تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799137756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفر ايمن با راننده‌ مطمئن


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سفر ايمن با راننده‌ مطمئن
پليس > خدمات - حامد فوقاني:
وقتي تعطيلات عيد نوروز فرامي‌رسد يا هر زماني كه چند روز تعطيلي رسمي پشت‌سر هم مي‌آيد و مردم با خودروهاي شخصي جاده‌هاي كشور را براي سفر در پيش مي‌گيرند، به‌وضوح مي‌توان تلاش بي‌وقفه نيروهاي پليس راه كشور را ديد؛ نيروهايي كه قيد در كنار خانواده بودن و تعطيلات را مي‌زنند تا ترافيكي روان را در جاده‌ها به‌وجود آورند.

اما اين نيروها فقط در تعطيلات نيست كه خدمت‌رساني شبانه‌روزي را سرلوحه كار خويش قرار مي‌دهند. كافي است تا در يكي از روزهاي زمستاني از يكي از محورهاي كشور عبور كنيد؛ آن‌وقت است كه متوجه خواهيد شد اين نيروها سرما، مه، برف و باران نمي‌شناسند و يكسره در حال كنترل وضعيت ترافيكي و برطرف كردن مشكلات به‌وجود آمده هستند. در اين شرايط شايد برخي فقط قسمتي كه چندان برايشان خوشايند نيست را ببينند و هر نوع خدمت‌رساني اين نيروها را به دريافت جريمه ربط دهند. اما درواقع بي‌انصافانه‌ترين نگاهي كه به اين مسئله مي‌توان داشت همين طرز نگاه است. جداي از اين، جريمه كردن و توقف خودروهاي متخلف در وهله نخست

به سود خود راننده و خانواده وي و ديگر راننده‌هاست. سرهنگ مجتبي‌حسني، رئيس مركز اطلاع‌رساني پليس راهور ناجا در اين رابطه بيشتر توضيح مي‌دهد.

سرهنگ مجتبي حسني در رابطه با هشدارهايي كه پليس راه به رانندگان در رابطه با سفرهاي زمستاني مي‌دهد اينگونه مي‌گويد: رفتار انسان‌ها بايد با تغيير شرايط در جهت يك‌نتيجه مثبت تغيير كند. وقتي در زمستان شرايط جوي تغيير مي‌كند بايد نحوه رفتار رانندگان نيز تغيير كند. اگر قرار باشد رانندگان با همان تجهيزاتي كه به سفر تابستاني مي‌روند، در زمستان هم راه جاده‌ها را در پيش بگيرند، به احتمال فراوان آسيب مي‌بينند و به ديگران نيز خسارت وارد مي‌كنند. اگر در جاده‌اي شرايط عادي نيست و به‌طور نمونه شلوغ است و به‌عبارتي حجم خودروها بيش از اندازه ظرفيت جاده است، رفتار و حوصله راننده هم بايد نسبت به قبل بيشتر باشد. همين مسئله در مورد سفرهاي زمستاني از اهميت بيشتري برخوردار است. وقتي جاده لغزنده است، وقتي سرما طاقت‌فرسا مي‌شود، وقتي برف مي‌بارد يا حتي وقتي كه بارش آرام باران وجود دارد، راننده و سرنشينان آن نيز بايد نسبت به وضعيت موجود تغيير رفتار دهند.

ما عموما بايد به‌گونه‌اي رفتار كنيم كه اول از همه خود و سرنشينان خودرويمان (به‌ويژه خانواده، فرزندان و عزيزانمان) در آسايش و آرامش و ايمن سفر كنيم و در كنار اين، سايرين هم به آرامش برسند. پيش از هرچيز ديگري بايد با وسيله نقليه‌اي مطمئن، ايمن و واجد شرايط آن سفر و جاده‌اي كه مي‌خواهيم در پيش بگيريم، سفر را آغاز كنيم؛ به‌عبارت ساده‌تر بايد مطمئن باشيم كه اين وسيله ما را به مقصد مي‌رساند. درست است كه هرگونه مشكل از پيش تعيين‌نشده و غيرقابل انتظاري ممكن است در هر خودرويي پيش‌آيد اما بايد پيش از هر سفري نكات فني خودرو بررسي شود. خودرويي كه ما را در سفرهاي درون‌شهري با مشكل مواجه مي‌كند، صلاحيت لازم را براي يك‌سفر برون‌شهري ندارد.

تجهيزات بايد در دسترس باشد

سرهنگ حسني در مورد ملزومات سفر زمستاني اينچنين مي‌گويد: تهيه ملزومات سفر زمستاني يك‌طرف قضيه است و اينكه اين ملزومات را در كجاي خودرو قرار دهيم، طرف ديگر. قرار دادن ملزومات در جايي كه در دسترس باشد اهميت ويژه‌اي دارد كه چندان مورد توجه قرار نمي‌گيرد. زنجير چرخ، پتو، فلاسك و نوشيدني گرم، جعبه كمك‌هاي اوليه و چراغ‌قوه را بايد در دسترس‌ترين مكان خودرو قرار داد. بارها مشاهده شده است كه راننده‌‌اي زنجيرچرخ را برداشته ولي آن‌را در جايي قرار داده كه استفاده به‌موقع از زنجير را برايش غيرممكن ساخته است. 4سال پيش به‌علت ريزش بهمن 50تا 100نفر ساعت‌ها در جاده چالوس معطل ماندند.

اين معطلي فقط به‌خاطر عدم‌استفاده 2خودرو از زنجير چرخ بود. جالب اينجا بود كه در صندوق عقب هر دوخودرو زنجيرچرخ وجود داشت ولي به چرخ‌ها بسته نشده بود يا بهتر است بگويم راننده‌ها زنجيرچرخ را زير وسايل سفرشان در صندوق‌عقب قرار داده بودند و با ريزش يكباره برف به جاده نتوانسته بودند به‌موقع از آن استفاده كنند. در اين اتفاق 2خودروي ديگر هم به دره سقوط كردند. گاهي مشاهده مي‌شود كه در جريان يك‌تصادف، سرنشيناني كه از حادثه جان سالم به‌در مي‌برند، به ‌خاطر همين مسئله، در دسترس نبودن تجهيزات لازم، از نجات جان عزيزانشان تا زمان رسيدن ماموران اورژانس عاجز مي‌مانند. اين افراد يا به‌خاطر نبود تجهيزات اوليه يا قرار گرفتن آنها در جايي از خودرو كه تنها راننده از آن خبر دارد، نمي‌توانند حتي از شدت يافتن خونريزي و تلف شدن جان عزيزانشان جلوگيري كنند.

مهارت راننده

سرهنگ حسني توجه به نكته‌اي را به كساني كه قصد دارند دسته‌جمعي به مسافرت بروند، با تاكيد فراوان و با صراحت گوشزد مي‌كند:هميشه همراه با راننده‌اي سفر كنيد كه درست رفتار مي‌كند. به خانواده‌ها توصيه مي‌كنيم اجازه ندهند فرزند يا عزيزشان در وسيله نقليه‌ خويشاوندي كه مهارت كافي ندارد، سوار شود. با كسي بايد سفر كرد كه از هرحيث شايستگي داشته باشد كه حفظ جانمان را به وي بسپاريم. خانواده‌ها بايد دقت كنند كه فرزند دانشجوي‌شان كه در شهر ديگري تحصيل مي‌كند با راننده‌اي سفر كند كه فردي سالم است. فرد عصبي‌اي كه هيچ‌وقت براي خودش ارزش قائل نيست براي ديگران نيز نمي‌تواند ارزش قائل باشد؛ مثلا كساني كه از روي چاله‌ها و سرعت‌گيرها با سرعت عبور مي‌كنند و دلشان به‌حال خودرويشان نمي‌سوزد يا توجهي به ميزان مصرف بنزين نمي‌كنند، به‌طور حتم براي ديگري هم دل نمي‌سوزانند. در يك‌جمله خلاصه كنم كه اگر به مسافرت نرويم بهتر است تا اينكه برويم و جانمان را از دست بدهيم.

سفر براي كاهش تنش‌هاي روحي

رئيس مركز اطلاع‌رساني پليس راهور ناجا در رابطه با اينكه مسافرت حتي در زمستان مفيد است، مي‌گويد: زمستان فصل بسيار زيبايي است. در مجموع مسافرت تنش‌هاي روحي مردم را كم مي‌كند و آنها مي‌توانند هم بهتر به‌خودشان برسند و هم بهتر به خانواده‌شان و جامعه خدمت كنند. در كشور ما بسياري از مناطق هستند كه خانواده‌ها مي‌توانند براي تعطيلات آخر هفته برنامه‌ريزي كنند تا به آنجا سفر كنند؛ جاهايي كه از محل سكونت‌شان خيلي دور نيست. در اطراف هر استاني، مكاني زيبا با طبيعتي بكر پيدا مي‌شود كه در تغيير حال و هواي افراد مفيد واقع شود. اما زيبايي سفر زمستان نبايد جايش را به نازيبايي حادثه بدهد. اگر سفري قرار است صورت بگيرد بايد ايمن باشد. مسافرت بدون ايمني و احتياط لازم نبايد انجام شود. مسافران سعي كنند از مسيرهاي كوهستاني، كم‌عرض، بهمن‌گير كمتر تردد كنند و مسيري را انتخاب كنند كه ايمن‌تر است.

اجراي طرح زمستانه در جاده‌ها

سرهنگ حسني در مورد اقداماتي كه پليس راه كشور براي زمستان انجام مي‌دهد، مي‌گويد:هرساله با شروع فصل سرد سال، طرحي به نام طرح زمستانه در سراسر كشور به اجرا در مي‌آيد. در اين طرح اورژانس، هلال‌احمر، ماموران وزارت راه و شهرسازي و پليس راه عوامل خود را بسيج مي‌كنند و به‌ويژه در نقاط برف‌گير، كوهستاني و در استان‌هايي كه پيش‌بيني مي‌شود بارش برف و باران بيشتري در آنها رخ دهد، مستقر مي‌شوند. كمك به در راه‌مانده‌ها، تسهيل در عبور و مرور، رفع موانع، رفع نقاط كور ترافيكي، تيغ‌زدن سطح جاده‌، انتقال در راه‌مانده‌ها به پناهگاه يا راهدارخانه و... از جمله كارهايي است كه اين نيروها در طول زمستان انجام مي‌دهند. در راستاي طرح زمستانه هم‌اكنون ماموران پليس راه در تمامي گردنه‌هاي جاده‌اي و اغلب محورها حضور مستمر و مستقيم دارند و به مسافران كمك‌ مي‌كنند.

هميشه درحال امتحان رانندگي باشيم

سرهنگ حسني در مورد وضعيت جاده‌هاي كشور از نظر استاندارد بودن و ارتباط تصادفات با جاده‌ها مي‌گويد: اگر وقتي از راه‌پله‌اي به پايين مي‌آييم، دقت نكنيم، پله‌هاي آن راه‌پله هم مي‌تواندخطرناك باشد. حتي اگر اينطور درنظر بگيريم كه در آن راه‌پله يك‌سيم برق بدون روكش نيز وجود دارد، بايد دقت كنيم وگرنه آسيب مي‌بينيم؛ در مورد جاده‌ها هم وضعيت به همين شكل است.

من نمي‌خواهم بگويم كه در كشور جاده خطرناك نداريم ولي بايد هنگام رانندگي در هر محوري با دقت عمل كرد. شايد كسي دلش براي من نسوزد ولي من بايد دلم به حال خودم بسوزد. احداث جاده كار راحتي نيست؛ بسترسازي لازم دارد، روكش و آسفالت لازم دارد، نصب علائم ايمني جديد لازم دارد و خلاصه مستلزم صرف هزينه بسيار زياد است. با اين حال اين امر دارد صورت مي‌گيرد. ولي حتي اگر جاده‌اي را كم‌خطر بدانيم، ترمز ناگهاني راننده‌اي در آن مي‌تواند پرخطر باشد و حادثه‌اي جبران‌ناپذير را رقم بزند. اغلب ما هنگام آموزش رانندگي فرد خوبي هستيم. تمامي موارد رانندگي مانند زدن راهنما، نگاه به آينه بغل، تنظيم صندلي، بستن كمربند ايمني، تعويض به‌موقع دنده، به آرامي ترمز گرفتن و... را رعايت مي‌كنيم اما به محض اينكه گواهينامه را گرفتيم رفتارمان تغيير كرده و اين موارد را فراموش مي‌كنيم و عادت‌هاي رانندگي بد را ياد مي‌گيريم. بهتر است راننده‌ها هميشه احساس كنند كه يك‌نفر بغل دست‌شان نشسته و دارد از آنها امتحان مي‌گيرد.

در مورد استاندارد جهاني جاده‌ها بايد بگويم كه كشور ما در حال توسعه است و براي اينكه به كشورهاي توسعه‌يافته در همه زمينه‌ها و از جمله راه نزديك شويم، بايد همه دست به دست هم دهيم و تلاش كنيم.سرهنگ حسني با اشاره به اينكه در 8ماهه نخست سال‌جاري كاهش مرگ ‌و مير ناشي از تصادفات رانندگي داشتيم و تعداد كشته‌ها نسبت به‌مدت مشابه سال پيش 13درصد كاهش داشته است، مي‌گويد:كاهش تلفات جاده‌اي در درجه اول مستقيما بر عهده مردم بوده و سپس مسئولان وزارت راه و شهرسازي، هلال‌احمر و پليس در نوك پيكان اين هدف قرار دارند. سالي 23هزار كشته حق ايران و ايراني نيست. چشم‌اندازي بايد داشته باشيم كه كاهش تلفات سالانه را به ارمغان بياورد طوري‌كه در سال كشته‌هاي جاده‌اي به صفر نزديك شود.

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن