تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798932173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديركل تبليغاتي اسلامي استان كرمانشاه: تنها راه مقابله با بدعت‌ها و خرافات در عزاداري‌ها، كار فرهنگي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديركل تبليغاتي اسلامي استان كرمانشاه: تنها راه مقابله با بدعت‌ها و خرافات در عزاداري‌ها، كار فرهنگي است
خبرگزاري دانشجويان ايران - كرمانشاه
سرويس: شهرستان‌ها

مديركل تبليغات اسلامي استان كرمانشاه گفت: انحراف‌ها و بدعت‌ها در عزاداري‌هاي محرم عمدتا به صورت ناآگاهانه صورت گرفته است.

حجت الاسلام اسماعيل قبادي با حضور در دفتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه كرمانشاه، با اشاره به تاريخچه عزاداريهاي امام حسين (ع) افزود: عزاداريهاي محرم از همان ظهر عاشورا با ورود اسرا به قتلگاه شروع شد، اما اولين كسي كه براي امام حسين (ع) روضه خواند جبرئيل و در حضور پيامبر اكرم (ص) بود و پيامبر نيز اولين كسي بود كه براي امام حسين (ع) اشك ريخت.

وي ادامه داد: امام سجاد (ع) با 54 دعا در صحيفه سجاديه همواره به بيان عزاداري محرم مي‌پرداختند و در زمان امام محمد باقر (ع) عزاداري علني براي امام حسين(ع) آغاز شد و به عبارتي آن امام همام بنيانگذار عزاداري محرم به صورتي هياتي است، اما در زمان امام صادق (ع) عزاداري‌ها بسيار علني تر شد و رسما از مرثيه سراها، مداحان و سخنرانان در عزاداريها استفاده مي شد.

مديركل تبليغات اسلامي استان كرمانشاه با اشاره به اهداف و فلسفه برگزاري اين مراسمات عزاداري، گفت: عمدتا اين عزاداريها با فلسفه آگاهي بخشي و تجديد بيان اهداف قيام امام حسين (ع) برگزار مي شود و مهمترين هدف امام حسين (ع) نيز همان امر به معروف و نهي از منكر و اصلاح گري بود.

قبادي در خصوص تاريخچه ورود پرچم ها، علم ها و پارچه نوشته ها در مراسمات عزاداري محرم، گفت: از ابتداي مراسمات عزاداري محرم اين پرچم ها، علم ها و پارچه نوشته ها وجود داشته است، اما عمدتا انحراف ها و بدعت ها از زماني وارد عزاداري‌ها شد كه اين مراسم بسيار گسترده تر شد و تقريبا در زمان حكومت صفويه در ايران به اوج خود رسيد.

وي خاطر نشان كرد: بعد از اينكه ايران به تشيع گرايش شديدي پيدا كرد، عزاداريهاي محرم سال به سال گسترده تر برگزار مي شد، به طوري كه ديگر علماي ديني قادر به كنترل آن نبودند و كم كم انحراف‌ها و بدعت‌ها نيز وارد اين عزاداري‌ها شد.

قبادي تصريح كرد: عمدتا انحراف‌ها و بدعت‌ها در عزاداري‌هاي محرم به صورت ناآگاهانه صورت گرفته، ولي نقش كساني كه دشمن اسلام بوده‌اند مانند صليبيون، يهودي‌ها و كساني كه احاديث جعلي را وارد اسلام كردند در ورود اين بدعت‌ها به مراسم عزاداري محرم نيز بي‌تاثير نبوده است.

مديركل تبليغات اسلامي استان كرمانشاه تاكيد كرد: اين بدعت‌ها مطلقا هيچ گونه سنخيتي با فلسفه عزاداري‌ها ندارد.

قبادي خاطرنشان كرد: جامعه امروز اين‌ها را نمي پذيرد و مردم به ويژه جوانان همواره از ما سوال مي كنند كه اگر امام حسين (ع) نمونه يك انسان كامل بوده و وارث اهداف همه انبيا بوده آيا مي تواند با اين علم ها و اين گونه اشعاري كه در مورد ايشان مداحان و مرثيه سراها مي‌خوانند، سازگار باشد.

وي ادامه داد: شايد در حدود 50 يا 100 سال پيش كسي اين سوال‌ها را نمي‌پرسيد و حتي هيچ‌كس روي بروز اين بدعت ها حساسيتي نشان نمي داد، اما جوانان امروز به هيچ وجه نمي‌توانند ورود اين بدعت ها را بپذيرند.

قبادي هم‌چنين درخصوص نقش مداحان در ورد اين بدعت ها، گفت: از همان زماني كه عزاداري‌ها بسيار گسترده شد و مردم نيز از اينكه داستان قيام كربلا را با لحني خوش از زبان مداحان مي شنيدند بسيار مورد توجهشان قرار مي گرفت، به دليل فقدان آگاهي لازم مداحان از مباني قيام امام حسين (ع) و متون ديني باعث شد كه آن‌ها بدون هيچ تفكري هر سخني را به زبان آورند و كم كم باعث ورود اين بدعت ها به مراسم عزاداري محرم شدند.

مديركل تبليغات اسلامي استان كرمانشاه افزود: امروز مداحي براي برخي افراد از پردرآمدترين شغل‌هاست و ما مي‌بينيم كه برخي مداح‌ها بهترين خانه‌ها، ماشين‌ها و امكانات را در اختيار دارند.

وي با بيان اين مطلب كه تنها راه مقابله با بدعت‌ها و خرافات، كار فرهنگي است، گفت: نقش رسانه‌ها، گروه‌هاي علمي و پژوهشي، موسسه‌هاي فرهنگي، سازمان‌ها و نهادهاي مختلف دولتي در بخش فرهنگ براي مقابله با اين خرافات و بدعت ها بسيار حائز اهميت است.

قبادي تصريح كرد: سازمان تبليغات اسلامي با همكاري نيروي انتظامي و خود اعضاي هيات‌ها تاكنون جلسات متعددي را براي جلوگيري از ورود اين بدعت‌ها به مراسمات عزاداري محرم برگزار كرده و تلاش مي كنيم كه اصلاح گري را از ميان خود هيات‌ها شروع كنيم.

وي تاكيد كرد: ما هيچ وقت عزاداري بدون علم و پرچم نخواهيم داشت، اما اين علم ها بايد داراي پيام امام حسين (ع) و قيام كربلا باشد و دولت مي تواند در اين خصوص نقش مهمي را ايفا كند و با اختصاص اعتبار لازم ما مي توانيم تمامي علم‌هاي هيات‌ها را جمع و پس از اينكه آن ها را داراي پيام و فرامين عالي ديني كرديم آن ها را به هيات‌ها بر گردانيم.

مديركل تبليغات اسلامي استان كرمانشاه در پايان گفت: امروز سازمان تبليغات و نيروي انتظامي اطلاع رساني هاي خود را در مورد جلوگيري از ورود بدعت ها به مراسم عزاداري محرم به هيات‌هاي سطح استان انجام داده اند و اميدواريم كه در عزاداري‌هاي محرم امسال ديگر شاهد اين بدعت‌ها نباشيم.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 4 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن