تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798946725




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه سفر رياست جمهوري، نگاهي به توانمنديها و مشكلات گيلان (2)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: به بهانه سفر رياست جمهوري، نگاهي به توانمنديها و مشكلات گيلان (2)
* موقعيت طبيعي: استان گيلان با مساحتي حدود يك ميليون و472 هزار هكتار داراي 565 هزار هكتار جنگل و 224 هزار هكتار مرتع است.


به گزارش ايرنا، سطح جنگلهاي گيلان از 4/1 ميليون هكتار در سه دهه قبل به دليل برداشت هاي غير اصولي به ميزان كنوني كاهش يافته است.
از كل جنگلهاي گيلان 148هزار هكتار آن در مناطق سخت گذر دست نخورده است و بقيه مخروبه و نيمه مخروبه به شمار مي رود.
گرچه سطح اين منابع از نظر مقايسه با سطح جنگل ها و مراتع در استانهاي ديگر كشور بسيار پايين است ولي از نظر كيفيت و توليد چوب و علوفه در رديف غني ترين استانهاي كشور به شمار مي رود.
جنگل هاو مراتع گيلان به دليل برخورداري از بارندگي و رطوبت بالا از تنوع زيادي برخوردار است بطوريكه از غني ترين و متنوعترين مناطق گياهي در ايران است كه براساس گزارش ها تاكنون بيش از يك هزار و500 تا دو هزار گونه مرتعي و نيز بيش از 50 گونه درخت در اين عرصه هامورد شناسايي قرار گرفته است.
كارشناسان منابع طبيعي و تهيه كنندگان طرحهاي جامع جنگلداري جنگل هاي گيلان را به 29 حوزه آبخيزداري تقسيم كرده اند كه به صورت نوار باريك دامنه هاي شمالي سلسله جبال البرز از آستارا تا منطقه چابكسر را در بر مي گيرد.
جنگل هاي گيلان بر اساس موجودي چوب به چهار دسته تقسيم بندي شده اند ، جنگل هاي درجه يك با 135 هزار هكتار وسعت بين 200 تا 300 مترمكعب در هكتار موجودي چوب دارد، جنگل هاي درجه دو با 158 هزار هكتار وسعت بيش از 200 مترمكعب و درجه سه 165 هزار هكتار وسعت داراي 100 تا 200 متر مكعب ذخيره چوب است.
جنگل هاي درجه چهار با 101 هزار هكتار وسعت داراي 100 متر مكعب چوب در هر هكتار است.
منابع طبيعي گيلان در راستاي دست يابي به اهداف توسعه و بهره برداري صحيح از جنگل هاي گيلان براي 400 هزار هكتار از جنگل هاي زير پوشش طرح جامع جنگل داري تهيه كرده و بقيه نيز در دست اجرا مي باشد.
كار بهره برداري اصولي از جنگل ها در قالب طرحهاي جنگلداري در 280 هزار هكتار و با برداشت ساليانه 450 هزار مترمكعب چوب در دست اجرا است.
مشاركت جنگل نشينان و روستاييان حاشيه جنگل در امور حفظ و حراست و بهره برداري صحيح و توسعه و احياء جنگل هاي استان با تاسيس تعاوني هاي جنگل در حوزه سراوان، سياهكل، لاهيجان، آستارا، لنگرود و رودسر و رحيم آباد و مناطق شمالي گيلان ساماندهي شده است.
در راستاي حفظ و حراست ازجنگل هاي استان و جلوگيري از تخريب جنگل بوسيله جنگل نشينان و دامداران طرح ساماندهي خروج دام از جنگل و تجمع خانوارهاي جنگل نشين تهيه و از سال 69 عمليات اجرايي آن آغاز شده است.
در كنار محيطهاي طبيعي جنگل و مرتع، تالاب ها هم از اكوسيستم هاي آبي و طبيعي گيلان هستند كه از نگاه هاي مختلف مورد توجه كارشناسان قرار دارند.
اين بخش از طبيعت گيلان داراي جاذبه هاي مختلفي است كه نقش مهمي در حيات گونه هاي ديگر موجودات آبزي و غيرآبزي استان ايفا مي كند.
در استان گيلان بيش از22هزارهكتارمحيط تالابي وجود دارد كه اين اكوسيستم هاي آبي به دليل نقش و اهميت زيستي و طبيعي آنان تحت مديريت محيط زيست استان قرار دارد.
نقش اين تالاب ها به دليل وجود انواع آبزيان اعم از گياهي و جانوري، و واهميت شان از جهت برخورداري موقعيت ويژه زيستگاهي براي پرندگان مهاجر، و جاذبه هاي گردشگري درسالهاي اخير مورد توجه قرار گرفته است.
محيطهاي تالابي علاوه برتامين نيازهاي آبي بسياري از اراضي كشاورزي، به لحاظ تامين غذا، تنوع زيستي، وجود صدها گونه گياهي وجانوري از قابليت و جايگاه مهمي در بخشهاي، اقتصادي، گردشگري و مطالعاتي برخوردار است.
اين تالابها در كنار تامين نيازهاي غذايي و پروتئيني ساكنان منطقه به عنوان يكي از زيبايي هاي خلقت ازنظر گردشگري نيز داراي موقعيت ممتازي هستند.
تالابهاي استان گيلان هرساله ميزبان ميليونها پرنده مهاجر از سراسر گيتي است كه در صورت برنامه ريزي مي توان از اين امكان طبيعي براي فعال كردن بخش گردشگري منطقه بهره برد.
تالاب بندر انزلي با 218 كيلومتر مربع مساحت بزرگترين تالاب استان گيلان است اين تالاب بين المللي در سال 1354 در كنوانسيون رامسر تحت مديريت محيط زيست قرار گرفت.
علاوه برتالاب انزلي از تالاب اميركلايه لاهيجان، بوجاق كياشهر واستيل عباس آباد آستارا به عنوان تالابهاي مهم و بين المللي استان گيلان مي توان نام برد.
البته وجود حدود 300 كيلومتر نوار ساحلي از آستارا تا چابكسر از ديگر ويژگي هاي طبيعي گيلان به شمار مي رود كه نقش بسزايي در تامين معاش و اقتصاد منطقه در كنار فوايد روحي و رواني براي جامعه گيلان دارد.
ك4 ادامه دارد.
.
.
506/1552 شماره 295 ساعت 11:53 تمام
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن