تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799174826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توافقنامه امنيتي آمريكا - عراق (صوفا) در ابهام!


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: توافقنامه امنيتي آمريكا - عراق (صوفا) در ابهام!
. .

بغداد - تاكنون تمامي نشست‌هاي رهبران عراق و نهادهاي رسمي تصميم گيرنده در اين كشور در خصوص توافقنامه امنيتي با آمريكا معروف به صوفا به در بسته خورده است.

به گزارش ايرنا، كارشناسان براين باورند كه موضع اخير آيت الله سيد علي سيستاني رهبري ديني عراق كه تلويحا خواستار به همه پرسي گذاشتن توافقنامه بعد از تصويب آن در مجلس نمايندگان عراق شده بود، بر پيچيدگي تصميم‌گيري در قبال صوفا، در بغداد افزوده است.

تظاهرات شنبه گذشته صدها هزار نفري شهروندان عراقي در بغداد عليه توافقنامه امنيتي، بيش از پيش سرنوشت توافقنامه امنيتي با آمريكا را ابهام انگيز كرده است.

به ويژه كه مقتدا صدر روحاني ضد اشغال عراق كه داراي ‪ ۳۰‬كرسي در مجلس نمايندگان عراق است، از تعبير خائن براي اعضاي مجلس نمايندگان در صورت تصويب اين توافقنامه، به كار برده و صوفا را در صورت تصويب لكه ننگي بر پيشاني عراق خوانده بود.

#‪ ;۱۶۰‬موضع يك ماه قبل نوري المالكي نخست وزيرعراق نيز كه از خود در امضاي توافقنامه امنيتي با آمريكا، سلب مسووليت كرده بود و تصميم‌گيري در خصوص آن را به مجلس ملي به عنوان نماينده ملت عراق واگذار كرده بود ، بر كلاف سردرگم صوفا افزوده است.

در طول يك هفته گذشته با وجود برگزاري نشست‌هاي فشرده رهبران عراق براي رسيدن به ديدگاه قطعي در خصوص توافقنامه صوفا، همه اين نشست‌ها با شكست مواجه شده و هيچ تصميمي تاكنون اتخاذ نشده است.

شوراي اجرايي كشور متشكل از نخست وزير و شوراي رياست جمهوري (‪ (۳+۱‬و شوراي سياسي امنيت ملي نيز در دو نشست جمعه گذشته و ديشب يكشنبه همگي به بن بست كشيده شده و اين نهادهاي تصميم گيرنده در عراق از اتخاذ تصميم درباره صوفا خودداري مي‌كنند.

نشست ديشب شوراي سياسي امنيت ملي يكي ازمهمترين اين نشست‌ها بود كه تمامي رهبران عراق از جمله جلال طالباني رييس جمهوري و دو معاون وي، نخست وزير و معاونين اش،
محمود المشهداني رييس مجلس نمايندگان و دو نايبش، مسعود بارزاني رييس منطقه كردستان و رهبران فراكسيون‌هاي مجلس عراق حضور داشتند.

از نشست‌هاي مهم ديگر، نشست ائتلاف يكپارچه ملي به عنوان بزرگترين و مهم‌ترين فراكسيون مجلس كه دولت را دراختيار دارد، ساعاتي بعداز تظاهرات صد هزار نفري بغداد است كه با حضور نخست وزير و جمعي از وزيران دولت عراق تشكيل شد.

اين نشست به جاي اينكه گشايشي در بحران باشد، بر پيچيدگي بحران صوفا افزود. زيرا مشخص شد كه بسياري از اعضاي ائتلاف يكپارچه ملي ملاحظات مختلفي درباره صوفا دارند كه ماحصل آن اين است كه ائتلاف خواستار انجام اصلاحات و بازنگري در توافقنامه است.

ديگر فراكسيون‌هاي مهم مجلس مانند كردها و جبهه توافق عرب‌هاي سني نيز در خصوص صوفا نشست‌هايي داشته‌اند كه غير از كردها كه به طور ضمني توافقنامه را پذيرفته اند، جبهه توافق عرب‌هاي سني اعلام كرده است كه نسبت به پاره‌اي از بندها ملاحظات دارد.

قرار است در ادامه اين مشورت‌ها و نشست‌ها ، فردا سه شنبه دو نشست مهم در بغداد برگزار شود كه يكي مربوط به هيات دولت و ديگري شوراي سياسي امنيت ملي است كه سومين نشست اين شورا در كمتر از يك هفته مي‌باشد.

نصير العاني رييس ديوان رياست جمهوري عراق به روزنامه دولتي الصباح گفته كه قرار است در اين دو نشست هيات دولت و شوراي سياسي ديدگاه خود را درخصوص صوفا قبل ازاين كه توافقنامه به مجلس نمايندگان ارسال شود، اعلام كنند.

اكنون اين سووال مطرح است كه آيا هيات دولت و شوراي سياسي امنيت ملي عراق، موضع خود را فردا در پذيرش يا رد صوفا اعلام مي‌كنند يا خير و يا به مواضع بينابين اكتفا خواهند كرد.

آنچه از فضاي عمومي عراق احساس مي‌شود، در شرايط فعلي و با توجه به اينكه انتخابات شوراهاي استان‌ها در عراق در پيش است، هيچ طرفي اكنون حاضر نيست ريسك اعلام موضع قاطع درقبال صوفا را بپذيرد و به آينده سياسي خود لطمه بزند.

حتي اگر دولت و شوراي سياسي امنيت ملي توافقنامه را بپذيرند، كلاف گره خورده صوفا گشوده نمي‌شود زيرا فصل الخطاب تصميم‌گيري در خصوص صوفا مجلس نمايندگان عراق است .

روزنامه دولتي الصباح امروز نوشت: اگر صوفا به مجلس ملي عراق ارسال شود، انتظار نمي‌رود به تصويب نمايندگان برسد.

اين روزنامه آورده است: با توجه به مخالفت‌هاي اغلب فراكسيون‌ها با صوفا و با توجه به اينكه تصويب توافقنامه امنيتي بايد بر اساس اكثريت آرا باشد، انتظار نمي‌رود توافقنامه در مجلس در چنين شرايطي به امضا برسد.

در چنين فضايي اكنون حرف و حديث‌ها از به همه پرسي گذاشتن توافقنامه در عراق، در حال اوج‌گيري است.

برخي از تشكل‌هاي عشاير و مردمي نيز به صراحت خواهان همه پرسي صوفا شده انداند كه از جمله آنها مجلس اعيان استان ميسان است.

برخي از رسانه‌هاي عراق نيز اخيرا نظرسنجي‌هايي انجام داده بودند كه در همه آنها، مردم عراق خواستار به همه پرسي گذاشتن توافقنامه امنيتي با آمريكا شده بودند.

اعتقاد بر اين است كه اگر سرنوشت توافقنامه امنيتي باآمريكا به همه پرسي عمومي كشيده شود، بايد به روح صوفا فاتحه خواند.

در مجلس نمايندگان عراق نيز اخيرا بارها صداي همه پرسي به عنوان بهترين راه حل براي خروج از بحران صوفا به گوش رسيده است.#‪;۱۶۰‬ در هر حال با وجود فشار شديد آمريكايي‌ها براي امضاي توافقنامه در بغداد به نظر نمي‌رسد در روزها و هفته‌هاي آينده اميدي به امضاي اين توافقنامه وجود داشته باشد به ويژه كه ضديت با صوفا روبه افزايش است .
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن