تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816407618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيوند تنهایی‌ها در بطن زندگی روزمره


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: پيوند تنهایی‌ها در بطن زندگی روزمره سينماي ما- مهرانه رضايي‌فر: اگر بپذیریم که سینما در قدم نخست آیینه تمام نمای جامعه است و در پیوندی ناگسستنی با دیگر نهادهای اجتماعی قرار دارد، پس طبیعی است که فیلم‌های اجتماعی و به تبع آن فیلمسازهای اجتماعی زیر ذره بین بیشتری قرار گیرند. محسن عبدالوهاب بعد از دو تجربه مشترک با رخشان بنی اعتماد در «گیلانه» و «خون‌بازی» و ساخت چندین فیلم مستند، نخستین تجربه مستقل خود را روانه پرده سینماها کرده است. «لطفا مزاحم نشوید» چه به لحاظ مضمون و محتوا و چه از نظر ساختار کاری درخور اعتناست که اگر چه کاستی هایی در آن وجود دارد، اما در مقایسه با کل اثر به چشم نمی آیند. فیلم متشکل از سه اپیزود و سه داستان مختلف است که همه به شکلی در بطن زندگی روزمره به یکدیگر پیوند می خورند. 1 اپیزود اول داستان زن و شوهری را روایت می کند که نارضایتی زن از موقعیت اجتماعی شوهرش، زندگی را تا مرز از هم پاشیدگی برده است. بهرام با بازی افشین هاشمی گویی تصویرگر انسانهایی است که ضرورتهای مادی و غیر مادی زندگی امروزه در کلانشهری مثل تهران آنها را هر چه بیشتر به سمت روابط تصنعی با خود و خانواده و افراد جامعه سوق می دهد. صحنه حفظ کردن مونولوگ های مجری را به یاد بیاورید که نشان از عمق بی اعتقادی و بی ایمانی او به حرفهای خودش است. و اما نکته منفی و آزاردهنده این اپیزود بازی افشین هاشمی است که بسیار بی مزه از آب در آمده و در واقع باید گفت نیازی به این همه تلاش بی جهت نبوده و ای کاش بازی جدی تری را شاهد بودیم. 2 اپیزود دوم روایتگر روحانی است که کیف پولش دزدیده شده، این اپیزود با بازی خوب هدایت هاشمی که به گفته خودش بعد از صحبتهای مکرر با محضرداران چندی و نیز مشاهده ی روحانیون به این درک از لباس و موقعیت آنها رسیده است تصویری واقعی از این قشر ارائه کرده. این روحانی نه برج عاج نشین است و نه خط و ربطی با حکومت دارد، انسانی است شبیه دیگر افراد جامعه با اعتقاداتی مخصوص به خود. در فیلم صحنه ای هست که روحانی هنگام دادن کرایه تاکسی قفل کیف خود را باز می کند، این قفل و مکث کارگردان که بی جهت هم نبوده نشان از بی اعتمادی او به افراد جامعه اش دارد که درست چند لحظه قبل آنها را برادر دینی خطاب کرده. پسر جوان و زنی که در محضر برای صیغه مراجعه کرده اند نشانگر عمق شکاف و مشکلات اجتماعی هستند که اتفاقا روحانی بی توجه از کنار آنها می گذرد و آنها را به نوعی از سر خود باز می کند. روحانی که قرار است به عنوان مصلح اجتماعی دردی دوا کند، خود دست به گریبان عوارض فقر جاری در اجتماع است که این دقیقا همان نکته نغزی است که عبدالوهاب به هوشمندی مطرح کرده است. 3 و اما اپیزود سوم که از دید نگارنده قویترین اپیزود فیلم هم هست با بازی درخشان حامد بهداد و شیرین یزدان بخش رنگ و بویی دیگر گرفته است. شیرین یزدان بخش که این فیلم سیمرغ بازیگر مکمل را برایش به ارمغان آورد نقش پیرزنی را ایفا می کند که انگار ادامه دهنده ی خط داستانی اپیزود اول و دوم است. به عبارتی دیگر، جامعه ای که در اپیزود اول آنطور ترسیم شده به تنهایی و ناتوانی از برقراری ارتباط در اپیزود سوم دچار می شود که انتخاب لوکیشن بسته ی خانه هم از این جهت صورت گرفته است. جامعه ای که افراد با یکدیگر با بی اعتمادی هر چه تمامتر ارتباط برقرار می کنند و حتی گاهی از برقراری این ارتباط ناتوان هستند. یکی از موضوعات کلیشه ای این چند سال سینمای ایران، پرداختن به موضوع اعتیاد بوده که جز در مواردی انگشت شمار هیچ کدام یا تصویر درستی ارائه نداده و یا از فرط سفارشی بودن ایده و اجرا هر دو هرز رفته بودند. در لطفا مزاحم نشوید به زیباترین شکل ممکن به موضوع اعتیاد پرداخته شده که نمونه خوبی برای فیلمسازهای اجتماعی است. روایت تعمیرکار از زندگی خودش که نشانگر عمق تنهایی و فقری است که او با آن دست به گریبان می باشد از لحظه های زیبا و به یادماندنی فیلم می باشد. *** لطفا مزاحم نشوید که لحن مستندگونه ای دارد علی رغم ظاهر ساده خود، لایه های پنهان جامعه شناختی و روانشناختی را داراست. کارگردان اثر با میزانسن بندی های دقیق درکی درست به تماشاگر می دهد. همین توضیحات کافیست که بی صبرانه ساخت دومین اثر محسن عبدالوهاب را به انتظار بنشینیم. منبع : سينماي ما




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن