبيل، به رغم آگاهى مسئولان از اين امر هنوز هيچ نهاد و سازمانى به علت عدم هماهنگى نتوانسته است، تصميم درستى براى پيشگيرى از بروز تلفات زياد در اين حادثه طبيعى بگيرد و گويى قرار است تا سالهاى سال و در هزاره سوم هنوز جزو كشورهايى باشيم كه در رديف اول تلفات ناشى از حوادث طبيعى قرار دارند.

اگرچه در سالهاى اخير شهردارى تهران شروع به ساخت و ساز سوله هاى بحران چند منظوره كرده ولى زلزله فقط در پايتخت رخ نمى دهد و شهرهاى محروم نيز نيازمند توجه جدى در اين زمينه هستند.

پيرمرد كه پس از 12 سال هنوز داغ عزيزان از دست رفته اش در زمين لرزه مهيب دامنه سبلان را بر دل دارد، اكنون با ايمني نسبي زادگاهش در برابر اين حادثه طبيعي هر شامگاه و پگاه سجده شكر به جا مي آورد. هفت نفر از اعضاي خانواده او هنگامي كه زمين روستاي گلستان ساعت 16 و 28 دقيقه دهم اسفند ماه 1375 غرش كنان كينه چندين ساله خود را بيرون زد در برابر ديدگانش زير خروارها كلوخ، سنگ و الوار مدفون شدند.

حادثه اي كه تا آن لحظه احتمال وقوع آن در اين منطقه در ذهن كمتر فردي متصور بود. شامگاه غم انگيز آن جمعه را كه روستا به تلي از خاك بدل شده و زوزه گرگها با بادهاي سهمگين در آميخته بود، بازماندگان هرگز نمي توانند فراموش كنند، هرگز.

از جمعيت اين روستا تعداد كمي جان سالم به در بردند كه شب پس از حادثه براي گرم شدن و در امان ماندن از حمله گرگها چند لاستيك خودرو در كنار ويرانه ها بر افروخته بودند. تعدادي از جوانان و نوجوانان با شنيدن ناله هاي ضعيف بستگان خويش از زير آوار ديوانه وار با انگشتانشان در حال كندن زمين بودند ولي افسوس كه دستان بي رمق آنان كينه زمين را خراشي كوچك بود.

چند روز پس از تركيدن بغض زمين، آسمان نيز تيره و تار شد و برف، سرما و بوران شديد مشكلات بازماندگان را دو چندان كرد، چقدر تلخ و جانكاه بود چشيدن غم درون و مصيبتهاي بيرون.

اما پس از مدتي كه در استانداردهاي ارائه شده در زمان وقوع اينگونه حوادث، زمان زيادي بود، دوباره شوق زيستن در منطقه اي كه از خاكش سروهاي آزادگي مي رويد همراه با ياري دستان پر عاطفه همنوعان بار ديگر آب حيات را به تدريج در جويبارهاي دامنه سبلان جاري كرد.

اينك اين باور در ذهن اغلب بازماندگان حادثه نقش بسته است كه بايد با اميد فراوان براي ادامه زندگي تلاش كرد. به اعتقاد اغلب بازماندگان زلزله اردبيل، دير يا زود بايد اين حادثه اتفاق مي افتاد تا ساكنان روستاها و مسئولان را به نوسازي و مقاوم سازي واحدهاي مسكوني، تجاري و اماكن دامي وادار كند.

مرگ بر اثر بى تدبيرى

يكي از اهالي روستاي ايردموسي كه بخشي از اين آبادي در جريان زلزله 1375 تخريب شد، در حالي كه از يادآوري آن روزها به شدت اندوهگين مي شود، به خبرنگار مهر اظهار داشت: وقوع حوادث طبيعي از زمان پيدايش هستي وجود داشته و حتي در قرآن نيز به آن اشاره شده اما ما به رغم داشتن اين آگاهيها و با بي تدبيري خود و مسئولان روزهاي بسيار سخت و دردناكي را رقم زديم.

ابراهيم افزود: اينكه مي دانستيم خانه هاي ما در برابر حتي باد و باران نيز مقاوم نيست، اما نشستيم و مانديم تا شاهد مرگ عزيزانمان باشيم.

وي در حالي كه صورتش را با دست گرفته بود تا قطرات اشك را از ما پنهان كند، ادامه داد: ما غفلت كرديم و تاوان آن را پراختيم اما غفلت مسئولان را بايد چه كسي پاسخ دهد؟

ابراهيم با اشاره به اينكه در احاديث نسبت به دوري از خطرات احتمالي تاكيد شده است، ابراز داشت: ما بايد از حوادث درس بگيريم اما متاسفانه عادت كرده ايم كه حوادث را زود فراموش كنيم و در مقابل آن غفلت نماييم كه اين تصور به قيمت جان هزاران نفر ختم مي شود.

وي تاكيد كرد: اكنون با پرداخت تاوان سنگين از دست دادن عزيزانمان، اغلب خانه هاي روستا بازسازي شده و شبها تا اندازه اي با خيال راحت به خواب مي رويم، ولي بسياري از روستاهاي اين استان هنوز در شرايط 12 سال پيش اين روستا بوده كه با كوچكترين حادثه فاجعه اي بزرگ رخ خواهد داد.

نكته اي كه ابراهيم در پايان گفتگو اشاره كرد همسو با اعتقاد اكثر مهندسان و كارشناسان ذيربط است، زيرا آنها نيز بر اين باورند كه: زمين لرزه اردبيل كه در مقايسه با وسعت استان در بخش كوچكي رخ داد، اما چنان خرابي وسيعي به بار آورد، هشداري بود به مسئولان كه وضع بناهاي ساير نقاط و استانهاي همجوار شايد بدتر از روستاهاي دامنه سبلان در قبل از زلزله باشد.

ساخت و سازهاي انجام شده روي كوهپايه در شهرستان گرمي مغان، روستاهاي اطراف گردنه حيران و روستاهاي شهرستان هاي خلخال ، اردبيل ، نير ، نمين و بخش هير توان مقاومت در برابر يك زلزله متوسط به مركزيت آن منطقه را ندارند.

زمين لرزه دامنه سبلان با بزرگي 5/ 5 درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) 136 روستا را به كلي تخريب و به 137 روستا نيز در شهرستان هاي اردبيل ، نير ، گرمي و مشگين شهر زيان هايي وارد كرد. بر اثر اين زلزله نه چندان بزرگ 760 نفر از كودكان بي گناه، زنان و مردان سختكوش ديار مقدس سبلان در مدت كمتر از دو دقيقه نقابي از خاك بر چهره كشيده و به ديار باقي شتافتند.

ويراني 23 هزار واحد مسكوني و تلف شدن دهها هزار راس از احشام به همراه چندين ميليارد ريال خسارت به تاسيسات زيربنايي از ديگر پيامدهاي اين زلزله مخرب بود. پس از وقوع اين زلزله زمين در استان اردبيل همچنان نا آرام بود به طوري كه تا پنج ماه بعد بيش از 2 هزار و 500 پس لرزه خفيف و متوسط در منطقه به ثبت رسيد.

اين درحالي است كه هر از چند گاهي زنگ خطر سوانح طبيعي در گوشه و كنار استان اردبيل با وقوع حوادثي چون سيل مشگين شهر و خلخال، آتش سوزي جنگل ها و مراتع در شهرستان نمين و رانش زمين در شهرستان هاي گرمي و خلخال و توفان هاي مقطعي در مناطق مركزي استان اردبيل با خسارات فراوان نواخته مي شود.

اردبيل جزو 10 استان حادثه خيز كشور است

كارشناسان زلزله معتقدند كه امكان وقوع زمين لرزه در مناطق لرزه خيز يك واقعيت است كه بايد با آن واقع بينانه برخورد كنيم و براي مقابله با اين پديده طبيعي به فكر كاهش عوارض ناشي از آن باشيم.

آنان خودداري از احداث ساختمانها روي گسل، رعايت اصول صحيح در احداث سازه ها و مقاوم سازي، نظارت دقيق بر ساخت و سازها و برنامه ريزي مناسب شهري را از جمله راه هاي كاهش عوارض ناشي از زمين لرزه توصيف مي كنند.

مدير كل بازسازي و ستاد حوادث غيرمترقبه استان اردبيل مي گويد: اردبيل در رديف 10 استان ايران از نظر حوادث طبيعي قرار دارد و بعد از زلزله دو پديده خشكسالي و سيل به عنوان پرخسارت ترين حوادث طبيعي در اين استان محسوب مي شوند.

علي اسلامي افزود: از سال 1374 تاكنون بر اثر وقوع 322 فقره حادثه طبيعي چون زلزله، سيل، تگرگ، رانش زمين، آتش سوزي، سرمازدگي، آذرخش و توفان در اين استان 9 هزار و 500 ميليارد ريال خسارت وارد شده است.

وي اضافه كرد: در اين مدت 830 نفر در استان اردبيل بر اثر وقوع چنين حوادث طبيعي جان خود را از دست داده ا ند كه آمار نسبتا بالايي است.

وي با تاكيد بر توسعه روز افزون فرهنگ بيمه در بين مردم استان اردبيل خاطرنشان كرد: به دليل حجم سنگين مبالغ خسارات وارده از حوادث طبيعي، دولت قادر به جبران اين زيانها نبوده ولي در صورت تحت پوشش قرار گرفتن مردم، خدمات بيمه در مواقع بروز حوادث طبيعي اين خسارت را جبران مي كنند.

مديركل بازسازي و ستاد حوادث غير مترقبه استان ياد آور شد: در برخي از حوادث طبيعي نظير سيل، تگرگ و توفان با توجه به پيش بينيهاي هواشناسي كه از چند روز قبل در اختيار اين ستاد قرار مي گيرد، نسبت به حفظ آمادگي نيروهاي امدادي و ارگانهاي ذي ربط اقدام مي شود اما برخي از حوادث قابل پيش بيني نيست و بايد در مقابل آن از قبل آمادگي داشت.

وي در عين حال به نهادينه شدن فرهنگ جلوگيري يا كاستن از وارد شدن تلفات جاني و خسارات مالي هنگام بروز حوادث طبيعي در بين مردم تاكيد كرد.

6500 واحد مسكن روستايي در اردبيل مقاوم سازي شده است

معاون عمراني استاندار اردبيل نيز در اين ارتباط با اشاره به اجراي طرح بزرگ بهسازي و مقاوم سازي مسكن روستايي از سال 85 تاكنون گفت: تحقق اين مهم گام بلندي در راستاي كاهش تلفات ناشي از حوادث طبيعي و عمران و آباداني عادلانه همه مناطق روستايي كشور است.

ناصر هاشم پور افزود: در همين راستا بيش از شش هزار و 500 واحد مسكن روستايي در سطح استان طي سال گذشته مقاوم سازي شده كه از اين حيث استان اردبيل جزو استانهاي موفق و برتر كشور بوده است.

وي با بيان اينكه سهميه استان در سال جديد به هشت هزار و 500 واحد افزايش يافته بود، تصريح كرد: با اجراي اين ميزان، ضريب مواجهه با حوادث قهري احتمالي نظير زلزله و نهايتا احساس آرامش و رفاه مردم افزايش خواهد يافت.

معاون عمراني استاندار اردبيل همچنين از اختصاص 270 ميليارد ريال براي مقاوم سازي و نوسازي مدارس استان در سال جاري خبر داد و اضافه كرد : در سال گذشته نيز 160 ميليارد ريال براي مقاوم سازي و نوسازي مدارس استان تخصيص يافته بود .

مدير امور شعب بانك ملي اردبيل نيز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تاكنون بيش از 92 ميليارد و 950 ميليون ريال از محل اعتبارات سال 86 به عنوان تسهيلات ويژه نوسازي و بهسازي مسكن روستايي اختصاص يافته است.

اصلان كريمي افزود: اين اعتبار براي بازسازي هزار و 430 مسكن روستايي در شهرستانهاي اردبيل، بيله‌سوار، پارس‌‌آباد، خلخال، گيوي، مشگين‌شهر، گرمي، نمين و نير پرداخت شده است.

وي خاطرنشان كرد: اين ميزان براي هر واحد 65 ميليون ريال است كه از دو هزار و 155 سهميه استان اردبيل 66 درصد آن منجر به انعقاد قرار داد شده است.

كريمي تصريح كرد: در شهرستان نير با بيشترين درصد تحقق از 80 سهميه، 100 درصد آن به انعقاد قرارداد رسيده و كمترين درصد تحقق مربوط به پارس‌آباد است كه از 410 سهميه 37 درصد آن به انعقاد قرارداد ختم شده است.

90 هزار واحد مسكوني روستايي در اردبيل كم دوام و بي دوام هستند

مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان نيز از اجراي 70 طرح روستايي با سه هزار و 210 ميليون ريال اعتبار و متوسط پيشرفت فيزيكي 75 درصد طي سال گذشته خبر داد.

احمد حاج عليزاده با بيان اينكه طبق نتايج اوليه حاصل از سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال گذشته، قريب به 90 هزار واحد مسكوني روستايي در سطح استان اردبيل كم دوام و بي دوام هستند، تصريح كرد: تاكنون در بيش از 120 روستاي استان طرح هادي اجرا شده است.

وي افزود: از ابتداي سال 1385 طرح مقاوم سازي مساكن روستايي در اين استان آغاز شده و كه تاكنون 34 هزار و 810 سهميه براي دريافت تسهيلات به بانكيهاي عامل معرفي شده اند.

عليزاده ميزان سهميه كل استان را در اين خصوص دو هزار و 180 هزار ميليارد ريال عنوان كرد و ابراز داشت: همچنين تاكنون 20 هزار و 922 نفر براي دريافت تسهيلات مذكور با بانكهاي عامل استان قرارداد بسته اند .

وي در ادامه و با تشريح برنامه بنياد مسكن استان در سال جاري و نيز سال آينده متذكر شد: پيگيري طرح مقاوم سازي مساكن روستايي، تهيه طرح هادي براي 55 روستا، ادامه پرداخت وام قرض الحسنه مسكن روستايي و تكميل پروژه هاي اجرايي نيمه تمام در شهرستانهاي مشگين شهر، خلخال و بخش سرعين شهرستان اردبيل را امسال در دستور كار دارد.

توجه به رعايت اصل مقاوم سازي ساختمانها، خودداري از قرار گرفتن در مسيرهاي سيل پس از مشاهده علايم وقوع بارندگي هاي شديد، خودداري از قرار گرفتن در فضاي باز هنگام وقوع رعد و برق هاي شديد و توفان، احتياط در افروختن آتش در مناطق جنگلي به منظور جلوگيري از سرايت آن و تلاش در حفظ جنگلها و مراتع كه نقش بسزايي در پيشگيري از سيل دارند؛ از نكات مهمي است كه بايد مردم به آنها براي كاستن از اثرات بلاياي طبيعي توجه نمايند.

طبق اعلام رسمي مقام‌هاي ذيربط استان اردبيل در سال گذشته ۱۵۰‬ زمين لرزه با بزرگي بين ‪ ۲/۵‬تا 5 و از ابتداي سال جاري تاكنون نيز ‪ ۶۵‬ زمين لرزه با بزرگي ‪۲/۵‬ تا ۵/۱‬ درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) در نقاط مختلف اين استان روي داده است.

همچنين حوادث طبيعي كه طي چند دهه اخير در استان اردبيل به وقوع پيوسته‌، نشان مي‌دهند كه شهرستانهاي اردبيل، نير و خلخال از نظر زلزله خيزي، شهرستان مشگين شهر از نظر سيل، طوفان و سرمازدگي و شهرستانهاي خلخال و گرمي از نظر رانش زمين نسبت به ساير نقاط استان استعداد بيشتري دارند.

اين دلايل به خوبي بيانگر اين واقعيت مهم مي باشد كه در صورت لحظه اي غفلت و فراموشي از سوي مسئولان استاني و كشوري نسبت به اجراي سريع طرحهاي مختلف در جهت كاهش تلفات ناشي از حوادث غير مترقبه، ممكن است در آينده حوادث تلخ تر و ناگوار تري نسبت به زلزله دهم اسفند ماه 75 رخ دهد كه جبران آن به راحتي ميسر نخواهد بود، پس به ياد داشته باشيم كه حوادث طبيعي نبايد با گذشت زمان فراموش شوند.

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3416]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن