تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799182099




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به گزارش بانك جهانيبر شمار گرسنگان جهان 100‌ميليون نفر اضافه شد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: به گزارش بانك جهانيبر شمار گرسنگان جهان 100‌ميليون نفر اضافه شد
مونا مشهدي رجبيرشد قيمت مواد غذايي و فرآورده‌هاي نفتي در دنيا سبب شد تا بر شمار گرسنگان جهان افزوده شود.


به همين دليل صندوق بين‌المللي پول در جلسه مشترك خود با بانك جهاني تاكيد كرد حتي اگر بحران مالي در كشورهاي توسعه يافته و صنعتي ادامه داشته باشد، اين كشورها بايد به تعهدات خود در قبال كشورهاي فقير عمل كنند و ارائه كمك‌هاي مالي به اين سرزمين‌ها را ادامه دهند. رابرت زوليك رييس بانك جهاني در اين مورد گفت: «بحران اعتباري غرب و رشد قيمت نفت و مواد غذايي كه سبب كاهش ارزش دارايي‌هاي ثروتمندان غربي و تنزل ارزش سهام آنها در بازارهاي بورس شده است، جان ‌ميليون‌ها انسان را در كشورهاي در حال توسعه در معرض خطر جدي قرار داده است. بنابراين كشورهاي توسعه يافته بايد به ارائه كمك‌هاي مالي به كشورهاي در حال توسعه و فقير جهان ادامه دهند و مانع از بيشتر شدن شمار قربانيان اين تحولات منفي اقتصادي شوند.»
وي با اعلام اين مطلب كه بحران مالي جهان سبب شد تا در عرض يك سال گذشته 100‌ميليون نفر به شمار گرسنگان جهان اضافه شود گفت: «اين خبري بسيار بد است و خبر بدتر اين است كه اگر دنيا براي حل بحران‌هاي موجود كاري نكند، بر شمار گرسنگان بازهم افزوده مي‌شود و حتي ممكن است اين حادثه تلخ اقتصادي قرباني هم بگيرد. اين يك بحران ساخته دست بشر است و بايد انسان‌ها خود اين بحران را حل كنند.»بانك جهاني در اولين گام براي ممانعت از وقوع اين حادثه تلخ از كشورهاي توسعه يافته خواست تا به ارائه كمك‌هاي مالي خود به فقراي جهان ادامه دهند. رابرت زوليك در اين مورد گفت: «بانك جهاني براي كاهش تاثير اين فشارهاي اقتصادي روي‌ ميليون‌ها فقير در سراسر جهان به خصوص كشورهاي آفريقايي بر ميزان كمك‌هاي مالي خود به كشورهاي نيازمند جهان اضافه خواهد كرد.» اين مركز كه ميزان كمك به كشورهاي فقير در سال 2008 ميلادي را 40‌ميليارد‌ دلار اعلام كرد، گفت: «اين مركز براي حل بحران كنوني كمك خود را به دو برابر مبلغ اعلام شده يعني 80‌ميليارد‌ دلار افزايش مي‌دهد. البته بخشي از مبلغ به صورت وام در اختيار كشورهاي نيازمند قرار خواهد گرفت.»قاره آفريقا يكي از مناطقي است كه در اثر بحران موجود بيشترين آسيب را متحمل شده است. شانتا دواراجان، اقتصاددان بانك جهاني در امور آفريقا در اين مورد مي‌گويد: «رشد قيمت مواد غذايي و نفت كشورهاي جنوب صحراي آفريقا را تحت‌تاثير قرار داده است. اگر در اثر بحران مالي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در اين كشورها كم شود و كمك‌هاي مالي نيز سير كاهشي داشته باشد، زندگي ‌ميليون‌ها نفري كه در فقر مطلق زندگي مي‌كنند در كنار دو ‌ميليون نفري كه با بيماري مهلك ايدز دست‌وپنجه نرم مي‌كنند، در معرض خطر نابودي قرار مي‌گيرد.»
پاسخ بانك جهاني به رشد قيمت مواد غذايي در ماه‌هاي آغازين سال جاري ميلادي نشان داده شده بانك جهاني 2/1‌ميليارد‌ دلار براي كمك به تامين غذاي كشورهاي فقير و تدوين برنامه تامين امنيت كشاورزي و غذايي در آفريقا اختصاص داد. 85‌ميليون‌دلار از اين بودجه در حال تصويب است و به زودي ما مي‌توانيم از آن براي تامين نيازهاي غذايي كشورهاي آفريقايي استفاده كنيم و مابقي تا سه ماه اول سال 2009 ميلادي به تصويب خواهد رسيد. از طرف ديگر كشور استراليا اعلام كرده است 50‌ميليون‌دلار استراليا به اين بودجه اضافه خواهد كرد. رابرت زوليك تاكيد كرد: «بانك جهاني با كمك برخي از كشورهاي نفت خيز دنيا در نظر دارد كمك‌هاي نفتي نيز به كشورهاي فقير جهان ارائه كند. اين كمك‌هاي نفتي سبب مي‌شود تا رشد قيمت نفت و فرآورده‌هاي نفتي آسيب زيادي به زندگي مردم اين كشور وارد نكند و موجب هزينه شدن اندك درآمد آنها براي تامين سوخت نشود.» اقتصاددان بانك جهاني در اين مورد گفت: «ما هنوز نتوانسته‌ايم مجموعه اي توانمند براي ارائه كمك نفتي به كشورهاي فقير تشكيل دهيم. نفت منبعي ارزشمند و قيمتي است و به همين دليل تشكيل گروهي كه كمك نفتي ارائه دهند، كار آساني نيست. البته در صورتي كه سير كاهش قيمت نفت ادامه پيدا كند و قيمت هر بشكه نفت در سطح كمتر از 80‌دلار حفظ شود، شايد نيازي به اجراي اين طرح پيدا نكنيم.»
هم‌اكنون تمامي كشورهاي جهان در اثر بحران اعتباري ايجاد شده در كشورهاي غربي آسيب‌ها بزرگي متحمل شدند. برخي از كشورها نيز به تازگي آثار اين مشكلات اقتصادي غرب را شاهد هستند. به گزارش بانك جهاني بحران اقتصادي جهان در حال ورود به كشورهاي آمريكاي لاتين است و روي صنعت توريسم، ارزش صادراتي كالاهاي اين كشورها و در نهايت هتل داري تاثير بسزايي به جاي گذاشته است. ورود بحران به كشورهاي آمريكاي لاتين كاهش قابل‌توجهي را در بازار سهام اين كشورها ايجاد كرد و سبب تنزل ارزش پول آنها در برابر ديگر واحدهاي پول جهان شد. كاهش نرخ رشد اقتصاد جهاني از 7/5درصد در سال 2007 ميلادي به 6/4درصد در سال 2008 ميلادي و به عددي بين 5/2 تا 5/3‌درصد در سال 2009 ميلادي سبب مي‌شود تا اقتصاد كشورهاي آمريكاي لاتين هم توان رشد كافي نداشته باشند و با تنزل نرخ رشد در سال‌هاي آينده مواجه شوند.
بانك جهاني انتظار دارد در ماه‌هاي پاياني سال جاري نرخ رشد قيمت نفت تنزل يابد و قيمت نفت در انتهاي سال كمتر از 80‌دلار باشد. طبق گزارش اين مركز كاهش قيمت نفت در ماه‌هاي اخير و ادامه اين روند تا انتهاي سال سبب مي‌شود نرخ رشد اقتصادي كشورهاي خاورميانه و آفريقاي شمالي به 4‌درصد برسد. اين در حالي است كه در سال گذشته نرخ رشد اقتصادي اين كشورها برابر با 7/5درصد بود. اقتصاددانان بانك جهاني هشدار دادند بحران كنوني اقتصاد دنيا اغلب كشورهاي آسياي شرقي و مركزي را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد و موجب كاهش نرخ رشد اقتصادي آنها مي‌شود. به تعبير بهتر تنزل نرخ رشد اقتصادي كشورهاي اروپاي غربي، روسيه، قزاقستان و اوكراين مي‌تواند كشورهاي در حال توسعه آسياي شرقي و مركزي را با بحران‌هاي بزرگ‌تري روبه‌رو كند و براي ممانعت از آن بايد سازمان‌هاي جهاني كمك‌هاي مالي خود را به اين كشورها افزايش دهند.
زوليك با اشاره به اين مطلب كه بانك جهاني در سال 2009 ميلادي كمك خود به كشورهاي جهان را به 80‌ميليارد‌ دلار مي‌رساند، گفت: «در سال گذشته 7/41ميليارد‌ دلار به 78 كشور جهان كمك مالي داده شد. ولي بحران كنوني دنيا سبب شده است تا نياز دنيا به اين كمك‌ها بيشتر شود. از طرفي ضعف نظام بانكي نيز يكي ديگر از مسائلي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد. بانك جهاني در نظر دارد بين يك تا 3‌ميليارد‌ دلار به نظام بانكي كشورهاي فقير كمك كند تا آنها نيز قدرت اجرايي بيشتري پيدا كنند.»
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن