تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799374335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فيلم شايقي /حركت آرام خواب زمستاني بر محور قصه‌اي زنانه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهي به فيلم شايقي /حركت آرام "خواب زمستاني" بر محور قصه‌اي زنانه
فيلم سينمايي "خواب زمستاني" ساخته سيامك شايقي كه روي پرده سينماهاست، بر محور قصه‌اي زنانه حركتي آرام دارد و كمتر مي‌تواند از جذابيت‌هاي بالقوه اين فضا بهره‌اي مناسب ببرد.

به گزارش خبرنگار مهر، شايقي در دهمين فيلم كارنامه خود رويكردي دارد به قصه و فضاهاي زنانه كه كمتر چنين نمودي در آثارش داشته و به اين ترتيب يك جذابيت بالقوه را وارد كار كرده است.

اين جذابيت بالقوه مي‌تواند متأثر از فضاي حاكم بر سينماي ايران هم باشد كه فيلم‌هايي با اين حال و هوا بازخوردي مناسب داشته و البته مورد توجه هم قرار گرفته‌اند. اما يك نكته مهم در اين بازخورد چگونگي پرداختن به اين ايده جذاب است كه توانسته همه وجوه اين جذابيت بالقوه را بالفعل كند يا نه؟

حضور اصغر عبداللهي از فيلمنامه‌نويسان قديمي و پيشكسوت سينماي ايران كه فيلمنامه‌اي شاخص چون "خانه خلوت" را در كارنامه دارد و همكاري‌هاي متعدد هم با شايقي داشته، از ديگر نقاط قوت فيلم است كه مي‌تواند در كنار ايده بالقوه جذاب، سطح كار را ارتقا داده و ارتباطي مناسب با مخاطب پيدا كند.

"خواب زمستاني" به رابطه سه خواهر در مقاطع سني مختلف مي‌پردازد كه با از دست دادن پدر و مادر در كنار هم زندگي مي‌كنند و درگير مشكلات و دغدغه‌هاي خاص خود و همسازي با شرايط جديد مي‌شوند. به اين ترتيب طراحي اوليه داستان قرار است چگونگي رسيدن به آرامش و تعادل را در زندگي اين سه خواهر به تصوير بكشد.

انتخاب اين سه خواهر از سه مقطع سني مختلف در طراحي اوليه كمك كرده تا در اين نماي كلي به دغدغه‌هايي از جنس‌هاي متفاوت پرداخته شود. اما به نظر مي‌آيد امكاني كه اين طراحي در اختيار نويسنده قرار مي‌دهد، كافي به نظر نيامده كه يك سري تعاريف جديد نيز وارد كار شده است.

از جمله اين تعاريف طراحي موقعيت فلج بودن براي خواهر بزرگتر (فاطمه معتمدآريا) است كه دغدغه‌ها و مسائلي خاص‌تر را وارد قصه كرده كه خاص اين فضاهاي زنانه نبوده و تمركز بر اين وجه جذاب را كمرنگ مي‌كند. در واقع اين موقعيت شرايطي ايجاد كرده تا تلاش‌هاي وي براي قرار گرفتن در قاب خالي مادر و پدر، برجسته و عمده‌تر از دغدغه‌هاي ديگر شود.

در اين ميان خط فرعي كمرنگي هم به دغدغه‌هاي عاطفي و تنها ماندن وي مي‌پردازد كه اين وجه در كنار تلاش او براي كنار آمدن با شرايط جديد و قرار گرفتن در نقش پدر و مادر، تصوير اين خواهر را پررنگتر مي‌كند. در كنار اين خط برجسته، به نظر مي‌آيد وارد شدن به جزئيات خطوط قصه دو خواهر ديگر بيشتر براي تك خطي نشدن ماجرا طراحي شده و كمتر مي‌تواند وارد كنش و واكنش‌هاي تعيين‌كننده شود.

واقعيت اين است كه خطوط فرعي روابط و مسائل دو خواهر ديگر، هر چند با توجه به مقطع سني آنها متفاوت از يكديگر است، اما پتانسيل اداره قصه را ندارد. خواهر دوم (لادن مستوفي) كه حسابدار يك كارخانه توليد كاشي است در گير و دار سامان دادن امور در محيط مردانه كارخانه و در عين حال انتخاب بين خواستگارانش است.

نكته پررنگ در اين پرداخت تأثيرگذاري اغراق شده است كه حضور اين زن مي‌تواند در مناسبات كاري و همچنين رفع اختلافات مالي و اداري داشته باشد. او هم مي‌تواند به طراح جوان كاشي (فرشيد منافي) انگيزه و ايده بدهد كه چه نوع كاشي مي‌تواند در بورس قرار بگيرد و شرايط كارخانه را بهبود بخشد و هم مي‌تواند با كارگران معترض مشاوره كرده و آنها را به سازش منطقي متمايل كند.

درگير ماندن وي بين دو خواستگار پر و پا قرص كه هنوز از روشي مانند نامه نوشتن براي ابراز علاقه و اعتراف استفاده مي‌كنند و ... نهايت دغدغه‌هايي هستند كه براي اين خط طراحي شده تا جذابيت‌هاي اين گونه نيز براي مخاطب ايجاد كند.

وقتي خط قصه دختر كوچكتر (پگاه آهنگراني) را نيز در كنار اينها قرار مي‌دهيم كه با كششي كمرنگ به تجربه‌گرايي نسل سوم و ارتباطات آنها مي‌پردازد، در نهايت آنچه اين سه خط را به هم پيوند مي‌دهد همان ارتباط خواهرانه در شرايطي است كه پدر و مادرشان از دست رفته‌اند.

به اين ترتيب به نظر مي‌آيد آنچه در درجه اول اهميت قرار مي‌گيرد ترسيم تصويري ساده و صميمي از فضاي جاري ميان خواهرهاست كه مي‌تواند در همان حضور شبانه آنها كنار هم خلاصه شود. انتخاب ماه رمضان و جمع شدن سر سفره سحري و ... از تمهيداتي هستند كه براي رسيدن به اين فضا طراحي شده است.

اما واقعيت اين است انرژي و پتانسيلي كه بايد از اين فضا و حضور زنانه به مخاطب منتقل شود، آن چيزي نيست كه بايد باشد. چون نه مي‌تواند از اين موقعيت ساده استفاده‌اي ببرد و نه تأثيرگذاري در مخاطب داشته باشد. به اين ترتيب مي‌توان اين پرسش را مطرح كرد كه امتياز "خواب زمستاني" را بايد در چه وجهي دانست؟

اينكه فيلم در انتها يك سرانجام قطعي براي سه شخصيت زن طراحي نكرده و تنها نقاطي روشن را در اين مسير پيش‌روي مخاطب قرار مي‌دهد، مي‌تواند نقطه قوت و دليلي بر پيشرو و متفاوت بودن فيلم باشد؟ اين در حاليست كه فيلم مايه‌هاي مستعد براي جذابيت بيشتر و تأثيرگذاري بر مخاطب ا دارد كه به نظر مي‌آيد عامدانه روي آنها مانور نداده است.

فيلم "خواب زمستاني" بر محور قصه‌اي زنانه حركتي آرام دارد و كمتر مي‌تواند از جذابيت‌هاي بالقوه اين فضا بهره‌اي مناسب ببرد. از همين روست كه وقتي فيلم تمام مي‌شود نه لحظه‌اي و نه حس و حالي خاص در مخاطب باقي نمي‌ماند.

"خواب زمستاني" دهمين فيلم سيامك شايقي با فيلمنامه‌اي از اصغر عبداللهي و شايقي، داستان زندگي مشترك سه خواهر و درگيري آنها با مشكلات روزمره و شخصي است. فاطمه معتمدآريا، آزيتا حاجيان، لادن مستوفي، پگاه آهنگراني، شاهرخ فروتنيان، كوروش تهامي، فرشيد منافي و عمار تفتي بازيگران اين فيلم هستند.

شايقي نام اين فيلم را از شعر نيما يوشيج انتخاب كرده و آن را برداشتي آزاد از اين شعر مي‌داند. اين فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران بيست و ششمين جشنواره فجر به نمايش درآمد. "خواب زمستاني" از چهارشنبه اول آبان‌ماه در گروه سينمايي فرهنگي به اكران سينماهاي تهران و شهرستان‌ها درآمده است.
 شنبه 18 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن