تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799123359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گرمازدگي را جدي بگيريد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: توليد گرما در بدن به علت افزايش شديد حرارت محيط و ناتواني در دفع حرارت باعث گرمازدگي ميشود.گرمازدگي از جمله معضلات فصل تابستان است كه معمولاً در دو شكل پديدار ميشود :
1ـ گرمازدگى خفيف كه در واقع كمطاقتىهاى ناشى از گرماست و با وجود آنكه علائمى شبيه به بيمارى گرمازدگى شديد دارد، ولى پس از اقدامهاي درمانى ابتدايى به سرعت از بين ميرود.
2ـ گرمازدگى حاد كه در صورت مداوا نشدن سريع، پيامدهاى خطرناك و گاهى كشنده را به همراه خواهد داشت.
مسائل و مشكلات جسمى ناشى از گرما ،هيچ ارتباطى با ميزان قدرت بدني افراد ندارد.
حتى ورزشكاران نيز ممكن است در معرض اين خطر قرار گيرند، زيرا گرمازدگى در هر دو نوع خود حاصل تغييراتى است كه بر اثر گرما در بدن ايجاد ميشود. به اين معنا كه هرچه بدن گرماى بيشترى دريافت كند، ميزان تعريق آن بالاتر ميرود. در اين صورت آب بدن به همراه عرق کاهش مييابد. در برخى از موارد، تعريق زياد حتى به كاهش نمك موجود در بدن نيز منجر شده و گرمازدگى حادى را سبب ميشود.
از جمله علائم گرمازدگى در هر دو نوع ميتوان به تشنگى مفرط، كاهش اشتها، سردرد، سرگيجه و حالاتى شبيه آنفلوآنزا به همراه تهوع و استفراغ اشاره كرد كه البته در نوع حاد آن غشي، افزايش ضربان قلب، نداشتن تمركز و شوك نيز به موارد فوق اضافه ميشوند، ولى آنچه همواره توصيه ميشود پيشگيرى است.
رعايت موارد زير ميتواند موجب پيشگيري گرمازدگي شود:
ـ از حضور طولانى مدت در گرما بپرهيزيد، به خصوص افرادى كه از آستانه تحمل كمترى نسبت به گرما دارند يا پيش از اين به گرمازدگى مبتلا شدهاند.
ـ آب بنوشيد. هنگامى كه مجبور هستيد ساعاتى را بيرون از خانه سپرى كنيد، شيشه آبى به همراه ببريد و مرتب آب بنوشيد.
ـ ميوه و سبزى مصرف كنيد.
اغلب ميوهها و سبزىها حاوى كمى نمك و آب فراوان و براى جلوگيرى از گرمازدگى مناسب هستند.
ـ قهوه و نسكافه مصرف نكنيد، زيرا كافئين موجود در اين نوشيدنيها، كاهش مايعات بدن را سرعت مي بخشد و ميزان تعريق را بالا ميبرد.
ـ سيگار نكشيد.
سيگار كشيدن سبب انقباض رگها مي شود و بر توانايى بدن شما براى سازش با گرماى محيطي كه در آن قرار داريد، تاثير منفى ميگذارد.
ـ از آب خنك استفاده كنيد. شستن سر و گردن با آب خنك به كاهش دماى بدن كمك ميكند.
البته لازم به ذكر است كه آب خيلى سرد ، انقباض رگهاى خونى زير پوست رادرپي خواهد داشت در شرايطى كه خون به سمت سطوح داخلى تر بدن حركت ميكند، همزمان دماى منطقه را بالا ميبرد. بنابراين آب خيلي سرد توصيه نمىشود.
ـ هميشه بادبزنى به همراه خود داشته باشيد. باد زدن سبب بخار شدن عرق روى پوست و در نتيجه خنك شدن سطح آن مي شود و از افزايش دماى بدن جلوگيرى ميكند.
ـ از كلاه يا سايبان استفاده كنيد. هر چه از تماس مستقيم پوست با اشعه خورشيد كم كنيد، تاثير گرما كمتر خواهد بود. با توجه به اين كه رگهاى خونى در منطقه سر و گردن به سطح پوست بسيار نزديك است، دريافت يا از دست دادن گرما نيز در آنها با سرعت بيشترى انجام ميگيرد. در نتيجه كلاه يا هر پوشش ديگرى مانند آن روى سر ميتواند مانعى براى دريافت سريع گرما باشد. در برخى از كشورها، استفاده از چتر براى جلوگيرى از تاثير گرماى خورشيد بر بدن بسيار رايج است، ولى در كشور ما متاسفانه كارى عجيب به نظر ميآيد.
ـ در انتخاب رنگ و جنس پارچه لباسهاى خود دقت كنيد. در پارچههايى كه تركيبى از مواد پلىاستر و كتان هستند، تبادل هوا راحت تر از پارچههاى 100 درصد كتان صورت ميگيرد، در نتيجه براى تابستان مناسب ترند. انتخاب لباس هايى با رنگهاى روشن هم همواره براى انعكاس گرما توصيه ميشود.
حالا اگر با توجه به سهل انگارى در انجام توصيههاى فوق، مشكل گرمازدگى به وجود آمد، بايد دنبال به كارگيرى اقدامهاي اوليه و راهكارهايى براي بهبودى يا كاهش علائم تا مراجعه بيمار به پزشك باشيد.
از آنجا كه علائم هر دو نوع گرمازدگى به هم شبيه است، تشخيص آنها از يكديگر نياز به گذشت اندكى زمان دارد. به اين معنا كه اگر پيامدهاى ناشى از گرمازدگى پس از خروج فرد از منطقه گرما و مراقبتهاى اوليه و گذشت نيم ساعت اثربخش نبود، فرد بايد به پزشك مراجعه كند.
منبع: روزنامه اطلاعات






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن