تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798951947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گرما زدگي


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: افراد سالمند بيش از ديگران در معرض خطر ناشي از گرماي زياد هوا قرار دارند. هر سال با فرا رسيدن فصول گرم تعداد زيادي از سالمندان بر اثر عوارض ناشي از کمبود آب بدن دچار اختلالات اساسي ميشوند.‏طبق گفتههاي انجمن جامعه سالمندان آمريکا به دليل تغييرات جسمي ناشي از افرايش سن، دماي بدن سالمندان به سرعت جوانان پايين نميآيد.‏افراد سالمند گرماي زياد هوا را خوب احساس نميکنند. حتي زماني هم که آب از دست ميدهند، تمايلي به نوشيدن آب ندارند.
‏تمام اين عوامل به اين معني است که گرماي شديد، مشکلات بهداشتي جدي براي سالمندان به وجود ميآورد و خطر مرگ را در آنان بالا ميبرد.‏هر سال حدود 200 نفر در آمريکا بر اثر مشکلات بهداشتي ناشي از گرماي بالا و رطوبت، جان خود را از دست ميدهند. بيشترين افرادي که به اين مشکلات مبتلا ميشوند، افراد 50 سال به بالا هستند.‏اين اختلال به طورويژه در مواردي که فرد سالمند به تنهايي زندگي ميکند يا اينکه دور از مراکز درماني است، شدت بيشتري خواهد داشت.
‏بررسيهاي جديد محققان در همين زمينه نشان ميدهد يک اشکال موجود در مغز موجب بروز کم آبي در بدن سالمندان ميشود. به طور معمول زماني که محتواي آب بدن کاهش مييابد، مغز با افزايش حس تشنگي و همچنين جذب بيشتر آب سعي ميکند مقدار آب بدن را در حد طبيعي حفظ کند.
بخشي از قشر مغز که با حس تشنگي ارتباط دارد، در افراد سالمند با نوشيدن مقدار اندکي آب غير فعال ميشود و اين وضع موجب ميشود تا فرد دست از نوشيدن آب بکشد، در حالي که بدنش همچنان به آب نيازمند است.
‏چگونگي پيشگيري از گرمازدگي

گوش کردن به اين توصيهها ميتواند در پيشگيري از عوارض ناشي از گرما به شما کمک کند:
‏1) به بدن تان گوش فرادهيد. گرفتگي عضلاني، خستگي، ضعف، اختلال تمرکز، سردرگمي، سرگيجه، تهوع، تنفس با تقلا، ضربان نبض سريع يا غيرطبيعي ممکن است نشانههاي بروز اين مشکل باشند. اين علائم هشداردهنده را جدي بگيريد.
اگر احساس ناخوشي ميکنيد- حتي به مقدار کم- به جاي خنکي برويد، مقدار زيادي آب خنک بنوشيد و اگر حال تان بهتر نشد، از ديگران درخواست کمک کنيد.
2) تهويه مطبوع در جريان يک موج گرما ميتواند نجات بخش باشد. حتي گذراندن چند ساعت در يک اتاق داراي تهويه مطبوع به شما کمک ميکند.
شهرداريها بايد در جريان موجهاي گرما مراکزي براي خنک شدن افراد راه بيندازند.
3) درست لباس بپوشيد؛ لباسهاي گشاد و به رنگ روشن که نور را منعکس ميکنند، خنک شدن، تبخير عرق را راحتتر ميکند.
4) زير نور خورشيد قرار نگيريد. شايد تعجب کنيد که هر تابستان چه تعداد افراد به علت گوش نکردن به همين توصيه ساده، دچار گرمازدگي ميشوند.
5) به‏ همسايهها تان سر بزنيد. انزواي اجتماعي، يک عامل خطرساز در بيماريهاي ناشي از گرما و مرگ ومير حاصل از آن است. اگر شخص سالمندي را ميشناسيد که تنها زندگي ميکند و خانهاش داراي دستگاههاي خنک کننده مناسب نيست، به او سر بزنيد و به او کمک کنيد.
‏با گرمازدگي آشنا شويم

از دست دادن مايع از راه ادرار به علت مصرف داروهاي مدر مانند «لازيکس» و برخي داروهاي ضدفشارخون ممکن است در شرايط معمولي مشکلي ايجاد نکند، اما در هواي گرم ممکن است فرد را در معرض خطر کم آبي بدن قرار دهد.
برخي از کارشناسان معتقدند داروهاي مسدودکننده گيرنده بتا مانند پروپرانولول يا ايندرال با کاستن از سرعت ضربان قلب، خطر گرمازدگي را افزايش ميدهند.
البته تنها به خاطر گرم بودن هوا نبايد داروهاي تان را قطع کنيد، بلکه هنگام بالارفتن درجه حرارت محيط به خصوص اگر به تهويه مطبوع دسترسي نداريد، در اين مورد با پزشک تان مشورت کنيد.
‏دو عامل فعاليت بدني شديد و طولاني مدت و آب و هواي گرم، مسبب بيماريهاي مربوط به گرما هستنـد.
همچنين زماني که فرد دچار کم آبي در بدن ميشود، در معرض عوارض گرماي زياد قرار خواهد گرفت، چون در اين حالت غلظت خون بدن افزايش مييابد و جريان خون کند ميشود که سبب اختلال در عملکرد ارگانهاي بدن ميشود.
‏نشانههاي گرمازدگي

تعريق شديد، ضعف، سرگيجه، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، افزايش ضربان قلب، کاهش فشار خون، پوست مرطوب، سرد و رنگ پريده، افزايش درجه حرارت مرکزي بدن تا 39 درجه سلسيوس.
‏درمان

انتقال بيمار به يک مکان خنک و دادن نوشيدني به بيمار براي جبران کم آبي بدن.‏براي جبران نمک بدن بايد کمي نمک (به نسبت يک قاشق چاي خوري نمک در يک ليتر آب) به آب اضافه کرد، لباسهاي فرد گرمازده را در آورد و يک ملحفه مرطوب، دور بدن او پيچيده و با باد بزن، فرد سالمند گرمازده را باد زد.
منبع: روزنامه اطلاعات






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن