تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799309654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري - تحليلي/تبليغات شهري شيراز؛ پولساز و فرهنگ ساز/ مادي گرايي موج مي زند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري - تحليلي/تبليغات شهري شيراز؛ پولساز و فرهنگ ساز/ مادي گرايي موج مي زند
تبليغات شهري شيراز؛ پولساز و فرهنگ ساز/ مادي گرايي موج مي زند
شيراز - خبرگزاري مهر: تبليغات شهري در شيراز نه تنها اسباب پول سازي را براي صاحبان كالا و خدمات به ارمغان آورده بلكه زمينه اي شده كه به فرهنگ غني اين شهر نيز سمت و سوي مادي بدهد و به جاي ارزشهاي والاي انساني، فرهنگ مادي گرايي در اين نوع تبليغات موج بزند.

گزارش خبرنگار مهر، در سر چهار راهي همگان پشت چراغ قرمز ايستاده اند و آن سو تر يك بيلبورد تبليغاتي با ابعاد چندمتري خودنمايي مي كند.

تبليغات متعلق به بانكي است كه در حال تشريح خدمات جديد خود است و در كنار آن از آرزوهاي شهروندان حرف مي زند كه با خانه، ماشين و سكه هاي طلا تزئين شده و فردي در تصوير مشاهده مي شود كه در حال فكر كردن به آن است.

در خياباني ديگر و بيلبوردي ديگر تبليغات متعلق به يك شركت ساخت لوازم خانگي است كه اعلام مي كند با خريد محصولات اين شركت يكي از برنده هاي خوشبختي خواهيد شد كه جايزه آن خودروهايي با ارزش چندصد ميليوني است و همگان نيز محو اين تبليغات رنگارنگ شده اند و با خود در حال خيالبافي هستند كه با برنده شدن در اين قرعه كشيها به آرزوهايي خود دست يافته اند.

اما سئوالي كه مطرح مي شود اين است كه آيا سطح اعلا و والاي آرزوهاي مردم بايد در حد يك خانه، خودرو و سكه هاي طلا باشد يا اينكه خوشبختيهاي مردم در ارزشهاي ديگري جاي دارد و بدين سبب چنين بيلبوردهايي نه تنها آمال و آرزوهاي مردم را به نازل ترين سطح خود جهت داده اند بلكه با اين كار مخاطبان را به دريافت خدمات از خود نيز ترغيب كرده و در نهايت نه تنها براي خود پول سازي مي كنند بلكه فرهنگ مردم را به دره اي به سقوط مي كشانند كه والا ترين آرزويشان داشتن سكه هاي طلا، ويلا و خودروهاي مدل بالاست.

عكسها تزئيني است

در حال حاضر تبليغات به عنوان يكي از عناصر مهم براي جذب مشتري و فروش اجناس مختلف مورد استفاده قرار مي گيرند اما روند اجرايي تبليغات بر اساس جهت دهي به آمال مردم، مسير پول سازي را در پيش گرفته اند و از توجه به ديدگاه هاي ارزشي و هنري غافل شده اند.

تبليغات براي مردم بايد بر اساس ارزشها و باورهاي آنان باشد و نه صرفا براساس نياز سنجي و كمبودها و در نهايت آرزوسازي مادي براي افراد جامعه طراحي شود.

به عنوان مثال طراحي آرزو براي داشتن يك ماشين، خانه و يا سكه هاي طلاي زرين نه تنها باعث فرهنگ سازي مادي مي شود، بلكه از نظر هنري نيز ايده اي پسنديده نيست.

در كنار اين موارد معضل تعدد بيلبوردهاي تبليغاتي شهري نيز بر مشكلات كار در سطح شهر شيراز افزوده و به نوعي مخاطب را به نوعي آشفتگي بصري و محتوايي مواجه كرده است.

دبير كنگره آوردگاه ملي هنر و معماري ايراندر اين رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بااشاره به انگيزه سازي مادي در تبليغات گفت: تبليغات امروز بر اساس نيازهاي مردم طراحي كه درنهايت به فرهنگ سازي مادي و نادرست منجر مي شود.

عليرضا گل گلي ادامه داد: تبليغات بايد بر اساس اصول صحيح صورت پذيرد و نه صرفا براي توجه به جنبه هاي مادي و فرهنگ سازي مادي كه از روي تامين نياز و وسوسه تدارك ديده شده اند.

وي بيان كرد: امروزه اشكال مختلفي از تبليغات را مي توان مشاهده كرد كه صرفا براي سود جوييهاي مادي برخي از افراد طراحي شده اند.

دبير كنگره آوردگاه ملي هنر و معماري ايرانادامه داد: آرزو سازي در ميان مردم اگر هم اتفاق مي افتد بايد مطابق با شرايط آرماني والا و برجسته انساني باشد و نه صرفا براساس احساسات ضعيفي مانند ماديات.

گل گلي تاكيد كرد: تبليغات مي توانند به صورت برجسته و ماندگار در ذهن افراد باقي بمانند و به يك نهاد و يا سنبل خاص تبديل شوند،بنابراين لازم است كه براي طراحي تبليغات به جنبه هاي والاي انساني و ارزشها توجه زيادي داشته باشيم.

در اين رابطه كارشناس ارتباط تصويري سوره شيراز نيز در گفتگو با خبرنگار مهر بيان كرد: امروزه استفاده از تبليغات بيلبوردي به عنوان زير مجموعه گرافيكهاي محيطي، راهكاري براي زيست بهتر در محيط شهرها و حتي خارج از شهرهاست و لازم است كه بيلبوردهاي تبليغاتي با رعايت و قواعد بازي با مخاطبان، به التيام رواني آنان در فضاي موزه وار صنعتي كمك كند و پاسخگوي كنجكاويهاي آنان باشد.

جمشيد آراسته اظهار كرد: بيلبوردها درمحيط شهري به عنوان تابلوهاي اطلاعاتي، آگاهي لازم در خصوص اتفاقات فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي پيرامون جوامع انساني را به شهروندان مي دهند كه اين مهم در فضاي وسيع تر بدنه اتوبوسها، كيوسكها و تابلوهاي مغازه ها نيز به عنوان بخشي از بيلبوردهاي تبليغات شهري مي توانند به اجرا در بيايند.

تبليغات رسالتي ديگر يافته اند

وي ادامه داد: بيلبوردها در شهر شيراز به ابزارهاي تفنني براي دستيابي به اهداف برخي از افراد سود جو تبديل شده و تبليغات، رسالتي ديگر يافته اند.

آراسته بيان كرد: شهر شيراز با يدك كشيدن پايتخت فرهنگي و هنري ايران مصداق بارزي از نمونه هاي از هم گسيختگيهاي فرهنگي- هنري از مبادي و منابع غني طراحي گرافيك است.

مدرس دانشگاه گفت: كاربرد و رسالت بيلبورد صرفا يك شيء فلزي با يك طرح تبليغاتي بر روي آن نيست بلكه تبليغات نسبت به افراد و حتي تاريخ مسئوليت دارد و عمر آن با پايان دوره تبليغات به پايان نمي رسد.

آراسته افزود: مرتضي مميز پدر گرافيك ايران رسالت يك اثر هنري را علاوه بر كاركرد و حضور در زمان و مكان خود داراي رسالت ديگري در تاريخ فرهنگي- هنري يك جامعه مي داند كه گذشت زمان نسبت به آن تاثيري نداشته باشد و ميتوان گفت كه با رعايت نكات آكادميك هنري در طراحي تبليغات بيلبورد و احترام به حساسيتهاي بازاريابي مي توان به اين مهم دست يافت.

وي تاكيد كرد: شكل تابلوهاي تبليغاتي بايد ساده و در عين حال زيبا طراحي شوند در حاليكه برخي از بيلبوردهاي شهر شيراز خود يك آيتم تبليغاتي هستند تا محلي براي تبليغات و همچنين وجود برخي از فلزات در تابلوها باعث آشفتگيهاي بصري در بيننده ميشود.

كارشناس ارتباط تصويري سوره شيراز ادامه داد: از سوي ديگر با وجود نمادها و نقوش تزييني گياهي و حيواني زيبا كه در منابع غني ايراني و در دوره اسلامي وجود دارد،از كاربرد آنها در طراحي گكل بيلبوردهاي شهري كوتاهي شده است.

تعدد بيلبوردها در شيراز يك معضل است

آراسته با اشاره به تعدد و كثرت بيلبوردها در شهر شيراز بيان كرد: تعداد بيلبوردها در شهر شيراز يه شدت زياد است و تابلوهاي تبليغاتي بر سر هرراه و بيراهه اي حضوري شبانه روزي دارند و گاها بودن تاثير و كاراييهاي لازم هستند.

وي اظهار كرد: محتواي تبليغات بيلبوردها بسيار مهم است و فرم، رنگ و ادبيات به كار رفته در هر تبليغ داراي بيشترين تاثيربر ذهن مخاطب است چه در كوتاه مدت ووادار كردن او در پذيرش اهداف تبليغات و در دراز مدت و پذيرش او در افكار و ادبيات گفتاري شهروندان، پس لازم است كه سفارش دهندگان، طراحان و متوليان شهري نسبت به اجراي تبليغات دقت زيادي داشته باشند.

به هر حال بايد در نظر داشت كه ادبيات تبليغات و شكل و محتواي آن در تبليغات شهري موضوعي است كه بايد به صورت كارشناسي شده و مطابق با معيارهاي فرهنگي مناطق مختلف مورد توجه قرار گيرد.

در حال حاضر برخي از تبليغات شهري در شيراز از نظر محتوايي و ادبيات به كار رفته در آن و هم نظر شكلي چندان مطابق با اين شهر به عنوان پايتخت فرهنگي و تمدني كشور نيست كه بايد هرچه سريعتر مورد آسيب شناسي و رفع مشكل قرار گيرد.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن