واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مصطفي درايتي: تعهد، تلبس به ظواهر ديني نيست ايرادات در دينداري ماست نه در دين
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: سياسي
عضو دفتر سياسي جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: هر گاه ظاهرگرايي با عقلگرايي در تضاد قرار گرفته است، ظاهر گرايان پيروز و عقلگرايان منزوي و تكفير شدهاند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه خراسان، حجتالاسلام مصطفي درايتي در مراسمي كه جمعهشب به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) از سوي جمعي از فعالان دانشجويي انجمنهاي اسلامي دانشجويان شرق كشور با عنوان " فقه جعفري و مسائل عصري" در مشهد برگزار شد، با بيان اين مطلب اظهاركرد: در جامعه تاريخي و ديني، هر گاه ظاهرگرايي با عقلگرايي در تضاد قرار گرفته است، آن چه پيروز شده، ظاهرگرايي بوده است؛ بنابراين همواره تلاش حكيمان اين بوده كه در جامعه اين دو جريان در تقابل با يكديگر قرار نگيرند؛ چرا كه توجيه سطحيگرايان در بين عوام جامعه به حدي قوي است كه باعث پيروزي آنها و انزوا و تكفير حكيمان شده است.
وي افزود: جامعه به دنبال مسائل عقلي نيست و عموم جامعه به دنبال رفع تكليف هستند و به دلايل متعدد و گرفتار آمدن در زندگي روزمره، خيلي به انديشيدن و تعقل بها نميدهند؛ از اين رو آنچه هميشه در تاريخ شكست خورده، عقلگرايي بوده است.
درايتي ادامه داد: با وجود اين شرايط، به محض اين كه ميداني براي سخنگفتن عقلگرايان باز ميشد، شرايطي به وجود ميآمد كه فرازهاي اصلي تمدن اسلامي نيز در همين زمانها شكل گرفته است.
درايتي افزود: در دورههاي نه چندان دور نيز شاهد اين تقابل بودهايم كه به عنوان مثال اگر به 50 سال قبل برگرديم، ميبينيم برخي عالمان ظاهرگراي محض كه حوزههاي علوم ديني را در اختيار داشتهاند، به عالمان عقلگرا حملهور ميشدند و يا اين كه درباره امام (ره) ميگويند چون او اهل فلسفه است، آب خوردن از كوزهاي او از آن آب ميخورد، حرام است.
مدير موسسه اسلامپژوهي الجواد (ع) افزود: با به وجود آمدن دو شاخه فقه جعفري و فقه غيرشيعي حاكمان به نحو قابل اعتنايي فقه غيرشيعي را به فقه شيعي ترجيح ميدادند، چرا كه ميدانستند اين فقه از آنجا كه منتسب به خاندان پيامبر نيست، مدعي حكومت نيست و در مقابل، حكومت نيز روانترعمل ميكند، لذا گسترش اين فرهنگ ميتوانست زمينهاي را فراهم كند كه راه را براي گسترش فقه غيرشيعي باز ميكرد و كار به جايي رسيد كه مدتها اجتهاد، جرمي غير قابل بخشش تلقي ميشد و مجتهدان تحت تعقيب قرار ميگرفتند.
وي تصريح كرد: نقطه مشخصه فقه شيعي، واردكردن عقل به عنوان ميزان سنجش براي استخراج احكام شرعي در كنار قرآن و سنت بود كه بعدها اجماع نيز به آن افزوده شد.
درايتي يادآورشد: در طول تاريخ اسلام، تمام حاكماني كه به نام اسلام حكومت ميكردند، سعي ميكردند احكام را رعايت و مشكلات مردم را حل كنند؛ بنابراين فقه اهل سنت در عرصه عمومي جامعه خود را نشان داد و فقه شيعه اگر چه جوهره خود را حفظ كرد، اما خاصيت تاثيرگذاري خود را در جامعه محدود كرد.
درايتي همچنين با اشاره به ورود فقه به عرصه جامعه پس از پيروزي انقلاب اسلامي با انتقاد از آنچه در بانكهاي اسلامي صورت ميگيرد و در تعارض خواندن آن با فتاواي مراجع، گفت: از طرفي تطبيق ساز و كار شرايط و مراودات امروز با شرايط صدر اسلام و زمان پيامبر(ص) تقريبا غيرممكن است.
وي افزود: اگر حاكميت كلام بر فقه جاري شود، تناقضات در فتاوا مشاهده نميشود و اگر كلام از فقه فاصله بگيرد، كار دچار مشكل ميشود.
عضو جبهه مشاركت تصريح كرد: مهم دنبال هدف شريعتبودن است نه لزوما حكم شريعت و به اين دليل است كه بسياري از احكام ما بسيار خشك جلوه و بلايي كه به شدت در حال اوج است، يعني دينداري ظاهري در جامعه اسلامي رواج پيدا ميكند.
وي با بيان اين كه دين، فراتر از احكام شرعي و عبادي داراي اخلاقيات است، خاطرنشان كرد: زماني كه دينداري ظاهري در جامعه گسترش پيدا كند اين مساله در اجزاي حاكميت نيز مشاهده ميشود.
اين عضو جبهه مشاركت در ادامه با اشاره به مساله مدرك كردان گفت: جالب اين جاست كه يكي از همين آقايان به اصطلاح اصولگرا ميگويد كه " تنها معصومان دروغ نميگويند"، در حالي كه طبق نصوص ديني ما ديني كه در آن راستي و صداقت نباشد، دين نيست و ما تعهد را تلبس به ظواهر ديني نميدانيم.
درايتي تصريح كرد: اگر چنين اتفاقي در يكي از كشورهاي غربي كه ما آنها را فاسد ميدانيم ميافتاد، يك دولت و كابينه بايد استعفاء ميكردند.
وي ادامه داد: اگر امروز در جامعه اسلامي، بچههاي ما از دين فرار كنند، با رفتاري كه از ما به عنوان ديندار ميبينند، هر كسي حق دارد فرار كند.
درايتي با بيان اين كه دين اشكال ندارد، بلكه دينداري ما اشكال دارد، گفت: اين دين همان ديني بوده است كه هر جا وارد ميشد دلها را تسخير ميكرد؛ چنان كه در بين مردم اندلس، صداقت و امانتداري مسلمانان شهره بود.
وي در پايان گفت: چون دين از علت، غايت و مقصود خود خالي شد، ناچار به پوسته ميرسد و ظاهر دين بر باطن آن غلبه ميكند. اين حديث معروف است كه ميگويند در آخرالزمان لباس دين پوشيده ميشود، ولي مانند پوستيني وارونه؛ اينها واقعيتهايي است كه امروز با آنها روبه رو هستيم، در حالي كه دين ظاهري را 10 درصد دين واقعي و اسلام ناب نيز نميدانيم.
انتهاي پيام
شنبه 4 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]