تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798924635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه سفر رياست جمهوري نگاهي به توانمنديها و مشكلات گيلان (‪(۳‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: به بهانه سفر رياست جمهوري نگاهي به توانمنديها و مشكلات گيلان (‪(۳‬
داخلي. سياسي. هيات دولت. سفر.

جاذبه‌ها و قابليت‌هاي طبيعي و گردشگري:
- تالاب ها
تالاب‌ها ازاكوسيستم‌هاي آبي وطبيعي گيلان هستند كه ازنگاه‌هاي مختلف مورد توجه كارشناسان قرار دارند.

اين بخش از طبيعت گيلان داراي جاذبه‌هاي مختلفي است كه نقش مهمي در حيات گونه‌هاي ديگر موجودات آبزي و غيرآبزي استان ايفا مي‌كند.

بطور كلي‌اثرات اكولوژيكي، اقتصادي و گردشگري ازنمونه‌هايي است كه به‌دليل ارتباط و پيوند بين آنها بيان‌كننده اين اهميت است.

در استان گيلان بيش از‪ ۲۲‬هزار هكتارمحيط تالابي وجود دارد كه‌اين‌اكوسيستم هاي آبي به‌دليل نقش و اهميت زيستي و طبيعي آنان تحت مديريت محيط زيست استان قرار دارد.

تالابهاي استان گيلان هرساله ميزبان ميليونها پرنده مهاجر از سراسر گيتي است كه در صورت برنامه‌ريزي مي‌توان از اين امكان طبيعي براي فعال كردن بخش گردشگري منطقه بهره برد.

* تالاب بندر انزلي با ‪ ۲۱۸‬كيلو مترمربع مساحت بزرگترين تالاب استان گيلان است اين تالاب بين‌المللي در سال ‪ ۱۳۵۴‬در كنوانسيون رامسر تحت مديريت محيط زيست قرار گرفت.

درساحل جنوب غربي درياي خزر و در غرب دلتاي سفيد رود، آبگيري با حدود ‪ ۲۱۸‬كيلومتر مربع واقع شده كه به لحاظ قرار گرفتن در محدوده جغرافيايي بندرانزلي به تالاب انزلي معروف شده‌است.

اين تالاب كه در ‪ ۳۷‬درجه و ‪ ۲۸‬دقيقه عرض شمالي و ‪ ۴۹‬درجه و ‪ ۲۵‬دقيقه طول شرقي قرار دارد، از قسمت غرب تا مناطق كپورچال و آبكنار و از جنوب به صومعه‌سرا و بخش‌هاي شهرستان رشت گسترش يافته‌است.

تالاب بندرانزلي بزرگترين تالاب استان گيلان و يكي از اكوسيستم‌هاي مهم آبي كشور به شمارمي‌رود كه از نظر زيست محيطي،اقتصادي،مطالعاتي و جاذبه هاي طبيعي و ساير ميژگيهاي منحصر به فرد، از اهميت جهاني برخوردار است.

وجود مناظر زيبا، جزاير متعدد و گونه‌هاي گياهي و جانوري كم نظير چون نيلوفر آبي و ني‌هاي بلند از يكسو و طبيعت آميخته باپرندگان مهاجر، و قابلتهاي آشكار و پنهان آن، مي‌تواند سهم بسزايي درتوسعه اقتصادي وگردشگري منطقه داشته باشد.

علاوه بر جايگاه برجسته تالاب انزلي در تامين آب مورد نياز كشاورزي و نقش آن در اقتصاد اين منطقه و به عنوان زايشگاه مهم‌انواع ماهيان استخواني و خاوياري درياي خزر از اهميت زيادي برخوردار است.

درتالاب انزلي ‪ ۲۰‬گونه ماهي بومي و مهاجر وجود دارد كه از مهمترين نوع ماهيان مهاجر آن مي‌توان به ماهي سفيد و از نوع بومي آن به كپور و اردك ماهي اشاره كرد.

تالاب بين‌المللي انزلي همچنين يكي از بهترين و مناسب‌ترين زيستگاه‌هاي پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي است و هرساله دهها گونه از اين پرندگان براي زمستان گذراني نيمي از سال در محيط اين تالاب سپري مي‌كنند.

شمار اين پرندگان به دهها هزار قطعه از گونه‌هاي قو و غازهاي وحشي، فلامينگو و اردك‌ها مي‌رسد.

حضور اين پرندگان در تالاب بين‌المللي بندر انزلي در كنار تلطيف فضاي طبيعي اين اكوسيستم، يكي از منابع درآمد و تامين غذا براي ساكنان اين منطقه محسوب مي‌شود و اين مكان يكي از جاذبه‌هاي مهم گردشگري در منطقه است.

متاسفانه ريخته شدن پسابهاي صنعتي و شهري و وجود آزولا و احداث كنار گذر سبب شده است كه تالاب انزلي با چالش جدي مواجه شود.

* تالاب امير كلايه
در ‪ ۴۶‬كيلومتري شمال شهرستان لاهيجان و بين شهرهاي لنگرود و بندركياشهر واقع در شرق استان گيلان آبگيري طبيعي قرار دارد كه به دليل واقع شدن در روستاي اميركلايه به نام اين روستا خوانده مي‌شود.

اين اكوسيستم آبي درسال ‪ ۱۳۵۴‬در كنوانسيون رامسر با توجه به جاذبه‌ها و ويژگي‌هاي اكولوژيكي‌آن، بانام تالاب اميركلايه در فهرست تالاب‌هاي بين‌المللي قرار گرفته‌است.

اين تالاب بايك هزار و ‪ ۲۳۲‬هكتار وسعت و باتوجه به نقش و اهميت ويژه آن، به‌عنوان يكي از محيطهاي طبيعي زندگي وحوش و آبزيان، در زمره پناهگاههاي حيات وحش است كه تحت نظارت سازمان محيط زيست قرار دارد.

شرايط خاص اكولوژيكي تالاب اميركلايه موجب شده‌است كه اين اكوسيستم آبي به عنوان زيستگاه، شمار بسياري از پرندگان مهاجر نيز قرار گرفته و هرساله پذيراي گونه‌هاي مختلفي چون انواع قو، فلامينگو،اردك، غازهاي وحشي، خوتكا، چنگر ،گيلار ، پليكان و دههاگونه ديگر باشد.

دراين تالاب ‪ ۱۳۳‬گونه پرنده مربوط به ‪ ۴۱‬خانواده شناسايي شده است كه ‪۳۹‬ گونه آن بومي و بقيه مهاجر هستند.

كارشناسان محيط زيست، شمار پرندگان مهاجر به اين تالاب را در سال، بيش از ‪ ۳۰‬هزارقطعه اعلام كرده‌اند و اين تعداد با توجه به ويژگي‌هاي منحصربه فرد، وسعت و منابع غذايي تالاب و در صورت تامين امنيت‌هاي لازم و جلوگيري از شكار و صيد غيرمجاز به دهها برابر خواهد رسيد.

يكي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد تالاب بين‌المللي اميركلايه لاهيجان در مقايسه با ديگر تالاب‌هاي گيلان اين است كه اين تالاب از محدود محيطهاي تالابي آب شيرين است كه تنها در يك كيلومتري دريا قرار دارد.

اين تالاب همچنين زيستگاه ‪ ۱۱‬گونه ازانواع ماهيان نظير سوف،حاجي ترخان، اسبوله ،اردك ماهي ، كپور و گونه‌هاي ديگراست كه درتنوع بخشي به اين اكوسيستم آبي نقشي موثر دارند.

لاي ماهي از مهمترين گونه آبزيان دراين تالاب است كه از نظر كارشناسان شيلاتي حيات آن حائز اهميت است.

علاوه بر وجود انواع گونه‌هاي جانوري در اين تالاب، اين محيط آبي زيستگاه ‪ ۱۲‬گونه گياهان آبزي نظير نيلوفر آبي ، لاله تالابي ، مريم آبي و عدسك‌است.

پسته دريايي كه در زبان محلي به آن ثعله باقلي مي‌گويند يكي از گياهان زيبايي است كه در اين تالاب مي‌رويد و محصول لاله تالابي است.

تالاب امير كلايه را با توجه به اهميت اكوسيستمي آن، مي‌توان از نگاه‌هاي مختلف مورد ارزيابي قرار داد.

اين بخش از طبيعت گيلان داراي جاذبه‌هاي مختلفي است كه نقش مهمي درحيات گونه‌هاي ديگر موجودات آبزي و غيرآبزي منطقه دارد و در كنار آن اثرات اكولوژيكي،اقتصادي و گردشگري تالاب اميركلايه نيز حائز اهميت است.

از نظر موقعيت طبيعي و اكولوژيكي اين تالاب علاوه برتامين‌كننده نيازهاي آبي بسياري از اراضي كشاورزي، از نظر تامين منابع غذايي و تنوع زيستي نيزبسيار حائزاهميت است زيرا وجود دهها گونه گياهي و جانوري در آن و حضور هزاران پرنده مهاجر نقش تعيين‌كننده اي در اقتصاد مردم منطقه دارند.

اين تالاب در كنار تامين نيازهاي غذايي و پروتئيني ساكنان منطقه به‌عنوان يكي از زيبايي‌هاي خلقت از نظر جذب گردشگرنيز داراي موقعيت ممتازي است و ازمهمترين ويژگي‌هاي تالاب امير كلايه وجود چشمه‌هاي جوشان متعدد در دل آن است كه تامين‌كننده آب تالاب است.

اين تالاب به دليل عدم راه يابي رودخانه‌ها به آن از عوامل مختلف آلاينده هاي رودخانه‌اي بدور بوده و مازاد آب آن تنها از دريچه‌اي كه متصل به رودخانه سفيد رود است به درياي خزر راه مي‌يابد.

نبود برنامه ريزي‌هاي مشخص و عدم‌استفاده بهينه از پتانسيل‌هاي بالقوه اين تالاب يكي از كاستي‌هاي مديريتي دراين بخش است كه در صورت ارائه برنامه‌هاي منظم و درازمدت مي‌توان از اين اكوسيستم براي رشد اقتصادي منطقه و تحقيقات و پژوهش‌هاي علمي استفاده برد.كد‪۴‬
ادامه دارد....
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن