تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821104916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انجام عمل صالح، مكمّل ايمان است


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: انجام عمل صالح، مكمّل ايمان است خبرگزاري فارس: در 51 آيه قرآن كريم پس از عبارت «امِنوُا: ايمان آوردند» بلافاصله عبارت «وَ عَمِلوُاالْصّالِحات: و اعمال صالح انجام دادند» ذكر شده است؛ يعني ايمان بايد همواره همراه با انجام اعمال شايسته و خوب باشد تا مورد قبول حضرت حق واقع شود. حسين محمدي فام در يادداشت خود كه در اختيار خبرگزاري فارس قرار داده است، در شرح دعاي هفدهمين روز ماه مبارك رمضان مي‌نويسد: انجام كارهاي خوب و شايسته آنقدر مهم و حياتي است كه قرآن اغلب پس از توجه دادن بندگان به ايمان به آن اشاره مي‌كند. گويا انجام اعمال صالح مكمّل ايمان است و اين دو باهم معنا پيدا مي‌كند. اما دعاي امروز: «اَللّهُمَّ اهدِني فيهِ لِصالِحِ الأعْمالِ وَاقضِ لي فيهِ‌الحوائِجَ وَالآمالِ يا مَنْ لايَحتاجُ إلى التَّفسيرِ وَالسُّؤالِ يا عالِماً بِما في صُدُورِ العالمينَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آله الطّاهرينَ: خدايا راهنماييم كن در آن به كارهاي شايسته و اعمال نيك و برآور برايم حاجت‌ها و آرزوهايم را اي كه نيازي به سويت تفسير و سؤال ندارد. اي داناي به آنچه در سينه‌هاي جهانيان است، درود فرست بر محمد و آل طاهرين او !» • انجام اعمال شايسته و صالح جزوي غيرقابل انفكاك از ايمان است در 51 آيه قرآن كريم پس از عبارت «امِنوُا: ايمان آوردند» بلافاصله عبارت «وَ عَمِلوُا الْصالِحات: و اعمال صالح انجام دادند» ذكر شده است كه مي‌توان اين نكته مهم را دريافت كرد كه ايمان بايد همواره همراه با انجام اعمال شايسته و خوب باشد تا مورد قبول حضرت حق واقع شود، وگرنه ايمان بلاعمل، ايمان مورد پسند خداوند متعال نيست. اتفاقاً در احاديثي ايمان را به سه ركن تقسيم كرده‌اند كه يك قسم آن «عَمَلٌ بِالْاَرْكانِ» يعني انجام اعمال با اركان و اعضاي بدن است. [الكافي، ج 2، ص 27] يعني انجام اعمال شايسته و صالح جزيي غيرقابل انفكاك از ايمان است و براي همين هميشه در كنار ايمان از عمل صالح صحبت شده است. حال در دعاي امروز از خدا مي‌خواهيم كه ما را به سوي انجام اعمال صالح و نيك هدايت فرمايد. عمل صالح نه تنها ايمان را در مرحله عمل نشان مي‌دهد، بلكه به گفته قرآن، اسباب وصال به محبوب و لقاء خداوند را فراهم مي‌كند كه اوج آرزوي هر مؤمني است. قرآن كريم مي‌فرمايد: «فَمَنْ كانَ‌يَرْجوُا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلَاً صالِحاً وَ لايُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِهِ اَحَدَاً: هركه اميد ديدار پروردگارش را دارد (منظور وصال حضرت حق است) بايد كار شايسته انجام دهد و در عبادت پروردگارش هيچ‌كس را شريك نكند». [سوره مباركه كهف، آيه 110] عمل شايسته در تعبيري از امام سجاد (ع) كه در دعاي ابوحمزه ثمالي مطرح شده است، فرش خانه قبر است و اگر كسي مي‌خواهد قبرش را فرش كند و به عبارت ساده‌تر، در اين خانه قبر راحتي و آسايش داشته باشد، بايد در دنيا اعمال صالح انجام دهد. اين كه چه عملي شايسته و چه عملي نابجاست هم بحث طولاني است كه از حوصله اين نوشتار خارج است، اما در مجموع، با مطالعه قرآن و روايات و دستورات بزرگان دين، تا حد زيادي مي‌توان از اعمال صالح آگاه شد. • كليد برآورده شدن آرزوها به دست خداوند است هركدام از ما انسان‌ها حوائج و خواسته‌هايي داريم و همچنين آرزوهايي را در سر مي‌پرورانيم كه دوست داريم به تمام آنها برسيم. آنچه مسلّم است، اين است كه كليد برآورده شدن اين خواسته‌ها و آرزوهاي ما فقط به دست خداوند است و اوست كه مي‌تواند ما را به خواسته‌ها و آرزوهايمان برساند. آنچه در آداب دعا ذكر شده است اين است كه خوب است انسان، حوائج و خواسته‌هايش را در مناجات و دعايش نام ببرد و از خداوند بخواهد تا آنها را برايش مهيا سازد. امام صادق (ع) فرمود: «خداوند تبارك و تعالي مي‌داند كه بنده هنگام دعا چه مي‌خواهد، ولي دوست دارد كه حوائجش را به درگاهش شرح دهد». [عدة الداعي، ص 262] همچنين وقتي حاجتي را از خداوند طلب مي‌كنيم، بايد اميدوار به برآورده شدن آن باشيم. حضرت امام صادق (ع) در حديث ديگري فرمود: «هرگاه دعا مي‌كني، گمانت اين باشد كه حاجتت پشت در آماده است». [عدة الداعي، ص 245] در دعاي امروز از خداوند خواسته‌ايم كه آرزوهاي ما را نيز برآوَرَد. بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه در فرهنگ اسلام، آرزو دو جنبه مثبت و منفي دارد؛ اگر آرزويي در مسير بندگي و رضايت خداوند باشد، خوب است، اما اگر آرزوي ما دنيوي و نفساني باشد، مايه ننگ و بدبختي است. قرآن كريم مي‌فرمايد: «ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا و يَتَمَتَّعوا و يُلْهِيهِمُ الاَمَلَ فَسَوْفَ يَعْلَمونَ: رهايشان كن تا بخورند و بهره‌ور شوند و آرزو به خود مشغولشان دارد. زودا كه خواهند دانست». [سوره مباركه حجر، آيه 3] در روايات فراواني از اميرالمؤمنين علي (ع) از آرزو به عنوان «مايه چيرگي شيطان بر دل غافل»، «كور كننده چشمان بصيرت»، «گمراه كننده»، «فريبنده و زيان‌بار» و «مايه غفلت عقل» ياد شده است كه نشان دهنده بار منفي آرزوهاي دنياي و نفساني است. [غررالحكم] اما در جنبه مثبت آروز هم مي‌توان به آرزوهاي الهي و از همه والاتر، آرزوي وصال حضرت دوست اشاره كرد. خود خداوند آرزوست؛ آرزوي عارفان و مشتاقان حضرتش. در دعاي كميل خطاب به او مي‌گوييم: «يا غايَةَ آمالِ‌الْعارِفين: اي نهايتِ آرزوهاي عارفان!» انتهاي پيام/ح




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن