تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799597499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛نشان استاندارد ايران بر كالاهاي چيني


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛نشان استاندارد ايران بر كالاهاي چيني
؛حدود ٢٥ سال پيش، ژاپني ها مدعي بودند كه در هر خانه در سراسر جهان يك كالاي ژاپني وجود دارد و اكنون چشم بادامي هاي چيني ادعاي بزرگ تري دارند: بايد در هر مترمربع حداقل يك كالاي چيني وجود داشته باشد... و براي رسيدن به اين افق از هيچ تلاشي فروگذار نمي كنند.

اين كه كشوري براي تصاحب بازارهاي جهان تلاش كند، در عرف تجارت بين المللي كاري ارزشمند و قابل تحسين است اما اگر از ابزارهايي استفاده كند كه از آن بوي تقلب به مشام برسد، بدون شك يك ضد ارزش محسوب خواهد شد. رخدادي كه متاسفانه چيني ها به آن دست زده و موجب شده اند كه بازارهاي مصرفي سراسر جهان، به ويژه بازارهاي آسيايي و آفريقايي آكنده از اجناس تقلبي شود.

گذشته از اين، باز شدن درهاي بازارهاي جهان به روي اجناس چيني، باعث شده كه اقتصاد بسياري از كشورها دچار نابه ساماني شود و در اين رهگذر طي چند سال گذشته شكايت خودروسازان آمريكايي از صنايع خودرو چين، شكايت توليدكنندگان محصولات نساجي و كفش آلمان و انگلستان از صنايع نساجي چين و نارضايتي صنايع غذايي اروپا از محصولات غذايي چيني تنها بخشي از نابه ساماني هايي است كه چين براي بازارهاي جهاني به ارمغان آورده است.

در ايران نيز كه يكي از بازارهاي مهم هدف چين به شمار مي رود، از ماشين هاي سنگين راه سازي تا خودرو، لوازم خانگي، رايانه، اسباب بازي و صنايع مبلمان و اداري گرفته تا كاغذ و سوزن و سنجاق، به وفور وجود دارد.

اكنون عضو هيئت رئيسه اتاق بازرگاني ايران از واردات سالانه ١١ ميليارد دلار كالاي چيني به ايران سخن مي گويد. اين در حالي است كه وي فقط آمار واردات رسمي را مي گويد و از انبوه واردات قاچاق و چمداني كالاهاي بي كيفيت چيني چيزي نمي گويد.

«دانشمند» از بيان اين رقم هدف ديگري دارد و از موضوع مهم ديگري نگران است: جعل علامت استاندارد ايران از سوي توليدكنندگان چيني، علاوه بر غيرقانوني بودن، حقوق مصرف كنندگان ايراني را تضعيف كرده است.

وي در گفت وگو با برنا ضمن تاييد واردات كالا با علامت استاندارد ايران از كشور چين، با تاكيد بر برخورد با جاعلان علامت استاندارد و برند ايران اظهار مي دارد: موسسه استاندارد و توليدكنندگان بايد در يك اقدام قانوني با اين افراد برخورد كنند.

به گفته وي، كالايي با علامت استاندارد و برند ايران، از طريق گمرك وارد كشور نشده و واردات آن از كانال هاي غيررسمي بوده است.

اين مقام مسئول به طور غيرمستقيم از امارات به عنوان دروازه ورود كالاي تقلبي چيني به ايران ياد مي كند و مي گويد: ٤٠ درصد از مجموع ١٢ ميليارد دلار واردات كالا از كشور امارات در سال ١٣٨٦ به كشور چين اختصاص دارد و در مجموع حجم واردات كالا از كشور چين به ايران به ١١ ميليارد دلار در سال مي رسد كه رقم چشمگيري است.

؛٣ خبر از ٣ مسئول
؛حدود ٢ ماه است كه موضوع واردات كالاي چيني با علامت استاندارد و برند ايراني به وضعيت حادي تبديل شده و مقامات مسئول به آن واكنش نشان داده اند.

«محمدي» رئيس كل گمرك ايران با اشاره به خبر واردات كالاهاي چيني با نام و علامت استاندارد ايران و اين كه چين با جعل علامت استاندارد ايران و نشان (برند) توليدكنندگان ايراني، كالاي خود را به ايران صادر كرده است، مي گويد: كالاهايي كه براساس اعلام سازمان استاندارد، مشمول قانون استاندارد اجباري مي شوند، براي ترخيص در گمرك نياز به گواهي و مجوز سازمان استاندارد دارند.

وي با اشاره به اين كه كالاهاي خارجي براي ترخيص نياز به گواهي سازمان استاندارد دارند نه نشان استاندارد، تاكيد مي كند: ادعاي ورود كالاهاي غيراستاندارد چيني با نشان استاندارد ايران از گمرك كشور صحت ندارد. ولي رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي تهران مي گويد: چيني ها آرم استاندارد را روي يك برند معروف ايراني جعل كرده اند و ايران تاكنون اقدامي صورت نداده است.

مهدي پورهاشم اضافه مي كند: شير سيلندر وارداتي چيني علاوه بر جعل علامت استاندارد با نشان ايراني و از كانال گمرك وارد بازار شده است و الكتروموتورهاي برقي كولرهاي آبي نيز با پلاك انگليسي و با آرم استاندارد و برند مشهور ايراني از كشور چين وارد شده است.

وي از اين كه تاكنون هيچ شكايتي از سوي ايران به اين اقدام چين نشده است، اظهار نگراني مي كند.

«نظام الدين برزگري» رئيس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي نيز در گفت وگو با خبرنگار شبكه خبر صدا و سيماي جمهوري اسلامي درخصوص ورود كالاهاي چيني با جعل علامت استاندارد ايران مي گويد: كالاهايي مثل موتور كولر و سيلندر كپسول گاز مشمول استاندارد اجباري هستند و به كالاهايي كه مشمول استاندارد اجباري هستند از طريق آزمايشگاه هاي موسسه مجوز داده مي شود.

اين مقام مسئول اظهارنظر درباره ورود كالاهاي چيني به ايران با نشان جعلي را به آينده موكول مي كند و مي گويد: من هنوز نمي توانم صددرصد اعلام كنم كه اين محصولات از كانال گمرك ترخيص شده است. قرار است اين موضوع را بررسي كنيم و من بعدا در اين زمينه مصاحبه خواهم كرد.

؛ملاك آرم استاندارد نيست
؛در عين حال يك كارشناس اداره كل استاندارد ايران، درباره ماهيت آرم استاندارد ايران مي گويد: آرم استاندارد يك مجوز است كه نشان از كيفيت كالا براساس معيارهاي تعريف شده براي هر كالا دارد و تنها براي كالاهاي ساخت داخل مي تواند مفهوم داشته باشد و استفاده از آن داراي ضوابط مشخصي است اما در مورد كالاهاي خارجي شرايط فرق مي كند.

وي توضيح مي دهد: اصلا معنا ندارد كه آرم (استاندارد) ايران روي يك جنس خارجي الصاق شود و اگر اين كار صورت گيرد قابليت پي گيري بين المللي دارد.

اين كارشناس مسئول ادامه مي دهد: آرم استاندارد هر كشور داراي بار حقوقي است و هيچ توليدكننده اي حق استفاده از آرم استاندارد ويژه يك كشور را در خارج از خاك دارنده آن آرم ندارد و اين پديده قابليت پي گيري حقوقي دارد. اما براي ورود يك كالا به كشور، ملاك سلامت كالا، علامت استاندارد كشور واردكننده نيست بلكه سازمان استاندارد كشور واردكننده بايد تاييدهاي لازم را صادر كند تا كالا مجوز ورود به كشور را به دست آورد. بنابراين فكر مي كنم اگر كالايي خارجي در كشور آرم استاندارد ايران داشته باشد اولا آن كالا به طور قاچاق وارد كشور شده و در ثاني آن كالا با اين شرايط كاملا نشان مي دهد كه تقلبي است و واردكنندگان، فروشندگان و مصرف كنندگان بايد مراقب باشند كه به خريد و فروش اين گونه كالاها اقدام نكنند.

؛مالكيت فكري
؛ولي قوانين حقوقي داخلي و بين المللي در اين خصوص چه مي گويند؟

«علي فخري» كارشناس حقوق بين الملل نظر خود درباره وضعيت حقوقي آرم استاندارد را اين گونه بيان مي كند: در جهان كنوانسيون مالكيت فكري (WIPO) اجازه سوءاستفاده از دارايي هاي معنوي يك كشور را نمي دهد. علاوه بر آن موافقت نامه اي در سطح بين المللي امضاء شده كه به حقوق مالكيت فكري (TRIPS) مشهور است و تقريبا تمامي كشورها بايد خود را با اين مقررات سازگاري دهند.

وي مي افزايد: براساس حقوق مالكيت فكري، آرم استاندارد يك كشور، بار صنعتي يك كشور را نشان مي دهد و سوءاستفاده از آن به معناي استفاده غيرقانوني از مالكيت صنعتي و فكري است بنابراين ايران مي تواند براساس اين موافقت نامه به كنوانسيون مالكيت فكري شكايت كند.

؛آشفته هايي در بازار
؛يك فروشنده عمده موتور كولرآبي در بازار تهران مي گويد: شرايط بازار چين به گونه اي است كه هر جنسي با هر مارك و برندي را مي توانند توليد كنند و براساس سفارشي كه دريافت مي كنند، هر نوع ماركي را بر اجناس خود مي زنند و توليد و صادر مي كنند. به نظر من بخشي از مشكل از سوي سفارش دهندگان است و الان در بازار تهران چند كالا با اين شرايط كشف شده است. من معتقدم كه در بازار كفش و لوازم خانگي اين وضعيت بسيار حادتر است و بسياري از اجناس ساخت چين با برند ايران، كره و حتي ژاپن در بازار موجود است و به اسم توليد مالزي و ژاپن به فروش مي رسد.

وي درباره استفاده از آرم استاندارد ايران در توليد كالاهاي چيني نيز مي گويد: اين صرفا يك شنيده است و من اجناس توليد چين با آرم استاندارد ايران را نديده ام اگرچه بعيد نيست وجود داشته باشد. اما اگر جنسي با اين شرايط پيدا شود، به راحتي قابل تشخيص نيست و بايد كارشناسان درباره آن اظهارنظر كنند. ضمن اين كه موضوع از حالت تجاري به حقوقي و شايد سياسي تبديل مي شود.

يك مدير فروشگاه كفش و لوازم ورزشي نيز مي گويد: واقعا آشفته بازاري است اين بازار كالاهاي چيني! به مرحله اي رسيده ايم كه امكان تشخيص كالاي اصل و كالاي تقلبي براي ما هم كه در كار خود خبره ايم، وجود ندارد.

او سپس با نشان دادن دو جفت كفش با يك برند و مارك مشخص مي گويد: پس از بررسي زياد متوجه شده ايم كه يكي از اين دو جفت ساخت چين است و آن قدر با نمونه اصل خود شباهت دارد كه به راحتي سر ما هم كلاه مي رود و نمي توانيم اصل را از نوع تقلبي آن تشخيص دهيم.

وي سپس درباره شنيده هاي خود از بازار لوازم ورزشي مي گويد: در چند سال اخير كه اقبال عمومي به وسايل بدن سازي زياد شده، بازار تهران از انواع وسايل بدن سازي پر شده است و تقريبا ٩٠ درصد هم ساخت چين هستند بدون اين كه استانداردي را رعايت كنند. حتي بدون آن كه از نظر علمي مورد تاييد مراجع ذي صلاح باشند، وارد بازار شده اند و مورد استفاده قرار مي گيرند و از اين نظر من فكر مي كنم كه مسئولان مقصر هستند و با ديدن اين گونه اجناس در بازار از خود واكنش نشان نمي دهند. آن ها منتظر شكايات مردم هستند و پس از آن ممكن است اقدامي بكنند كه دير هم شده است.

طي اخباري كه از برخي منابع آگاه شنيده ايم، به تازگي توليدكنندگان چيني با دو كارخانه بزرگ، مطرح و صادركننده كالاهاي بهداشتي ايراني وارد گفت وگو شده و موفق شده اند آن ها را راضي كنند با تعطيل كردن كارخانه هاي خود كالاهايي مشابه را با همان مارك و مشخصات و بسيار ارزان تر از چين بخرند كه اگر اين خبر صحت داشته باشد ابتداي يك فاجعه صنعتي و اقتصادي خواهد بود. كما اين كه تاكنون در صنعت كاشي و سراميك با اين روال روبه رو بوده ايم.

؛سه قدم براي جلوگيري از تخلف
؛اكنون اين سوال مطرح مي شود كه چه بايد كرد و تاكنون چه اقداماتي صورت گرفته است؟

«بزرگيان» عضو كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص مي گويد: در اولين قدم بايد موسسه استاندارد ايران وارد عمل شود و اقدامات جدي را تدارك ببيند. در قدم دوم وزارت صنايع نسبت به جمع آوري اجناس خارجي با استاندارد ايران اقدام كند و واردكنندگان را شناسايي و بازخواست كند و در قدم بعدي متوليان واردات بايد مجاري ورودي كالاهاي اين چنيني را شناسايي و از ورود بيشتر اين كالاها جلوگيري كنند.

وي احتمال اين كه شركت هاي خارجي با هماهنگي صنايع داخلي اقدام به استفاده از آرم استاندارد ايران كرده اند را مردود نمي داند و مي گويد: توليدكنندگان خارجي با هماهنگي واردكننده ايراني، آرم استاندارد ايران را بر كالاي خارجي الصاق مي كنند كه البته اين كار نيز خلاف محسوب مي شود و بايد كساني كه به اين اقدامات غيرقانوني دست مي زنند، جواب گو باشند.

با توجه به اين «بايدها» مي توان فهميد كه تاكنون در اين خصوص هيچ اقدام عملي صورت نگرفته است. به هر حال كالاهاي چيني، بسياري از صنايع كشور را هدف قرار داده و موجب شده كه بازار توليدات داخلي با چالش هاي جدي روبه رو شود. اين اقدام توليدكنندگان چيني اگر همراه با استفاده از آرم استاندارد ايران باشد، عمل مجرمانه اي است كه بايد در سطح بين المللي به تعقيب آن پرداخت و تا دير نشده براساس راه كارهاي كارشناسان به مقابله با آن پرداخت.
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 473]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن