تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799012622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آرايش شهري هويت سازي مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:موج: آرايش شهري هويت سازي مي كند
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي .


شهر خوب شهري است كه خوب مي بيند ، خوب مي شنود ، هيچكس را از ياد نمي برد و جاي كسي در آ ن خالي نيست . شهرها آثار هنري بزرگي هستند كه آفرينندگاني به اندازه جمعيت خود دارند . هدف مطلوب شهرهاي امروز ايجاد محيطي خلاق و پرورنده براي مردمي است كه در آن زندگي مي كنند . شهرهاي امروزه علاوه بر رفع نيازهاي فيزيكي پاسخي براي نيازهاي رواني ، روحي و فرهنگي ساكنانشان دارند و تنها در اين صورت است كه شهر تجلي رفتار اجتماعي ساكنين آن است و مي توان آن را به نظم در آورد و كنترل كرد. امروزه بايد بپذيريم كه شهر، محل زندگي مجموعه اي از انسانها با نيازها و سلائق مختلف است . يك خانه بزرگ كه هيچكس حق ندارد سليقه شخصي و يا سازمانيش را بر آن حاكم كند، تنها در چنين حالتي است كه مي توان زمينه مشاركت همگاني را در كليه فعاليتهاي منطقه اي و ملي فراهم آورد . همانگونه كه هيچيك از ما زشتي و نا هنجاري را در محيط خانه تاب نمي آوريم ، در قبال حفظ زيبائي شهرمان نيز مسئوليم . هر بي نظمي كه هر يك از مديران و ادرات شهري بوجودآورند يا باعث آن باشند توسط مردم و يه شيوه هاي ديگري تكرار مي شود . چگونه مي شود از مغازه اي كوچك انتظار داشت معبر عمومي شهر را اشغال ننمايد در حاليكه بزرگترين ادارات شهر در مقابل چشمانش اين كار را انجام مي دهند ؟
بسياري از كارشناسان و مديران در مجموعه شهرداريها هرروزه بدنبال يافتن راه حل هاي مناسبي براي حل مشكلات شهرها و بالا بردن كيفيت محيط شهري در آنها هستند .اجراي راهكارها و برنامه هاي سليقه اي مديران شهري طي ساليان گذشته سبب شده تا هيچ مرز و خط قرمزي براي پرهيز از اقدامات غير اصولي وجود نداشته باشد و شهر همانند كارگاه آزمايشي تلقي شود.مشكل شهر هاي امروزه نبودن خيابانهاي عريض و طويل يا كمبود فضاي سبز ، نداشتن سرمايه گذار ، پيدا نكردن واگن هاي قطار شهري و ... نيست بلكه مهمترين مسئله امروز شهرهاي ما نداشتن فضاهاي شهري مناسب است . فضاهائي كارا كه محل تعامل شهروندان با هم باشد و زندگي را به كالبد بي جان شهرهاي ما بياورد . طراحي و اجراي ناآگاهانه فضاهاي شهري به آهستگي نه تنها كاركرد اصلي خود را از دست مي دهند بلكه به محيطهائي مخرب تبديل شده كه باعث گسست شهروندان از هم و از شهر مي شوند.
تفكر حاكم بر مديريت شهري تفكري است كه كه در آن مديران بيشتر از آنكه فرصتي براي ارتقاء شهر بيابند درگير روزمره گي شهري هستند و بايد مشكلات هرروزه را حل كنند . اما چرا اينچنين است ؟ اين ميراث گذشتگان براي مديران امروزيست و ميراث امروزيان براي مديران فردا . نگرش نادرست و عدم آينده نگري شهري در گذشته اي نه چندان دور شهر امروزمان را به موجودي ناقص الخلقه تبديل كرده كه پزشكان چاره اي جز زنده نگاه داشتنش ندارند و اين داستان همچنان ادامه خواهد يافت . زماني بايد تمام پروژه هاي كلان شهري را موقتا تعطيل كرد و به شهر نگريست . همانگونه كه به يك موجود زنده مي نگريم . شريانهاي حياتي آن را يافت و آرام آرام روح شهر را به آن برگرداند . تنها در اين صورت است كه بزرگترين پروژه ها در خدمت شهروندان خواهند بود . اولين وظيفه مديران كارآمد شهري در بزرگترين شهرهاي دنيا پاسخگوئي قانوني به نيازهاي انساني و اجتماعي شهروندان در درجه اول مي باشد . ايجاد يك هويت پايدار و احساس تعلق يه شهر از اين دست است . امروزه فضاها و محيط هاي شهري در خدمت شهروندانند تا آنها را به شهرشان و ساير شهروندانشان نزديك تر كند و از آنها در زنده نگهداشتن شهرها كمك بگيرد .
مبلمان شهري يكي از اصلي ترين ابزارهاي ارتباط شهر با شهروندان خويش است . امروزه مبلمان شهري اصلي ترين مفصل ارتباطي شهروند با شهر است. ابزاري است كه علاوه بر رفع نياز، خاطره مي سازد و احساس رضايت ايجاد مي كند .در اين ميان ملاك انتخاب مبلمان شهري مانند ساير اقدامات زيبا سازي نمي تواند قيمت باشد، زيرا خسارتي كه يك مبلمان معيوب به روان شهرها وارد مي سازد جبران ناپذير است. از سوي ديگر انتخاب رنگها در مبلمان شهري كاملا نامناسب و مضّر است. رنگها تاثيرات ناخودآگاه خود را بر روان مردم مي گذارند بدون اينكه به آنها فكر كنيم. بسياري از مبلمان شهري بايد در فضاهاي شهري مخفي شوند و عده اي ديگر نياز به برجسته شدن دارند.
در اين ميان به دليل عدم تعريف مشخصي از مقوله زيبا سازي براي مديران شهري اين امر به صورت سليقه اي توسط شهرداران اعمال مي شود حال آنكه در راستاي دستيابي به توسعه پايدار شهري بالاخره روزي بايد مديران شهري به تعريفي واحد و كارشناسانه از زيبا سازي برسند كه در طول عبور و مرور سياسيون دچار تغيير نشود .اما براستي رنگ آميزي جوي و جدول و نظافت در وديوار و يا نصب چند المان شهري و يا بهسازي بلوارها ، تنها اجزا زيباسازي شهري اند ؟ قطعا مشخص است كه خير.
شهرها در تمدن جديد محل تعامل شهر و شهروند هستند . كيفيت محيط شهري دغدغه اصلي مديران تمام كلان شهرها و هدف شهرداريها ست و برنامه فرهنگ سازي توسط شهر و بر روي شهروندان انجام مي شود .اصلي ترين برنامه شهرداريها در شهرهاي روبه رشد و يا مترقي ارتقا مداوم كيفيت محيط شهر است اما در كلان شهرهاي ما ، زيباسازي مقوله اي فرعي است كه گاها در برخي دوره ها حتي نگرش سياسي ئر آن لحاظ مي شود.
ساليان سال است از طرح شعار"شهرما، خانه ما "مي گذرد اما كمتر شهرونداني كه در قلب خويش احساس مي كنند شهرشان خانه شان و شهرداري در خدمت آنها زيرا هنوز به اين نقطه نرسيده ايم كه تمامي رفتارها در محيط هاي شهري ناشي از عدم ارتباط مناسب شهر و شهروند است، نه فرهنگ غلط مردم .در اين راستا بايد امروزه مفاهيم اصولي و بنيادي مانند سازماندهي فضا و كالبد شهر ، هويت و دلبستگي فرهنگي ، ايمني شهر وشهروند ، سلامت شهروند ، اقتصاد پايدار و رفاه و آسايش در حوزه زيبا سازي از محورهاي اصلي در برنامه ريزي مديران شهري تعريف و اجرايي شود و فراموش نكنيم هزينه هاي آرايش و پيرايش چهره فرتوت و تحمل نكردني شهرها هرساله به اندازه انجام چندين اقدام زيربنائي هزينه دارد .

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 380]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن