تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799171029




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - اوباما؛ اتوپيست يا ايده‌آليست؟


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: جهان - اوباما؛ اتوپيست يا ايده‌آليست؟
جهان - اوباما؛ اتوپيست يا ايده‌آليست؟

دياكو حسيني:اگر «وودرو ويلسون» سمبل آرمان‌گرايي در ديپلماسي آمريكاست «جان اف كندي» هم نماد واقع‌گرايي آميخته با آرمان‌گرايي آمريكاست و اكنون مردي به كاخ سفيد خيز برداشته كه او را به كندي شبيه مي‌سازند. اما آيا اوباما همان‌قدري كه به كندي بودن مشهور است و در ليبرال بودن هم‌قد و قدر كندي ظاهر مي‌شود، در تلفيق آرمان‌خواهي و واقع‌گرايي نيز به كندي اقتدا مي‌كند؟ كسي كه بحران موشكي كوبا را در كنار بحران‌هاي دومينويي جنوب شرقي آسيا در لائوس و ويتنام از سر گذراند و آنقدر واقع‌گرا بود كه همراه با رهنمود «اتحاد براي پيشرفت» و مقابله با جبهه شرق، نداي آرمان‌پرستانه تنش‌زدايي (دتانت) سر دهد و به جنگ تمدن برانداز جهاني تن در ندهد و همه قواعد خشك و بي روح رئاليسم سياسي را بر باد دهد. باري، جان كندي واقع‌گرا نيز بود؛ آنقدر كه وقتي خطر كمونيستي‌شدن متحدان آسيايي و اروپايي را احساس كرد، به راه سلف خويش رفت و از آيزنهاور الگو گرفت؛ به مساعدت مالي براي كشورهاي جهان آزاد بسنده نكرد، به ويتنام سرباز فرستاد و از حضور فرانسوي‌ها در هندوچين دفاع كرد.

امروزه اما برخلاف جورج دبليو بوش كه آرزويي فزون‌تر از فرمانروايي بر جنگ‌هاي حاضر در سياره خاكي در دل ندارد، اوباما سوداي رهبري، صلح‌هاي غايب در كره آبي را هم به سر دارد. باراك اوباما بيش از آنكه صلح‌طلب باشد، به مديريت صلح باور دارد و با اين وجود، البته بايد در نظر داشت كه صلح‌خواهي همان آرمان‌گرايي نيست اما دستيابي به صلح چنانكه اوباما در نظر دارد، همواره در معرض سقوط به ورطه آرمان‌طلبي است و هر رهبري كه در همسايگي آرمان‌طلبي به سر برد، به سوءفهم اتوپيا هم چشمك مي‌زند. اتوپيا و آرمان شهري به تعبيري كه «توماس مور» در نظر داشت، چون تفسير غار افلاطون دربرگيرنده «حقيقت ناب» نيست.
سخن آرمان‌شهر نه از هست‌ها كه از بايدهاست. آرمان‌شهر همان ارض موعود است. دنيايي كه نيست و بايد برساخته شود؛ دنياي ناكجاآباد. سخن ايده‌آليسم اما متكي بر هست‌ها است و اينكه مي‌توان جهان و زندگي را بر آرمان‌هاي شدني و موجود برقرار كرد؛ نه آنكه بر بال افسانه‌ها و اسطوره‌ها نشست و از هيچ، طرحي نو درانداخت. مرز اتوپيا، مرز نيكي و پليدي است و مرز ايده‌آليسم، مرز ارزش‌هاي مفيد و واقعيات نه خيلي مفيد است. اتوپيسم مترادف مطلق‌انديشي است و ايده‌آليسم مساوي نسبت‌انديشي. برقراري عدالتي كه همگان را به يكسان در دامان خويش بگيرد؛ غصه و رنجه را رخت بربندد و مواهب طبيعي را به مساوات تقسيم كند و فرودست و فرادست را به تاريخ بسپارد و جنگ‌ها را از ريشه بركند، همه در كنه اتوپيسم مشهود است و ايده‌آليسم را با اين گزاره‌هاي ساده‌دلانه كاري نيست كه ايده‌آليسم در تضاد ايده‌ها معنا مي‌يابد و به جاي خير برين به دنبال بهينه‌سازي ارزش‌ها مي‌رود. از اين رو است كه آرمان‌گرايي چون وودرو ويلسون هم گفته بود، «صدور ارزش‌هاي آمريكايي نه از سر نوع‌دوستي كه به سبب منافع آمريكاست و روزي فراخواهد رسيد كه ارزش‌هاي آمريكايي درون ميهن از ميان مي‌رود مگر آنكه جهان بر اساس ارزش‌هاي آزادي و دموكراسي آمريكا بنا شود.» راز پيروزي اوباما در اين است كه در عصر جنگ‌هاي منطقه‌اي خود را به كوچه چپ صلح و دوستي نزند و از در تظاهر به صلح درنيايد كه دور، فعلا، دور مرافعه است و منازعه و اكنون مديريت صلحي كه اوباما را بر جمهوريخواهاني چون بوش وجاهت مي‌بخشد، وي را توأماني كه از گزند اتوپيسم در امان مي‌دارد، از محور آرمان‌خواهي واقع‌بينانه نيز دور نمي‌سازد. علت روشن است: برهم خوردن ساختار دوقطبي نظم تحميلي، آمريكا را به مرارت دچار ساخته و احياي اين نظم، در ملازمت با بازسازي ساختار قدرت جهاني آمريكا معنا مي‌‌يابد؛ چه به زور و چه به زر. اتفاقا رئيس‌جمهور كنوني آمريكا بيش از باراك حسين اوباما مومن به اصول اتوپيسم است. هرچه باشد، جورج بوش با حمله به عراق و افغانستان مبشر دموكراسي و آزادي بود و در پندار و گفتار اشاعه آزادي را افزون‌تر از منافع ژئوپليتيكي مقدم مي‌داشت؛ اگرچه در كردار جز تاراج نفت عراق و سيري صنايع انرژي آمريكا حاصل نشد و اگر آمريكا به راه دموكراسي رفت اما از سراي اغتشاش و ناامني سربركشيد. اوباما با درك و فهم اين خطاي اتوپيستي بوش بود كه وعده خروج نظاميان آمريكايي را داد و بي‌ترديد طبق اصول واقع‌بينانه است كه جوزف بايدن واقع‌گرا را به اردوي خويش فراخوانده است. اتكا به ديپلماسي عمومي و تقويت جايگاه آمريكا در نهادهاي بين‌المللي كه در ساليان حكومت بوش تحت اتوپيسم يكجانبه‌گرانه، به عالم نسيان رفته بود، اكنون به همت اوباما از بايگاني خارج شده و به گود افتاده است. در صورتي كه اوباما بر اساس واقع‌بيني با جنگ عراق مخالف بود اما با نفس جنگ مخالف نيست. چه جنگ افغانستان را مهم‌تر از عراق مي‌داند و به اهميت تطور جغرافياي سياسي آسياي جنوبي و زدودن عناصر افراطي مسلمان از اين منطقه واقف است. چنين است كه اتوپيسم جمهوريخواهان در برابر آرمان‌گرايي دموكرات‌ها رنگ مي‌بازد و آينده آمريكا نه بر شالوده اتوپيسم و دنياي دست نيافتني كه بر بنيان آرمان‌هاي واقع‌بينانه و موازي با حقايق موجود بين‌المللي شكل مي‌يابد.
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 456]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن